adozona.hu
Ne őrüljön bele a NAV Online Számla regisztrációba!
//test-adozona.hu/BrandContent/Ne_oruljon_bele_a_NAV_Online_Szamla_regiszt_XGRT53
Ne őrüljön bele a NAV Online Számla regisztrációba!
A könyvelők igen nagy része nem fogja vállalni a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) felé történő adatszolgáltatásból adódó plusz adminisztrációt az ügyfeleik számára – derül ki a könyvelői fórumokból. Ezért itt az ideje áttérni az online számlázásra, mivel a digitalizáció egy kapocs a NAV-adatszolgáltatás, az ügyfelek és könyvelők között, mely a jövőben egyre inkább megkönnyíti és gyorsítja a könyvelői munkamenetet. További érv, hogy hosszú távon várhatóan az lesz a NAV célja, ne csak a 100 ezer forint feletti áfa-tartalmú, hanem az összes számlát be kelljen majd küldeni neki, ehhez viszont muszáj lesz teljesen áttérni az online számlázásra.
Az, hogy július 1-jétől a belföldi adóalanyok által kiállított, 100 ezer forintnál több általános forgalmi adót (áfát) tartalmazó számlák adatait be kell küldeni a NAV-nak, a május 25-étől ketyegő GDPR mellett kétségtelenül ez az idei év másik slágertémája. Nem árt azonban sulykolni a legfontosabb részleteket, hiszen egy esetleges mulasztást akár félmillió forintos bírsággal szankcionálhat az adóhatóság, méghozzá számlánként.
Rögtön tisztázzunk is egy, időnként még mindig fel-felbukkanó félreértést. A 100 ezer forint feletti áfa-tartalmú – vagyis 27 százalékos kulcs esetén legalább nettó 370 371 forintos – számlákat július 1-jét követően sem lesz kötelező online számlázó program segítségével kiállítani, továbbra is lehet kézzel számlázni. A lényeg, hogy a NAV-nak mindenképpen jelenteni kell a 100 ezer forint feletti áfa-tartalmú számlákat. Eltérés az adatszolgáltatás határidejében van. A számlázó programokat használóknak a számlakibocsátást követően azonnal szolgáltatniuk kell az adatot az adóhatóság felé, s csak olyan számlázó programokat lehet használni, amelyek össze vannak kötve a NAV rendszerével.
Az ominózus áfa-tartalom elérése esetén beálló bejelentési kötelezettség ugyanúgy vonatkozik a kézzel kiállított számlákra, azzal a különbséggel, hogy az adatszolgáltatást 5 napon belül manuálisan kell teljesíteni a NAV weboldalán keresztül. Ez a határidő rövidül akkor, ha a számla 500 ezer forint vagy azt meghaladó összegű áthárított adót tartalmaz – ez esetben az adatokat már a számlakibocsátás utáni napon rögzíteni kell a webes felületen.
Amennyiben az ügyfelek nem szeretnék elhagyni a számlatömböt, akkor erre is van megoldás. Mivel nincs megkötve, hogy számlát csak egyféleképpen lehet kiállítani, mindenképpen érdemes és javasolt a 100 ezer forint feletti áfa-tartalmú számlákat online számlázóval beküldeni, a többi számlát pedig a bevált számlatömb segítségével – hangsúlyozza az OTP eBIZ ügyvezetője, Jósvai Tamás. Arra azonban figyelni kell, hogy amennyiben a vállalkozó új online számlázót kezd el használni, akkor azt le kell jelentenie a NAV-nak.
A vállalkozások elemi érdeke, hogy az élet szinte minden területén rohamosan terjedő digitalizáció nyújtotta előnyöket a NAV-adatszolgáltatásban is kihasználják. Például azt, hogy az adóhatósághoz bekötött online számlázó program jelentősen megkönnyíti és gyorsítja a könyvelői munkamenetet, időt felszabadítva a könyvelőknek. Egyebek mellett ahhoz, hogy – mint arra már korábbi cikkünkben is utaltunk – a vállalkozás számára hasznos tevékenységeket folytassanak, jelesül értékes üzletviteli tanácsokat adjanak.
Így regisztrálhat a NAV-rendszerre |
Június 18-án elindult a regisztrációs lehetőség a NAV Online Számla rendszerébe. Érdemes gyorsan átfutni, mit kell tenni, hogy a NAV-adatszolgáltatás július 1-jét követően is gördülékeny legyen a vállalkozása számára. Első lépésként az ügyfélkapuhoz szükséges regisztráció az adózónak, illetve az adózó törvényes képviselőjének vagy állandó meghatalmazottjának. Ezt követi a NAV Online Számla regisztráció, ami két lépésből áll. Először regisztrálni kell az elsődleges felhasználót, vagyis azt a természetes személyt, aki az adózó nevében végzi az adatszolgáltatást a NAV felé. Másodszor egy technikai regisztrációt kell végrehajtani, ami azt jelenti, hogy hitelesíteni kell a NAV felé a cég és az általa használt számlázó programot. A technikai felhasználó létrehozása után kapja meg azt az XML kulcsot (azonosító kódot), amit meg kell adnia a számlázó programjában – például az eBIZ felhasználói beállításaiban –, hogy a NAV be tudja azonosítani az automatikus, emberi beavatkozás nélküli számlázó program által történt adatszolgáltatáskor. Részletes leírást a regisztráció lépéseiről itt talál: https://www.otpebiz.hu/navbekotes |
Hozzászólások (0)