adozona.hu
Áfaügyek személygépkocsi nyílt végű lízingjének lejártakor
//test-adozona.hu/afa/Afaugyek_szemelygepkocsi_nyilt_vegu_lizingj_WRX3CZ
Áfaügyek személygépkocsi nyílt végű lízingjének lejártakor
Személygépkocsi nyílt végű lízingjének lejártakor felmerülő fontos áfakérdésekről érdeklődött olvasónk. Bunna Erika adótanácsadó válaszolt.
Kft. személygépkocsit lízingel, nyílt végű lízing keretében. A futamidő végén maradványértéken megvásárolja az eszközt. Az áfa nem levonható termékbeszerzés miatt. Tekintve, hogy számvitelileg az eszköz aktiválása már megtörtént a futamidő elején, így a futamidő végén kiszámlázott maradványérték nettó értékével a fennálló hiteltartozást vezetik ki. A le nem vonható áfa és a lezárási díj egyéb ráfordításként/költségként számolandó el? Tekintve, hogy a futamidő elején csak a számviteli törvény miatt történt tárgyieszköz-aktiválás, az áfatörvény szerint viszont csak a futamidő végén, így egy, a maradványértéken történő vásárlást követően áfamentesen értékesített eszköz miatt (a figyelési időszakra tekintettel) a korábban levont áfát nem szükséges módosítani? – kérdezte olvasónk.
SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:
A kérdésben megfogalmazottak szerint valójában két ügyletről van szó, egyrészt nyílt végű pénzügyi lízing konstrukcióban bérlet, használat történik, majd a lízingbevevő maradványértéken megvásárolja az eszközt. (Hangsúlyozandó, hogy nyílt végű lízingnél a felek szándékának nem a személygépkocsi beszerzésére kellett irányulnia, a vétel a futamidő végén csupán opció.)
Az első esetben az áthárított áfa jelen szabályok szerint 50 százalékos arányban levonható [áfatörvény 124. § (4) bekezdés b) pont], arra nem vonatkozik teljes levonási tiltás, mint a beszerzésnél. A maradványérték megszerzése elkülönült ügylet, ekkor történik termékbeszerzés, melyre az áfatörvény 124. paragrafus (1) bekezdésének d) pontja vonatkozik.
A le nem vonható áfára vonatkozó kérdésre rátérve: mivel nyílt végű lízingről beszélünk, aktiváláskor nem volt lehetőség az áfa bekerülési értékként való könyvelésére, mivel a lízingdíj havonta merült fel, az aktiválást követően. Így az ehhez kapcsolódó le nem vont áfa mindenképp egyéb ráfordítás lesz, illetve a feltételek fennállása esetén levonható.
Más a helyzet, ha a le nem vonható áfa a második lépésnél merül fel: a személygépkocsi immár a kft. tulajdona, termékbeszerzés történik. A szakmai gyakorlat szerint a bruttó értéket ráaktiválják a meglévő eszközre, így a le nem vont áfa ez esetben nem egyéb ráfordítás, hanem a bekerülési érték része.
Végül az értékesítést érintően az eszköz a 87. paragrafus b) pontja alapján adómentesen megvehető: a nyílt végű lízing áfáját ez a mozzanat már nem érinti, nincs szükség emiatt korrekcióra.
Fentieket egy, az interneten is fellelhető, a NAV által kibocsátott tájékoztatás is megerősíti.
Az adóhatósághoz érkezett beadványban közöltek szerint egy társaság nyílt végű pénzügyi lízing keretében szerzett be egy személygépkocsit, amelyet a futamidő vége előtt maradványértéken megvásárolt. A kérdés arra irányult, hogy a bank által áthárított, a személygépjármű-beszerzést terhelő előzetesen felszámított adót a társaság levonásba helyezheti-e, továbbá harmadik félnek történő továbbértékesítés okán meg kell-e állapítania a társaságnak fizetendő adót.
A gépjármű maradványértéken történő beszerzése, a pénzügyi lízingtől elkülönülten, önálló ügyletként ítélendő meg áfaszempontból. A beszerzés során a személygépkocsi ellenértékeként csak a maradványértéket kell figyelembe venni, a nyílt végű lízingért mint szolgáltatásért fizetett összeget nem. A beszerzést illetően nem releváns, hogy a lízing időszakában a lízingdíjak áfa tartalma milyen mértékben került levonásra.
Az áfatörvény 87. paragrafusának b) pontja kimondja, hogy mentes az adó alól a termék értékesítése abban az esetben, ha az értékesítést megelőzően a termékhez kapcsolódó előzetesen felszámított adó a 124. és a 125. paragrafus szerint nem vonható le.
Az áfatörvény idézett rendelkezése alapján az adómentesség abban az esetben alkalmazható, ha a termékhez (annak beszerzéséhez) kapcsolódott ugyan előzetesen felszámított adó, azonban azt az adóalany az áfatörvény 124-125. paragrafusai alapján nem helyezhette levonásba.
Tekintettel arra, hogy a beadványban jelzett esetben a bank által áthárított, személygépkocsi-beszerzést terhelő előzetesen felszámított adó az áfatörvény 124. paragrafusának d) pontja alapján nem helyezhető levonásba – és a kérdéses esetben az adólevonási jog korlátozása alóli, az áfatörvény 125. paragrafusában meghatározott kivételek vélelmezhetően nem alkalmazhatók –, teljesül az áfatörvény 87. paragrafusának b) pontjában meghatározott feltétel, mely szerint a termékhez kapcsolódó előzetesen felszámított adó az áfatörvény 124. és 125. paragrafusai szerint nem vonható le. Ez azt jelenti, hogy a beadványban vázolt esetben a személygépkocsi értékesítése az áfatörvény 87. paragrafusának b) pontja értelmében mentes az adó alól.
Az adóhatóság megjegyzi, hogy ha a felek valódi ügyleti akarata nem a személygépkocsi időleges használatára (nyílt végű lízingjére) irányult, hanem a futamidő lejártával a lízingbe vevő tulajdonszerzését kívánták biztosítani zárt végű lízing keretében, úgy az állami adó- és vámhatóság az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény 1. paragrafusának (7) bekezdésében foglaltak szerint járhat el, amely törvényhely kimondja, hogy "a szerződést, ügyletet és más hasonló cselekményeket valódi tartalmuk szerint kell minősíteni".
Hozzászólások (1)
A nyílt végű lízing végén a lízingbevevő által az eszköz megvásárlása - adójoglag - zárt végű lízinget eredményez, nemcsak a régi, de az adózás rendjének új szabályai szerint is (Art. 2.§). Ha valaki arra vár, hogy ezt a NAV állapítsa meg, az elég sokat kockáztat.
A számviteli szabályok szerint a nyílt végű lízing kezdetekor aktivált eszköznek nem lehet megváltoztatni az értékcsökkenését és a bekerülési értékét sem, mert a használatában semmilyen változás nem történik azáltal, hogy a nyílt végű lízingből zárt végűbe "forgatták" - mesterségesen - az ügyletet (Szvt. 47.§ (9)). Így a maradványérték és annak az áfája is egyéb ráfordítás lesz.
Később persze ez az autó továbbadható áfa mentesen (Áfa tv. 87.§ c)), bár rejtélyes, hogy miért nem egyből a kijelölt vevő vásárolt a lízingcégtől?
Elég baj, hogy a nyílt végű lízinget a vállalkozások a személygépkocsi áfa levonására használják, miközben az ügylet célja valójában az adásvétel, majd a kivénhedt autó továbbpasszolása. Az állami adóhatóságnak el kellene dönteni, hogy tovább alszik a kérdés kapcsán, vagy végre lép és a lízingcégektől bekéri "nyíltból-zártba tolt" személygépkocsik adatait és intézkedik. Jó lenne, ha ezt nyilvános közlemény kíséretébe tenné.
Miután az EU felé Magyarország már a belépésekor deklarálta a személygépkocsi beszerzésének áfa levonási tilalmát, így a hosszú távú, nyílt végű lízingen és a bérlésen keresztüli fellazítás igencsak álságos módszer. Akkor a törvényesen működő vállalkozások tömegesen a nyílt végű lízingen keresztül levonják manapság az áfát, de majd 8 év múlva egy államtitkár közli, hogy ez visszaélésszerű magatartás volt? (Lásd: Kata)
Mikor érti meg az állam, hogy a nyúlfarknyi, hézagos, elvekre építő, de nem konkrét, átjárható és ezért ementáli-sajtszerű adószabályozás ideje már lejárt?
2030?
2040?