adozona.hu
Pálinkát főzne, főzetne? Az új szabályok szerint ezt kell tennie!
//test-adozona.hu/2016_os_valtozasok/Palinkat_fozne_fozetne_Az_uj_szabalyok_szer_TOBJG3
Pálinkát főzne, főzetne? Az új szabályok szerint ezt kell tennie!
Januártól már csak párlatadójegy birtokában főzhető, illetve főzethető pálinka. A NAV honlapján megjelentette az adójegy igényléséhez szükséges nyomtatványt, továbbá közölte az ehhez szükséges tudnivalókat.
A magánfőző a lakóhelyén vagy gyümölcsöse helyén használható, legfeljebb 100 liter űrtartalmú, párlat-előállítás céljára kialakított desztillálóberendezés feletti tulajdonszerzést, valamint a bejelentett adatokban történt változást az azt követő 15 napon belül köteles bejelenteni a lakóhelye szerinti önkormányzati adóhatósághoz. Az önkormányzati adhatóság a bejelentésről értesíti a vámhatóságot és a bejelentéssel érintett másik önkormányzati adóhatóságot.
A Jöt. 2016. január 1-jétől hatályos rendelkezései szerint a tárgyévben előállítani tervezett magánfőzött párlat előállításához az előállítást megelőzően párlatadójegyet kell beszerezni a vámhatóságtól.
Párlatadójegy beszerzésére az önkormányzati adóhatóságnál regisztrált magánfőző jogosult.
A Jöt. 64. § (6) bekezdése szerint a párlatadójegy a beszerző magánfőzőt egy liter magánfőzött párlat tárgyévi előállítására jogosítja. A párlatadójegy 700 forint értéket képvisel, egy liter 42 térfogatszázalékos tényleges alkoholtartalmú párlat adótartalmát figyelembe véve. A magánfőzőnek tárgyévi első beszerzéskor legalább 5 párlatadójegyet kell beszereznie, tárgyévben legfeljebb 86 darabot vásárolhat és legfeljebb ennek megfelelő mennyiségű párlatot állíthat elő. Ha a magánfőző a párlatadójeggyel megfizetett adójú párlatmennyiségnél több párlatot állít elő, akkor a tárgyév végéig be kell szereznie a többletmennyiség utáni párlat adójegyeket a vámhatóságtól azzal, hogy az éves mennyiségi korlátot ilyen esetben sem lehet túllépni.
Egy tárgyéven belül a természetes személy vagy bérfőzetőként vagy magánfőzőként jogosult párlatot előállíttatni, illetve előállítani, és egy háztartáson belül vagy csak bérfőzetőként vagy csak magánfőzőként lehet előállíttatni, illetve előállítani párlatot.
A párlatadójegy igénylése és rendelkezésre bocsátása az igénylő választása szerint papír alapon vagy elektronikusan történik.
A párlatadójegy csak az értékének megfizetését követően bocsátható az igénylő rendelkezésére.
A párlatadójegy értékének megfizetése teljesíthető:
a) a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál beszerezhető készpénzátutalási megbízással (csekken)
vagy
b) banki átutalással.
Az igénylő adóazonosító jelét a készpénzátutalási megbízás megjegyzés rovatában, banki átutaláskor pedig a közlemény rovatban fel kell tüntetni.
A megrendelés benyújtásának módja, helye, időpontja
A megrendelést a NAV honlapján elérhető nyomtatvány kitöltésével kell benyújtani a magánfőző lakóhelye szerint illetékes adó- és vámigazgatósághoz.
A megrendelés a vámhatóságnál benyújtható:
1. elektronikusan, az Ügyfélkapun keresztül:
a) a vámhatóság által e célra rendszeresített és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hivatalos honlapján (www.nav.gov.hu) közzétett elektronikus nyomtatvány felhasználásával: a nyomtatvány számítógépen történő kitöltését követően elektronikusan beküldve,
vagy
2. papír alapon, 1 eredeti példányban, személyesen vagy postai úton:
a) a vámhatóság által e célra rendszeresített és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hivatalos honlapján közzétett elektronikus nyomtatvány felhasználásával:
aa) nyomtatvány számítógépen történő kitöltését követően kinyomtatva és eredeti aláírással ellátva, vagy
ab) a nyomtatvány üres példányának kinyomtatása után azt kézzel kitöltve és eredeti aláírással ellátva, vagy
b) a vámhatóság által e célra rendszeresített és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hivatalos honlapján közzétett – az elektronikus nyomtatvánnyal teljes mértékben megegyező rovattartalmú – pdf formátumú, letölthető, elektronikusan nem kitölthető nyomtatvány felhasználásával: letöltés és kinyomtatás után kézzel kitöltve és eredeti aláírással ellátva,
vagy
c) a vámhatóságnál beszerezhető papír alapú nyomtatvány felhasználásával: kézzel kitöltve és eredeti aláírással ellátva.
A papír alapon benyújtott nyomtatvány aláírás nélkül érvénytelen!
A NAV javasolja az elektronikus nyomtatvány számítógéppel történő kitöltését, mivel a program beépített ellenőrző funkciói elősegítik a helyes kitöltést, egyúttal figyelmeztet az esetleges hiányosságokra.
A nyomtatvány elektronikus úton történő megküldése
A nyomtatvány elektronikus úton történő megküldésének feltétele, hogy az adózó/ügyfél, illetve képviselője, meghatalmazottja az Ügyfélkapu nyitásához szükséges regisztrációs eljárás során képzett felhasználói névvel és az általa meghatározott jelszóval rendelkezzen.
A benyújtást megelőző regisztrációk:
1. Kormányzati portál regisztráció
Ha az adózó (személyesen, illetőleg állandó meghatalmazottja, megbízottja által) ügyeit a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál elektronikus úton kívánja intézni, akkor a kormányzati elektronikus ügyintézéshez úgynevezett Ügyfélkapu regisztrációt kell elvégeznie, és a regisztrációt aktiválnia kell.
Személyes ügyfélkapu létrehozásához szükséges regisztrációt magánszemély végezhet.
Az Ügyfélkapu regisztrációval kapcsolatos bővebb információk a www.magyarorszag.hu
oldalon találhatók, vagy az okmányirodákban, illetve a kormányablakokban kérhetők.
2. Képviselet, állandó meghatalmazás bejelentése a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál
Egységes Képviseleti Nyilvántartás regisztráció: az elektronikus adatszolgáltatás
hozzáférési jogosultságának kiadását megelőző regisztráció.
Az adózónak lehetősége van arra, hogy az állami adó- és vámhatóság előtti eljárásban helyette
képviselője, meghatalmazottja járjon el. Ha az adózó állandó meghatalmazással, vagy megbízással rendelkező képviselője útján elektronikus úton kívánja ügyeit intézni, a képviselő, az állandó meghatalmazott, megbízott legkésőbb az adóügy első elektronikus intézésének időpontját megelőzően köteles a hatósághoz bejelenteni a képviselt adózó nevét, elnevezését és adóazonosító számát.
A képviselet/meghatalmazás bejelentésére, az Egységes Képviseleti Nyilvántartásba történő regisztrációra az EGYKE adatlap (Egységes Képviseleti Adatlap) szolgál. A kérelmet a lakóhely szerint illetékes adó- és vámigazgatósághoz kell benyújtani.
A regisztrációval kapcsolatos tudnivalók a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hivatalos honlapján az Adó/Adózás rendje menüpontban találhatók. Az EGYKE adatlap a honlap Nyomtatványkitöltő programok menüpontjából érhető el.
Hozzászólások (0)