adozona.hu
Győzött az EGYKE a NAV-nál, kizárólagos képviselet
//test-adozona.hu/2016_os_valtozasok/Gyozott_az_EGYKE_a_NAVnal_kizarolagos_kepvi_FHW142
Győzött az EGYKE a NAV-nál, kizárólagos képviselet
A 2016. évtől a NAV-nál kizárólag egy adatlap szolgál minden ügy képviselő általi intézésének bejelentésére – derül ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal tájékoztatójából.
A NAV az állami adó- és vámhatóság előtti állandó képviseleti jogosultság bejelentésére az Egységes Képviseleti Adatlapot (a továbbiakban: EGYKE) rendszeresíti. Ez azt jelenti, hogy az adózók, valamint a vámhatósággal kapcsolatba kerülő ügyfelek, amennyiben állandó jelleggel nem kizárólag saját maguk, hanem valamely képviselőjük (törvényes képviselőjük vagy állandó meghatalmazottjuk/megbízottjuk) útján kívánnak eljárni, akkor a képviselő személyét az EGYKE-adatlapon jelenthetik be a NAV-hoz.
A fentiek alapján tehát a 2016. évtől kezdődően a NAV-nál kizárólag egy adatlap szolgál majd valamennyi típusú, az állami adó- és vámhatóság előtt elektronikus úton vagy személyesen, illetve papíralapon intézhető ügy képviselő általi intézésének bejelentésére, azaz
- az adóügyekre;
- a vámügyekre;
- a jövedéki ügyekre;
- a rendészeti tárgyú ügyekre;
- a szerencsejátékkel kapcsolatos ügyekre, illetve
- a telefonon keresztül intézhető ügyekre
egyaránt.
A vámmal, jövedékkel vagy rendészeti igazgatással kapcsolatos ügyek miatt a NAV-hoz bejelentéssel fordulók az EGYKE-adatlapot első esetben papíralapon bármely NAV-ügyfélszolgálaton benyújthatják. Amennyiben a korábban már az EGYKE-adatlapon bejelentett képviseleti adatokban történik változás (ideértve a képviseleti jogosultság megszűnését is), ezen változás bejelentésére – amennyiben a képviselő legalább egy elektronikus ügy (például valamely jövedéki bevallás vagy fémkereskedelmi bejelentés) esetében rendelkezik képviseleti jogosultsággal, elektronikus úton (az ügyfélkapun keresztül) van lehetőség.
Az adatlap benyújtásával kapcsolatos szabályokra az EGYKE-adatlap kitöltési útmutatója részletesen is kitér.
- Az adózók, illetve ügyfeleik törvényes képviselői részére továbbra is, immár a fenti ügykörökkel kibővítetten áll rendelkezésre az ügyfélkapun keresztül elérhető eBEV portálon az állandó képviseleti jogosultság bejelentésére szolgáló elektronikus felület, mely online módon teszi lehetővé a bejelentési folyamat elvégzését.
Az EGYKE adatlap 2016. január 6-ától elérhető változata, valamint a kitöltési útmutatója a NAV honlapján pdf. formátumban letölthető, tartalma megismerhető.
Az új EGYKE-adatlap rendszeresítésével egyidejűleg megszűnnek az alábbi adatlapok:
- R01 számú adatlap: bejelentés és regisztrációs adatlap az elektronikus adóbevalláshoz és adatszolgáltatáshoz
- R02 számú adatlap: bejelentés és regisztrációs adatlap az elektronikus adóbevalláshoz és adatszolgáltatáshoz fűződő meghatalmazás visszavonásáról
- R03 számú adatlap: bejelentés és regisztrációs adatlap az elektronikus adóbevalláshoz és adatszolgáltatáshoz fűződő együttes jóváhagyási jog érvényesítéséről
- R04 számú adatlap: bejelentés és regisztrációs adatlap az elektronikus adóbevalláshoz és adatszolgáltatáshoz fűződő együttes jóváhagyási jog visszavonásáról
A NAV felhívja a figyelmet arra, hogy az adózással kapcsolatos ügyek tekintetében a 2015. július 17-én rendszeresített EGYKE-adatlap érdemben nem változik, azon kizárólag a jobb áttekinthetőség érdekében strukturálta az egyes ügyeket oly módon, hogy immár
- külön lapon szerepelnek azon elektronikus ügyek, amelyek űrlaphoz nem köthetőek (például folyószámla-adatok elektronikus lekérdezése), illetve
- külön lapon szerepelnek azon elektronikus ügyek, amelyekhez konkrét elektronikus űrlap (például valamely bevallási vagy bejelentési nyomtatvány) tartozik, továbbá
- külön lapon szerepelnek azon ügyek, amelyek személyesen vagy papíralapon (is) intézhetők.
Az EGYKE-adatlapon ugyanakkor jelentős változás, hogy a fenti kategóriáknál kibővült a vámmal, jövedékkel és rendészeti igazgatással kapcsolatos ügyekkel/űrlapokkal.
Hozzászólások (0)