adozona.hu
Az iparűzési adónál is eltörölnék a feltöltési kötelezettséget az adótanácsadók
//test-adozona.hu/2020_as_adovaltozasok/Az_iparuzesi_adonal_is_eltorolnek_a_feltolt_PZ9AK1
Az iparűzési adónál is eltörölnék a feltöltési kötelezettséget az adótanácsadók
Számos, a vállalkozásoknak kedvező, és több kisebb jelentőségű, továbbfejlesztést, további finomítást igénylő elemet is tartalmaz a nemrégiben a parlament elé terjesztett adótörvény-módosítási csomag az Adótanácsadók Egyesülete szerint. Az egyesület örül annak, hogy a döntéshozók meghallgatták az évek óta ismételt kérését a társaságiadó-előlegek év végi kiegészítésére vonatkozóan, de mivel a könnyítést a helyi iparűzési adóra nem terjesztették ki, még mindig nem csökkennek számottevően az adminisztrációs terhek – ecseteli Zara László, az egyesület elnöke.
Eddig azoknak a naptári évet választó adózóknak, akiknek az előző évre átszámított nettó árbevételük meghaladta a 100 millió forintot, december 20-áig ki kellett egészíteniük az év közben befizetett társaságiadó-, illetve helyiiparűzésiadó-előlegüket a várható fizetendő adó összegére. Ha az adózók ezt nem teljesítették legalább az adó 90 százalékig, akkor 10 százalékos mulasztási bírságot kellett fizetniük az elmaradt különbözet után. A társaságiadó- és az iparűzésiadó-előleg kiegészítéséhez bevallási kötelezettség is társult.
A kiegészítési kötelezettség azonban bizonytalan becslésen alapult, ezért sokszor számítani kellett a mulasztási bírságra. Ahogy azt az Adótanácsadók Egyesülete évek óta számos beadványában kifejtette, a vállalkozások adminisztrációs terheinek érdemi csökkentését csak a feltöltési kötelezettségek végleges eltörlésétől lehet várni, ami nemcsak a vállalkozások adminisztrációs terheit csökkentheti, hanem kedvezően befolyásolhatná a költségvetés tervezhetőségét is. A most benyújtott javaslat részben megoldja ezt a problémát, de az iparűzési adóra vonatkozó módosítás nélkül nem teljes.
A törvénycsomag több ponton hasonlóan felemás hatású. A szociális hozzájárulási adó (szocho) mértékének 2 százalékpontos csökkentése 17,5 százalékra július elsejétől például nem új elem, hanem már korábban eldöntött, és meghirdetett módosítás. Az valóban örömteli, hogy ténylegesen megvalósul, és a vállalkozásoknak tényleges megtakarítást jelent, de még mindig nem kompenzálja a folyamatosan növekvő bérterheket.
A kiva mértékének 1 százalékpontos csökkentése (13-ról, 12 százalékra) szükségszerű. A szocho 2 százalékpontos csökkentése miatt a kiva csak részben őrizheti meg adóelőnyét, amely az eddigi 6,5-ről 5,5 százalékra csökken.
Az egyszerűsített vállalkozói adó (eva) kivezetésének adminisztrációt csökkentő hatása elhanyagolható, mert egyrészt már nagyon kevés evás vállalkozás van (körülbelül 20 ezer), másrészt az adónem eltörlése csak a katára áttérőknél jelent érdemi adóadminisztráció-csökkenést.
Az adórendszer töredezettségének csökkentésére vonatkozó minden kis lépést örömmel fogadnának a vállalkozások és a szakemberek. Jó lenne például, ha a járulékokat egy összegben lehetne bevallani és befizetni, melybe a szakképzési járulékot is be kellene építeni.
Hasonló véleménye van az egyesületnek a reklámadó 0 százalékos kulcsával kapcsolatban is. Itt is meg kell említeni a döntés mögött érzékelhető külső kényszert, hiszen ezt az adónemet az EU sok szempontból éles kritika alá vonta. Ráadásul nem is szűnik meg teljesen a közteher, a 0 százalékos kulcs valójában csak „lebegteti” a kérdést, és ez egyáltalán nem segíti hosszú távú gazdasági döntések meghozatalát, bár kétségtelen, hogy az érintett vállalkozói kör adóterhét és adminisztrációs kötelezettségét átmenetileg csökkenti.
A szervezet üdvözli a szálláshely-szolgáltatások áfájának 5 százalékra csökkentését a jelenlegi 18 százalékról, de emlékeztet arra, hogy ennek a lépésnek adminisztrációnövelő hatása lesz a turizmusfejlesztési hozzájárulás miatt.
A részletszabályok ismerete nélkül nem lehet véleményezni, hogy a kormányzat tervezi a vállalkozások munkásszállóépítési tevékenységének támogatását, bár az tagadhatatlan, hogy lenne erre igény, és eredményezhetne pozitív változást a munkaerő-mobilitásban.
A szervezet szerint várhatóan pozitív hatása lesz a fejlesztési adókedvezmény korlátja csökkentésének is.
OLVASSA EL kapcsolódó cikkeinket!
Megszűnhet a feltöltési kötelezettség
Csökken a szocho július 1-jétől! Itt a törvényjavaslat
A 2019. évi adóváltozásokról itt, a 2020. évtől tervezett módosításokról itt olvashat bővebben.
Hozzászólások (0)