adozona.hu
Adótörvényeket is módosítana az új törvényjavaslat
//test-adozona.hu/2016_os_valtozasok/Adotorvenyeket_is_modositana_az_uj_torvenyj_N87M54
Adótörvényeket is módosítana az új törvényjavaslat
A kormány honlapján már elérhető annak a törvényjavaslatnak a tervezete, amely az IFRS-ek alkalmazásával a számviteli törvény mellett adójogszabályokat is módosítana.
A törvénytervezet indokolása szerint a számviteli törvény módosítási javaslata az IFRS-ek egyedi beszámolási célra történő bevezetése miatti kiegészítő rendelkezéseket tartalmazza.
Az IFRS-ek rendszere egy önálló, a világon széles körben alkalmazott számviteli szabályozási rendszer, amely a helyi számviteli szabályozástól jellemzően abban tér el, hogy inkább elvi megközelítést alkalmaz, semmint konkrét, speciális vagy taxatívan megfogalmazott szabályokat. Jellemzője a pénzügyi szemlélet, és a befektető-központú információ-szolgáltatás, amelynek alapján a standardalkotók meghatározták a megjelenítendő eszközök és kötelezettségek körét, és az értékelési szabályokat. Ebből következően a számviteli törvényben az IFRS-ek egyedi beszámolási célú alkalmazása miatt csak azon területek szabályozására kell kitérni,
a) amelyek a helyi szabályozási sajátosságokból következnek (például bizonylatolás, leltározás, letétbehelyezés, közzététel), vagy
b) amelyekre az IFRS-ek nem térnek ki (például átalakulás, egyesülés, szétválás), de a magyar jogrendbe történő beillesztésük szükséges, vagy
c) más, számviteli fogalmakat használó jogszabályokkal történő harmonizáció érdekében, ha az IFRS-ek előírása azok bemutatását illetően eltér a helyi jogszabályok elvárásaitól (például saját tőke), vagy
d) amelyek számviteli fogalmak, de azokat az IFRS-ek esetenként más megnevezéssel vagy tartalommal használják (például mérleg, eredménykimutatás stb.).
A javaslat szerint a bevezetés hatóköre és időütemezése gazdálkodó típusonként eltérő és csak bizonyos vállalkozók számára lesz kötelező, míg a választhatóság lehetősége több, különböző típusú szervezetet érint. A több lépcsőben történő bevezetés indoka elsősorban az alkalmazásra történő elegendő felkészülési idő biztosítása mind az érintett gazdálkodók, mind pedig a hatóságok számára.
A tervezet értelmében a helyi adókról szóló törvény helyi iparűzési adóra vonatkozó szabályai is módosulnak, tekintettel arra, hogy az adónem fogalmi rendszere szoros kapcsolatban van a számviteli elszámolási szabályokkal, sőt a számviteli bizonylatok, az analitikus nyilvántartások, a főkönyvi számlák valójában a helyi iparűzési adó alap-nyilvántartásának tekinthetők. A javaslat szerinti törvénymódosítás legfőbb szempontja az volt, hogy a vállalkozók adópozíciója ne változzék azért, mert az adóalany egyedi beszámolóját a magyar számviteli szabályok vagy az IFRS-ek szerint készíti, azaz az IFRS-ekre való áttérés a helyi iparűzési adó szempontjából is semleges maradjon.
A társasági adózás szempontjából a szabályozást úgy alakítanék ki, hogy egyszerre teljesüljön az IFRS-eket alkalmazók kifejezetten ezen alkalmazásból fakadó pótlólagos adminisztrációs terheinek minimálisan elégséges szinten tartása és az IFRS-ek alkalmazását választók és nem választók közötti eltéréseknek az optimálisan elégséges szinten tartása. Ezen kettős szempontrendszer szerint kialakított szabályozást – az IFRS-ekre való áttérés egyik kiemelt területe annak adóbevételekre gyakorolt, előzetesen pontosan nem számszerűsíthető hatása miatt – a költségvetési hatások és kockázatok csökkentése érdekében esetenként újszerű garanciális elemek beépítésével kell kiegészíteni.
A tervezet szerint változna a reklámadóról szóló törvény is.
Hozzászólások (0)