adozona.hu
Áfacsalás: így utaztatják a vasat, a NAV nem tud róla
//test-adozona.hu/afa/Afacsalas_igy_utaztatjak_a_vasat_a_NAV_nem__L1WQAS
Áfacsalás: így utaztatják a vasat, a NAV nem tud róla
Új trend van kialakulóban a magyarországi áfacsalások körében. Míg az utóbbi években zömmel a mezőgazdasági és élelmiszeripari termékeket "utaztattak" fiktív számlákkal "élelmes" magyar vállalkozók, mára más területekre is beszivárgott az áfacsalás. Betonvas, térháló, és zártszelvény utazik Szlovákiába, ahol sokszor le sem pakolják a fuvart, máris fordul vissza a kamion. Állítólag napi 15 kamion is megjárja az utat.
Az uniós csatlakozással megnyíló határok kiváló alkalmat teremtettek az áfával való trükközésre, miután a küldfölre értékesített áru után az áfa visszaigényelhető, ugyanakkor azt nehéz ellenőrizni, hogy az árut valóban nem Magyarországon adták el - írja a hvg.hu. A tavalyi áfaemelés (25-ről 27 százalékra) még vonzóbbá tette ezt az ipart. A csalás a gyakorlatban úgy néz ki, hogy egy régióbeli cég Magyarországról vásárol terméket: az eladó - sokszor csak papíron – leszállítja a megrendelést, és a külföldi értékesítés után visszaigényli az áfát. Az is bevett módszer, hogy a terméket több cégen keresztül "visszahozzák" Magyarországra, és végül itthon adják el az árut, de azután már elfelejtik befizetni az áfát.
Fuvarozói szegmensből úgy értesült a lap, hogy elsősorban a Budapest-Losonc (Szlovákia) útvonal a frekventált, néha Ózdról is volt egy-két fuvar északi szomszédunkhoz. Losoncon állítólag szlovákiai cégen keresztül bérelnek magyar vállalkozók egy telephelyet, csakis olyan célból, hogy megforgassák a vasárut. Először még csak betonvasat és betonhálót vittek ki magyar fuvarozók, az árut pedig szlovák rendszámú kamionok hozták vissza Magyarországra. Ma már ugyanakkor zártszelvény is szerepel a termékek között, és a fuvarozással sem pepecselnek sokat: az árut sokszor le sem pakolják, ugyanaz a kamion viszi is vissza a vasat Budapestre.
Az üzletelés volumenére jellemző, hogy forrásunk szerint van olyan vállalkozó, akinek 15 kamionja is megfordul egy nap Budapest és Losonc között. A 24 tonna terhelésű kamionok esetében ez már igen komoly mennyiséget jelent, a magyar vasnagykereskedelem jelentős mennyiségét is megmozgathatják a vállalkozók. A volumen ráadásul az utóbbi időszakban még nőtt is: korábban csak napi 7-10 kamion fordult a két ország között. Mivel a vaskereskedők is kevesebb megrendeléssel számolhatnak a válság miatt, ezért örülnek minden megrendelésnek. Forrásunk szerint a nagykereskedők sincsenek mindig tisztában azzal, hogy a tőlük elvitt vasáruval áfát csalnak. A hvg.hu az üggyel kapcsolatban látott fuvarleveleket és cégneveket is, melyek azt megmutatják, hogy papíron milyen árumozgás zajlott, de azt nem láttuk bizonyítva, hogy valóban történt áfacsalás. Ugyanakkor forrásunk állította: egy ideje így üzletelnek. A NAV azt közölte a lappal: nem tud vasak utaztatásáról. A teljes cikket itt olvashatja.
Hozzászólások (0)