hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

5 százalékos áfa: bővült a kedvezményes adókulcsú szolgáltatások köre

  • dr. Kelemen László adószakértő, jogász

Öt százalékos áfakulcs alá sorolt a kormány egyes buszos személyszállítási szolgáltatásokat, de két fontos korlátozással.

A május 8-ai Magyar Közlönyben megjelent 165/2023. kormányrendelet az 5 százalékos, kedvezményes áfakulcs alkalmazását írta elő a hop on hop off jellegű szolgáltatásokra, meghatározott feltételek megléte esetén.

A jogszabály egy másik kormányrendeletre (a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló törvény végrehajtásáról szóló 235/2019. kormányrendeletre) utalva, annak 3. melléklet IV. pont b) alpontja szerinti szolgáltatást határozza meg, mint kedvezményes adókulcs alá sorolható szolgáltatást. Ezen szolgáltatás a „TEÁOR ’08 49.39 M.n.s. egyéb szárazföldi személyszállítás tevékenység közül a „hop on hop off” jellegű menetrend szerinti buszos városnéző turisztikai szolgáltatás”. Azaz a szabályozás szerint nem általánosságban vonatkozik a kedvezményes kulcs a személyszállításra, csakis a hop on hop off jellegű szolgáltatások kerülnek át az 5 százalékos áfakulcs alá.

Az EU-szabály megengedőbb

Az Európai Unió áfairányelve (2006/112/EK Irányelv) egyébként ilyen korlátozás nélkül is megengedné a tagállamoknak a kedvezményes adókulcs alkalmazását. A héa-irányelv III. mellékletének 5. pontja alapján kedvezményes adókulcsot lehet alkalmazni a „személyszállítás, valamint az utasokat kísérő tárgyak – például poggyász, kerékpár, beleértve az elektromos kerékpárt is, illetve gépjármű vagy egyéb jármű – szállítása, vagy a személyszállítással összefüggő szolgáltatások nyújtására”.

Kedvezményes áfakulcs, kötelező elektronikus fizetési lehetőség

A kedvezményes adókulcs alkalmazására alkalmazandó másik fontos korlátozást a kormányrendelet 4. paragrafusa tartalmazza. Eszerint a kedvezményes adókulcsot csak azok a szolgáltatók alkalmazhatják, amelyek biztosítják az elektronikus fizetés lehetőségét és annak folyamatos rendelkezésre állását.

Az elektronikus fizetés lehetőségének kötelező előírását a kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény tartalmazza (5/F §). Ezen jogszabályhely szerint „a pénztárgépek műszaki követelményeiről, a nyugtakibocsátásra szolgáló pénztárgépek forgalmazásáról, használatáról és szervizeléséről, valamint a pénztárgéppel rögzített adatok adóhatóság felé történő szolgáltatásáról szóló 48/2013. NGM rendelet 1. paragrafusa szerinti kereskedő köteles biztosítani a fogyasztó számára az elektronikus fizetés lehetőségét és annak folyamatos rendelkezésre állását”. A hivatkozott pénztárgéprendelet 1. melléklete határozza meg azon tevékenységeket, amelyek esetén pénztárgéphasználatra kötelezettek a szolgáltatók.

A hatályos szabályok szerint a buszos személyszállítási szolgáltatások nyújtása nem tartozik a pénztárgéphasználatra kötelezett tevékenységek körébe, és fontos azt is kiemelni, hogy a legújabb kormányrendelet sem kötelezi ezen tevékenységet végző adóalanyokat arra, hogy online pénztárgépet üzemeltessenek, sem pedig arra, hogy az elektronikus fizetés lehetőségét biztosítsák (azaz POS-t üzemeltessenek). Ugyanakkor a kedvezményes adókulcs csak akkor illeti meg a szolgáltatókat, ha elektronikus fizetési lehetőséget biztosítanak. Tehát lehetséges online pénztárgép nélkül is alkalmazni az 5 százalékos adókulcsot, mivel a jogszabály kizárólag a POS üzemeltetéséhez és nem az online pénztárgép üzemeltetéséhez köti az 5 százalékos áfakulcs alkalmazását.

Turizmusfejlesztési hozzájárulási kötelezettség

A szabályozáshoz kapcsolódóan érdemes még megemlíteni, hogy a kormányrendelet 2. paragrafusa alapján a kedvezményes áfamérték alkalmazása alá tartozó szolgáltatások után turizmusfejlesztési hozzájárulást kell fizetni. Az adóhatóság tájékoztatása alapján a hozzájárulást a 23TFEJLH jelű nyomtatványon kell bevallani. „A NAV a költségvetés és a tisztességes adózók védelméért, a turizmus-vendéglátás ágazat fehérítéséért folyamatosan figyelemmel kíséri a szálláshely-szolgáltatók, vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók üzemeltetőinek a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központba (NTAK) továbbított forgalmi adatait. A hivatal kockázatelemző munkája során összeveti az NTAK-adatokat a bevallások adataival, és ha eltérést tapasztal, intézkedik” – olvasható az adóhatóságnak a turizmusfejlesztési hozzájárulás újbóli fizetési kötelezettségére figyelmeztető tájékoztatójában.

A rendelet a kihirdetését követő 15. napon, azaz május 23-án lép hatályba, és  (egyelőre) a veszélyhelyzet fennmaradásáig alkalmazandó.

Összefoglalva tehát, május végétől a hop on hop off szolgáltatást nyújtók 5 százalékos kedvezményes adókulcsot alkalmazhatnak, ha biztosítják (és fenntartják) az elektronikus fizetés lehetőségét. Ez esetben turizmusfejlesztési hozzájárulási kötelezettség is vonatkozik a szolgáltatókra. Ha a szolgáltatók nem üzemeltetnek POS terminált, nem alkalmazhatják a kedvezményes áfakulcsot, viszont nem kell turizmusfejlesztési hozzájárulást sem fizetniük.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink