hourglass_empty Ez a cikk több mint 30 napja íródott, ezért előfordulhat, hogy a benne lévő információk már nem aktuálisak! Témába vágó friss cikkekért használja a keresőt

Pálinkát főzne, főzetne? Az új szabályok szerint ezt kell tennie!

  • adozona.hu

Januártól már csak párlatadójegy birtokában főzhető, illetve főzethető pálinka. A NAV honlapján megjelentette az adójegy igényléséhez szükséges nyomtatványt, továbbá közölte az ehhez szükséges tudnivalókat.

A magánfőzésre vonatkozó szabályokat a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény (a továbbiakban: Jöt.) 67/A §-a tartalmazza.

A magánfőző a lakóhelyén vagy gyümölcsöse helyén használható, legfeljebb 100 liter űrtartalmú, párlat-előállítás céljára kialakított desztillálóberendezés feletti tulajdonszerzést, valamint a bejelentett adatokban történt változást az azt követő 15 napon belül köteles bejelenteni a lakóhelye szerinti önkormányzati adóhatósághoz. Az önkormányzati adhatóság a bejelentésről értesíti a vámhatóságot és a bejelentéssel érintett másik önkormányzati adóhatóságot.

A Jöt. 2016. január 1-jétől hatályos rendelkezései szerint a tárgyévben előállítani tervezett magánfőzött párlat előállításához az előállítást megelőzően párlatadójegyet kell beszerezni a vámhatóságtól.

Párlatadójegy beszerzésére az önkormányzati adóhatóságnál regisztrált magánfőző jogosult.

A Jöt. 64. § (6) bekezdése szerint a párlatadójegy a beszerző magánfőzőt egy liter magánfőzött párlat tárgyévi előállítására jogosítja. A párlatadójegy 700 forint értéket képvisel, egy liter 42 térfogatszázalékos tényleges alkoholtartalmú párlat adótartalmát figyelembe véve. A magánfőzőnek tárgyévi első beszerzéskor legalább 5 párlatadójegyet kell beszereznie, tárgyévben legfeljebb 86 darabot vásárolhat és legfeljebb ennek megfelelő mennyiségű párlatot állíthat elő. Ha a magánfőző a párlatadójeggyel megfizetett adójú párlatmennyiségnél több párlatot állít elő, akkor a tárgyév végéig be kell szereznie a többletmennyiség utáni párlat adójegyeket a vámhatóságtól azzal, hogy az éves mennyiségi korlátot ilyen esetben sem lehet túllépni.

Egy tárgyéven belül a természetes személy vagy bérfőzetőként vagy magánfőzőként jogosult párlatot előállíttatni, illetve előállítani, és egy háztartáson belül vagy csak bérfőzetőként vagy csak magánfőzőként lehet előállíttatni, illetve előállítani párlatot.

A párlatadójegy igénylése és rendelkezésre bocsátása az igénylő választása szerint papír alapon vagy elektronikusan történik.

A párlatadójegy csak az értékének megfizetését követően bocsátható az igénylő rendelkezésére.

A párlatadójegy értékének megfizetése teljesíthető:

a) a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál beszerezhető készpénzátutalási megbízással (csekken)
vagy
b) banki átutalással.

Az igénylő adóazonosító jelét a készpénzátutalási megbízás megjegyzés rovatában, banki átutaláskor pedig a közlemény rovatban fel kell tüntetni.

A megrendelés benyújtásának módja, helye, időpontja

A megrendelést a NAV honlapján elérhető nyomtatvány kitöltésével kell benyújtani a magánfőző lakóhelye szerint illetékes adó- és vámigazgatósághoz.

A megrendelés a vámhatóságnál benyújtható:

1. elektronikusan, az Ügyfélkapun keresztül:
a) a vámhatóság által e célra rendszeresített és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hivatalos honlapján (www.nav.gov.hu) közzétett elektronikus nyomtatvány felhasználásával: a nyomtatvány számítógépen történő kitöltését követően elektronikusan beküldve,
vagy

2. papír alapon, 1 eredeti példányban, személyesen vagy postai úton:
a) a vámhatóság által e célra rendszeresített és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hivatalos honlapján közzétett elektronikus nyomtatvány felhasználásával:
aa) nyomtatvány számítógépen történő kitöltését követően kinyomtatva és eredeti aláírással ellátva, vagy
ab) a nyomtatvány üres példányának kinyomtatása után azt kézzel kitöltve és eredeti aláírással ellátva, vagy
b) a vámhatóság által e célra rendszeresített és a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hivatalos honlapján közzétett – az elektronikus nyomtatvánnyal teljes mértékben megegyező rovattartalmú – pdf formátumú, letölthető, elektronikusan nem kitölthető nyomtatvány felhasználásával: letöltés és kinyomtatás után kézzel kitöltve és eredeti aláírással ellátva,
vagy
c) a vámhatóságnál beszerezhető papír alapú nyomtatvány felhasználásával: kézzel kitöltve és eredeti aláírással ellátva.

A papír alapon benyújtott nyomtatvány aláírás nélkül érvénytelen!

A NAV javasolja az elektronikus nyomtatvány számítógéppel történő kitöltését, mivel a program beépített ellenőrző funkciói elősegítik a helyes kitöltést, egyúttal figyelmeztet az esetleges hiányosságokra.

A nyomtatvány elektronikus úton történő megküldése

A nyomtatvány elektronikus úton történő megküldésének feltétele, hogy az adózó/ügyfél, illetve képviselője, meghatalmazottja az Ügyfélkapu nyitásához szükséges regisztrációs eljárás során képzett felhasználói névvel és az általa meghatározott jelszóval rendelkezzen.

A benyújtást megelőző regisztrációk:

1. Kormányzati portál regisztráció

Ha az adózó (személyesen, illetőleg állandó meghatalmazottja, megbízottja által) ügyeit a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál elektronikus úton kívánja intézni, akkor a kormányzati elektronikus ügyintézéshez úgynevezett Ügyfélkapu regisztrációt kell elvégeznie, és a regisztrációt aktiválnia kell.

Személyes ügyfélkapu létrehozásához szükséges regisztrációt magánszemély végezhet.

Az Ügyfélkapu regisztrációval kapcsolatos bővebb információk a www.magyarorszag.hu
oldalon találhatók, vagy az okmányirodákban, illetve a kormányablakokban kérhetők.

2. Képviselet, állandó meghatalmazás bejelentése a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál

Egységes Képviseleti Nyilvántartás regisztráció: az elektronikus adatszolgáltatás
hozzáférési jogosultságának kiadását megelőző regisztráció.

Az adózónak lehetősége van arra, hogy az állami adó- és vámhatóság előtti eljárásban helyette
képviselője, meghatalmazottja járjon el. Ha az adózó állandó meghatalmazással, vagy megbízással rendelkező képviselője útján elektronikus úton kívánja ügyeit intézni, a képviselő, az állandó meghatalmazott, megbízott legkésőbb az adóügy első elektronikus intézésének időpontját megelőzően köteles a hatósághoz bejelenteni a képviselt adózó nevét, elnevezését és adóazonosító számát.

A képviselet/meghatalmazás bejelentésére, az Egységes Képviseleti Nyilvántartásba történő regisztrációra az EGYKE adatlap (Egységes Képviseleti Adatlap) szolgál. A kérelmet a lakóhely szerint illetékes adó- és vámigazgatósághoz kell benyújtani.

A regisztrációval kapcsolatos tudnivalók a Nemzeti Adó- és Vámhivatal hivatalos honlapján az Adó/Adózás rendje menüpontban találhatók. Az EGYKE adatlap a honlap Nyomtatványkitöltő programok menüpontjából érhető el.
Hozzon ki többet az Adózónából!
Előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink teljes terjedelmükben olvashatják cikkeinket, emellett többek között elérik a Kérdések és Válaszok archívum valamennyi válaszát, és kérdezhetnek szakértőinktől is.

Hozzászólások (0)

Új hozzászólás

Kérjük, hogy szakértőinknek szóló kérdését ne kommentben tegye fel! Használja helyette a kérdés-válasz funkciót, kérdésében hivatkozzon az érintett írásra, lehetőleg annak URL-jét is megadva. A választ csak így tudjuk garantálni. Köszönjük!
Az Adózóna moderálási alapelveit ITT találja.




További hasznos adózási információk

TÖBB MINT TÖRVÉNYTÁR
Ezért érdemes előfizetni!
PODCAST

Kérdések és válaszok

Külföldi részvényjuttatás kezelése a társasági adóban

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Elengedett pótbefizetés adókötelezettsége?

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Támogatás nyújtása/nem közcélú adomány

Erdős Gabriella

adószakértő

TaxMind Kft.

Szakértőink

Szakmai kérdésekre professzionális válaszok képzett szakértőinktől

2024 November
H K Sze Cs P Sz V
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 1

Együttműködő partnereink