hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Áfalevonás személygépkocsi bérlésénél – 1. rész

  • dr. Kelemen László adószakértő, jogász
2

A 2019-es év egyik legfontosabb újdonsága a bérelt személygépkocsikkal kapcsolatos adólevonási szabályok változása. Cikksorozatunk első részében az új rendelkezésekkel kapcsolatos fogalmakat tisztázzuk.

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Áfa tv.) az Európai Tanács derogációs határozatának megfelelően (A Tanács Végrehjatási Határozata - Magyarországnak a közös hozzáadottértékadó-rendszerről szóló 2006/112/EK irányelv 26. cikke (1) bekezdésének a) pontjától, valamint 168. és 168a. cikkétől eltérő intézkedés bevezetésére történő felhatalmazásáról) 2019. január 1-jétől módosulnak a személygépkocsi bérbevétel áfalevonási jogával kapcsolatos szabályok. A jogszabályhoz fűzött jogalkotói indokolások mellett – hasonlóan a közelmúltban történt jelentősebb változásokhoz – az adóhatóság most is egy tájékoztató kiadásával segíti a jogalkalmazók munkáját. Jelen összefoglalóban a 2018. december 28-án megjelent “tájékoztató a gazdasági és magáncélra egyaránt használt személygépkocsi bérbevételt terhelő előzetesen felszámított áfa kezelésére vonatkozó, 2019. január 1-jétől hatályba lépő szabályokkal kapcsolatban" című NAV tájékoztatóját is feldolgoztuk.

A módosítást az Áfa tv. 124. § (4) bekezdése és a 125/A § -a ültette át az általános forgalmi adó szabályozásba. Az új szabályok szerint Áfa tv. 124. § (4) bekezdése és 125/A § együttes olvasatával 2019. január 1-jétől a személygépkocsi bérleti szolgáltatást igénybe vevő adóalanyok választhatnak, hogy
- az előzetesen felszámított áfa 50 százalékát levonják, vagy
- élnek az Áfa tv. 125/A §-ban biztosított választási jogukkal, azaz vagy útnyilvántartás vezetése mellett az adóköteles üzleti használat arányában, vagy az ellenérték fejében teljesített hasznosításra tekintettel alkalmazzák az adólevonási jogukat a bérleti díjnál / lízingdíjnál.

OLVASSA TOVÁBB CIKKÜNKET, amelyben először azt tisztázzuk, hogy mi minősül személygépkocsinak, és mi esik a "személygépkocsi bérleti szolgáltatás" fogalma alá!

A teljes cikkhez előfizetőink, illetve 14 napos próba-előfizetőink férnek hozzá, ha e-mail-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.

A 2019-es változásokról közölt korábbi cikkeinket itt olvashatja el!

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (2)
Ruszin Zsolt

A kiváló elméleti tájékoztatás mellett imhol egypár gyakorlati észrevétel:

1.
A biztosítási díjakat jelenleg külön és direkt szerződéssel javasolják megkötni a bérbeadók, lízingbeadók, mert a NAV nem jól alkalmazza ezen díjak áfa mentes továbbszámlázásra vonatkozó EUB ítéletet (C-224/11).

2.
A gyakorlatban a biztosítók nem fogadják el, ha egy gazdálkodó "2"-es adószám mellett közli, hogy nem jogosult az áfa 50%-os levonási jogra. Így komoly vita adóhathat azoknál, akik nem alklmazzák az 50%-os szabályt, mondván, hogy magáncélra szerezték be az autókat és semmilyen üzleti célú felhasználást se fognak semmilyen módon se mérni és bizonyítani. A NAV több biztosítót (pl. ALLIANZ), többször felszólított, hogy ne erőltesse az 50%-ot, ha az adózó úgy nyilatkozik, hogy nem jogosult annak érvényesítésére.

3.
A NAV gyakorlata zavaros a 10% körüli maradványértéken - látszólag más adózó által - megszerzett személygépkocsi esetén. Egyes revizorok képesek egyéni juttatásként - bérként - megadóztatni az ilyen olcsón megszerzett jármű esetét. Más revizoroknak meg fogalmuk sincs...

4.
A személygépkocsi magáncélú használata - tekintet nélkül a körülményekre - juttatás, amely mentes a jövedelemadóztatás alól (Szja tv. 1. sz. mell. 8.37), mert cégautóadót kell fizetni. Ezért az üzemanyagot is személyi jellegű juttatásként kellene elszámolni, nem anyagköltségként. Ezt néhány önkormányzati adóellenőr tudja...

5.
Levonási tiltással nem lehet levonási jogot garantálni. Így a sluszpoén az, hogy a NAV az 50%-os levonási joghoz is "valamennyi" üzleti célú használat bizonyítását követelheti meg. Van olyan revizor, aki ezt tudja, más revizorok vakon elfogadják az 50%-os levonási hányadot.

+1:
Kitűnő tanult kollégám, Vadász Iván véleményével szemben az a helyzet, hogy a magáncélú használat esetén alkalmazandó 100%-os levonási hányad csak akkor alkalmazandó, ha a magáncélú használatot mérik és azt ki is számlázzák az igénybevevő(k) felé. A NAV álláspontja - amivel az én véleményem is egyezik - nemcsak arra mutat rá, hogy a magáncélú használat miatti felszámított áfa csak akkor merül fel, ha a le nem vonható részre levonási jogot alkalmaz az adózó, hanem azt is tisztázza, hogy a magáncélú használat számlázandó, az alól nincs mentesülés, így az árbevételnek is minősül és iparűzési adóköteles is lehet.

Vadász Iván

A cégautó magáncélú használata áfa köteles, tehát az áfa 100%-ban levonható.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink