adozona.hu
Egyéni vállalkozók, figyelem! Új adószabályok 2025-től, de már most résen kell lenni
//test-adozona.hu/2025_os_adovaltozasok/Adovaltozasok_2025tol_jelentosen_atszabna_a_ZFMXT8
Egyéni vállalkozók, figyelem! Új adószabályok 2025-től, de már most résen kell lenni
Átszabná a tételes költségelszámolást választó egyéni vállalkozók jövedelmének megállapítására vonatkozó szabályokat is a múlt héten a parlament elé terjesztett, az egyes adótörvények módosításáról szóló, T/5893. számú törvényjavaslat. Sajátos módon az új szabályok csak 2025. évtől lépnének hatályba. Cikkünkben ismertetjük a törvényjavaslat szerint tervezett változtatásokat.
Megszűnik a háromlépcsős adózás
Jövő év december 31-éig a vállalkozói kivét, a vállalkozói adóalap és a vállalkozói osztalékalap után kell adózniuk az egyéni vállalkozóknak. Változás lenne 2025-től, hogy egyéni vállalkozásból származó jövedelemnek a bevétel és a költség különbsége minősülne. Az adóalap a jövedelem 89 százaléka lenne, mivel az egyéni vállalkozó által fizetendő szociális hozzájárulási adó nem tekinthető elismert költségnek.
Az adóalap az összevont adóalap része lenne, és utána 15 százalék személyi jövedelemadót kellene majd fizetni. Ez az adóalap a jövőt illetően a különböző kedvezmények érvényesítésére is szolgál (családi kedvezmény, 30 év alatti anyák kedvezménye, négy gyermekes anyák kedvezménye, személyi kedvezmény, 25 év alattiak kedvezménye, adó feletti rendelkezési jog).
A tételes költségelszámolást alkalmazó egyéni vállalkozó vállalkozói bevétele esetében az adóelőleg alapja az adóévben a negyedév végéig megszerzett összes vállalkozói bevétel alapján az erre egyébként irányadó rendelkezések szerint – így különösen az adóévben a negyedév végéig felmerült vállalkozói költségeket, az értékcsökkenési leírás időarányos részét és az elhatárolt veszteséget figyelembe véve – meghatározott vállalkozói adóalap.
Megszűnik az elvárt adóalap kiszámítási kötelezettsége is.
Eltörölnék a bevételt csökkentő kedvezményeket
A vállalkozói bevételt csökkentő kedvezményeket (például a foglalkoztatási kedvezmény; a kisvállalkozói kedvezmény; az alapkutatás, alkalmazott kutatás, illetve kísérleti fejlesztés kapcsán érvényesíthető kedvezmény; a megváltozott munkaképességű, illetve az álláskereső személy foglalkoztatására tekintettel érvényesíthető kedvezmény), illetve a fejlesztési tartalékot kivezetnék.
A benyújtott törvényjavaslat átmeneti rendelkezéseket tartalmaz ezen kedvezmények vonatkozásában, ami azt jelenti, hogy az érintett kedvezmények tekintetében még a 2024. december 31-ei szabályokat kell alkalmazni, amennyiben a kedvezményeket az adózó a 2025. január elseje előtt megszerzett jövedelmével szemben érvényesítette.
OLVASSA TOVÁBB cikkünket, amelyben részletezzük az értékcsökkenési leírásra, a nyilvántartások vezetésére, a fejlesztési tartalék megszüntetésére vonatkozó változtatási javaslatokat!
Hozzászólások (1)
A törvény indoklása szerint a változtatás oka Magyarország Helyreállítási és Ellenállóképességi Terve (RFF). Ebben semmi sincs arról, hogy a meglévő, beágyazódott, közel 3 évtizede változatlan főszabályokat ki kellene hajítani.
Az adózóna is írt erről az RFF-ről itt: https://adozona.hu/2024_es_adovaltozasok/adoreform_kormanyzati_intezkedesi_lista_koz_EH3B5C
Ha valaki ebben megtalálja, hogy a normál egyéni vállalkozás adózását szét kell barmolni, akkor szóljon, a Google megmondja az elérhetőségeimet.
A hajmeresztő intézkedési sor szerint ezek jönnek az RFF alapján (nincs közte az EV adózás átírása):
- eMAP
Nagyon, de nagyon korai, majd 2040 táján térjünk vissza rá.
- eNyugta rendszer
Ez is nagyon korai és nagy költséget terhel az érintett vállalkozásokra
- eÁfa
Ez nem csökkenteni, hanem növelni fogja az adminisztrációt,
hiszen azt kell majd nézegetni a könyvelőknek, hogy miért mutat
mást az eÁfa. Amilyen értelmetlen jogkövetési vizsgálatokat eddig
a pénzforgalmi áfa kapcsán láttunk, el lehet képzelni, hogy mit
fog művelni a NAV az eÁfa bevezetése után.
- extraprofitadó, különadó kivezetése
Nahát, mégsem szűnnek meg a különadók, sőt.
- lesz egy szép tanulmány 2024. I. negyedévére egy sor adó megszüntetéséről,
ami egész véletlenül nem valósul majd meg.
- Összevonják a gépjárműadót, a cégautóadót és a regisztrációs adót?
Ilyent már láttunk: Szochónak hívják. Amúgy is a rehabhj is Szochó lesz.
Micsoda siker, nem?
- Összevonják az építményadót, telekadót és a kommunális adót?
Ugyanazt kell majd fizetni más néven. Nem nagy ügy.
- A táppénzhozzájárulás megszűnne? Az lenne az év vicce, miközben az
egész táppénzfolyósításra 10 éve a minisztérium asztalán vannak a
javaslataim.
- az SZJA terén szükséges a részletes a szabályozás, ennél jobban
nehéz lenne azt leegyszerűsíteni, bár az átalányadózás döbbenetesen
bonyolult a kedvezmények és a negyedéves járulékgörgetős bevallás miatt,
hacsak nem egy hézagos törvény a cél, de ebben a pontban nincs benne a
normál EV adózásának szétbarmolása.
- közműadó a nyugati közműcégek kiszorítását, vagy profitjuk mérséklését célozta,
ezért azt ez a kormány nem fogja eltörölni.
- a közigazgatási szervek ügyfél-kommunikációs gyakorlatának javítása
Itt csak a határidő a megmosolyogtató, az első szám nem 2, hanem 3: 2024. III. negyedév,
- viselkedéstudományi megközelítések az adóigazgatásban
Erre vajon mennyi közpénz megy majd el?
- a NAV digitális ügyfélkapcsolati felületeinek integrálásáról és fejlesztéséről
szóló koncepció (eNAV) elkészítése
A NAV megint a könyvelők nélkül fejleszt valamit ismeretlen felhasználók számára,
döbbenetes közpénzeket elhajigálva.
- új funkciók biztosítása az integrált digitális felületeken
(bicikli, autó, kémény lekattintgatása minden funkció esetén)
Mi kellene MOST mindezek ehelyett?
- T1041 automatizálás (EV esetén)
- gép-gép alapú bevallás
- cégautóadó kivetés
- építményadót áttenni NAV-hoz
- idegenforgalmi adó megszüntetés
- NAV számlázó - banki adatkapcsolat
- ÁNYK fejlesztés
- EBEV fejlesztés (minden menüpont!)
- ESZJA fejlesztés
- ONYA-ÜPO összevonása
- automata TAJ képzés
- automata adóazonosító képzés
- levélszemetelés abbahagyása
- foglalkoztatott ÜK-n tájékoztatása
- az átvezetés újraszabályozása
- pénztárgépszerviz kérhesse le a kódokat
- letölthető adóigazolások
Egyébként a járulékbevallás kiajánlásával egyetértek, de arra már most szükség lenne a minimálbérre jutó TB és Szochó automatikus beterhelésével és néhány NAV által is ismert kedvezmény beszámításával. A könyvelőknek pedig csak negyedéves különbözeti bevallást kellene benyújtaniuk. Ez sokkal egyszerűbb, mint az iszonyatosan bonyolult járulékrendszer kiajánlása.
A járulékbevallás-tervezet borítékolható kudarcát jól mutatja, hogy a Pénzügyminisztérium annyira sötétben tapogatózik a témában, hogy a normaszövegbe csak a "NAV által ismert" adatok alapján történő összeállítást merték beleírni. Csak remélni lehet, hogy 2024 során ennek a félmondatnak a helyébe érdemi tartalom, esetleg egy külön rendelet kerül. Fontos lenne a könyvelőprogramokkal, online számlázókkal kiépíthető gép-gép kapcsolat, ha már a PSD2-t a NAV képtelen a számlázójába bekötni. A jelenlegi bevallási segédletben (lásd: ONYA) az online számlaadatok - kiegyenlítés-figyelés hiányában - jelentősen előrehozhatják az adózást, és a kézi korrekciót minden negyedévre elvégezni igencsak bonyolulttá vált. Így aki könyvelő nélkül hagyja majd élesedni a negyedéves járulékbevallását az csúnyán ráfázhat.
Itt tartunk most a témában.
Jó lenne egy cikket végre látni az adózónán az alkotmányellenes kötelező 30%-os minimálbér alapján fizetendő járulékokról, amit a másodállású egyéni vállalkozó nyakába raknának 2025-től.