adozona.hu
Egyszerűsített foglalkoztatás: a bejelentés előtt ellenőrizze alaposan dolgozója adatait!
//test-adozona.hu/adozas_rendje/Egyszerusitett_foglalkoztatas_a_bejelentes__4PDPS4
Egyszerűsített foglalkoztatás: a bejelentés előtt ellenőrizze alaposan dolgozója adatait!
Egy egyszerűsített foglalkoztatottként bejelentett munkavállaló esetében a cég által megadott adóazonosítóhoz nem a közölt név tartozik – derült ki az adóhivatal értesítése nyomán. A munkáltató nem tudja bevallani a közterheket, mit tehet? – kérdezte olvasónk. Dr. Verbai Tamás, a HÍD Adószakértő és Pénzügyi Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója válaszolt.
A kérdés konkrétan így szól: „2020 nyarán mezőgazdasági idénymunkára egyszerűsített foglalkoztatottakat alkalmaztunk a több napig tartó szüret idején. Az egyik foglalkoztatott az adatait megadta, az igazolványait viszont nem láttuk. A 20T1042E nyomtatványt beküldtük, amiről elfogadó nyugtát kaptunk. Az adóazonosító jel és a születési dátum közötti összefüggést ellenőriztük, egyeztek. A foglalkoztatottak díjazását kifizettük, amit aláírásukkal elismertek. Az adóhivatal értesítése szerint a 20T1042E bejelentőn az egyik adóazonosítóhoz nem a megadott név tartozik, a bejelentésünk így hibás. A munkavállalót már lehetetlen elérni, a bérét megkapta, nem érdeke, hogy segítsen a mi problémánkon, illetve állítja, hogy őt úgy hívják, és az az adóazonosító jele, amit megadott. A 08-as bevalláson sem tudjuk szerepeltetni, mert valószínűleg az is pont ilyen hibaüzenetet kapna, törölni sem lehet, és a T1042 is hibás. A közterheket természetesen megfizetem, de nem tudom jelenleg bevallani. Mit tehetek?”
Szakértőnk válasza elején felhívta a figyelmet arra, hogy a kérdésben szereplő problémára csak a tényállás teljeskörű ismerete mellett adható egzakt válasz.
Az egyszerűsített foglalkoztatásról szóló 2010. évi LXXV. törvény 11. paragrafus (1) bekezdése szerint egyszerűsített foglalkoztatás esetén a munkáltató köteles az illetékes elsőfokú állami adóhatóságnak a munkavégzés megkezdése előtt bejelenteni a (2) bekezdés szerinti adatokat.
Ugyanezen paragrafus (2) bekezdése szerint a munkáltató bejelentési kötelezettségét az (1) bekezdésben meghatározott módon, az egyszerűsített foglalkoztatás céljából létesített munkaviszonyra vonatkozó alábbi adatok közlésével teljesíti:
a) a munkavállaló neve,
b) a munkáltató adószáma,
c) a munkavállaló adóazonosító jele és társadalombiztosítási azonosító jele,
d) az egyszerűsített foglalkoztatás 1. paragrafus (1) bekezdés szerinti jellege,
e) a munkaviszony napjainak száma.
A bejelentések adatait a NAV automatikusan, számítógépes programmal ellenőrzi, melynek eredményeként a hibás bejelentések, melyek alapján a foglalkoztatott nem beazonosítható, nem keletkeztetnek egyszerűsített foglalkoztatási munkaviszonyt. A NAV a hibás bejelentésekről tájékoztató/hiánypótlásra felszólító levelet küld a bejelentő részére. A hibás bejelentéseket – amennyiben azok módosíthatók – a NAV értesítésében szereplő határidőn belül javítani kell.
A foglalkoztatott által megadott adatokat célszerű a bejelentést megelőzően hiteles forrásból ellenőrizni, hogy a kérdés szerinti anomália a jövőben elkerülhető legyen. Amennyiben a munkáltató a bejelentéssel összefüggő hibát határidőn túl észleli, vagy azt nem tudja javítani, akkor már csak az egyszerűsített foglalkoztatás normál munkaviszonnyá minősítésével orvosolható a hiányosság. Ennek bejelentéséhez is szükség van az érintett foglalkoztatott adatainak beszerzésére, a közterhek megfizetése mellett azt javaslom, hogy készítsenek egy feljegyzést azokról az utólagos intézkedésekről, amiket a foglalkoztatott beazonosítása érdekében megtettek, ezzel is csökkentve egy esetleges adóellenőrzés nyomán kiszabható bírság mértékét.
Hozzászólások (0)