85 találat a(z) lakásszövetkezet cimkére
Társasház, lakásszövetkezet közös költség túlfizetése Kérdés
Tisztelt Szakértő! Közösköltség-túlfizetéseket a naplófőkönyvben és beszámolóban hogyan kell kimutatni (év végi záráskor)? Válaszát köszönöm szépen! Reményik Anikó
Gépkocsi-nyereménybetétkönyvet vásárolhat-e lakásszövetkezet? Kérdés
Tisztelt Szakértő! Lakásszövetkezetünk vásárolhat-e gépkocsi-nyereménybetétkönyvet megtakarítási célból, amit mindenkor visszaválthat, illetve nyeremény esetén a gépkocsit pénzre válthatja? Köszönjük szíves válaszát. Üdvözlettel. Török Károlyné
Készlet Kérdés
Tisztelt Szakértő! Naplófőkönyvet vezető lakásszövetkezet 2017. évben öt lépcsőházban ablakokat szeretett volna cseréltetni. Két lépcsőházban a vállalkozó kicserélte az ablakokat. A másik hármat nem vállalja, ezért a többi ablakot a szövetkezet helyiségében tárolják. A számlát 2017. évben a munkadíjjal és az ablakokkal együtt adta ki. Nem lehet szétbontani az ablakok értékére. A könyvelésben mint fejújítás az egész költségként lett elszámolva. Ezt az egyszeres könyvelés megengedi. Kérdésem: a megmaradt három lépcsőház ablakai helyesen lettek-e elszámolva felújítási költségként, vagy azokat készletre kellett volna venni (mérleg – készletrovat)? Ha az utóbbi lett volna a helyes, akkor hogyan javítsam? Válaszát nagyon szépen köszönöm! Reményik Anikó
Jogtalan kifizetésekkel, fiktív számlákkal összefüggő ügyben döntött a Kúria Cikk
Jogtalan kifizetésekkel, fiktív számlákkal összefüggő ügyben döntött a Kúria.
Cégkapu Kérdés
Tisztelt Szakértő! Legyen kedves a következőben segíteni nekem. Az lenne a kérdésem, hogy lakásszövetkezetek, egyesületek és társasházak számára is kötelező a cégkapu regisztráció? A válaszát előre is nagyon köszönöm. Tisztelettel, Anga Nikoletta
Van-e a lakásszövetkezetnek számlaadási kötelezettsége? Kérdés
Tisztelt Szakértő! Áfakörbe nem tartozó lakásszövetkezet területhasználati (folyosó) szerződést köt azokkal a tag és nem tag tulajdonosokkal, akik szeretnék ráccsal lekeríteni a bejárati ajtajuk előtti területet. A használat díja 500 Ft/hó/tulajdonos, ez nem a közös költség része. Kell-e számlát adnia a szövetkezetnek erről a szolgáltatásról? Válaszát előre is köszönöm!
Lakásszövetkezet törölt adószámának visszaállítása? Kérdés
Tisztelt Szakértő! Egy 54 lakásos társasházban lakom, amely lakásfenntartó szövetkezetként működik, működött. Egy hete jutott a tudomásunkra, hogy a lakásszövetkezet adószámát kényszertörlési eljárásban törölte a NAV, még 2016.06.25-én, mivel a közös képviselő és a felügyelő bizottsági tag mandátuma 5 éve lejárt! Visszakaphatjuk az adószámunkat? Pár lakóval már kezdeményeztük a közgyűlés összehívását, hogy a tisztségeket megújítsuk, de nem tudjuk, hogy a közgyűlési jegyzőkönyv elég lesz-e ahhoz, hogy újra törvényesen működhessen a szövetkezet. Az évzáró mérlegek is csak 2012-ig vannak beküldve! A kényszertörlési eljárás előtti mérlegeket gondolom, pótlólag be kell küldeni, a kényszertörlés kezdeti napjától pedig másfajta mérlegeket és bevallásokat kell beküldeni. Várom válaszukat! Tisztelettel: Falusi Jánosné
Társasház, lakásszövetkezet és a GDPR Kérdés
Tisztelt Szakértő! Közös képviselő (katás egyéni vállalkozó) 10 társasházat üzemeltet, illetve egy lakásszövetkezetet. Egy társasházban van kamerás megfigyelőrendszer, és egy másik társasházban alkalmazott. – Kell-e GDPR szerinti adatvédelmi szabályozást készíteni a közös képviselőnek (mint adatkezelőnek), vagy a társasházaknak/lakásszövetkezetnek, mint adatkezelőknek, különös tekintettel a kamerás megfigyelőrendszerre, illetve a munkavállalóra? – Kell-e az adatkezeléshez hozzájáruló nyilatkozat a lakóktól egyenként/tulajdonosonként/haszonélvezeti joggal rendelkezőként vagy a társasház/lakásszövetkezet jogi kötelezettség teljesítésére hivatkozva (például számviteli, adózás rendjéről szóló, társasházi, lakásszövetkezeti stb. törvény szerinti megfeleléséhez szükséges az adatkezelés) kezelheti a lakók/tagok adatait? – Kell-e adatvédelmi tisztviselőt megbízniuk a társasházaknak/lakásszövetkezetnek, mivel az adatkezelés szisztematikus, rendszeres és/vagy nagymértékű (ez utóbbi különösen kérdés), vagy a közös képviselőnek saját magára tekintettel? – Kell-e bármiféle szakképzettség/végzettség a szabályozás elkészítéséhez, rendelkezik-e erről a GDPR, vagy a hazai jogrend (mivel egyes jogértelmezések szerint a GDPR-szabályozás elkészítése jogi tanácsadásnak minősül, amit csak ügyvéd végezhet, ellenkező esetben felmerül a Btk.-ba ütköző zugírászat, de ezt cáfolni látszik a neten elérhető sok száz letölthető és testre szabható minta)? Válaszát előre is köszönöm!
GDPR a társasházak/lakásszövetkezeteknél Kérdés
Tisztelt Szakértő! A GDPR kapcsán a társasházaknak és lakásszövetkezeteknek van-e tennivalója, ha igen, milyen feladatokat jelent? A bejelentési kötelezettség a NAIH felé vonatkozik-e a társasházakra/lakásszövetkezetekre is 2018.05.25-éig (a 2011. évi CXII.tv. (Infotv.) 65. §-a alapján)? A lakástulajdonosoktól be kell szerezni a "Hozzájárulási Nyilatkozat"-ot a személyes adataik kezeléséhez? Ha a GDPR hatálya alá tartozik a társasház és lakásszövetkezet is, ki kell-e nevezni/képezni "Adatvédelmi Tisztségviselő"-t? Válaszát előre is köszönöm!
Társasági adó lakásszövetkezetnél Kérdés
Lakásszövetkezet társasági adó megállapításával kapcsolatban szeretném a segítségét kérni a jogszabályok helyes értelmezésére. A tao-törvény 6 sz, melléklete szerint jövedelem- és vagyonszerzésre irányuló, vagy ezt eredményező gazdasági tevékenységéből e törvény alkalmazásában nem minősül vállalkozási tevékenységnek: 1. a lakásszövetkezeti tevékenység; cégbíróságon bejegyzett fő tevékenysége:6820,08 Mint egyéb szervezetnek minősülő nonprofit szervezet vonatkozik-e rá a tao-törvény 9. §-ában felsorolt kitételek? A törvény 9. § (1) bekezdése még nevesíti a lakásszövetkezetet, de a továbbiakban nem utal rá. Adómentesség 20. § (1) Nem kell az adót megfizetnie a) a lakásszövetkezetnek, ha - a gazdálkodására vonatkozó külön jogszabályok előírása szerint és a 9. § (1a)-(1b) bekezdésében, továbbá a 6. számú mellékletben foglaltakat figyelembe véve nyilvántartott - vállalkozási tevékenységből származó, a 9. § (3) bekezdés c) pontja szerinti összeggel növelt bevétele legfeljebb 10 millió forint, de nem haladja meg az adóévben elért összes bevételének 10 százalékát, A lakásszövetkezet vállalkozási tevékenységet nem végez. Közös helyiséget üzlet céljára adja ki, nem tulajdonosoknak. Éves bevétele az alábbiak szerint alakul: Közös költség bevétel : 9163 e Ft Bérleti dij bevétel : 2067 e Ft A bérbe adott ingatlannal kapcsolatban költsége nem merült fel. Különösen aggaszt az a tény is, hogy a lakásszövetkezet alapszabályában a bérleti díj a bevételt vállalkozási bevételnek minősítette.
A 1801-es bevallás és NY nyilatkozat Kérdés
Tisztelt Szakértő! A lakásszövetkezetnek nincs cégautója, 1 fő alkalmazottja van. A lakásszövetkezet taomentes, ha a vállalkozási tevékenységéből elért bevétele maximum 10 millió forint, és nem haladja meg az adóévben elért összes bevételének a 10 százalékát. A ’01-es bevallást annak az adózónak kell benyújtania, aki/amely a bevalláson szereplő bármely adónemnek (rehabilitációs hozzájárulás, cégautóadó stb.) alanya az adott időszakban. Amennyiben az adózó a bevalláson szereplő bármely adónemnek alanya, akkor az adott adónemre vonatkozó bevallási gyakoriság szerint kell kitöltenie a bevallást A bevallás benyújtásával egyenértékű, ha az adózó elektronikus űrlapon (NY) nyilatkozik arról, hogy a bevallás benyújtására az adott időszakban azért nem került sor, mert adókötelezettsége nem keletkezett. A fentebb említettekre tekintettel, amennyiben az adózó bármely adónemnek alanya az adott időszakban, akkor köteles a bevallás, illetőleg a nulla értékadatot tartalmazó bevallást helyettesítő nyilatkozat valamelyikének benyújtására. A lakásszövetkezet eddig minden évben benyújtotta az NY nyilatkozatot éves gyakoriságú ’01-es bevallásra. Kell-e benyújtani NY nyilatkozatot a 1801-es bevallásra? Válaszukat előre is köszönöm!
Megbízási díj járulékai Kérdés
Tisztelt Szakértő! Milyen adót, járulékokat vonjon a havi jövedelmek után egy lakásszövetkezet az alábbi esetekben: – megbízási szerződéssel rendelkező két fő lakásszövetkezeti igazgatósági tag után, mindketten havi bruttó 30 ezer forint megbízási díjat kapnak a szövetkezettől, és mindketten folyósítást kapnak a Nyugdíjfolyósító Igazgatóságtól, egyikük szolgálati járandóságot kap, másikuk pedig korhatár előtti ellátást; – munkaszerződéssel rendelkező (4 órás alkalmazotti munkaviszonyban) igazgatósági tag rokkantsági ellátásban (és saját jogú korrekcióban) részesül, 2012-ben kapott rehabilitációs kártyát a NAV-tól, 2016. 09. hóban pedig saját jogú nyugdíjas lett. Milyen adó és járulék vonandó a nyugdíjazás előtt és után? Válaszukat köszönöm!
Lakásszövetkezet áfa Kérdés
A lakásszövetkezet önkéntes társuláson alapuló, önálló gazdálkodó szervezet, melynek fenntartására és szabályos működésére, valamint a tagok érdekeinek érvényesítésére a 2004. évi CXV törvény előírásait kell alkalmazni. A tulajdonosok a közös költséget fizetnek, ami tartalmazza az üzemeltetési, fenntartási költségeket, valamint a felújítási alapba helyezendő összeget. Az üzemeltetésre és fenntartásra fizetendő összeg a ténylegesen felmerült kiadások alapján kerül meghatározásra, bázis szemléletű költségvetés keretében. A tulajdonosok (tag tulajdonosok, nem tag tulajdonosok) részére kell-e számlát kiállítani a közös költségről? Előfordul, hogy a karbantartásra előirányzott (és befizetett) keretet a lakásszövetkezet nem használja fel (nem a tárgyévben valósul meg), ebben az esetben is ki kell számlázni? Ha kell számlázni, milyen dokumentációval kell ezt alátámasztani? A lakásszövetkezetnek a tagok és nem tagok felé nyújtott belső szolgáltatását hogyan kell kezelni az áfatörvény rendszerében? Köszönettel.
Kötbér összegével csökkentett számla kiállítása Kérdés
Tisztelt Szakértő! A lakásszövetkezet egy megrendelt nagyobb mértékű beruházás szerződésekor kikötötte késedelmes teljesítés esetére a kötbér megfizetését. A kivitelezést végző vállalkozó jelentős késedelemmel teljesítette a munkát. Megegyezés alapján a nettó kivitelezési összeg 10 százaléka illeti meg a lakásszövetkezetet kötbérként. A kivitelező úgy szándékozik kiállítani a végszámlát, hogy abban a kötbérrel csökkentett összeg szerepeljen. A kérdés az, hogy ha a kivitelezés a példa kedvéért nettó 1 000 000 forint plusz 27% áfa (270 000 forint), azaz bruttó 1 270 000 forint volna, a kötbér pedig a nettó összeg 10%-a, vagyis 100 000 forint, hogyan kell kiállítani a számlát? 1. variáció: 1 000 000+270 000 = 1 270 000-100 000 = 1 170 000 2. variáció: 1 000 000-100 000 = 900 000 +243 000 (áfa)= 1 143 000 A kérdés tehát az volna, hogy a teljes nettó összeg után fizet-e áfát a kivitelező, vagy a kötbérrel csökkentett összeg után? Válaszát előre is köszönöm!
Liftkezelő jogviszonya Kérdés
Tisztelt Szakértő! Segítségét szeretném kérni abban, hogy egy lakásszövetkezet egy magánszeméllyel szerződést kíván kötni mint liftkezelő. A szerződés lehet megbízási vagy milyen jogviszonyt ajánlana ennek a feladatnak az elvégzéséhez? Segítségét előre is köszönöm!