hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Mi lesz a lakossági bankszámlákkal a megemelt tranzakciós illeték után?

  • adozona.hu

Augusztus elsejétől emelkedni fog a tranzakciós illeték hazánkban, vagyis a bankoknak több adót kell megfizetnie az átutalások, készpénzfelvételek után. Sőt, október elejétől a devizaváltások után külön kiegészítő illetéket is fizetni kell. De mit jelent ez egy átlagos bankszámlánál, átutalásnál? Átterhelik a bankok ezt az adóemelkedést? – teszi fel a kérdést elemzésében a Bankmonitor.hu.

Bombaként robbant a hír, a bankadó egyik formáját, a tranzakciós illeték mértékét megemelik augusztus elsejétől. A Bankmonitor elemzői azt vizsgálták meg, hogy ez hogyan érinti a lakossági számlákat, mennyivel több adót kell fizetnie a bankoknak és hogyan hathat ez a változás a számlatulajdonosokra.

Az átutalásoknál van jó hír is a rossz mellé

A sima átutalások esetében a tranzakciós illeték mértékét 0,3 százalékról 0,45 százalékra emelik, ráadásul az illeték maximális nagyságát is megnövelik 10 ezer forintról 20 ezer forintra.

Ugyanakkor a magánszemélyek esetében az illetékmentesség összeghatárát megemelték 20 ezer forintról 50 ezer forintra. Vagyis augusztus elsejétől lakossági átutalások esetében az 50 ezer forint feletti rész után kell a banknak megfizetnie az adót.

A tranzakciós illeték maximális összegének megemelésével egyébként megnőtt azon egyedi átutalások összege is, amelynél az illeték plafonba ütközik. A lakossági ügyfelekénél augusztus elseje előtt 3 353 333 forint átutalási összeg felett járt a maximális 10 ezer forintos adó, míg augusztus elsejétől 4 494 444 forint átutalása felett ütközik az adó a megemelt 20 ezer forintos limitbe.

Az MNB adatai alapján 2024. első negyedévében több, mint 89 millió darab egyedi átutalási megbízást adtak meg hazánkban, ebből 51 millió felett volt a háztartási megbízások száma. A háztartások által átutalt teljes összeg 6940 milliárd forint, ez alapján egy átlagos lakossági átutalás nagysága 135 954 forint körül alakulhat.

Extraprofitadó, pénzügyi tranzakciós illetékek: a rendeletmódosításokról részletesen

Egy ilyen utalás után augusztus elsejéig 348 forintot, míg onnantól kezdve 387 forint tranzakciós illetéket kell megfizetnie a banknak. Ez a 39 forint díjemelkedés a negyedévre vetítve 1,98 milliárd forint többletbevételt eredményezhet az államnak negyedévente.

Hazánkban 9 945 542 természetes személy által birtokolt számla volt 2024. március végén. De egyáltalán nem biztos, hogy ezek mindegyikét használták átutalásra is, érdemes tehát inkább az elsődlegesen fizetési célú fogyasztói számlák számát megnézni. Ebből 6 801 253 darab volt március végén. Ha abból indulunk ki, hogy ezen számlákról indították a háztartások átutalási megbízásaikat, akkor nagyságrendileg 7,5 megbízást adtak meg számlánként egy negyedév alatt, ez éves szinten 30 darab egyedi átutalási megbízást jelent. (A havi 2,5 megbízás alapvetően reálisnak is tűnik.)

Jó tudni! Az évi 30 átlagos átutalási megbízásra a bank 1170 forinttal több tranzakciós illetéket kell megfizessen. De átterhelhetik a bankok ezt a megemelt díjat?

Nem emelhetik a bankok a számlaköltségeket, vagy mégis?

Évi 1100 forint nem tűnik soknak, de természetesen még nem esett szó az állandó átutalásokról, a devizaváltásról, a készpénzfelvételről: az ezek után fizetendő tranzakciós illeték mértéke is módosul.

Logikus, hogy a bankok átterhelik ezeket a terheket az ügyfelek felé, de vajon megtehetik-e ezt? Alapesetben a bankok csak úgy nem emelhetnek a díjakon, erre a szabályzataikban foglalt esetekben van lehetőség. Azt azonban mindenképpen ki kell hangsúlyozni, hogy a legtöbb bank esetében az adózási környezet változása a díjemelés lehetséges okai között nevesítve van. Vagyis alapból a pénzintézetek megemelhetnék a számlaköltségeket.

Igen ám, de a kormány az adóemelés bejelentésekor külön kiemelte, hogy a változások miatt a számlaköltségek nem módosulhatnak. Az NGM közleményében az alábbi szerepel ezzel kapcsolatban:

A pénzügyi terhek növekedésének megakadályozása érdekében a kormány díjemelési stop-ot vezet be a lakossági fizetési számlákhoz kapcsolódó díjak, költségek és egyéb fizetési kötelezettségek vonatkozásában. E szerint 2024. december 31-ig a lakossági ügyfelek esetében a bankszámláknál egyoldalú díjemelést közvetlen és közvetett formában sem valósíthatnak meg a pénzügyi szolgáltatók. Ez a tiltás az összes fizetési számlához kapcsolódó díjra vonatkozik, amely a már fennálló szerződésekre és az új szerződésekre is irányadó.

Sőt ezt a tilalmat jogszabályba is foglalták, a 187/2024. (VII. 8.) kormányrendelet kifejezetten tiltja a díjemeléseket – hivakozik összefoglalójában egy korábbi írására a Bankmonitor.hu.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 October
H K Sze Cs P Sz V
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

Együttműködő partnereink