adozona.hu
Számlák az Amazontól, de nincs rajtuk a megrendelő közösségi adószáma
//test-adozona.hu/afa/Amazonszamlak_077LIK
Számlák az Amazontól, de nincs rajtuk a megrendelő közösségi adószáma
Amennyiben egy kft. az Amazonról rendel anyagokat, de az Amazon a számlán nem tünteti fel a megrendelő közösségi adószámát, miként lehet ezeket a számlákat szabályosan elszámolni? Olvasói kérdésre Tüske Zsuzsanna vámszakértő válaszolt.
A kérdés részletesen így hangzik: kft. anyagokat rendelt az Amazontól. A megrendelőn fel van tüntetve, hogy a megrendelő nem magánszemély, hanem egy vállalkozás, amely EU-s adószámmal rendelkezik. A megrendelt termékek megérkeztek, és a szállítói számlák egy részén feltüntették a vevő adószámát is, és a szállító EU-s adószámát is, ezek rendben vannak, de néhány számlán csak az EU-ban letelepedett kínai cég EU-s adószáma van feltüntetve, a megrendelőé nincs ott. Reklamációra nem reagálnak, nem hajlandók kijavítani a számlákat. Ezeket hogyan tudom elszámolni? Mint közösségen kívüli beszerzés? Vagy tüntessem fel az A60-as nyomtatványon? De nincs rajta a megrendelő EU-s adószáma.
SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:
A kérdésből azt feltételezem, hogy a megrendelések a közösségből történnek, nem pedig harmadik országból. A megrendelés mögött lévő ügylet abban az esetben minősülhet közösségen belüli távértékesítésnek, ha
- a termék küldeménykénti feladását vagy fuvarozását az értékesítő maga, vagy javára más végzi; és
- a termék nem új közlekedési eszköz; vagy
- nem fel- vagy összeszerelés tárgyául szolgáló termék; valamint
- a terméket beszerző nem adóalany, vagy
- olyan kizárólag adólevonásra nem jogosító adómentes termékértékesítést vagy szolgáltatásnyújtást végző adóalany (ideértve az alanyi adómentes adóalanyt is), amely a közösségi beszerzése után nem kötelezett adófizetésre; vagy
- olyan különleges jogállású mezőgazdasági termelő, amely a közösségi beszerzése után nem kötelezett adófizetésre; vagy
- olyan nem adóalany jogi személy, amely a közösségi beszerzése után nem kötelezett adófizetésre; vagy
- bármely személy, ha a Közösségen belüli termékbeszerzés után azért nem keletkezik adókötelezettség, mert ha az ügylet belföldön teljesített termékértékesítés lenne, az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (áfatörvény) 103., 104. és 107. § szerint adómentes lenne (például bizonyos vízi- vagy légi közlekedési eszköz üzemeltetését szolgáló termék).
Ha a fentiek szerinti távértékesítésről lenne szó, akkor a teljesítés helye belföld és az eladónak egy belföldi (magyar áfatartalommal bíró) számlát kellene kiállítania a vevő felé. Amennyiben az ügylet nem teljesíti a távértékesítés fenti feltételeit és a vevő rendelkezik közösségi adószámmal (amit közöl az eladóval), akkor közösségi adómentes termékértékesítést végez az eladó.
Olvassa el az Adózóna „Így számlázható tovább a rezsiköltség”, „Céges adományozás adózása, költségelszámolása – vészhelyzet-e a háború?” és „Számla külföldi adókulccsal: így könyveljük” című írását! |
A kérdésben leírtak alapján nem derül ki, hogy azokon a számlákon, amelyeken nem szerepel a vevő közösségi adószáma, van-e bármilyen áfa felszámítva. Előfordulhat, hogy ezeket a megrendeléseket tévesen távértékesítésnek vagy nem adómentes közösségi értékesítésnek számlázta az eladó.
A fizetendő adót annak megfelelően kell szerepeltetni a bevallásban, aminek az ügylet minősül a fentiek alapján, azaz ahogy kiállításra került a számla (távolsági értékesítésként vagy közösségi termékbeszerzésként).
A levonási jog érvényesítésének tárgyi feltétele az ügyletről szóló számla. A számla adattartalmának pedig meg kell felelnie az áfatörvényben, illetve a Héa-irányelvben szereplő előírásoknak, így a számlán kötelező szerepelnie a vevő adószámának. A Héa-irányelv szerint az adóalanynak a termékértékesítéshez kapcsolódó adólevonáshoz olyan számlával kell rendelkeznie, melyen közösségi adómentes termékértékesítés esetén szerepel a vevő közösségi adószáma. A NAV 3012/2018 információs füzetében foglaltak szerint, ha egy számla bármely okból nem tartalmazza vagy nem megfelelően tartalmazza az áfatörvényben előírt, kötelezően feltüntetendő adatokat, azaz „hibásnak” minősül, úgy a számla megfelelő javítása, adattartalmának módosítása hiányában az adólevonási jog nem gyakorolható.
Bár az adólevonási jog a közös Héa-rendszer alapelvét képezi, valamennyi fent hivatkozott joganyag azt támasztja alá, hogy a levonási jog érvényesítésének tárgyi feltételeként az ügyletről tartalmilag és formailag helyes számlával kell rendelkezni. Ez alól a NAV információs füzete és az uniós jogesetek alapján kivételt csak az képezhetne, ha a számlakibocsátói oldalon felmerült objektív okból (pl. a számlakibocsátó társaság időközben megszűnt) a számla módosítására, javítására utólag már nincs lehetőség, de az adólevonási jog egyéb feltételei teljesülnek.
Mivel nem ismeretes, milyen okból nem hajlandó a partner javítani a számlákat, érdemes lehet meggondolni a konkrét helyzetre vonatkozó állásfoglalás megkérését a Nemzeti Adó- és Vámhivataltól.
Amennyiben az ügylet a fent leírtak alapján közösségen belüli termékbeszerzésnek minősül, akkor az A60-as összesítő nyilatkozaton is szerepeltetni kell.
Hozzászólások (0)