adozona.hu
Rossz kezekbe is kerülhet az elektronikus megbízólevél
//test-adozona.hu/adozas_rendje/Rossz_kezekbe_is_kerulhet_az_elektronikus_m_Z6M46Q
Rossz kezekbe is kerülhet az elektronikus megbízólevél
Bővült az az illetékességi kör, amelynek eredményesen lehet adóhatósági ellenőrzésre vonatkozó elektronikus megbízólevelet kézbesíteni. Ezért át kell tekinteni a meghatalmazottak körét, máskülönben úgy indulhat adóellenőrzés, hogy arról a társaság valójában nem is értesül, emiatt pedig önellenőrzésre sem lesz lehetősége – figyelmeztet a Deloitte adó- és jogi tanácsadási részlegének partnere.
Az adóhatóság egyre gyakrabban kézbesíti az az Ügyfélkapun keresztül az adóellenőrzést megindító megbízólevelet. A korábbi gyakorlathoz képest azonban megjelent egy lényeges különbség: míg a papír alapú megbízóleveleket a társaságok képviseletre jogosultjainak – a meghatalmazottnak és/vagy a törvényes képviselőnek – kézbesítették, addig az elektronikus megbízólevelet valamennyi, ügyfélkapuval és akár lényegesen szűkebb jogosultságokkal is rendelkező személy, például az adóbevallásokat elektronikusan beküldő alkalmazott és/vagy megbízott által is "átveheti".
Az elsődleges kockázatot a megbízólevél elektronikus átvétele kapcsán tehát az jelenti, ha a társaság nincs tudatában annak, pontosan ki jogosult az elektronikus megbízólevél szabályszerű átvételére. A társaság valamennyi elektronikusan intézhető adóügyére korábban adott, vagy a valamennyi ügycsoportra vonatkozó állandó meghatalmazás ugyanis alkalmas arra is, hogy a meghatalmazott személy számára az adóhatóság eredményesen kézbesítsen megbízólevelet. Ezért mindenképpen indokolt és fontos lehet áttekinteni a meghatalmazottak körét annak elkerülésére, hogy például egy, a társasággal már kapcsolatban nem álló meghatalmazottnak történő kézbesítéssel úgy induljon adóellenőrzés, hogy arról a társaság valójában nem is értesül – figyelmeztet Veszprémi István, a Deloitte Adó- és jogi tanácsadási részlegének partnere.
Mindemellett arra is célszerű figyelni, hogy a képviseleti jog megszűnésének bejelentése (adóhatósághoz való érkezése) napján a meghatalmazottat még az adóhatósági iratok átvételére jogosult személynek kell tekinteni, s ügyelni kell a formai feltételek teljesülésére is.
Az ügyfélkapun, a bejövő üzenetek listájában az „adóhatósági irat” megnevezés utalhat a megbízólevélre. Fontos tudni, hogy nem lehet számottevő mértékben késleltetni az ellenőrzés megkezdését azzal, hogy nem nyitják meg az elektronikus megbízólevelet. Ha nem nyitják meg az üzenetet, az adóhatóság ismételt elektronikus kézbesítést kísérel meg (melyről új üzenetben értesít), és a második kézbesítési kísérlettől, tehát az üzenetnek a tárhelyen történő elhelyezésétől számított ötödik napot követő munkanapon beáll a kézbesítési vélelem, azzal pedig az ellenőrzés megindulásával járó jogkövetkezmények is.
A fentiek kapcsán tehát érdemes mind a meghatalmazottak és azok jogosultsági körével, mind a nyitva álló lehetőségekkel tisztában lenni, hogy az adóellenőrzésről az illetékes személy időben, és ne az önellenőrzési tilalom beálltát követően értesüljön – tette hozzá Veszprémi István.
Hozzászólások (0)