adozona.hu
Otthonfelújítási támogatás: mit lehet tenni, ha megszűnt a számlakiállító adószáma?
//test-adozona.hu/afa/Otthonfelujitasi_tamogatas_mit_lehet_tenni__UXD93I
Otthonfelújítási támogatás: mit lehet tenni, ha megszűnt a számlakiállító adószáma?
December 31-éig van lehetőség igényelni a családok otthonfelújítási támogatását. Minden a magyar áfatörvény hatálya alá tartozó, így akár külföldi cégtől kapott számla is elszámolható lehet a támogatás igénylésekor. De mit lehet tenni, ha időközben megszűnt a számlát kiállító cég magyar adószáma?
Mik a támogatáshoz benyújtandó számlákkal szembeni követelmények?
A gyermeket nevelő családok otthonfelújítási támogatásának feltételeit a 518/2020. kormányrendelet (a továbbiakban: kormányrendelet) határozza meg, amely 5. paragrafusának (1) bekezdése alapján a számlával igazolt felújítási költségek 50 százaléka, de legfeljebb 3 millió forint igényelhető támogatásként.
Az tehát egyértelműen kiderül a kormányrendeletből, hogy minden elszámolt költséget számlával kell igazolni. A rendelet 7. paragrafusa rögzíti részletesen a számlákkal szemben támasztott követelményeket, amelyek szerint a támogatásigénylésnél az építési tevékenységek teljesítését igazoló számlaként
a) az igénylő – együttes igénylés esetén az igénylők egyike – saját nevére szóló,
b) az általános forgalmi adóról szóló törvény hatálya alá tartozó termékértékesítésről, illetve szolgáltatásnyújtásról kiállított, és
c) a felújítással kapcsolatos tervezési, építési, szerelési munkálatok tekintetében egy vagy több, a vállalkozási szerződés vagy szerződések szerinti vállalkozó által kiállított
olyan számla fogadható el, amelyről a vállalkozó a vállalkozási szerződésben nyilatkozott, hogy az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (áfatörvény) 10. számú mellékletének 1. pontja szerinti adatszolgáltatási kötelezettségét teljesíti.
Az említett online számlaadat-szolgáltatási kötelezettség – bizonyos kivételekkel – azon számlákra vonatkozik, amelyeket az áfatörvény 158/A paragrafusában foglaltak szerint kell kiállítani.
A támogatás az 5 százalékos áfamértékkel kiállított számla vonatkozásában nem vehető igénybe. Ebből következően az alanyi adómentes és a 27 százalékos áfamértéket tartalmazó számlák elszámolhatók.
A támogatás összegében az anyagköltség, illetve a vállalkozói díj 50-50 százalékos arányban szerepelhetnek.
A felújítással kapcsolatos tervezési, építési, szerelési munkálatokat végző vállalkozó által kiállított számla csak akkor fogadható el, ha a vállalkozó az igénylőnek nem közeli hozzátartozója vagy élettársa, vagy gazdálkodó szervezet esetében az igénylő vagy az igénylő közeli hozzátartozója vagy élettársa annak nem tagja, munkavállalója vagy vezető tisztségviselője. Együttes igénylés esetén e bekezdés rendelkezéseit mindkét igénylőnek teljesítenie kell.
A rendelet hatályos szabályai szerint csak a 2021. január 1. és a 2022. december 31. közötti teljesítési időpontú számlák fogadhatók el.
A kérelemhez benyújtott számláknak az építési tevékenységekhez szükséges anyagok költségeit, illetve a vállalkozási szerződés szerinti felújítással kapcsolatos tervezési, építési, szerelési munkálatokat kell tartalmaznia (kormányrendelet 9. paragrafus (3) bekezdésének b) pontja.
Vállalkozási szerződés csak olyan kivitelezővel köthető, amely a szerződéskötéskor szerepel a működő adóalanyok állami adóhatóságnál vezetett nyilvántartásában (kormányrendelet 9. paragrafusának (5) bekezdése).
OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyből megtudhatja, mit jelent ez a gyakorlatban, mikor számolható el egy külföldi cég által kiállított számla, s hogyan lehet igazolni egy már megszűnt adószám korábbi érvényességét!
Hozzászólások (0)