adozona.hu
Tényleges tulajdonosok központi nyilvántartása – ezekkel a kötelezettségekkel kell számolni
//test-adozona.hu/2021_es_adovaltozasok/Tenyleges_tulajdonosok_kozponti_nyilvantart_GYZ1L0
Tényleges tulajdonosok központi nyilvántartása – ezekkel a kötelezettségekkel kell számolni
Nemrég létrehoztak egy új központi nyilvántartást, amelynek célja a vállalkozások tényleges tulajdonosának nyilvántartása. A nyilvántartáshoz tartozó adatszolgáltatási kötelezettség – nyilvántartás hiányában – több alkalommal is eltolódott. Azonban az ez év áprilisában beadásra került törvénytervezetet 2021 májusában elfogadták. Nézzük meg, hogy milyen feladatai lehetnek a gazdálkodó szervezeteknek és azon belül a különböző szolgáltatóknak (könyvelőknek, székhelyszolgáltatóknak, adótanácsadóknak stb.) az új központi nyilvántartás kapcsán!
Kik lesznek adatszolgáltatásra kötelezettek?
A tényleges tulajdonosi nyilvántartásba adatszolgáltatásra kötelezettek (az ún. adatszolgáltatók):
♦ a Magyarország területén nyilvántartásba vett gazdálkodó szervezetek,
♦ a Magyarország területén nyilvántartásba vett civil szervezetek,
♦ bizalmi vagyonkezelési jogviszony esetén a bizalmi vagyonkezelők,
♦ a részben állami tulajdonú szervezetek, amelyek legalább 25 százalék nem állami tulajdoni hányaddal rendelkeznek.
Mikortól és kinek kell az adatokat szolgáltatni?
Maga a törvény (a pénzügyi és egyéb szolgáltatók azonosítási feladatához kapcsolódó adatszolgáltatási háttér megteremtéséről és működtetéséről szóló 2021. évi XLIII. törvény), amely elrendeli az adatbázis felállítását 2021. május 21-én lépett hatályba.
A fizetési számlákat vezető pénzintézeteknek és széfszolgáltatóknak (jellemzően bankoknak, pénzügyi vállalkozásoknak) 2021. június 6-áig kellett átadniuk a tényleges tulajdonosi nyilvántartásnak azon adatszolgáltatók adatait, amelyekkel 2021. január 1-jétől üzleti kapcsolatban állnak. Ezt követően pedig az új ügyfeleik adatait 2021. október 1-jétől kell majd megküldeniük a központi nyilvántartás felé.
Tehát mivel az adatszolgáltatók bankszámlanyitásra kötelezettek, tényleges tulajdonosi adataikat a pénzintézetek, széfszolgáltatók be kell, hogy szerezzék, majd azt továbbítaniuk kell a központi nyilvántartásba. A nyilvántartást az adóhatóság (NAV) hozza létre és kezeli.
A szolgáltatóknak – mint például a könyvelőknek, székhelyszolgáltatóknak, adótanácsadóknak – mivel adatellenőrzési kötelezettségük van az ügyfél-átvilágítási feladataik teljesítése miatt, amennyiben eltérést tapasztalnak a saját nyilvántartásukban lévő adatokhoz képest, azt jelezniük kell a NAV felé 5 munkanapon belül.
Olvassa tovább cikkünket, hogy megtudja van-e további teendő a szolgáltatók szempontjából, miért van szükség az adatbázisra, mi az a TT index, vannak-e jogkövetkezmények az adatszolgáltatás elmulasztásával vagy a tényleges tulajdonos minősítésével kapcsolatban, lehet-e panasszal élni a jogkövetkezményekkel szemben, illetve kik és mikortól férhetnek hozzá a nyilvántartás adataihoz!
Hozzászólások (0)