hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Cégkapu: még több kérdés – válaszokkal

  • adozona.hu
1

Ezek a magyarorszag.hu szerint a cégkapu-szolgáltatás kapcsán leggyakrabban feltett kérdések és a rájuk adott válaszok.

Mikor lesz elérhető a cégkapu-szolgáltatás?

Az online, valamint űrlapos regisztráció már elvégezhető, illetve kezdeményezhető, a szolgáltatás indulásának tervezett időpontja 2017. december 1.

Melyik jogszabály szabályozza a cégkapu működését?

A cégkapu az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. Rendelet (Vhr.) szerinti kézbesítési szolgáltatáshoz kötődő, biztonságos kézbesítési szolgáltatási címnek minősülő, a kijelölt szolgáltató által a gazdálkodó szervezetek számára biztosított tárhely. 

A jogszabály a hivatalos elérhetőségről történő dokumentumküldést és az azon történő fogadást 2018. január 1-jétől teszi kötelezővé a gazdálkodó szervezetek számára.

Egy gazdálkodó szervezetnek hány cégkapuja lehet?

Egy gazdálkodó szervezet egyetlen cégkapuval rendelkezhet, és minden cégkapunak egy fő cégkapumegbízottja lehet.

Ki és hol adminisztrálhatja a cégkapu-szolgáltatást (ügyintézők felvitele, törlése stb.)?

Az adott gazdálkodó szervezet nevében a cégkapu igénybevételével elektronikus kapcsolattartásra jogosult cégkapu-ügyintézők regisztrációját a regisztrációkor megadott cégkapumegbízott tudja majd elvégezni az erre kialakított – várhatóan 2017. 12. 01-jétől elérhető – cégkapu adminisztrációs felületen, amely KAÜ-azonosítást követően lesz elérhető.

A fenti jogosultság megszűnésekor a cégkapumegbízottnak törölnie kell az érintett ügyintézőt a cégkapu-adminisztrációs felületen.

Hány személy rendelhető hozzá a cégkapuhoz?

A cégkapuhoz több személyt is hozzá lehet rendelni a – várhatóan 2017. 12. 01-jétől elérhető – cégkapu adminisztrációs felületen. A felhasználók száma nincs maximalizálva.

Melyek azok a kommunikációs csatornák, amelyeket lehet, illetve kötelezően a cégkapun keresztül kell használni?

A cégkapun keresztül a gazdálkodó szervezetek online tarthatják a kapcsolatot a hivatalokkal, valamint az egyén, elektronikus ügyintézést biztosító szervekkel. Személyes ügyintézés nélkül küldhetnek és fogadhatnak dokumentumokat, ezen keresztül az ügyintézés gyorsabbá és kényelmesebbé válik.

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvény 14. §-a szerint a gazdálkodó szervezetek kötelesek bejelenteni az ügyintézési rendelkezésének nyilvántartásába az elektronikus kapcsolattartásra szolgáló elérhetőségüket (a továbbiakban: hivatalos elérhetőség). A hivatalos elérhetőséget biztosító szolgáltatásokat szintén e törvény határozza meg.

A cégkapu az elektronikus ügyintézés részletszabályairól szóló 451/2016. (XII. 19.) Korm. Rendelet szerinti kézbesítési szolgáltatáshoz kötődő, biztonságos kézbesítési szolgáltatási címnek minősülő, a kijelölt szolgáltató által a gazdálkodó szervezetek számára biztosított tárhely.

A cégkapu-szolgáltatásból küldött/fogadott üzeneteket a 451/2016. (XII. 19.) Korm. rendeletben meghatározott Biztonságos Kézbesítési Szolgáltatásra (továbbiakban BKSZ) vonatkozó szabályok alapján kézbesíti a szolgáltató.

Milyen típusú dokumentumok küldésére és fogadására alkalmas a cégkapu?

A cégkapuból kizárólag az ÁNYK-programmal előállított (.kr kiterjesztésű) fájlok tölthetők fel.

A cégkapuba más intézmények, hivatalok Hivatali kapujából bármilyen típusú dokumentumok érkezhetnek.

Lesz-e lehetőség az ÁNYK-programból közvetlen cégkapus feltöltésre?

A cégkapuból, mint szervezeti postafiókból, a dokumentumküldés az ÁNYK-programból közvetlenül is elérhető lesz, amennyiben az adott nyomtatvány készítője engedélyezi ezt a funkciót az űrlap tervezése során (a Perkapuhoz hasonlóan).

Lesz-e lehetőség a cégkapu vonatkozásában gépi interfészes csatlakozásra?

Igen, a későbbiekben lesz erre is lehetőség. Gépi csatlakozás esetén a webes felület nélkül webservice-en keresztül is lehet dokumentumokat küldeni és fogadni.

A gépi kapcsolat indulásának pontos időpontjáról tájékoztatást fognak kiadni. A gépi interfész kialakításhoz szükséges leírást szintén közzé fogják tenni.

(Az interfész a jelenlegi meglévő interfészen fog alapulni. Annak az intézménynek, amely már rendelkezik gépi interfésszel – pl. perkapuval rendelkezik, de szeretne áttérni a cégkapura –, elegendő lesz a meglévő interfész módosítása.)

A cégkapu bevezetésével megszűnik a perkapu?

A cégkapu-regisztrációra jogosult kérheti, hogy a Szabályozott Elektronikus Ügyintézési Szolgáltatásról (SZEÜSZ) szóló rendelet szerinti perkapu-szolgáltatása – az adott Perkapu kapcsolattartójának jóváhagyásával – a cégkapuba integrálódjon. A perkapu-migrációs lehetőség várhatóan 2017. december 1-jétől lesz elérhető, amelyről részletes tájékoztatást fognak adni.

A cégkapu esetében eltérőek-e a követelmények az ügyfélkaputól, illetve perkaputól a dokumentumok aláírásával, titkosításával kapcsolatosan?

A dokumentumok aláírására, hitelesítésére nem a Kézbesítési szolgáltató (jelen esetben a NISZ) írja elő a követelményeket, hanem az adott eljárás „gazdája”, pl. az OBH, NAV stb. Amennyiben a fogadó intézmény megköveteli a csatolt dokumentumok hitelesítését, akkor a cégkapu ugyanúgy képes lesz azt a címzett számára kézbesíteni, mint ahogy a perkapu vagy az ügyfélkapu esetén teszi ma is – írja a magyarorszag.hu.

Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (1)
pp528

Mikor lehet részleteket olvasni az egyéni vállalkozók kötelezettségéről? Egyáltalán: ők is kötelesek lesznek elektronikus ügyintézésre pl. adóbevallás esetén az Ügyfélkapu helyett?

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink