hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Javaslatcsomag a héa-szabályok módosításáról – ezek a részletek

  • dr. Kelemen László adószakértő, jogász

Az Európai Bizottság 2022 végén terjesztette elő a HÉA Irányelv (és két tanácsi rendelet) módosítására irányuló javaslatcsomagját. Cikksorozatunkban részletesen elemezzük a javaslatot. Jelen írásban rámutatunk annak okaira, hogy a Bizottság miért tartja szükségesnek az irányelv módosítását, és megnézzük, hogy melyek azok a főbb területek, amelyeket a módosítás érint.

A javaslat indokai, főbb területei

A javasalt indokolása hangsúlyozza, hogy a héa rendszer mint a tagállamok és a Közösség számára is a legnagyobb költségvetési bevételt biztosító adónem számos tekintetben korszerűsítést igényel, hogy az megfeleljen a digitális kor által támasztott kihívásoknak. A közelmúltban több tagállamban (így Magyarországon is) olyan digitális adatszolgáltatási követelmények kerültek bevezetésre, amelyek ügyletenkénti adatszolgáltatást biztosítanak az adóhatóságoknak. A Bizottság (is) egyértelműen rögzítette, hogy ezek az intézkedések rendkívül sikeresnek bizonyultak a héabeszedés fokozását illetően, és hatékonyan segítették elő az adófizetési kötelezettségek elkerülése elleni harcot.

Ugyanakkor, mivel a tagállamok (egyre többen) a digitális adatszolgáltatási kötelezettségek különböző modelljeit alkalmazzák, a széttagoltság jelentős költségeket ró a multinacionális vállalatokra. Például Magyarországon és Spanyolországban számlaadáskori valós idejű adatszolgáltatási kötelezettség van érvényben, Litvániában, Lengyelországban és Portugáliában az adózási célú egységes könyvvizsgálói fájl (SAF-T) szerinti adatszolgáltatást vezették be, Olaszországban az e-számlázással kapcsolatos elszámolási kötelezettséget alkalmazzák, de más tagállamok is vezette be hasonló adminisztrációs kötelezettségeket, amelyek mind ugyanazon célt szolgálják.

A becslések szerint a multinacionális vállalatok által viselt adminisztrációs költségek uniós szinten évente körülbelül 1,6 milliárd EUR-ra rúgnak, amelyet mintegy 210 000 vállalkozás visel. A Bizottság kimutatásai szerint az adminisztrációs kötelezettségeknek való megfelelés érdekében „a multinacionális kisvállalkozások várhatóan körülbelül 10 000 EUR-t fektetnek be a SAF-T követelmények, 25 000 EUR-t a valós idejű követelmények, illetve több mint 50 000 EUR-t az elektronikus számlázás esetében. Ami a multinacionális nagyvállalatokat illeti, a költségek elérik a SAF-T követelmények esetében átlagosan az 50 000 EUR-t, a valós idejű követelmények esetében a 200 000 EUR-t, az elektronikus számlázás esetében pedig az 500 000 EUR-t”.

Az Adózóna áfával kapcsolatos írásait itt olvashatja el.

A csomagnak (a Bizottság által megfogalmazott indokolás szerint) három fő része, három fő célkitűzése van. Hogy megtudja, melyek ezek, OLVASSA TOVÁBB cikkünket!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink