hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Székhelyszolgáltató-mizéria: be kell-e jelenteni a nagymamát?

  • Bartha Katalin (okleveles adószakértő)
3

Múlt hétvégén több szakmai fórumon komoly, de legfőképp indokolatlan kedélyhullámokat gerjesztett az az utolsó pillanatos információ, miszerint legkésőbb hétfőn (2017. január 16-án) be kell jelenteni azt a személyt, vállalkozást, aki, amely székhelyet biztosít, szolgáltat egy vállalkozás számára, akár üzletszerűen végzi, akár szívességi használat, illetve bérlet formájában. Cikkünkben levezetjük, miért nem kell pánikolniuk azoknak a vállalkozásoknak, amelyek például valamelyik tag nagymamájának lakcímére vannak bejegyezve.

Az információ hátterét, mondhatni jogalapját az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (Art.) egyik 2017-től hatályos változása adta. Az Art. 178. paragrafusába 25.a pontként bekerült egy új fogalom; a székhelyszolgáltató fogalma. Ennek értelmében:

székhelyszolgáltató: aki az adózó megbízásából gondoskodik az adózó üzleti és hivatalos iratainak munkaidőben történő átvételéről, érkeztetéséről, megőrzéséről, rendelkezésre tartásáról, valamint a külön jogszabályban meghatározott, a székhellyel összefüggő kötelezettségek teljesítéséről, így különösen a cég székhelyéhez és a cégiratokhoz kapcsolódó hatósági kényszerintézkedések tűréséről”.

Kétségtelen, ha önmagában a fogalmat átolvassuk, akkor, ha például a nagymama hozzájárul ahhoz, hogy a család, az unokák cégük székhelyeként bejelentsék a lakását, a házát, és még mondjuk meghatalmazása is van arra, hogy a postástól átvegye a cég részére érkező küldeményeket, akkor könnyen úgy tűnhet, hogy a nagymama az adózó megbízásából gondoskodik az adózó üzleti és hivatalos iratainak munkaidőben történő átvételéről stb.

OLVASSA EL cikkünket, amelyből kiderül, be kell-e jelenteni mint székhelyszolgáltatót például valamely tag nagyszülőjét, ha annak lakása, háza a vállalkozás székhelye.

A teljes cikkhez előfizetőink és az oldalunkon próbaregisztrálók (korlátozott ideig) férnek hozzá, ha email-címük és jelszavuk megadásával belépnek az oldalra.

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A teljes cikket előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink olvashatják el! Emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (3)
Ruszin Zsolt

A kapcsolt vállalkozások bejelentési szabálya évtizedekkel korábban volt, amikor még a másik jogalkotási törvény volt érvényben. A nagymama legyen kitakarítva a bejelentők közül, de ne értelmezgetéssel, hanem törvényszöveggel.

Amúgy meg én (és még sokan mások) abszolút nem tartom támogathatónak ezt a bejelentési kötelezettséget. Jelentsenek a székhelyszolgáltató cégek, amiből jóval kevesebb van, mint az ügyfeleikből.

Katalin Bartha

Legyen igaza, Zsolt.
Tényleg lényegtelen (nem), hogy a nagymama már a fogalmi teszten megbukik.
Ha az adott időpontban még élő ügyletekkel rendelkező kapcsolt vállalkozásokat be lehetett jelentetni és nem volt visszamenőleges a hatályú a rendelkezés, akkor ne takarózzunk a hatállyal jelen esetben sem, amikor egyértelműen közös érdek, hogy a NAV látókörében legyenek az érintett vállalkozások: jelentessék csak be a 2017-ben élő székhelyszolgáltatási szerződéssel bírókat.
Amilyen szükségtelen felbolydulást okozott ebben a témában, Zsolt, az nagyon csúnya volt.

Ruszin Zsolt

A cikk kiváló, minden aspektust végigvesz, de csupán vélemény marad az, hogy a nagymama nem lehet székhelyszolgáltató, mert "biztos" nem rá gondolt a jogalkotó. Miért is? A rokonnál lévő cég, ahol az ügyvezető és az iratok nem találhatóak meg, hasonló kockázatot jelenthet a hivatalnak, mert a rokon is széttárhatja a kezét azzal, hogy "fogalmam sincs".

A másik fontos megállapítása a cikknek a hatálybalépés értelmezése. Ez is fontos, hiszen az "új" székhelyszolgáltató bejelentése enélkül céltalan szabályozásnak tűnik, de a jogalkotás elvi szabályait most az adóhatóság éppen a további botrány elkerülése érdekében, adózóbarát módon használja. Ez így szól:

Jogszabály a hatálybalépését megelőző időre nem állapíthat meg kötelezettséget, kötelezettséget nem tehet terhesebbé, valamint nem vonhat el vagy korlátozhat jogot, és nem nyilváníthat valamely magatartást jogellenessé (Jat. 2.§ (2)).

Ez egy 2011-től hatályos szabály, a korábbi jogalkotásban nem volt ilyen koncepcionális elem, helyette az alkotmányossági kontroll volt jóval erősebb, ez most az adózásban viszont korlátozott. Azt gondolom, hogy a NAV érvelése itt helyes és szimpatikus, így viszont az Art. ezirányú módosítása olyan, mintha a jogalkotó zöldséget beszélne.

Az igazi probléma az, hogy miközben történelmi adócsökkentéseket hajtott végre a kormány, ilyesmikkel kell foglalkozni.

Az egész újraszabályozásért kiált, ami már októberben be lett nyújtva javaslatként. Még válasz se érkezett.

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink