adozona.hu
Drágul a cigi, változhat a benzinár – változások a jövedéki adóban
//test-adozona.hu/2016_os_valtozasok/Dragul_a_cigi_valtozhat_a_benzinar__itt_van_MUM4NR
Drágul a cigi, változhat a benzinár – változások a jövedéki adóban
A jövő év végéig három lépcsőben nő a cigaretta és dohány jövedéki adója, az első már szeptemberben lesz. Új mérőszámhoz igazodik az üzemanyagok adója is, ami az adóvisszatérítés mértékét is befolyásolja. Az adócsomag múlt kedden elfogadott részleteit ismertetjük.
Az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról szóló T/10537. számú – június 7-én elfogadott – törvényjavaslat számos más jogszabály mellett a jövedéki törvényt (a jövedéki adóról és a jövedéki termékek forgalmazásának különös szabályairól szóló 2003. évi CXXVII. törvény) is módosítja. A módosítások száma azonban a jövedéki törvény esetében csekély, elsősorban egyes adómértékek módosítására szorítkozik. A kisszámú módosítást az magyarázza, hogy ugyanezen ülésszak keretében fogadja el az Országgyűlés a jövedéki adóról szóló törvényjavaslatot (T/10539) is, mely a jelenlegi törvényt hatályon kívül helyezve, új jövedéki szabályozást léptet hatályba 2017. január 1-jével.
Dohánygyártmányok adómértéke
A dohánygyártmányok, így a cigaretta, a finomra vágott és az egyéb fogyasztási dohány, a szivar, szivarka adómértékének szerkezetét és minimumát uniós irányelv határozza meg. Magyarország a cigaretta adóminimuma tekintetében 2017. december 31-éig derogációt élvez, ezt követően azonban meg kell felelnünk az általános előírásoknak. Az egyszeri, nagymértékű adóemelés sokkhatásának elkerülése érdekében, ami valószínűsíthetően felerősíteni a feketepiacot is, a cigaretta adómértéke három lépcsőben emelkedik. Az első lépcsőt tartalmazza a törvényjavaslat, a másik két lépcsőt pedig a fent említett jövedéki adóról szóló törvényjavaslat.
A cigaretta adómértéke mellett a szivar, szivarka és a fogyasztási dohány adómértéke is változik, az utóbbi esetben közeledik a cigaretta adómértékéhez.
Adómértékek
Cigaretta |
Szivar/szivarka |
Fogyasztási dohány |
||||
Tételes adó (Ft/ezer darab) |
Kiskereskedelmi eladási ár százaléka |
Minimumadó (Ft/ezer darab) |
Kiskereskedelmi eladási ár százaléka |
Ft/ezer darab |
Ft/kg |
|
Jelenlegi adómérték |
15 700 |
25 |
28 000 |
14 |
4000 |
14 000 |
2016. szeptember 1-jétől |
15 700 |
25 |
28 400 |
14 |
4060 |
15100 |
Üzemanyagok adómértéke
A kőolaj világpiaci ár alakulásának függvényében változik egyes üzemanyagok adómértéke. 2016. szeptember 1-jétől, ha a kőolaj világpiaci ára 50 dollár vagy az alá csökken, akkor a benzin és kerozin jövedéki adómértéke literenként 5 forinttal, a gázolajé pedig literenként 10 forinttal nő. Így a benzin adómértéke literenként 125 forint, a gázolajé pedig 120,35 forint lesz. A két üzemanyagfajta adómértékének közelítését a személygépkocsikban azonos felhasználásuk és környezetterhelési szempontból hasonló tulajdonságuk indokolja.
Azokban az esetekben, ahol a gázolajat főként nem személygépkocsikban használják fel, így a fuvarozók, a mezőgazdasági termelők, az adómérték növekedéssel azonos mértékben növekvő kedvezményt vehetnek igénybe. A kereskedelmi gázolajat használók, azaz a 7,5 tonna össztömeget meghaladó járművel fuvarozók és buszok adó-visszaigénylésének mértéke literenként 7 forintról 17 forintra emelkedik. A mezőgazdasági termelők pedig a felhasznált gázolaj jövedéki adójának 82 százaléka helyett 83,5 százalékát igényelhetik vissza.
Ha azonban a kőolaj világpiaci ára meghaladja az 50 dollár értéket, akkor az adómértékek (benzinnél literenként 120 forint, gázolajnál pedig 110,35 forint) és adókedvezmények mértékei (kereskedelmi gázolajnál literenként 7 forint, mezőgazdasági gázolajnál pedig 82 százalék) a jelenlegi szinten alakulnak.
A kőolaj világpiaci árának meghatározása, melyet az adómértékek megállapításánál figyelembe kell venni, egy átlagérték. A NAV negyedévente megvizsgálja, hogy hogyan alakultak az előző negyedév tőzsdei jegyzésárai. Ehhez az előző negyedév első hónapjának első napja és a negyedév utolsó hónapjának 15. napja közötti napi Brent jegyzésárakat veszi egyrészt figyelembe. Másrészt ugyanezen napokon a mindenkori harmadik havi szállítású Brent jegyzésárakat. Majd ezen értékekből átlagot számolva határozza meg és teszi közzé honlapján az előző negyedév utolsó hónapjának 15. napját követő 5. munkanapig az adómértékek meghatározásához szükséges értéket. Praktikusan tehát: az új rendelkezés hatályba lépését követő első negyedév a negyedik negyedév lesz. Így a NAV július 1-jétől szeptember 15-éig fogja figyelni a Brent jegyzésárakat és ugyanezen napokon a harmadik havi szállítású Brent jegyzésárakat. Majd az átlagértéket legkésőbb szeptember 22-éig közzéteszi a honlapján. Ha ez az érték 50 dollár vagy az alatti érték lesz, akkor emelkednek az adómértékek a negyedik negyedévre. Ha az érték 50 dollár felett lesz, akkor változatlanok maradnak az adómértékek. Majd ezt a procedúrát negyedévente meg kell ismételni.
Jelenleg a kőolaj Brent jegyzésára 50 dollár körül ingadozik, így az október 1-jei átlagárfolyam nem látható előre. Ha emelkedik október 1-jétől az adómérték, akkor az a kutakon – áfával együtt – mintegy 6 forintot jelent a benzin és 13 forintot a gázolaj esetében. Ennél azonban jóval nagyobb árkülönbségek is megfigyelhetők az egyes kutak árai között.
Változás engedélyezési eljárásoknál
A közigazgatási hatósági eljárásról szóló 2004. évi CXL. törvény (Ket.) új jogintézményei, a sommás eljárás és a függőhatályú döntés egyes esetekben megoldhatatlan helyezet elé állítanák a hatóságot és a gazdálkodókat. A jövedéki engedélyezési eljárásokban ugyanis a függő hatályú döntés azt jelentené, hogy ha egy engedélykérelem beadását követően a NAV nem hoz időben döntést, akkor az engedélyt megadottnak kell tekinteni. A gyakorlatban ugyanakkor mégsem tudna a kérelmező adóraktár engedélyesként tevékenykedni, hiszen például nem állna kapcsolatban az uniós számítógépes rendszerrel, így nem tudna adófelfüggesztéssel jövedéki terméket szállítani, fogadni.
Fenti ellentmondás feloldása érdekében mondja ki az új rendelkezés, hogy az engedélyezési eljárásoknál a hatóság mulasztásos jogsértése esetén sem illeti meg a kérelmezőt a kérelmezett jog gyakorlása, azaz nem tekintendő engedélyesnek.
Hozzászólások (0)