adozona.hu
Globális minimumadó: számviteli és eljárási szabályok, a kiegészítő adó hatása az adókedvezményekre
//test-adozona.hu/2024_es_adovaltozasok/Globalis_minimumadoval_kapcsolatos_szamvite_K0NZG3
Globális minimumadó: számviteli és eljárási szabályok, a kiegészítő adó hatása az adókedvezményekre
Sorozatunk előző két részében a globális minimumadó általános elveit, majd annak magyarországi rendszerét vázoltuk. Jelen cikk az adókedvezmények kérdésével, az adatszolgáltatási kötelezettséggel és a főbb eljárási szabályokkal foglalkozik.
A cikksorozat "Vége a trükközéseknek? Jön a globális minimumadó, nem csak a legnagyobb cégeket érinti" című részét itt, a "Globális minimumadó: az EU-irányelv magyarországi alkalmazásának szabályai" című írását itt olvashatja el.
Az adókedvezmények kérdésköre azért kiemelten fontos, mert a kisebb piaccal rendelkező országok elsődleges eszköze a működőtőke-beruházások ösztönzésére az alacsony adómérték, illetve az adóelőnyök nyújtása. Magyarország sokrétűen él is ezzel a lehetőséggel, azonban egyik leghatékonyabb adókedvezménye, a fejlesztési adókedvezmény a kiegészítő adóval érintettek számára a jövőben elveszti ösztönző funkcióját, irrelevánssá válik. Annak érdekében, hogy a K+F kedvezmények elkerüljék ezt a sorsot, a törvényjavaslat bevezet egy az új szabályoknak már megfelelő ösztönzőt.
A 2024-es adóváltozásokról szóló írásokat ITT, a 2023-as adóváltozásokkal kapcsolatos cikkeket ITT találja. |
Adókedvezmények és a kiegészítő adó
A globális minimumadó arra törekszik, hogy felemelje az adott országban elért nyereség társaságiadó-terhét a minimumadó szintjére.
Mivel a kiindulópont minden esetben egy számviteli beszámoló, ezért az adórendszer által nyújtott adóelőnyök az elismert nyereség mértékét alapesetben nem befolyásolják. Ugyanakkor a kedvezmény csökkenti a fizetett adót, és ezzel a tényleges adómértéket, vagyis az adóelőny elvész, hiszen megnövekszik miatta a kiegészítőadó-fizetési kötelezettség.
Előnyt azonban lehet olyan kedvezmény formájában is nyújtani, amely megjelenik a számviteli beszámolóban az egyéb bevételek között (például fejlesztésre adott vissza nem térítendő állami támogatások). Az ilyen a támogatások nem az adót csökkentik, hanem a nevezőben az elismert nyereség összegét változtatják, ezért ezeket az előnyöket a kiegészítő adó kevésbé sújtja.
A törvényjavaslat a fentieknek megfelelően kétféle adókedvezményt különböztet meg.
OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja a részleteket!
Hozzászólások (0)