adozona.hu
EGYKE: a külföldi ügyvezetésű cégek bejelentési kötelezettségének teljesítése
//test-adozona.hu/adozas_rendje/EGYKE_gyakori_kerdesek_a_kulfoldi_ugyvezete_APKXE1
EGYKE: a külföldi ügyvezetésű cégek bejelentési kötelezettségének teljesítése
A vállalkozások adóbevallásait, adatszolgáltatásait gyakran meghatalmazott személyek – például munkavállalók, könyvelőirodák – teljesítik, az állami adó- és vámhatóság előtti eljárásban ugyanis az adózónak lehetősége van arra, hogy ügyében helyette képviselője, meghatalmazottja járjon el. Kérdés, hogy külföldi ügyvezető – aki adott esetben gyakran külföldről intézi a társaság ügyeit, ritkán tartózkodik Magyarországon – milyen formában hitelesítheti a nyomtatványon az aláírásait, adatait?
Cikkünk első részében azt tekintettük át, hogy jellemzően mely helyzetekben jelentkezik problémaként az adóhatósági ügyintézés során, hogy a gazdasági társaságok ügyvezetését ellátó külföldi illetőségű magánszemélyek nem rendelkeznek magyar adóazonosító jellel, tajszámmal, ügyfélkapu-hozzáféréssel, sőt, gyakran alig tartózkodnak Magyarországon. A második részben az EGYKE nyomtatvány benyújtásával kapcsolatos teendőket vesszük számba.
Vegyünk példaként egy gazdasági társaságot, amelynek egyedüli önálló cégjegyzési joggal rendelkező ügyvezetője egy külföldi állampolgár, aki egy külsős társaságot bíz meg a cégre vonatkozó bevallási kötelezettségek teljesítésével. Az EGYKE nyomtatványon kell bejelenteni a NAV-hoz az adóhatósági ügyek képviselő útján történő intézését. Kérdés, hogy az említett ügyvezető – aki adott esetben gyakran külföldről intézi a társaság ügyeit, ritkán tartózkodik Magyarországon – milyen formában hitelesítheti a nyomtatványon az aláírásait, adatait.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény (Eüsztv.), az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. kormányrendelet (e-ügyintézési rendelet) értelmében 2018. január 1-jétől a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé benyújtott elektronikus dokumentumoknak is meg kell felelniük az elektronikus ügyintézésre vonatkozó jogszabályban foglaltaknak. Ez alól az állandó képviseleti jogviszonyok NAV felé történő bejelentése során elektronikus formában csatolandó okiratok (állandó meghatalmazások, megbízások) sem jelentenek kivételt. Az állandó képviseleti jogviszonyok bejelentésére szolgáló EGYKE adatlap elektronikus benyújtása, illetve az eBEV-en tett állandó meghatalmazás, megbízás során az alábbiakra érdemes felhívni a figyelmet.
2018. január 1-jétől az EGYKE adatlapot – a képviseleti jogosultság megszüntetésére irányuló bejelentés kivételével – minden esetben a képviselőnek kell benyújtania.
OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben részletezzük a képviselet bejelentésének folyamatára vonatkozó jogszabályi előírásokat!
Hozzászólások (2)
A papíralapú EGYKE megtartását úgy sikerült még 2018 áprilisában elérni, hogy meglátogattam Szatmári László főosztályvezető urat, aki készséges és együttműködő volt. Megállapította, hogy a külföldiek esetében a belföldi kormányhivatalok esetében való regisztráció megkövetelése "lehetetlen cél", így az adóhatósággal egyetértésben készült a Tamásné Czinege Csilla helyettes államtitkár asszony felügyelete alatt egy körlevél, amelyben utasították az adóigazgatóságokat, hogy a "nyilvánvalóan" külföldi személy esetében fogadják el a papíralapú EGYKE-t.
Ez a körlevél ma is érvényes.
A téma másik vetülete lehet, hogy a külföldiek esetén a kormányrendelet felett álló eIDAS rendeletnek megfelelő e-aláírásokat is köteles a NAV elfogadni, de hiába kértem 2019 nyarán, hogy adják ki listát az elfogadott körről. Ezért csak az EU listáját tudom közölni, de az ADOBE és a SignNow esetén konkrét tapasztalatom, hogy a fővárosi adóigazgatóságok ezeket "csont nélkül" elfogadják:
https://tinyurl.com/e-alairasok
A villámmegoldás a bevallások pótlására a cégkapu is jó, hiszen azon keresztül is lehet adóbevallást beküldeni és a NISZ Zrt az I-Formos regisztráció köteles elfogadni a szkennelt meghatalmazást (is). A cégkapun jogosultságon keresztül azonban nem érhetőek el az EBEV szolgáltatások, ahhoz EGYKE kell.
Gyakorlatban még most is működik az EGYKE papír alapú beadása és feldolgozása, abban az esetben ha az ügyvezető külföldi és nincs ügyfél kapu regisztrációja.