hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Értelmezési zűrök az áfakulcs körül - így javítható a tévedés

  • dr. Csobánczy Péter
1

Akkor most mennyi a bontott félsertés áfája? A március közepéig kialakult gyakorlat ellentétes a NAV Szakértői Intézetének álláspontjával. Így kell korrigálni, ha valaki helytelen áfamértékkel számlázott.

Egy minapi kérdés késztetett arra, hogy egy konkrét eseten keresztül bemutassam, mi a helyzet és mi a teendő akkor, ha valaki beszerzőként arról értesül, hogy a neki értékesítő –feltehetően, de nem bizonyosan – tévedett a helyes áfa-mérték megválasztásában, ezért az előírtnál alacsonyabbat alkalmazott. A konkrét eset pedig a következő: az értékesítési láncolatban egészen március közepéig az a gyakorlat honosodott meg, hogy a bontott félsertéseket 5 százalékos áfa-mértékkel vették figyelembe, mondván, hogy azok a 020311100 vámtarifaszám alá tartoznak, így 2014. január 1-jétől érvényes rájuk a kedvezményes áfa-kulcs (az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény – a továbbiakban: áfa tv. – 3. számú melléklet I. rész 23. pontja).

Ehhez képest a bevezetőben említett első értékesítő arról értesítette a beszerzőt, hogy a bontott félsertések értékesítésére nem alkalmazható a kedvezményes áfa-kulcs, hivatkozott – de további részleteket nem közölt – egy, a NAV Szakértői Intézetétől kapott árubesorolási véleményre, amely szerint azok nem sorolhatók a hivatkozott vámtarifaszám alá. Megküldte továbbá azokat a helyesbítő számlákat, amelyek ez év januárjáig visszamenőleg felfelé módosították az eredetileg számlázott áfa-összegeket, s amelyekkel így pótlólagos követelést támasztott a beszerző felé. A címzett helyzetét bonyolítja, hogy a félsertéseket – kereskedőként – jobbára lakossági vásárlóknak értékesítette, akiknek egyrészt nem állított ki számlát, másrészt tőlük az áfa-különbözetnek megfelelő pénzösszeg beszedése lehetetlen.

Bár a helyzet megítélésében, s ennek függvényében az esetleges teendők meghatározásában a kulcskérdés nyilván az, hogy valóban helyes volt-e az eredeti áfa-besorolás, erre a kérdésre mindazonáltal határozott igennel vagy nemmel – jelen körülmények között – nem lehet válaszolni. Ehhez ugyanis minimum szükség lenne a tarifális besoroláshoz elengedhetetlen részletes termékleírásra, ami azonban hiányzik. Mindenesetre két körülmény inkább azt valószínűsíti, hogy az eredeti áfa-besorolás helytelen volt; ezt látszik igazolni egyrészről a bevezetőben említett szakértői vélemény, noha annak pontos tartalma nem ismert, másrészről az a tény, hogy a kérdéses sertéstermékek vásárlói között jelentős súlyban lakossági vásárlók (értsd: nem adóalanyok) vannak, ami ellentétes azzal a törvényalkotói szándékkal, amely erre a termékkörre eredetileg nem kedvezményes áfa-kulcsot akart bevezetni, hanem az áfa-alanyok között alkalmazható fordított adózást, csakhogy utóbbira az Európai Unió Bizottsága vétót emelt. Ezért a továbbiakban erre a feltételezésre alapozva tekintjük át a szükséges teendőket. (Ugyanakkor itt hívnám fel a figyelmet arra a NAV honlapján olvasható adóhatósági tájékoztatóra, amely „Egyes, 2014-től az 5 százalékos adómérték alá tartozó sertés termékek besorolási szempontjai – tájékoztató az általános forgalmi adó törvény 3. számú melléklet I. részének 19-24. pontjához” címmel, 2014. január 16-án jelent meg. Ez a tájékoztató, túl azon, amelyre címe utal, kifejezetten megnevezi a NAV Szakértői Intézetet, mint olyan szervet, amely árubesorolási kérdésekben kompetens véleményadásra illetékes.)
OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, hogy megtudja: mit kell tennie az adózónak tévedése kijavításáért!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (1)
Zsolt Ruszin

Ez is a zavarosban való halászat és a jól működő hentesek megbüntetésének eszköze lesz. A FVM rendelet szerinti fogalom ugyanis nem egyezik a KSH szerinti fogalommal, a NAV inkább az előbbihez hajlik.

Ha félsertést értékesít, akkor megemeli a NAV a kulcsot, mondván, hogy "nem igazolta", hogy félsertést adott el, holott egy nyugta kibocsátása során ezt nem lehet külön bizonylattal alátámasztani, ahogy nem bizonylatoljuk külön a a tej és a kenyér esetében a 18%-os kulcs helyességét. A NAV viszont arra fog hivatkozni, hogy a kedvezményes kulcs alkalmazását szigorúan kell elbírálni, módszert viszont nem ad rá. A számlahelyesbítés az esetek kezelésére jó ötlet, a különbözet beszedhetősége valóban kétséges, hiszen az EUB ítélete szerint a bruttó összegben közölt érték utólag nem korrigálható.

Az is gond, hogy mi lesz a magánszemélyeknek félsertésként birtokba adott, majd fél perccel később megbontott sertés sorsa, és mi lesz a disznóvágásra kiszállított élőállattal, amit a család örömére a hentes a helyszínen rögvest fel is dolgoz?

Én azt javaslom, hogy az értékesítést kísérjék képi felvételekkel, a hentes a boltban üzemeltessen kamerát, ahogy ezt a többi nagyobb kereskedőtársa tette (tudták, hogy felvétel készül Önökről fizetés közben???).

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

NE HAGYJA KI!
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 September
H K Sze Cs P Sz V
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 1 2 3 4 5 6

Együttműködő partnereink