hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

EU-irányelv vs. panasztörvény: ezek az eltérések

  • dr. Papp Anna Katalin LL.M., dr. Varga Zita, CLV Partners Csabai és Papp Ügyvédi Iroda

2023. július 24-én letelt a 60 nap, amelyet a magyar jogalkotó felkészülési időként adott a hazai, legalább 250 főt foglalkoztató munkáltatóknak és a Pmt. hatálya alá tartozó szolgáltatóknak a belső visszaélés-bejelentési („whistleblowing”) rendszer felállítására.

Az elmúlt hetekben számos ügyfelünkkel folytattunk konzultációt, dokumentum felülvizsgálatot, és előadásokat tartottunk a panaszokról, a közérdekű bejelentésekről, valamint a visszaélések bejelentésével összefüggő szabályokról szóló 2023. évi XXV. törvény (panasztörvény, törvény) kapcsán. Korábbi cikkünkben többek között bemutattuk, milyen kötelezettségeket ró és kockázatokkal jár cégek esetében a panasztörvény hatálybalépése, az alábbi cikkben pedig az elmúlt két hónap alatt összegyűlt, az irányelv és a magyar szabályozás eltéréséből adódó leggyakoribb kérdéseket és lehetséges megoldásokat mutatjuk be.

A panasztörvény átültetésének alkalmazott módszerei

Észrevételeink alapján a nagyobb szervezeteknél igyekeznek megtartani vagy átvenni a nemzetközi szinten már meglévő belső visszaélés-bejelentési útmutatót. Mivel a legtöbb ilyen társaság tulajdonosi köre az Európai Unió más tagállamában is jelenléttel rendelkezik, ezek a szabályzatok már megfelelnek az uniós jog megsértését bejelentő személyek védelméről szóló, 2019. október 23-i (EU) 2019/1937. európai parlamenti és tanácsi irányelvnek (irányelv).

Megjelent! Visszaélés-bejelentési szabályok, teendők – videófelvétel és 4 iratminta

Azonban a panasztörvény bizonyos rendelkezések tekintetében a bejelentő érdekeit figyelembe véve az irányelvhez képest eltérő szabályokat fogalmaz meg, ami miatt a cégcsoportszintű belső előírások kiegészítésére van szükség.

Tapasztalataink szerint a cégek jellemzően nem új, csak a magyar entitásra alkalmazandó előírásokat alkotnak, hanem módosítással vagy melléklet készítésével egészítik ki a meglévő, globális „Whistleblowing kézikönyvüket”. Ahol a csoport útmutatója a bejelentő részére a panasztörvényben lefektetetteknél kedvezőbb felvételeket garantál, azokat továbbra is biztosítják a bejelentőknek.

Az alábbiakban bemutatjuk a vállalati előírások módosítására leggyakrabban okot adó magyarországi sajátosságokat.

OLVASSA TOVÁBB cikkünket, hogy megtudja, milyen eltérések vannak a magyar törvény előírásai és az EU-irányelv szabályai között!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink