adozona.hu
Számlamegőrzési kötelezettség – általános szabályok
//test-adozona.hu/afa/A_szamlak_megorzesenek_kotelezettsege__alta_7JL9QY
Számlamegőrzési kötelezettség – általános szabályok
Az elektronikus adatszolgáltatás bevezetésével, valamint az elektronikus számlázás elterjedésével érdemes áttekinteni a számlák megőrzésével kapcsolatos kötelezettségeket. Jelen cikksorozatban mind a papíralapú, mind az elektronikus számlák megőrzésével kapcsolatos szabályok összefoglalására teszünk kísérletet. Az első cikkben az általános szabályokat ismertetjük, majd a következő részekben a papíralapú, illetve az elektronikus dokumentumok archiválására vonatkozó speciális szabályokat tekintjük át.
"168/A § (1) A számla kibocsátásának időpontjától a számla megőrzésére vonatkozó időszak végéig biztosítani kell a számla eredetének hitelességét, adattartalma sértetlenségét és olvashatóságát.
(2) Az (1) bekezdésben említett követelménynek bármely olyan üzleti ellenőrzési eljárással eleget lehet tenni, amely a számla és a termékértékesítés vagy a szolgáltatásnyújtás között megbízható ellenőrzési kapcsolatot biztosít."
A számlák megőrzési kötelezettségéről rendelkezik még a 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet (a számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint az elektronikus formában megőrzött számlák adóhatósági ellenőrzéséről). Az elektronikus archiválás alapszabályait pedig a digitális archiválás szabályairól szóló 1/2018. (VI. 29.) ITM rendelet határozza meg. Gyakorlatilag ezen három jogszabály [kiegészülve az adózás rendjéről szóló 2017. évi CL. törvény (Art.) szabályaival] jelöli ki az alapelveket a számlák megőrzése/archiválása tekintetében. (Cikksorozatunkban az archiválás és a megőrzés fogalmakat – a kialakult jogértelmezési gyakorlatnak megfelelően – szinonímaként használjuk, de egyébként érdemes rögzíteni, hogy a jogszabályok valójában a megőrzésre, és nem az archiválásra vonatkozó szabályokat határozzák meg).
A számlákat két csoportba lehet sorolni megjelenési formájuk alapján. Az áfatörvény 174. §-a szerint a számla lehet elektronikus vagy papíralapú. Mindkét megjelenési formára vonatkoznak ugyanakkor a fent ismertetett általános követelmények, azaz a megőrzési időszak végéig biztosítani kell (1) a számla eredetének hitelességét, (2) adattartalmának sértetlenségét és (3) olvashatóságát.
OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja, mit jelentenek ezek a fogalmak!
A teljes cikkhez előfizetőink, illetve 14 napos próba-előfizetőink férnek hozzá, ha e-mail-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.
Hozzászólások (1)
Az ITM rendelet nem az áfa törvény felhatalmazása alapján született, az abban foglaltak - bár jóval enyhébbek, mint a korábbi rendeleté - nem lennének alkalmazhatóak a számlára.
Az 45/2010 EU irányelv amúgy is tiltja a "terhesebb" rendelkezéseket az elektronikus számlázásra. Ha majd lesz "papírraktározási főszabályzat", akkor lehet digitális archiválás is. Addig nem. Az a gondom, hogy eddig ezt senki sem reckírozta meg, hogy bíróság elé vigye, de Czöndör Szabolcson kívül nincs hirdetője a számlázás digitális akadályversenyének.
A számlák kapcsán majd figyelni kell arra, hogy az adóhatóság eleve nem vár dossziékat személyes kézbesítéssel, hiszen csak indokolt esetben kérheti a főszabály szerint elektronikusan benyújtandó bizonylatokat papíron (E-Ügyintézési tv. 21/A.§). Az adóhatóság azonban „jó fej”: ha valaki jönni akar a papírjaival, akkor azt nem utasítja vissza, sőt úgy tesz, mintha ez így lenne természetes, amit főleg vidéki revizornál lehet tapasztalni.