adozona.hu
Eredeti, hiteles másolat, pdf: hogyan őrizhetők meg az iratok?
//test-adozona.hu/afa/Eredeti_hiteles_masolat_pdf_hogyan_orizheto_31ANK2
Eredeti, hiteles másolat, pdf: hogyan őrizhetők meg az iratok?
Milyen formában kell az adózónak megőriznie, illetve részére a könyvelő cégnek átadnia a számlákat, iratokat? Olvasói kérdésre Szolnoki Béla adószakértő, könyvvizsgáló válaszolt.
„Könyveléssel foglalkozó vállalkozás vagyunk, és évek óta fejtörést jelent, hogy a nagy méretű, vagyis nagy számlamennyiséggel bíró cégek részére a lezárt könyvelési anyagokat muszáj-e kinyomtatott formában átadni megőrzésre, vagy elegendő, ha a teljeskörű könyvelést felölelő iratanyagot pdf-formátumban mentjük le valamilyen tetszőleges adathordozóra? Ha a főkönyvi kartonokat, eszköznyilvántartást stb.-t ilyen módon adjuk át az ügyfélnek, azzal eleget teszünk kötelezettségeinknek, ha az ügyfél egyébként elfogadná ezt az adatátadási formát?” – kérdezte olvasónk.
Az áfatörvény fogalmazza meg az alapvető szabályokat – szögezte le szakértőnk:
179. § (1) Minden személy, szervezet, aki (amely) e törvényben szabályozott jogot gyakorol, illetőleg akire (amelyre) e törvény kötelezettséget állapít meg, köteles az adómegállapítás hiánytalan és helyes volta ellenőrizhetőségének érdekében az általa vagy nevében kibocsátott, valamint a birtokában levő vagy egyéb módon rendelkezésére álló okiratot legalább az adó megállapításához való jog elévüléséig megőrizni.
(2) Az (1) bekezdés szerinti megőrzési kötelezettség papír alapú okirat esetében a kibocsátásra kötelezett részéről a másodlati példányra, a befogadó részéről az okirat eredeti példányára, vagy – ha azt e törvény nem zárja ki – eredeti példány hiányában annak hiteles másolatára vonatkozik. A megőrzési kötelezettség teljesíthető a papír alapon kibocsátott okirat elektronikus formában történő megőrzésével is. Elektronikus okirat kizárólag elektronikus formában őrizhető meg. A kötelezettség teljesítését nem befolyásolja az elektronikus okirat formátumának a 168/A §-ban foglalt követelményeknek megfelelő megváltoztatása. A megőrzési kötelezettség elektronikus formában történő teljesítése esetén az adóalanynak elektronikusan kell megőriznie a számla eredetének hitelességét, adattartalma sértetlenségét biztosító adatokat is.
A papír alapú okiratokról a pdf formátumú másolat önmagában nem minősül hitelesnek, a megfelelő hiteles másolat készítéséhez a következő rendelet kissé összetett útmutatásai szerint lehet, (kell) eljárni: 13/2005. (X. 27.) IHM rendelet a papíralapú dokumentumokról elektronikus úton történő másolat készítésének szabályairól.
Tekintettel, hogy a hivatkozott kérdés megoldása részletes rendszerszerű vizsgálatot igényel, így a konkrét megoldáshoz javasolt tanácsadó igénybevétele a konkrét tényállás ismeretében.
Hozzászólások (5)
Kedves Szolnoki Béla!
A jogszabály értelmezésnél figyelembe vehetnénk azt a tényt, hogy a könyvelés rendszerében nem keletkezik papír alapú bizonylat? Szerintem az is elegendő az adatok biztosítására, ha a könyvelő szoftvert működőképes és lekérdezhető állapotban rendelkezésre bocsájtjuk. Persze ez jóval nehezebb feladat mint kinyomtatni, aki nem hiszi, az próbáljon a tíz évvel ez előtti könyvelő szoftveréből adatokat nyerni!
De ebből a szempontból nehezen tudom értelmezni az adatok hitelesítését.
Esetleg az átadott pdf állományok valamilyen elektronikusan adatai (méret, oldalszám, karakterszám, ellenőrző szám) nem jobban hitelesíti a dokumentumokat, mint több ezer oldal cm-ben meghatározott vastagsága?
Az oldalak kézi hitelesítése számomra nehézkesnek tűnik.
Robert
Tisztelt Hozzászólók, a kérdésre adott válaszom 2. része a cikkben nem jelent meg, így azt is csatolom.
Amint előző válaszomban is utaltam rá, nem ismerem a rendszerét és ügyvitelét, amit egy szakértői vizsgálat tudna teljes körűen áttekinteni. Emiatt csak azt tudom írni a felesleges kockázatok elkerülésére, hogy véleményem szerint nem elegendő az anyagok pdf-ben való átadása, - több eset ismert számomra, hogy ezt az adóhatóság nem fogadta el -, de ha megfelelő ügyviteli és elektronikai rendszert alakít ki, amely figyelembe veszi a már hivatkozott 13/2005. (X. 27.) IHM rendelet a papíralapú dokumentumokról elektronikus úton történő másolat készítésének szabályait, - például a rendelet szerint auditáltatta a másolatkészítés zárt rendszerét, - akkor a másolatkészítés megoldható. Így - ha az előbbi rendeletnek nem felel meg - véleményem szerint, hiába állapodik meg az ügyfelével arról, hogy elfogadja az átadott anyagot, ha később azt a hatóság mégis vitatná, akkor az ügyfele újra fog jelentkezni Önöknél, és az már jogi kérdés, hogy a kockázatokat, és esetleges károkat hogyan osztják meg. Az előbb hivatkozott rendelet tárgya pedig vonatkozhat olyan adatokra is, amit az önök rendszere kezel, így minden fél érdeke lehet ennek az adott tényállásra, rendszerre való értelmezése és a választás függvényében annak alkalmazása.
Szóról-szóra egyetértek Siket álláspontjával. Ez egy tudálékoskodó, elterelő válasz valamire, de nem a feltett kérdésre.
LÉnyeg, hogy paragrafusokra hivatkozva ne derüljön ki semmi, ami érdemleges lenne válaszként. Egyetértek Siket-tel.
Ilyen semmitmondó választ régen olvastam. Nem is ez volt a kérdés.
Nem a számlák megőrzése a kérdés, hanem a könyvelési anyag - főkönyvi kivonat, főkönyvi kartonok - megőrzése és átadása az ügyfélnek.