hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Az egyéb adók terén is hoz változásokat az őszi adócsomag

  • adozona.hu

A november 17-én elfogadott adócsomag az egyéb adókban is tartalmaz módosításokat. Turizmusfejlesztési hozzájárulás, gépjárműadó, pénzügyi szervezetek különadója – csak néhány az érintettek közül, az Andersen Magyarország elemzése összefoglalja a legfontosabb tudnivalókat.

Turizmusfejlesztési hozzájárulás

2021. január 1-jétől nem lesz hozzájárulás-köteles az étkezőhelyi vendéglátásban az étel- és a helyben készített, nem alkoholtartalmú italforgalom, valamint a kereskedelmi szálláshely-szolgáltatás saját névben, de más javára történő nyújtása. Jelenleg ezeket a szolgáltatásokat kétszeres hozzájárulási kötelezettség terheli, egyszer a tényleges nyújtójánál, másodszor pedig a szolgáltatást közvetítőnél. Az új szabály a hozzájárulási kötelezettség halmozódása érdekében emeli ki a fenti szolgáltatásokat a hozzájárulás-köteles szolgáltatások közül.

Pénzügyi szervezetek különadója

A javaslat szerint a hitelintézetek a járványügyi hitelintézeti különadóként 2020. adóévben megfizetett összeget a 2020. adóévet követő 5 adóévben a bankadó terhére adóvisszatartás formájában (egyenlő részletekben) érvényesíthetik. Ezzel kapcsolatban egyébként volt már korábban is kormányzati kommunikáció, azonban jogszabályi háttér bizonytalan volt. Adminisztratív kötelezettségként a törvénymódosítás nyilvántartás vezetésére kötelezi a hitelintézeteket az igénybe vett összegre vonatkozóan.

Gépjárműadó

A költségvetési törvény értelmében a gépjárműadóból származó bevétel 2021. január 1-jétől a központi költségvetést illeti meg, így az önkormányzatok jelentős bevételi forrástól esnek el. Emiatt a gépjárműadóval kapcsolatos az adóhatósági feladatok is átkerülnek az állami adóhatósághoz az önkormányzatoktól.

Az állami adóhatóság ezzel a jogkörével kizárólag a 2020. december 31-ét követő időszakra eső gépjárműadó-kötelezettség kapcsán élhet.

Az alábbi esetekben azonban továbbra is az önkormányzati adóhatóságot illetik meg a gépjárműadóval kapcsolatos adóhatósági feladatok, illetve bevételek:

  • 2021. január 1-jét megelőző időszakra eső gépjárműadó-kötelezettséggel összefüggő adóhatósági feladatok;
  • 2020. december 31-éig terjedő időszakra eső mulasztások;
  • 2020. december 31-éig terjedő időszakra vonatkozó szankciókból (bírság, pótlék) származó bevétel;
  • bármely gépjármű forgalomból történő kivonása abban az esetben, ha az adótartozás az éves adótételt meghaladja, feltéve, hogy az adófizetési kötelezettség 2020. december 31-ig keletkezett.

Az önkormányzati adóhatóságnak 2021. január 15-éig kell adatot szolgáltatnia az állami adó- és vámhatóságnak a gépjárműadó-mentesség megállapításához kapcsolódóan (abban az esetben is, ha a gépjármű illegálisan kerül ki az adóalany tulajdonából).

A törvénymódosítás továbbá meghatározza a környezetkímélő motorkerékpár fogalmát, mely a törvény alkalmazásában szintén környezetkímélő gépkocsinak minősül, és így mentes lesz a gépjárműadó alól.

Regisztrációs adó

A regisztrációs adó jelenleg hatályos rendelkezései nem teszik lehetővé a vámhatóság által már kivetett, de még meg nem fizetett adó törlését. Így, ha a gépjármű forgalomba helyezése végül meghiúsul (pl. a gépjárművet forgalomba helyezés nélkül véglegesen kiszállítják, kiviszik Magyarországról, vagy az ellopása miatt nem helyezhető forgalomba stb.), az adózónak meg kell fizetnie az adót.

A törvénymódosítás a fenti helyzetet kezeli azzal, hogy megteremti az ilyen helyzetekben a megállapított, de még meg nem fizetett adó kérelemre, illetve hivatalból történő törlésének a lehetőségét.

Vám

E-kereskedelem

Az e-kereskedelmet érintő uniós áfaváltozásokkal párhuzamosan a Vámtörvény is módosul az alábbiak szerint: tekintettel arra, hogy az elhanyagolható értékű küldemények esetében is felmerül az importáfa-fizetési kötelezettség az áfatörvény módosítása nyomán, a 150 euró alatti értékű áruk vámmentes vámkezelését és az áfa beszedését nyomon kell követnie a fuvarozást végzőknek. Ez a gyakorlatban Magyarországon a Magyar Posta Zrt., illetve az integrátorok feladata lesz. Ahhoz, hogy a fenti szereplők ezen kötelezettségüknek eleget tudjanak tenni, fontos, hogy elegendő információ álljon számukra rendelkezésre a

  • vámárunyilatkozat benyújtásra,
  • vámárunyilatkozat elmaradására, továbbá
  • szabadforgalomba-bocsátás vámtitoknak való minősülésére vonatkozólag.

A törvénymódosítás értelmében a vámhatóság megkeresésre köteles lesz a fuvarozásért felelős személy részére a fenti tényállások kapcsán tájékoztatást nyújtani. Ez a változás már 2021. január 1-jétől hatályba lép.

Összhangban az Áfa tv. importáfára vonatkozó módosításaival, abban az esetben, amikor az importáfát az adóbeszedésre kötelezett köteles megfizetni az adóhatóság részére, a vámhatóság nem hoz határozatot sem a fizetendő áfa összegéről, sem az áruátengedés tényéről, csak elektronikus értesítés formájában tájékoztatja majd az importőrt.

Az elhanyagolható értékű (150 euró) alatti küldemények vámmentes vámkezelése esetében felmerülő importáfát akkor is meg kell majd fizetni, ha az adó összege nem éri el a 10 eurót, vagy az azzal megegyező forintértéket.

Illetékek

Az törvénymódosítás szűkíti azoknak az elsőfokú közigazgatási hatósági eljárásoknak a körét, amelyek közigazgatási hatósági eljárási illeték hatálya alá esnek. A jelenlegi törvény melléklete, mely az egyes eljárási illetékek összegét sorolta fel, hatályát veszti, azonban a jogszabály két új melléklettel egészül ki.

2021. január 1-je után az 1. számú mellékletben meghatározott, egyes okmányok – mint például az útiokmányok, a gépjárművezetői engedély, a forgalmi engedély vagy a törzskönyv, illetve az adó- és értékbizonyítvány kiállításával kapcsolatos eljárások – kivételével megszűnik az elsőfokú közigazgatási hatósági eljárás megindításhoz kapcsolódó eljárásiilleték-kötelezettség.

A törvénymódosítás alapján az eddig illetékmentes eljárások és szolgáltatások továbbra is mentesülnek az igazgatási szolgáltatási díj alól. Ezek köre a törvény 2. számú mellékletben kerül felsorolásra. Ezen eljárásokhoz kapcsolódóan a jogorvoslati eljárás kezdeményezése változatlanul köztehermentes lesz.

A módosítás nem érinti azonban a külön jogszabályokban meghatározott eljárások kezdeményezésért fizetendő igazgatási szolgáltatási díjakat, valamint az ezen eljárások során kezdeményezett jogorvoslati illetéket, ezek hatálya továbbra is fennmarad.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink