adozona.hu
Téves jogértelmezés a NAV-tól: áll a bál az ekáermentesség körül
//test-adozona.hu/adozas_rendje/All_a_bal_az_EKAERmentesseg_miatt_hadilabon_4XM0KR
Téves jogértelmezés a NAV-tól: áll a bál az ekáermentesség körül
Alig fél hónapja indult az elektronikus közúti árukövető rendszer (ekáer), de máris óriási problémákkal szembesülnek az adózók. A legnagyobb gondot az okozza, hogy a szaktárca és az adóhatóság folyamatosan „újramagyarázza” a törvényt, ráadásul az ellentétes a jogszabály szövegével és az adószakértők egybehangzó értelmezésével.
Az egyik legfontosabb kérdés minden adózó részéről, hogy mikor mentesülhetnek az ekáerszám igénylése alól. A törvény szövege a következőképpen szól:
Mentes az ekáerszám-igénylési kötelezettség alól az adózás rendjéről szóló törvény (Art.) 22/E § (6a) bekezdése szerint
– az adózó, ha az általa feladott vagy részére ugyanazon útdíjköteles gépjárművel egy fuvarozás keretében szállítandó nem kockázatos termékek tömege a 2500 kilogrammot vagy az adó nélküli értéke a 2 millió forintot nem haladja meg;
– kockázatos élelmiszer tömege a 200 kilogrammot vagy az adó nélküli ellenértéke a 250 000 forintot nem haladja meg;
– egyéb kockázatos termék tömege az 500 kilogrammot vagy az adó nélküli ellenértéke az 1 millió forintot nem haladja meg.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az ekáerszám igénylése alóli mentesség akkor áll fenn, ha az alábbi feltételek teljesülnek:
1.)
– útdíjköteles gépjárművel egy fuvarozás keretében szállított
– nem kockázatos termék
– súlya a 2500 kilogrammot vagy (Nem és!)
– az adó nélküli értéke a 2 millió forintot nem haladja meg;
2.)
– útdíjköteles gépjárművel egy fuvarozás keretében szállított
– kockázatos élelmiszer
– tömege a 200 kilogrammot vagy (Nem és!)
– adó nélküli ellenértéke a 250 000 forintot nem haladja meg;
3.)
– útdíjköteles gépjárművel egy fuvarozás keretében szállított
– egyéb kockázatos termék
– tömege az 500 kilogrammot vagy (Nem és!)
– adó nélküli ellenértéke az 1 millió forintot nem haladja meg.
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) magyarázatai és tájékoztatása szerint, ha az egyik feltétel meghaladja a határértéket, akkor már nem áll fenn a mentesség. Emellett olyan tájékoztatást is kapott több adózó a NAV szakembereitől, hogy a mentességre vonatkozó szabályok csak gyűjtőfuvarra érvényesek, és csakis belföldön.
A törvény ezzel szemben a vagy kötőszó használatával azt mondja ki, hogy, ha a szállítmány az egyik határértéket meghaladja, a másik határértéket viszont nem, akkor nem kell ekáerszámot igényelnie az adózónak!
Mindezt a NAV és az NGM felül szeretné bírálni a kiadott magyarázataival úgy, hogy „és” kötőszóként értelmezik a „vagy” kötőszót, hiszen így csak egy szűkebb adózói kör esik a mentesség alá.
A gyűjtőfuvarra és csak a belföldi szállításokra értelmezett mentességekről a törvény nem ír, így ezek nem állják meg a helyüket.
Az NGM és a NAV „újraértelmezésekkel” pedig az a legnagyobb probléma a gyakorlatban, hogy a mentességre vonatkozó szabályt – a fentiekben részletezettek szerint – nem az NGM vagy a NAV által elmondottaknak megfelelően rögzíti a törvény! Az NGM és a NAV által elmondottak szerinti értelmezés nem olvasható ki a törvényből, amit az is alátámaszt, hogy a „vagy” kötőszót a gyakorlatban mindenki azonosan értelmezi.
A szaktárca és a jogalkalmazó adóhatóság egyértelműen felülírja a magyar nyelv és helyesírás szabályait, ami jogbizonytalanságot okoz az adózók körében. A kockázatos termékek esetén ráadásul a kockázati biztosíték nyújtása miatti kárt, illetve cash flow kiesést is jelenthet, ami akár azzal is járhat, hogy a kisebb adózók ilyen feltételekkel nem tudnak részt venni a gazdaságban, ugyanis nem tudják teljesíteni az ekáerrendszer feltételeit.
FIGYELEM! Tb-konferencia 2015.01.21-én, gyakorlati kérdésekkel, szakértői válaszokkal!
http://konferencia.hvg.hu/hvg-tb-konferencia.html
Hozzászólások (14) , melyek közül a legfrissebbek:
Tisztelt Kneitner Lea!
Lenne kedves megírni, hogy ezek az NGM/NAV magyarázatok hol találhatóak meg?
Köszönettel.
Tisztelt Kendik!
Kérem adja meg, hogy a telephelyek hol találhatók, és saját áru fuvarozása történt-e?
Üdvözlettel:
Kneitner Lea
Tilea Tanácsadó Kft.
Tisztelt Kneitner Lea!
FuvROZÁSI MEGBÍZÁST ADTUNK ŰLLANDÓ SZÁLLÍTÓNKNAK KÉT TELEPHELY KÖZÖTTI ÁRUMOZGATÁSRA.
AZ ÁRUÉRTÉKE 30 MILLIÓ FT ÉS CC 19 TONNA.
A NAV SZAKEMBEREI MEGÁLLÍTOTTÁK ÉS KÖVETELTÉK AZ EKÁER SZÁMOT.
A MI JOGSZABÁLY ÉRTELMEZÉSÜNK SZERINT EBBEN AZ ESETBEN NEM KELL EKÁER SZÁMOT KÉRNI.
TISZTELT NAV MUNKATÁRS VISELKEDÉSE IS FELHÁBORÍTÓ AZONNALI FENYEGTÉSSEL LÉPETT FEL HOGY FELJELENTÉST TESZ A FUVAROZÓ ELLEN.
KÉREM MIELŐBBI VÁLASZÁT KÉRDÉSEMRE.
KÖSZÖNETTEL.
Tisztelt kati5109!
Kérem írja meg a szállító EU-tagállambeli vagy 3. országbeli vagy
belföldi, mivel a kérdés csak ezen információk ismeretében válaszolható meg.
Üdvözlettel:
Kneitner Lea
Tilea Tanácsadó Kft.
Tisztelt Bittner Ferenc!
Elnézését kérem, valóban a 22/E.§ (6a) bekezdésére gondoltam, időközben javítottuk.
Véleményem szerint a cikkem igyekszik rávilágítani egy kérdéses helyzetre,
semmiképpen nem volt cél a meglévő káosz növelése.
Az Ön által leírt együttes teljesüléshez álláspontom szerint "és" kötőszó
használata lenne javasolt.
Üdvözlettel:
Kneitner Lea
Tilea Tanácsadó Kft.
Ügyfelem erdészettől fát /rönköt/ vásáról. Ezt feldolgozva a lakosság felé tüzifaként értékesiti. A szállitást mindkét esetben saját tgk-val végzi, mely nem utdij köteles. Rá vonatkozik-e az EKÁER. Köszönöm a segitséget!!!
Tisztelt Kneitner Lea!
Köszönöm a válaszát, melyben megerősítette az én álláspontomat is.
üdvözlettel:
Debreczeni Zoltán
Tisztelt Szabó Szilárd!
Sajnos a törvény szerint a fuvar megkezdéséig be kell rögzíteni a
rendszámot, ami azt jelenti, hogy akár hétvégén is. Véleményem szerint a
lerakodás dátumát Önöknek kell berögzíteni, mivel EU-ból Magyarországra
érkező fuvarról van szó.
Üdvözlettel:
Kneitner Lea
Tilea Tanácsadó Kft.
Tisztelt Debreczeni Zoltán!
Álláspontom szerint az első belföldi adóköteles termékértékesítés
kifejezés kétféleképpen értelmezhető:
a) Önöknek a beszállítótól átvett áru tekintetében a nem végfelhasználó felé
történő termékértékesítés az első belföldi adóköteles termékértékesítés
b) A beszállító által Önöknek már megtörtént az első belföldi adóköteles
termékértékesítés, így a további termékértékesítés esetében nem kell
ekáerszámot kérni
Üdvözlettel:
Kneitner Lea
Tilea Tanácsadó Kft.
Tisztelt Szakértő!
EKÁER több helyről is próbáltam információt gyűjteni a felmerült kérdéseimre, de ezidáig nem kaptam választ.
1. Élelmiszer nagykereskedő a szállítójától megkapja az árut a fuvarozó cég közvetítésével vagy saját autójával megy el az áruért majd betárolja és később megrendelés alapján tovább szállítja a kiskereskedelembe.
A szállító fogja majd megkérni az EKÁER számot ebben az esetben a nagykereskedőnek kell-e azért bejelentkezni és számot kérni, hogy igazolja az áru megérkezését. Azt határozottan állítja a NAV munkatársa, hogy a tovább szállításhoz már nincs szükség szám kérésére függetlenül attól hogy 15 nap letelt.
2., Sertés szállítás során a szállító megkérte az EKÁER számot, de a szállításig nem kapta meg, aki átvette az állatokat olyan információt kapott hogy neki be kell jelenteni hogy hozzá megérkezett az termék, de mivel nem volt hivatkozási szám ennek nem tudott eleget tenni.
A válaszát előre is köszönöm.
Szabóné
Tisztelt Bittner Úr!
A cikk írója a 22/E szakasz 6/a pontjára gondolt.
üdv: Szabó László
Tisztelt Kneitner Lea !
Az a kisebbik baj , hogy az Art.-ra hivatkozás pontatlan, nincs 22/E.§(4a) bekezdés csak (4).
A nagyobbik , hogy a cikke tovább növelte a káoszt , mivel a hivatkozott hely a nem útdíjköteles fuvarozás esetén a kockázatos és egyéb kockázatos termékek esetén állapít meg alsó korlátot vagylagosan súly és érték paraméterekkel , tehát a "negáció" teljesüléséhez
azaz hogy ne kelljen alkalmazni az adatszolgáltatást ,ahhoz együttesen kell megfelelni mindkét paraméter tekintetében.
Üdvözlettel
Bittner Ferenc
Tisztelt Szakértő!
Pénteken használtuk először ezt a csodálatos rendszert, nagy nehezen sikerült eljutnunk odáig, hogy kaptunk egy EKÁER számot. A kamion pénteken indult Hollandiából valószínű a hétvégén vagy ma érkezik az országba, mivel gyűjtőkamion, ezért Budapesten átpakolják és kedden ér Debrecenbe. Ön szerint a törvényalkotó illetve a NAV hogy képzeli, hogy a fuvarozó és mi is 24 órás ügyeletben várjuk, hogy meglegyen a rendszám és azt be tudjuk rögzíteni a rendszerbe? A fuvarozó nem vállalja hogy az EKÁER-be berögzítse és természetesen ők sincsenek ügyeletben, hogy a rendszámot kiadják. Ha a kamiont ma vagy holnap 8.00-kor megállítanák, nem lenne rögzített rendszámunk.
Másik probléma, hogy mi hozzuk be az árut, de közvetlenül a saját vevőnknek szállítunk Hollandiából. Mi vagyunk a címzettek, de a vevőnknél van a lerakodás. A vevőink valószínű nem fogják vállalni a lerakodási dátum rögzítését, de a törvény csak a belföldi fuvarnál engedi meg, hogy a címzett berögzítse. Vajon miért? Vagy esetünkben ez már belföldi fuvar rész, csak nem külön EKÁER?
Köszönettel
Szabó Szilárd
Tisztelt Kneitner Lea!
Ügyfelem élelmiszer nagykereskedő és a beszállítóitól teljesen eltérő információkat kapott az EKÁER szám szükségességéről.
Ügyfelem kizárólag belföldi nagykereskedőtől vásárol és kizárólag belföldön értékesíti tovább. A törvény szerint ugyebár belföldi áruforgalomba kizárólag az első adóköteles értékesítés amihez szükséges az EKÁER szám a 2. értékesítéshez már nem akármilyen termékről és mennyiségről legyen szó. Ennek ellenére több beszállítója ettől eltérően azt állítja, hogy neki is kötelező az EKÁER szám igénylése.
A baj az, hogy több könyvelővel / tanácsadóval konzultáltam és tőlük sem kaptam egyértelmű választ.
Előre is köszönöm válaszát.
Debreczeni Zoltán