hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Tudnivalók az előzetes elektronikus engedélyregisztrációs rendszerről (BIREG)

  • adozona.hu
2

Kire vonatkozik a BIREG-be való regisztráció, illetve a lejelentési kötelezettség? – kérdezte az Adózóna olvasója. Tüske Zsuzsanna vámszakértő válaszolt.

A kérdések konkrétan ezek voltak: "2021. 01. 01-jétől (egy hónap türelmi idővel) bevezetésre kerül a fuvarozással kapcsolatban a BIREG – előzetes elektronikus engedélyregisztrációs rendszer. Kikre fog vonatkozni a regisztráció, illetve a lejelentési kötelezettség? Saját fuvarnál is regisztrálni kell, vagy csak a fuvarozó cégeket érinti? Belföldi és külföldről jövő fuvarokat egyaránt jelenteni kell? Az EKAER mellett (ahol a jelentendő termékek körét jelentősen csökkentették, de azért valamennyi maradt), párhuzamosan lesz még egy fuvarjelentési kötelezettség? Tudna ezzel kapcsolatban részletes tájékoztatást adni? Ugyan még várható szabály ezzel kapcsolatban, de jó lenne tudni, mire készüljünk."

SZAKÉRTŐNK VÁLASZA:

A 2021. január 1-jétől bevezetett előzetes elektronikus engedélyregisztrációs (BIREG) rendszer egy, a hatóság által üzemeltetett új elektronikus rendszer, ahol a közúti fuvarozásban használt engedélyeket és a szállítások adatait kell bejelenteni az adott fuvarfeladathoz kapcsolódóan, valós időben. A kötelezettség a belföldre történő be- és kilépéshez, valamint a fel- és lerakodáshoz kapcsolódik.

A szabályozás értelmében bejelentéskötelesek a Magyarország területét érintő, díj ellenében nemzetközi közúti árutovábbítást végző, 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű tehergépjárművel, a saját számlás nemzetközi közúti áruszállítást végző, 7,5 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművel, továbbá a Magyarország területén végzett kabotázs fuvarozást végző tehergépjárművel végzett fuvarozások.

A BIREG rendszerben történő regisztráció minden közúti személy- és áruszállító vállalkozást (fuvarozót) érint, beleértve a közösségi engedéllyel tevékenységet végző uniós (többek között a magyar) vállalkozásokat is.

A rendelkezések alapján a BIREG rendszerben az üzembentartóknak, illetve az általuk erre felhatalmazott személyeknek (például gépkocsivezető, fuvarszervező, adminisztrátor) kell rögzíteniük (az előregisztrációt követően) a belföldre irányuló fuvarfeladataik indítását (határátlépés előtt) és befejezését (lerakodáskor).

A jelentés megtételére tehát az üzembentartó vagy a szállító kötelezett, ugyanakkor az előírás a magyar címzettek és feladók számára is határoz meg új feladatokat, ugyanis 2021. január 1-jétől ellenőrizniük kell a rendszerben a BIREG regisztráció érvényességét, majd várhatóan idén július 1-jétől szállítással összefüggő adatokat is kell rögzíteniük a rendszerben.

Mivel a BIREG regisztrációs felülete jelenleg még nem elérhető, a hatóság a január végéig tartó türelmi időszakban bírság kiszabása nélkül, figyelmeztetés és tájékoztatás mellett végzi az ellenőrzéseket. A hatósági ellenőrzés során a regisztrált adatok megfelelőségének, valódiságának és hiánytalanságának a vizsgálata történik.

A türelmi időszak lejártát követően, 2021. február 1-jétől a BIREG használatának elmulasztása az engedély nélkül végzett fuvarozással esik azonos elbírálás alá, így azzal megegyező szankciót von maga után. Ettől az időponttól az ellenőrzések során a regisztráció bármely elemének vagy a határátlépés adatainak a hiánya esetén az ellenőrzést végzők pótolják a hiányzó adatokat, és kiszabják az esedékes bírságot.

A bírság mértéke a BIREG regisztráció hiánya esetén 800 ezer forint, amennyiben a fel- és lerakóhely nem látja el az ellenőrzési kötelezettségét, akkor pedig 300 ezer forint.

A BIREG rendszer használatáról, a regisztráció menetéről és az egyes fuvarfeladatokra előírt adminisztrációról a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete fog részletes tájékoztatást adni.

Végül, meg kell említeni, hogy az MKFE kérte a jogalkotótól a kihirdetett jogszabály módosítását, hogy a BIREG hatálya csak az engedélyhez kötött (CEMT vagy Bilat) nemzetközi áruszállítási műveletekre terjedjen ki, ami jóval szűkebb kör lenne.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (2)
adózóna.hu

Kedves Olvasó!
Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük! Üdvözlettel az Adózóna csapata

Tiszteletem!
Szeretnék érdeklődni, hogy
csak Magyarországon tevékenykedő
12t-ás darus autómentővel is kell regisztrálni?
Ezenkívül szgk, terepjáróval vontatott,3,5t-ás szerelvény, mellyel járok külföldön, regisztráció Ill. Bejelentés köteles?
Üdv: Kovács Sándor

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink