adozona.hu
Lehet egy cafeteriával több?
//test-adozona.hu/BrandContent/Lehet_egy_cafeteriaval_tobb_BZ0FU9
Lehet egy cafeteriával több?
Évről-évre izgalmas kérdés, hogyan változnak a vállalati juttatások, több vagy kevesebb cafeteriát kapnak a dolgozók, miközben a cégeket érthetően az foglalkoztatja, hogyan lehet a meglévő szabályozások mellett ösztönző csomagokat összeállítani. E kérdéseket sajnálatos módon az élet egy újabbal egészítette ki: mi lehet a válasz arra, hogy a koronavírus-járvány miatt a cafeteria-keretek jelentős része egy ideig nem használható fel.
Fizethetek SZÉP-kártyával? Már több mint nyolc éve hangzik el ez a kérdés idehaza. Mindenekelőtt szállodákban, éttermekben vagy egy fürdő-, illetve strandbelépő megvásárlásakor. Ám az addig létezett üdülési csekket 2012 januárjától felváltott Széchenyi Pihenőkártyával (közismert rövidítésén: SZÉP-kártyával) ezek mellett számos szolgáltatás árát lehet rendezni. Például színház-, múzeum-, koncert- vagy fesztiváljegyet, de sok más egyéb mellett még állatkerti és kalandpark-belépőt is vehetünk.
Számos vállalat teszi lehetővé dolgozóinak, hogy béren kívüli juttatásként – az idehaza is már szállóigévé vált idegen kifejezéssel: cafeteriaként – SZÉP-kártyát válasszanak, de elterjedt az óvodai, bölcsődei költségek térítése és a kulturális- vagy sportrendezvényekre szóló belépő biztosítása. E cafeteria jellegű juttatási rendszerek alapgondolata, hogy a munkavállaló rendelkezzen egy keretösszeggel, melyen belül a munkáltatója által számára felajánlott juttatások közül a szükségletei szerint választhat.
A cafeteriában szokásos juttatásokkal összefüggő adójogszabályok évről évre módosulnak, nem volt ez másként 2019-ről 2020-ra sem. Ezúttal azonban a korábbi évekkel szemben nem került sor lényeges változásokra – derül ki a Szent István Egyetem Menedzsment és HR Kutató Központja kutatóinak felméréséből, melyet a Cafeteria TREND Magazin, az Országos Humánmenedzsment Egyesület, a Humán Szakemberek Országos Szövetsége és a BKIK támogatásával készítettek el.
A kutatásban 354 cég és intézmény vett részt, nagy többségük, 79 százalékuk a versenyszférában, 16 százalékuk a közszférában, míg 5 százalékuk a nonprofit szférában tevékenykedik. Egy másik bontás szerint a 71 százalékuk hazai, 23 százalékuk külföldi, míg 6 százalékuk vegyes tulajdonú szervezet volt. A dolgozói létszámot és az árbevételt tekintve a válaszadók közel egynegyede nagyvállalat. A felmérésben résztvevők telephelyei az ország minden régióját lefedik. |
A kutatásból kiderül, hogy a leggyakrabban biztosított fix juttatások sorrendje a tavalyihoz képest több ponton is változott. A már említett SZÉP-kártya elemei az élre kerültek, leszorítva onnan a cégesautó-használatot és a vállalati rendezvényeket is. Az ötös toplista elemeit a kutatásban részt vettek fele használja, amelyek nagyjából ötven százaléka valamilyen szolgáltatási tevékenységet végez és valamivel több mint az egynegyedük az ipar területén működik.
A toplista elemei:
- Széchenyi Pihenőkártya vendéglátás alszámla
- Mobiltelefon-használat
- Széchenyi Pihenőkártya szabadidő alszámla
- Széchenyi Pihenőkártya szálláshely alszámla
- Munkabérelőleg
A választható juttatások körénél jól látszik a tavalyi jogszabályváltozás hatása. A válaszadók 80 százaléka kínálja juttatásként a cafeteria-rendszerében a SZÉP-kártyát. Míg ezt tavaly még a bérként adózó pénzkifizetés – mint választható elem – követte, addig az idén már csak a 7. leggyakrabban nyújtott elem. Az önkéntes egészség- és nyugdíjpénztári hozzájárulás is leszorult a 9-10. helyre, miközben a cafeteriaként ezeket kínálók aránya is jelentősen csökkent.
A legnépszerűbb juttatási formák:
- Széchenyi Pihenőkártya vendéglátás alszámla
- Széchenyi Pihenőkártya szabadidő alszámla
- Széchenyi Pihenőkártya szálláshely alszámla
- Bölcsőde térítése
- Óvoda térítése
- Kulturális szolgáltatásra szóló belépő
- Pénzjuttatás
Az már évek óta ösztönöz cafeteria-juttatásokra, hogy a munkáltatói közteher (szociális hozzájárulási adó) évenként 2 százalékkal csökken. „Mindazonáltal megállapítható, hogy lényegében az utóbbi években az adómentes ösztönzési elemek választéka nem változott, azaz maradt a 2017 utáni, jelentősen lecsökkentett változatban. A vállalkozások elsősorban a munkabérhez viszonyított közterhek nagyságától teszik függővé a béren kívüli juttatások folyósítását. Így azok úgynevezett ösztönzési funkciója fokozatosan mérséklődött” – hívja fel a figyelmet Dr. Beke Jenő egyetemi docens, adószakértő.
Dr. Kovács Ildikó Éva egyetemi adjunktus azt is fontosnak tartotta kiemelni, hogy a felmérés adatai továbbra is alátámasztják azt a korábban is megfigyelt tényt, miszerint a juttatások elterjedtsége szoros összefüggésben van a szervezet méretével. A válaszadók közül az 1000 fő fölötti alkalmazotti létszámmal rendelkezők túlnyomó többségében, 91 százalékában vannak valamilyen fixen nyújtott és/vagy cafeteria-juttatások. Ez az arány az 50 fő alatti mikro- és kisvállalkozásoknál jóval kisebb, mindössze 49 százalék.
A cafeteria-rendszerben működő juttatásokat nyújtó intézmények, illetve szervezetek megoszlása is változó. A 10 fő alatti vállalkozásoknak mindössze 24 százaléka biztosít cafeteria-rendszeren belüli juttatásokat, míg a 10 fő felettiek között a cafeteriát nyújtó szervezetek aránya a létszám növekedésével párhuzamosan egyre magasabb, az 1000 főnél is többet foglalkoztató vállalatoknál és intézményeknél már 77 százalék.
A válaszadóknál idén is magasabb volt azok aránya, akik nem adnak, vagy csak 100 ezer forint alatt biztosítanak cafeteria-keretet. Míg tavalyelőtt még csupán a válaszadók 2 százaléka nyilatkozott így, addig 2019-ben már a 7 százalékuk, 2020-ban pedig a 6 százalékuk nyújtott, illetve nyújt ilyen, alacsonyabb mértékű juttatási csomagot. Az átlagos bruttó juttatási keret 2020-ban a tavalyinál alig alacsonyabb összegűre, 371 ezer forintra tehető. „A változás főként annak tudható be, hogy néhány munkáltató átstrukturálta az eddig ilyen formában kínált juttatási csomagját” – összegezte Fata László, a kutatást támogató Cafeteria TREND Magazin szakértője.
„Szívesen cseréljük ki a tapasztalatainkat a juttatások témakörében felmerülő problémákról és a lehetséges megoldásokról” – jellemzi Fata László az L-Softhoz fűződő viszonyát. A Cafeteria TREND Magazin szakértője ugyanakkor az időszerű kérdésekről publikál is a humáninformatikai cég honlapján. Legutóbb például arról a sajnálatos módon nagyon is aktuális témáról értekezett, hogy a koronavírus-járvány idején hogyan támogathatja a munkáltató a munkatársak biztonságosabb utazását. |
Szűts Ildikó, az Országos Humánmenedzsment Egyesület elnöke szerint a cafeteria-index átlagos értéke az elmúlt évhez képest minimális értékkel csökkent. Részletesebben megvizsgálva azonban jelentősebb változások figyelhetők meg a munkáltatói preferenciáknál.
Jól látszik, hogy a béren kívüli juttatások terén az egyedi, a személyre szabott megoldások jelentik a jelent és a jövőt. Ezért önmagában nem az adóterhek döntik el a juttatások alkalmazott megoldásait, hanem sokkal inkább az a HR és vállalati policy, amit a cég a munkaerő megnyerése és megtartása érdekében követ. 2020-ra jelentősen nőtt azok aránya, akik szerint a juttatásokra fordított többletmunka egyenértékű vagy nagyobb hozzáadott értéket nyújt a dolgozói elégedettség növelésében, a HR szakterület elismertségének javításában, mint amennyi a befektetett túlmunka.
A koronavírus hatása
Az idei év legnagyobb változása persze a koronavírus-járvány globális elterjedése. Ami a cafeteria vonatkozásában is kihívások elé állítja a munkáltatókat – mutatott rá Fata László. Annak következtében, hogy egy sor olyan tevékenység nem űzhető, amelyre a vállalatok által adott cafeteria-juttatásokat használják a dolgozók. Ilyenek például a kulturális és sporttevékenységek. De az óvodák, bölcsődék kényszerű bezárása miatt e szolgáltatások igénybevételéről sem tudnak a munkavállalók számlát hozni. „Most a munkáltatóknak azt kell mérlegelni, hogy a jelenlegi szabályozásuk milyen válaszokat kínál a problémákra, és ez a megoldás milyen hatással lehet a munkavállalókra. Többféle forgatókönyv is elképzelhető, és szerencsés esetben még az is megvalósulhat, hogy a koronavírus-járvány visszaszorulása után ismét elérhetővé válnak a most elzárt szolgáltatások” – véli a Cafeteria TREND Magazin szakértője.
A helyzetre jellemző, hogy két hazai nagybank, az OTP és a K&H is március végén két hónapra – áprilisra és májusra – felfüggesztette a 2019. május 31-én lejárt SZÉP-kártya egyenlegek utáni 3 százalékos havi díj felszámítását. Ezzel szeretnék ugyanis megkönnyíteni ügyfeleik helyzetét, mondván, a koronavírus-járvány következtében szinte teljesen leálló belföldi turizmus és vendéglátás nagymértékben leszűkíti az egyenlegek felhasználhatóságát, valamint sokan meg is feledkezhetnek a kártyán lévő összeg felhasználásának határidejéről. Az intézkedés az OTP-nél több mint 100 ezer, míg a K&H-nál 15 ezer kártyabirtokost érint. Utóbbinál az el nem használt összeg 40 százaléka a szállás, 33 százaléka a vendéglátás, 27 százaléka pedig a szabadidő alszámlán maradt meg. Ugyanakkor a kormány még ennél is hosszabb ideig tartó és – ami a lényeg – immár valamennyi SZÉP-kártyára vonatkozó könnyítést rendelt el, azáltal, hogy előírta, "a szolgáltatók a veszélyhelyzet megszűnését követő 60 napig a Széchenyi Pihenőkártya juttatásként átutalt, fel nem használt pénzeszköz erejéig és annak terhére a munkavállalóval szemben díjat nem számíthatnak fel."
Mindenki időben akarja megkapni a fizetését, hiszen rendezni kell az általában hó elején esedékes közmű-díjakat, havi hitel-törlesztőrészleteket – hogy csak a fontosabb tételeket említsük. A vállalatok bérszámfejtési feladatait tehetik hatékonyabbá, illetve vállalhatják át az L-SOFT PIRAMIS szoftverei és szolgáltatásai. Bérszámfejtés szolgáltatásuk leginkább a társadalombiztosítási kifizetőhellyé váló, hozzávetőleg 100 főt, vagy azt meghaladó munkavállalót foglalkoztató – versenyszférában működő – társaságok számára jelenthet megoldást. Hogy csak a bérszámfejtés kiszervezésének főbb előnyeit említsük: a bérügyviteli terület kockázatai csökkenhetnek, nem szükséges a bérszámfejtő folyamatos képzését, helyettesítését biztosítani. Annak köszönhetően, hogy a cégek kiszámítható, előre tervezhető költségekkel működhetnek, a felszabaduló erőforrásaikat a fő tevékenységükre irányíthatják. A vállalati belső szabályzatoknak magas prioritással kell kezelniük a jövedelemhez kapcsolódó adatok védelmét, így a legkönnyebben fenntartható és legmegnyugtatóbb megoldás lehet, amikor titoktartási és adatfeldolgozási szerződéssel a jövedelemelszámolásukat kiszervezik az L-SOFT-hoz. Szintén fokozottabb az érdeklődés a PIRAMIS bérprogram és HR szoftverek mellett az L-SOFT Önkiszolgáló HR webes megoldásai, mint például szabadságtervezés, szabadságigénylés, munkaidőrögzítés, cafeteria nyilatkoztatás, munkavállalói adatmegtekintő és adatszolgáltatás iránt. |
Az oldalon elhelyezett tartalom az L-SOFT Zrt. közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében az Adózóna.hu szerkesztősége nem vett részt.
Hozzászólások (0)