adozona.hu
Nem veszi át a korábbi ügyfél a könyvelési anyagokat: ki felel az iratok megőrzéséért?
//test-adozona.hu/adozas_rendje/Nem_veszi_at_a_korabbi_ugyfel_a_konyvelesi__XCKSPC
Nem veszi át a korábbi ügyfél a könyvelési anyagokat: ki felel az iratok megőrzéséért?
Korábbi cikkünkben azzal az esetkörrel foglalkoztunk, amikor a könyvelő megbízatása megszűnése után elérhetetlenné válik, és nem adja vissza a gazdálkodónak a könyvelési anyagokat. Jelen cikkünkben a nem tankönyv szerinti elválás másik esetét vizsgáljuk meg, amikor a könyvelő vagy könyvelőiroda a szerződéses kapcsolat megszűnése után szeretné visszaadni a könyveléshez szükséges anyagokat korábbi ügyfelének, aki viszont nem veszi azt át.
Ilyen fordulhat elő például akkor, amikor megígérte ugyan a korábbi ügyfél, hogy – a szokásos iratátadási rutinnak és a könyvelőiroda általános szerződéses feltételeinek megfelelően – elmegy az említett dokumentumokért, mégsem tesz ennek eleget, vagy a könyvelőiroda által küldött ajánlott, tértivevényes levél visszaérkezik a postától „nem kereste” vagy a „kézbesítés akadályozott” megjelöléssel. Kérdésként merülhet fel, hogy ha nem jelentkeznek a könyvelőiroda korábbi ügyfelei, hogy kérik az anyagok átadását, a könyvelőirodának kötelessége-e a régi ügyfelek felkutatása.
Első lépésként le kell szögezni, hogy a könyvelőiroda ügyfeleinek tulajdonát képező minden dokumentum, könyvelési bizonylat átadása-átvétele a könyvelőiroda és az ügyfelei között létrejött szerződés alapján történik. A felek szerződésen alapuló kötelezettségeinek teljesítésére a polgári jog szabályai irányadók, erre tekintettel a felek közötti szerződéses kapcsolatból származó vitás kérdések rendezésének lehetséges módjai vonatkozásában a Polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) ad eligazítást.
Kapcsolódó cikkünk: Lelépett a könyvelő, nem adja át az iratokat, mit tehet a cég? |
Magánjogi szempontból tehát a felek közti megállapodásból kell alapvetően kiindulni, a könyvelőiroda és az ügyfelei között nem rendezett kérdésekkel az adójogszabályok nem foglalkoznak. Abban az esetben, ha erre nézve nincs rendelkezés – sem a könyvelőiroda és az ügyfél között, sem pedig a polgárjogi szabályokban –, a könyvelőirodának nincs olyan kötelezettsége, hogy a jogviszony megszűnését követően továbbra is tárolnia kellene a korábbi ügyfele könyvelési anyagait.
OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben részletezzük az iratmegőrzési kötelezettségre vonatkozó jogszabályi előírásokat!
Hozzászólások (0)