adozona.hu
3/1986. (II. 21.) IM rendelet
3/1986. (II. 21.) IM rendelet
az igazságügyi szakértők díjazásáról
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A büntető eljárásról szóló 1973. évi I. törvény 404. §-a (1) bekezdésének c) pontjában, valamint a Polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 187. §-ában foglalt felhatalmazás alapján - az érdekelt miniszterekkel és országos hatáskörű szervek vezetőivel, valamint a legfőbb ügyésszel egyetértésben - a következőket rendelem:
Az igazságügyi szakértőnek, az igazságügyi szakértői intézménynek, az orvostudományi képzést folytató egyetem igazságügyi orvostani intézetének (a továbbiakban:...
(2) A szakértői díj e rendeletben meghatározott összege az igazságügyi szakértői tevékenység ellenértékét terhelő általános forgalmi adó összegét nem tartalmazza, azt az e rendeletben meghatározott szakértői díj összegén, mint adóalapon felül kell felszámítani, ha a szakértő az általános forgalmi adóról szóló törvény (Áfa tv.) rendelkezései alapján általános forgalmi adó-felszámításra kötelezett. Ha a szakértő az Áfa tv. szerint levonási joggal rendelkezik, a számlával igazolt költségnek csak a nettó összege növeli az adóalapot.
(3) A szakértő a szakértői díjra, a szakkonzultáns és a segédszemélyzet (7. §) pedig a munkadíjra vonatkozó igényét - külön-külön díjjegyzékkel - a szakvélemény beterjesztésekor, legkésőbb azonban a szakértő működésének befejezésétől számított tizenöt napon belül köteles a kirendelőnél érvényesíteni. A szakértői díjjegyzékben a munkadíjat, költségtérítést és az ezeket terhelő általános forgalmi adó összegét külön kell részletezni.
(4) A (3) bekezdéstől eltérően az egyetemi intézetek, az igazságügyi szakértői intézmények, az igazságügyi szakértői testületek, valamint a szakértői vélemény végett megkeresett egyéb szervek a szakértői díjra vonatkozó igényüket egy díjjegyzékkel érvényesítik, amely tartalmazza a szakvélemény elkészítésében részt vevő és közreműködő személyek tevékenységének díját.
(5) Ha a szakértő a díjjegyzékével érvényesíteni kívánt díjat maga állapíthatja meg, e rendeletnek a díj megállapítására és kifizetésére vonatkozó szabályait megfelelően alkalmazni kell. A munkadíjra, a jelenléti díjra és a szakértő költségeire vonatkozó rendelkezéseket akkor kell alkalmazni, ha ezt a szakértő kérte.
(6) Ha a munkadíjat a szakvélemény elkészítésére fordított idő alapján kell megállapítani, és a szakértő a vizsgálatot nem a kirendelő előtt végzi, írásbeli szakvéleményéhez jegyzéket kell csatolnia, amelyben részleteznie kell a szakértői tevékenységet és a ráfordított időt.
(7) Ha a szakértő tevékenysége az Áfa tv. szerinti gazdasági tevékenységnek minősül, a szakértőnek a díjjegyzéken kívül külön jogszabály rendelkezései szerint számlát is ki kell állítania, illetve a kirendelőnek a számla ellenében a díjat ki kell fizetnie.
(8) Több szakértő együttes eljárása esetén mindegyik szakértő külön-külön díjjegyzéket köteles benyújtani. Ez a rendelkezés nem vonatkozik arra az esetre, amikor az állandó igazságügyi szakértőt alkalmazó szerv több szakértője ad együttes szakvéleményt.
(9) A kirendelő a szakértői díj megállapítása előtt a szakértő által felszámított díj összegét, valamint indokoltságát, így különösen a szakértői vizsgálatra és a szakvélemény elkészítésére feltüntetett óraszámok, valamint a letétbe vagy bizalmi őrzésbe helyezett szakértői díj összegén felüli díjigény megalapozottságát ellenőrzi.
(10) A szakkonzultáns díjazására a (6) és (9) bekezdésben foglalt rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell.
(11) Ha a fél kéri és annak költségeit megelőlegezi, előzetes bizonyítás és igazságügyi szakértő nemperes eljárásban történő kirendelése során a kirendelő - az ügy bonyolultságától és a szakértői munka előrelátható terjedelmétől vagy költségétől függetlenül - felhívja a szakértőt az előzetes munkaterv elkészítésére.
(2) Kivételes esetben az I. számú mellékletben meghatározottnál magasabb összegű munkadíj is megállapítható, ha a szakértő tevékenysége hosszabb tudományos vizsgálódást igényel, a szakértő egyesített szakvéleményt ad, a szakvélemény elkészítéséhez szükséges vizsgálatot a kirendelés szerint hétvégén, ünnepnapon vagy 18-06 óra között kell elvégezni, vagy ha a munkadíj felemelése egyéb fontos okból indokolt. A kivételes munkadíj felső határa az alapdíj két és félszerese lehet.
(3) A szakvélemény elkészítése érdekében történt utazással eltöltött megkezdett órára az I. számú melléklet 91. pontjában meghatározott óradíj 50%-a számolható el. Az utazással töltött időt a szakértő a díjjegyzékben feltünteti. Amennyiben szükséges, a kerekítést fél óráig lefelé, fél órától felfelé kell végezni.
(4)
(5) Az orvosszakértőt minden külön laboratóriumi vizsgálatért (I. számú melléklet 7. pont) külön munkadíj illeti meg. Nem jár külön munkadíj ugyanannak a vizsgálatnak különböző módszerekkel, illetőleg különböző anyagokon történő elvégzéséért.
(6) Az orvos és pszichológus szakértőt az I. számú melléklet 1-3., 5-8. és 21-22. pontjában meghatározott szakértői tevékenységért az ott megjelölt díjon felül az irattanulmányozással eltöltött időre a bírósági tárgyaláson kívüli szakértői tevékenységre megállapított óradíj illeti meg.
(7) Az élő személy helyszíni vizsgálatát végző szakértőket, valamint a helyszíni vizsgálatnál közreműködő jegyzőkönyvvezetőt - a pszichiátriai betegek intézeti gyógykezelésével kapcsolatos nemperes eljárásban végzett helyszíni vizsgálat kivételével - személyenként az R. I. mellékletében meghatározott alapdíjak két és félszeresének megfelelő összegű díjazás illeti meg.
(8) Helyszíni vizsgálatnak minősül különösen a lakóhelyen, tartózkodási helyen, a fekvőbeteg-gyógyintézetben, büntetés-végrehajtási intézményben és intézetben, valamint a rendőrségi vagy katonai fogdában végzett vizsgálat.
(2) Ha a szakértő a tárgyalás megkezdésére kitűzött időpontban megjelent, a tárgyalás megkezdéséig, illetőleg a tárgyalás elmaradásának közléséig eltelt időt a jelenléti díj megállapításánál figyelembe kell venni.
(3) Ha a megjelent szakértő a tárgyalás megkezdésére kitűzött időponttól számított fél órán belül értesül a tárgyalás elmaradásáról, időmulasztás címén a jelenléti díj felét kell a részére megállapítani.
(4) Ha a bíróság a tárgyalást két órát meg nem haladó időre félbeszakítja, ezt az időtartamot - óradíjas szakértő alkalmazása esetén - a jelenléti időbe be kell számítani.
(5) Ha a szakértő csupán a megbízás átvétele vagy a szakvélemény benyújtása végett jelenik meg, utazási költséget csak akkor számíthat fel, ha a bíróság felhívására jelent meg személyesen.
4. § (1)
(2) Ha a szakértő ugyanazon a napon több ügyben működik közre, a jelenléti díjat mindegyik ügyben külön-külön kell megállapítani.
(3) A tárgyalásra vonatkozó rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell a szemlére és más olyan eljárási cselekményre is, ahol a szakértő jelenléte szükséges.
(2) Hatósági eljárásban (ide nem értve a közigazgatási pert) történő komplex minősítéshez kapcsolódó rehabilitációs orvosszakértői tevékenység ellátása során költség (ideértve a költségátalányt is) felszámításának nincs helye.
(3)
(4) A szakértő a saját személygépkocsi használatáért költséget (ideértve a parkolási díjat is) akkor számíthat fel, ha a kirendelő ahhoz előzetesen hozzájárult. Az utazási költségtérítést a gépjárműre vonatkozóan meghatározott üzemanyagnorma figyelembevételével a ténylegesen megtett oda-vissza útra a távolság kilométerben kifejezett mennyisége és az állami adóhatóság által közzétett hivatalos üzemanyagár szorzata szerint kell megállapítani.
(5) Nem illeti meg a szakértőt külön költség a saját műszereinek vagy a térítés nélkül igénybe vett műszerek használatáért vagy műszerek beszerzéséért.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott munkadíjat a szakkonzultáns és a segédszemélyzet részére külön-külön kell megállapítani és utalványozni.
(3) Ha a szakértő a szakvélemény előkészítéséhez szakértőjelölt közreműködését veszi igénybe, ezért külön díjat nem számíthat fel.
(2) A szakértőt díj illeti meg abban az esetben is, ha újabb adatok alapján kiegészítő szakvéleményt ad.
(3) Ha a szakértő a más szakértő által adott szakvélemény értékelését is magában foglaló szakértői véleményt ad, a 2. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezést lehet alkalmazni.
(4) A sürgetésre adott válaszért, valamint az elkészített lelet vagy szakvélemény hiányainak pótlásáért, vagy hibáinak kijavításáért a szakértő külön díjat nem számíthat fel, illetőleg az nem állapítható meg.
(5) Három napot meghaladó helyszíni szakértői tevékenység vagy előreláthatólag jelentősebb összegű költség felmerülése esetén a kirendelő előzetes engedélyét kell kérni.
(2) A szakértői díjat (költségelőleg fizetése esetén a szakértői díj kifizetett költségelőleggel csökkentett összegét) a kirendelő véglegessé vált vagy jogerős határozata vagy utalványa alapján lehet a szakértőnek kifizetni. A határozat véglegessé válását vagy jogerőre emelkedését a szakértői díj utalványozásánál tanúsítani kell.
(3) Ha a bíróság a szakértői díj egészben vagy részben való előlegezésére a felet kötelezte és annak összegét előzetesen elnöki letétbe helyeztette, a szakértői díjat és költségelőleget az eljáró bíróság székhelye szerint illetékes bírósági gazdasági hivatal (a továbbiakban: BGH) fizeti ki a szakértőnek.
(4) Ha a szakértői díj fedezésére elnöki letét nem volt, vagy a letétbe helyezett összeg kevésnek bizonyult, a szakértői díj megállapítására vonatkozó határozatban a felet fel kell hívni, hogy a szakértői díjat, illetőleg az elnöki letétből nem fedezett különbözetet 15 napon belül helyezze elnöki letétbe. A letétbe helyezett összeg kifizetésére a (2)-(3) és (9)-(9a) bekezdésben foglalt rendelkezéseket kell alkalmazni. Ha a fél a letétbe helyezést elmulasztja, a bíróság végzésben kötelezi a felet a szakértői díj letéttel nem fedezett részének a szakértő részére történő megfizetésére.
(5) Ha a szakértői díjra előzetesen letétbe helyezett vagy bizalmi őrzésbe vett összeg a szakértői díjat előreláthatóan nem fedezi, a szakértő köteles ezt a Szaktv.-ben meghatározott határidőn belül - a rendelkezésére álló adatok alapján megítélése szerint hiányzó összeg és az annak megalapozottságát alátámasztó számítások megjelölésével együtt - a kirendelő felé jelezni. Több szakértő egyidejű kirendelése esetén e jelzést a szakértőknek együttesen kell megtenniük.
(6) Ha a szakértő az (5) bekezdésben írt jelzést elmulasztja, a letétbe vagy bizalmi őrzésbe helyezett összegen felül szakértői díjra vonatkozó igényéhez - a díjjegyzék előterjesztésével egyidejűleg - az elvégzett vizsgálatok bemutatásával, részletes számításokkal igazolnia kell, hogy a díjtöbblet felszámítását a kirendelést követően felmerült, rajta kívül álló ok indokolja.
(7) Ha az ügyben a kezelőiroda költségjegyzéket vezet, a megállapított szakértői díjat be kell vezetni a költségjegyzékbe. A költségjegyzék tételszámát fel kell tüntetni a szakértői díjat megállapító határozatban és az utalványon. Ebben az esetben, valamint ha a költségjegyzéket nem kell vezetni, de a fél a szakértői díj előlegezésére nem kötelezhető, a szakértői díjat az eljáró bíróság székhelye szerint illetékes BGH fizeti ki.
(8) Költségelőleg esetén a bíróság - ha a szakértő számla kiállítására köteles, az előleg számlájával együtt - a BGH-nak a kérelemben foglaltaknak megfelelő összegre vonatkozó kifizetésre történő felhívást küld, amely intézkedik a kifizetés iránt.
(9) A bíróság a szakértői díjról szóló véglegessé vált vagy jogerős határozatot, illetve utalványt - kifizetés céljából - a díjjegyzék egy példányával együtt 8 napon belül megküldi az illetékes BGH-nak, amely 3 munkanapon belül felhívja a szakértőt a számla benyújtására. A BGH a megállapított szakértői díjat (költségelőleg fizetése esetén a szakértői díj kifizetett költségelőleggel csökkentett összegét) a számla benyújtásától számított 8 munkanapon belül kiutalja. Ha a szakértő a díjat 30 napon belül nem veszi át, részére azt postán kell megküldeni a postaköltségek levonásával.
(9a) Ha a szakértőt bíróság rendeli ki, számla kibocsátására köteles szakértő a számlát a kirendelő bíróság székhelye szerinti törvényszék nevére és címére állítja ki, függetlenül attól, hogy a szakértői költséget az állam vagy a fél előlegezte.
(10) Más kirendelő - a saját szervezetére és működésére vonatkozó szabályok figyelembe vételével - a költségelőleg megállapításáról és kiutalásáról a Szaktv. és a (8) bekezdés rendelkezéseinek megfelelő módon és határidőben, a szakértői díj megállapításáról és kiutalásáról pedig a (9) bekezdés rendelkezéseinek megfelelően 30 napon belül rendelkezik.
9/A. § (1) Ha a szakértő kirendelésére a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházások megvalósításának gyorsításáról és egyszerűsítéséről szóló 2006. évi LIII. törvény alapján nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű beruházásnak minősülő beruházással (a továbbiakban: kiemelt jelentőségű beruházás) összefüggésben kerül sor, és a szakértő a 9. § (5) bekezdésben írt jelzést elmulasztja, a letétbe vagy bizalmi őrzésbe helyezett összegen felül szakértői díjra nem tarthat igényt.
(2) A kiemelt jelentőségű beruházással összefüggésben történt kirendelés esetén, ha a kirendelést kérő fél a 9. § (5) bekezdésben írt jelzésre tekintettel a letétbe vagy bizalmi őrzésbe helyezett összeget a kirendelő felhívására nem egészíti ki, a szakértő - az erről való tudomásszerzéstől számított 8 napon belül - díj- és költségigény nélkül kérheti a kirendelés alóli felmentését.
(3) Ha a szakértő a (2) bekezdésben foglaltak szerint nem kéri a kirendelés alóli felmentését, a letétbe vagy bizalmi őrzésbe helyezett összegen felül szakértői díjra nem tarthat igényt.
9/B. § (1) A nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű közlekedési infrastruktúra beruházással összefüggő kisajátítás esetén a szakértő előzetes kirendelése során a kisajátítást kérő által a kisajátításról szóló 2007. évi CXXIII. törvény (a továbbiakban: Kstv.) 37/D. §-a alapján előzetesen letétbe helyezendő szakértői költség összege ingatlanonként az I. számú melléklet 91. pontja szerinti díj 12,5-szeresének megfelelő összeg.
(2) Az (1) bekezdés szerinti szakértői költségre a szakértői díjra vonatkozó szabályokat - a Kstv. szerinti előzetes kirendelésre vonatkozó szabályok figyelembevételével - kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a 9. § (5) bekezdés nem alkalmazható.
(2) Az (1) bekezdésben foglaltak mellett a tételes költségátalány
a) igazságügyi és hatósági boncolás vagy csontvázlelet orvos szakértői vizsgálata esetén hatvanezer forint;
b) DNS tulajdonság meghatározása vérből vagy biológiai anyagmaradványból - személyenként (bűnjeltárgyanként) és tulajdonságonként - hatezer forint;
c) szövettani vizsgálat esetén öt mintáig rutin festések alkalmazása alapján ötezer forint;
d) vegyészeti, illetve toxikológiai szakvélemény tájékozódó jellegű gyors toxikológiai vizsgálat alapján - vizsgálati mintánként - háromezer-ötszáz forint;
e) véralkohol-meghatározás esetén háromezer forint;
f) biológiai minták toxikológiai vizsgálata esetén ügyenként tízezer forint;
g) immunhisztokémiai vizsgálatok esetén mintánként (blokkonként) és vizsgálati típusonként kettőezer forint;
h) kábítószer-vizsgálat biológiai anyagból, illetve szubsztanciából vegyülettípusonként és mintánként háromezer forint.
(3) Szerostatisztikai számítás esetén - ha a (2) bekezdésben foglalt vizsgálatokkal együttesen végzik el - sem költségátalányt, sem külön költséget nem lehet felszámítani.
(4)
(5) A jelenléti díj után költségátalány nem számítható fel.
(2)
(3)
(4) Ha az igazságügyi szakértői intézményben alkalmazott szakértő a szakértői feladatot saját nevében, munkaidőn kívül, külön megbízás alapján látja el, ezért a tevékenységéért a díj közvetlenül őt illeti meg. A költségek megosztásáról a szakértő és az igazságügyi szakértői intézmény külön megállapodik.
12. § (1) Ha az egyetemi intézet a szakterületek ágazati követelményeiért felelős szervek kijelöléséről, valamint a meghatározott szakkérdésekben kizárólagosan eljáró és egyes szakterületeken szakvéleményt adó szervekről szóló 282/2007. (X. 26.) Korm. rendelet 2. számú melléklete szerinti kijelölés alapján jár el, az alkalmazásában álló szakértő - a (2) bekezdést kivéve - külön díjazásra nem jogosult.
(2) Ha az egyetemi intézet alkalmazásában álló szakértő az I. számú melléklet 4. és 4/A. pontjában meghatározott szakértői tevékenységet munkaidőn kívül látja el, az egyetemi intézet a szakértői tevékenységért járó szakértői díjból a munkadíjat részére - az egyetemi intézet és a szakértő megállapodása szerint - kifizeti.
13. §
14. §
(2)
(3)
(4)
16. § (1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban levő ügyekben is alkalmazni kell.
(2) E rendeletnek az igazságügyi szakértők díjazásáról szóló 3/1986. (II. 21.) IM rendelet módosításáról szóló 13/2015. (VII. 27.) IM rendelettel (a továbbiakban: Módr.) megállapított 9. § (4) és (9a) bekezdéseit a Módr. hatálybalépésekor folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell. A hatálybalépést megelőzően kiállított számla ellenértékét a törvényszék a számlában szereplő gazdasági esemény teljesítési időpontjában hatályos általános forgalmi adó tartalommal köteles kifizetni.
(3) E rendeletnek az új polgári perrendtartásról és az ügyvédi tevékenységről szóló törvénnyel összefüggő, valamint egyéb igazságügyi tárgyú miniszteri rendeletek módosításáról szóló 20/2017. (XII. 21.) IM rendelettel megállapított 1. § (1) és (4) bekezdését, valamint 10. § (1) bekezdését a 2018. január 1-jét követően kibocsátott kirendelő döntések és létrejött megbízások esetében kell alkalmazni.
17. § Ez a rendelet a belső piaci szolgáltatásokról szóló, 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek való megfelelést szolgálja.
I. melléklet a 3/1986. (II. 21.) IM rendelethez
Szakértői munkadíjakORVOS SZAKÉRTŐ |
||
1. 2. 3. 4. |
Élő személy megvizsgálása (a 10. pontban megjelölt eset kivételével) és szakvélemény előterjesztése Elmeállapot megvizsgálása és szakvélemény előterjesztése Halottszemle (kivéve, ha a halottszemlét nyomban boncolás követi) és Igazságügyi boncolás és szakvélemény előterjesztése vagy csontvázlelet orvos szakértői vizsgálata |
5000 Ft 5000 Ft 2400 Ft 12 500 Ft |
4/A. | Hatósági boncolás |
5600 Ft |
5. |
Orvos szakértői vélemények iratok alapján a) testi sértéssel okozott sérülés, illetve betegség gyógytartamának véleményezése esetén b) alkoholos befolyásoltság mértékének véleményezése esetén c) minden más esetben |
2400 Ft 1800 Ft 2800 Ft |
6. 7. |
Orvos szakértői tevékenység helyszíni szemlén és bizonyítási kísérletnél, megkezdett óránként Laboratóriumi vizsgálat és szakvélemény |
1600 Ft 2000 Ft |
8. |
Bűnjel vagy egyéb tárgy megvizsgálása, ha a vizsgálatot nem lehet az 1 - 5. pont alatt részletezettek valamelyikével elvégezni |
2000 Ft |
9. | DNS tulajdonság vizsgálata személyenként |
3000 Ft |
10. | Hatósági eljárásban (ide nem értve a közigazgatási pert) komplex minősítéshez kapcsolódó rehabilitációs orvosszakértői tevékenység megkezdett óránként |
4000 Ft |
PSZICHOLÓGUS SZAKÉRTŐ |
||
21. 22. |
Pszichológus szakértői vélemény személyenként az esetleges tesztvizsgálatokkal együtt Pszichológus szakértői vélemény csak tesztvizsgálatok alapján |
5000 Ft 3800 Ft |
TŰZVÉDELMI SZAKÉRTŐI TEVÉKENYSÉG |
||
31. |
Tűzvédelmi szakvélemény műszaki dokumentáció és egyéb irat vizsgálata alapján |
4000 Ft |
32. |
Tűzvédelmi szakértői tevékenység helyszíni szemlén, bizonyítási kísérletnél, helyszíni vizsgálatnál és szakvélemény előterjesztése, megkezdett óránként |
4500 Ft |
33. |
Tűzvédelmi szakvélemény műszeres laboratóriumi vizsgálattal |
5200 Ft |
34. 35. |
||
KRIMINALISZTIKAI ÉS EGYÉB TERMÉSZETTUDOMÁNYOS MÓDSZEREKKEL MEGVALÓSÍTOTT VIZSGÁLATOK |
||
41. 42. 43. 44. 45. |
Metallográfiái vizsgálat (kireszelt gyári számok helyreállítása) Nyomszakértői vizsgálat Személynek fénykép alapján való azonosítása Tárgynak fénykép alapján való azonosítása Fizikai és vegyészeti szakértői vizsgálat mintánként és vizsgálatonként |
4000 Ft 4000 Ft 4800 Ft 3200 Ft 4000 Ft |
46. |
||
46/A. |
Polimorf DNS-tulajdonságok meghatározása biológiai anyagmaradványokból (foltokból), és szakvélemény előterjesztése bűnjeltárgyanként |
4000 Ft |
47. 48. 49. 50. |
Kriminalisztikai textilszakértői vizsgálat Személyazonosítás csontvázlelet alapján Hajból végzett morfológiai vizsgálat Szövettani vizsgálat |
4800 Ft 4800 Ft 2800 Ft 2800 Ft |
VEGYÉSZETI ÉS TOXIKOLÓGUS SZAKÉRTŐ |
||
51. 52. 53. |
Vegyészeti szakvélemény tájékozódó jellegű gyors toxikológiai vizsgálat alapján Véralkohol-meghatározás Biológiai minták toxikológiai vizsgálata és szakvélemény előterjesztése mintánként és alkalmazott módszerenként |
3000 Ft 1600 Ft 8000 Ft |
ÍRÁS-, OKIRAT ÉS OKMÁNYSZAKÉRTŐ |
||
61. 62. 63. 64. |
Okirat vagy más írás egyszerű vizsgálata Okirat vagy más írás grafikai műszeres laboratóriumi vizsgálata Okirat vagy más írás technikai laboratóriumi vizsgálata Úti és személyi okmányok komplex vizsgálata |
1600 Ft 2000 Ft 3200 Ft 8000 Ft |
FEGYVERSZAKÉRTŐ |
||
71. 72. 73. |
Lőfegyver vizsgálata lőpróbával Fegyverszakértői vizsgálat ballisztikai számításokkal, vegyészeti úton vagy műszerekkel Fegyverazonosítás laboratóriumi vizsgálattal |
1600 Ft 5000 Ft 8000 Ft |
UJJNYOMSZAKÉRTŐ |
||
81. 82. |
Ujjlenyomat vizsgálata Minden további ujjnyomat vizsgálata |
3000 Ft 1600 Ft |
EGYÉB SZAKÉRTŐI TEVÉKENYSÉG |
||
91. |
Szakértő tevékenysége bírósági tárgyaláson kívül, megkezdett óránként |
4000 Ft |
92. |
||
93. |
Jelenlét, a szakértő tevékenysége a bírósági tárgyaláson, megkezdett félóránként |
2000 Ft |
1. |
Szakkonzultáns óradíja, megkezdett |
|
óránként |
4000 Ft |
|
2. |
Technikus díja tárgyaláson kívül, órán- |
|
ként |
2000 Ft |
|
3. |
Jegyzőkönyvvezető díja |
2000 Ft |
4. |
Szakvélemény leírási díja - a 3. pont- |
|
ban foglaltakon túl, oldalanként |
300 Ft |
|
5. |
Boncmester díja boncolásnál; személy- |
|
azonosításhoz közreműködésnél |
4000 Ft |
|
6. |
Boncolósegéd - legfeljebb két fő - díja boncolásnál; személyazonosításhoz |
|
közreműködésnél boncolósegédként |
3000 Ft |
|
7. |
Váladék vagy hullarészek vegyvizsgá- |
|
lat céljára történő csomagolása |
2000 Ft |
|
8. |
Holttest ruházata laboratóriumi vizsgá- |
|
latának előkészítése |
1000 Ft |
|
9. |
Szakasszisztensi díj ügyenként, a vizs- |
|
gálatok számától függetlenül |
3000 Ft |
|
10 |
. Fotótechnikus díja ügyenként, a felvé- |
|
telek számától függetlenül |
3000 Ft |
IV. melléklet a 3/1986. (II. 21.) IM rendelethez
Hivatkozó joganyagok
2/1992. (I. 23.) IM rendelet az igazságügyi szakértők díjazásáról szóló 3/1986. (II. 21.) IM rendelet módosításáról
2/1990. (I. 11.) IM rendelet az igazságügyi szakértők díjazásáról szóló 3/1986. (II. 21.) IM rendelet módosításáról
5/1988. (VI. 15.) IM rendelet az igazságügyi szakértők díjazásáról szóló 3/1986. (II. 21.) IM rendelet módosításáról
33/2002. (XII. 23.) IM rendelet egyes, díjazásról szóló igazságügy-miniszteri rendeletek módosításáról
5/2002. (III. 29.) IM-EüM együttes rendelet a bírák és a bírósági titkárok pályaalkalmassági vizsgálatáról szóló 1/1999. (I. 18.) IM-EüM együttes rendelet módosításáról
6/2002. (III. 30.) IM rendelet az igazságügyi szakértők díjazásáról szóló 3/1986. (II. 21.) IM rendelet módosításáról
11/2005. (VI. 17.) IM-BM-PM együttes rendelet az igazságügyi szakértők díjazásáról szóló 3/1986. (II. 21.) IM rendelet módosításáról
65/2007. (XII. 23.) IRM rendelet az igazságügyi szakértők díjazásáról szóló 3/1986. (II. 21.) IM rendelet módosításáról
73/2009. (XII. 22.) IRM rendelet a munkavállalói költségkedvezmény megállapításáról és érvényesítésének szabályairól
49/2009. (IX. 28.) IRM rendelet az igazságügyi és rendészeti miniszter hatáskörébe tartozó, az igazságügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos egyes pénzügyi tárgyú rendeletek módosításáról
Bírósági jogesetek
BH+ 2002.1.6 I. A szakértői díj megállapításánál az átalányszámítás szabályának értelmezése. II. A szakértői díjat megállapító végzésnek tartalmaznia kell mindazokat az adatokat, amelyek alapján a díjmegállapítás helyessége ellenőrizhető; így költségátalány felszámításánál mindannak a vizsgálatnak (tevékenységnek) az adatait, amelyekből a díj iránti igény jogossága megállapítható [Be. 75. §, 13/1998. (VI. 10.) IM rendelet, 3/1986. (II. 21.) IM rendelet].
BH 1992.4.271 A szakértői tevékenység és a ráfordított idő részletezése az igazságügyi szakértő munkadíjának megállapítása esetén. A szakértői vizsgálatra és a vélemény elkészítésére feltüntetett óraszámok ellenőrzése a bíróság által [3/1986. (II. 21.) IM r. 1. § (3) és (6) bek., 2/1990. (I. 11.) IM r.].
BH 1992.4.272 Az igazságügyi szakértők díjazásáról szóló rendeletben meghatározottnál magasabb összegű munkadíj megállapításának megalapozatlansága [3/1986. (II. 21.) IM r. 2. § (2) bek., 2/1990. (I. 11.) IM r. 2. § (1) bek.].
BH 1992.6.403 I. Ha a kapcsolattartás kérdésében a bíróság házassági vagy gyermekelhelyezési per keretében határoz, a felet a tárgyi költségmentesség kedvezménye megilleti [Csjt. 92. § (5) bek., 6/1986. (VI. 26.) IM r. 2. § (1) bek. d) pont]. II. A szakértői díj kiutalásának szempontjai [3/1986. (II. 21.) IM r. 11. § (1) bek., 13. § (2) bek.].
BH 1996.9.492 A szakértőt a bíróság rendeli ki, a kirendelt szakértőnek ezért nincs joga arra, hogy a szakvélemény elkészítésébe - a bíróság előzetes engedélye nélkül - szakértőként más személyt vonjon be [Pp. 177. § (1) bek., 3/1986. (II. 21.) IM r. 1. § (2) bek., 7. §].
BH 2000.4.170 Az ügyben kirendelt szakértő által kért szaktanácsadó, szakközreműködő kirendelésének, a szakértői munkában való részvétele engedélyezésének és az engedélyezett közreműködés díjazásának kérdései [Pp. 177. § (2) bek., 3/1986. (II. 21.) IM r. 2. § (2) és (3) bek., 2/1988. (V. 19.) IM r. 19. § (5) bek., 1/1992. (I. 23.) IM r., 10/1995. (III. 28.) IM r., 13/1998. (VI. 10.) IM r.].
BH 2000.9.393 Ha a bíróság az egyetem igazságügyi orvostani intézetének orvos szakértője részére szakértői munkadíjat, költségátalányt és jegyzőkönyv-vezetői díjat állapít meg, a személyi költség 11%-ának megfelelő egészségügyi hozzájárulás bíróság részéről történő utalványozásának nincs helye; ugyanúgy nem terheli az egészségügyi hozzájárulás összege levonásának a kötelezettsége a szakértőt foglalkoztató munkaadót sem [1998. évi LXVI. tv 2. §, 6. § és 7. § (2) bek., 3/1986. (II. 21.) IM r. 12. § (1) és (2) bek.].
BH 2005.10.344 I. Költségátalányt kell megállapítani az igazságügyi szakértő (igazságügyi szakértői intézmény, szaktanácsadó) részére a számlával igazolható, de szükségszerűen felmerülő költségeinek fedezésére II. A szakértő munkadíjának 35%-át, de legfeljebb 100 000 forintot azonban a költségátalány nem haladhatja meg, ha a költségátalány számítása az általános szabályok szerint, s nem a speciális vizsgálatok tekintetében merül fel [3/1986. (II. 21.) IM rendelet 6. § (1) bek., 10. § (1), (2) bek. g) pont]. III. A költsé
BH 2008.11.295 I. Az igazságügyi orvos szakértőnek az igazságügyi szakértők díjazásáról szóló rendelet I. számú melléklete szerint megállapítható munkadíja kivételes esetben felemelhető - A szakértői munkadíj felemelésének indoka lehet, ha a szakértő a más szakértő által adott szakvélemény értékelését is magában foglaló szakértői véleményt terjeszt elő [Be. 105. § (6) bek., 65/2007. (XII. 23.) IRM r.-tel módosított 3/1986. (II. 21.) IM r. 2. § (2) bek., 8. § (3) bek.]. II. Az igazságügyi szakértők díjazására vonatkozó 200
ÍH 2008.84 FELSZÁMOLÁSI KIFOGÁS - FELSZÁMOLÁSI KÖLTSÉGNEK MINŐSÜLŐ KIADÁS ÖSSZEGSZERŰSÉGÉNEK KIFOGÁSOLÁSA Nincs jogi akadálya annak, hogy a hitelező kifogása alapján a felszámolási költségnek minősülő kiadások összegszerűségének vizsgálatára kerüljön sor - abban az esetben is, ha az megállapodáson alapul -, ugyanis e kiadások csak annyiban minősülnek felszámolási költségnek, amilyen mértékben indokoltak, szükségesek voltak [1991. évi XLIX. törvény 51. §, 57. § (2) bek.].
BH+ 2011.6.256 A nyomozás során kirendelt igazságügyi szakértő a díjigényét az őt kirendelő nyomozóhatóság előtt érvényesítheti. E szakértői díjigény elbírálása nem tartozik a polgári perben eljáró bíróság hatáskörébe [3/1986. (II. 21.) IM r. 1. §, 9. §, 15. §].
BH+ 2013.5.207 A felszámoló önálló döntési jogkörébe tartozik, hogy az adós vagyonának értékelésére kit kér fel szakértőként. A zálogjoggal terhelt vagyontárgy értékesítése kapcsán befolyt árbevétellel szemben érvényesítendő költségek mértéke azonban a zálogjogosult által vitatható [1991. évi IL. tv. (Cstv.) 49/D. § (1) bek., 54. §].