hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Elektromos személygépkocsi kezelése az áfa szempontjából

  • Gyüre Ferenc adótanácsadó
3

Sok kérdés érkezik az Adózónához az elektromos személygépkocsik áfakezelésével kapcsolatosan, ezért írásunkban összefoglaltuk a legfontosabb tudnivalókat.

Az elektromos személygépkocsi áfa szempontjából nem kezelendő másként egy általános személygépkocsitól, mivel az áfatörvény nem tesz különbséget a meghajtás tekintetében, csak és kizárólag vámtarifaszám alapján dolgozik.

Az áfatörvény 124. §-a kimondja, hogy a 8703-as vámtarifaszámba tartozó eszközök – gépjárművek – olyan eszköznek minősülnek, amelyek után alapesetben áfalevonás nem érvényesíthető. Innentől kezdve pedig az általános szabályok érvényesek az elektromos autókra is.

Mi számít elektromos autónak?

Elektromos autó a tisztán elektromos személygépkocsi, melyben legalább egy elektromos energiatároló eszköz, egy elektromos áramátalakító és olyan elektromos gép található, amely a gépjármű meghajtásához az elektromos áramot át tudja alakítani. Az áramon kívül a gépjármű meghajtásához más erőforrás nem szükséges.

A „plug-in-hibrid” rendelkezik áramátalakítóval, a külső töltéshez szükséges csatlakozóval, és így elektromos meghajtással legalább 25 km megtételére képes. Az áramon kívül a gépjármű üzemeltetéséhez üzemanyagra is szükség van.

Az Adózóna áfával kapcsolatos további írásait ITT találja. "EÁfa 2024; a digitális adózás új korszaka" című webináriumunkat ITT vásárolhatja meg; "Nemzetközi ügyletek áfája", valamint "Áfa – speciális esetek" című kiadványainkat ITT rendelheti meg kiadói kedvezménnyel.

Növelt hatótávolságú hibrid gépkocsi, ami elektromos meghajtással legalább 50 km megtételére képes. Az áramon kívül a gépjármű üzemeltetéséhez üzemanyagra is szükség van.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja a beszerzésre, az üzemeltetésre, a szokásos használathoz kapcsolódó költségekre és az értékesítésre irányadó áfaelőírásokat!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (3)
Adózóna

Tisztelt Hozzászólók! Köszönjük észrevételüket, a cikk szerzőjével történt konzultációt követően, 2024.07.03. 22:50 órakor módosítottuk cikkünk tartalmát. Üdvözlettel: az Adózóna csapata

Ruszin Zsolt

Én is korrekciókat javaslok.

A biztosításhoz nem szokott áfa kapcsolódni. Az EUB C‑224/11. számú ítélete alapján a lízingbeadó (bérbeadó) áfa mentesen közvetítheti a biztosítási díjat a lízingbevevő (bérlő) számára.

A levonási jog nem "a legalább 90%-ban bérbeadási tevékenység érdekében szerzik be" fordulatra jár, hanem az idő 90%-ban bérbeadott jármű esetére, bár egyes vélemények szerint nem kell a 90%-ot ténylegesen teljesíteni, hanem elég a szándék, akkor is, ha éppen nincs bérlő. Ezt hajók esetében a NAV már visszaigazolta a hajózási időszakon kívüli időre.

A 87.§ alapján akár már néhány hónappal később is áfa mentes a személygépkocsi eladás, ha azt a tárgyi eszközként szerezték be és úgy is használták, de aztán mégis muszáj volt eladni. Ilyenkor korrekció nincs, a teljes áfa bukóban marad.

Ki kellett volna elemezni a nyílt végű lízing és bérletre vásárlást, mert ezek áfájának fele levonható a személyes használat ténye ellenére. Sajnos zavaros, hogy a levonási jog tiltásával garantált az állambácsi levonási jogot, de néhány évnyi vita után az 50% levonási jog támadásával felhagyott a NAV, még akkor is, ha a magánhasználat nem lett leadózva. Mindez azért disszonáns, mert az elektromos meghajtású személygépkocsik esetében a cégautóadó általában NULLA.

realterdik

Az utolsó két bekezdéssel kapcsolatban lenne meglátásom:

Ha már a beszerzést illetően nem volt Áfa levonási jogom, mert saját céges célra (mint tárgyi eszköz) szereztük be a személygépkocsit, akkor a példa béli esetben, amikor 3 év után szinten ÁFA nélkül értékesítjük, mit is kellene korrigálni?

Nem értem hogy a továbbértékesítés céllal beszerzett személygépkocsit - ami készlet, azon belül is áru - miért kellene figyelni az ÁFA 135-136 alapján, amikor ezen két paragrafus az áfa törvény szerinti tárgyi eszközökre vonatkozik ( 1 éven túl szolgálja a vállalkozási tevékenységet).

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink