387/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet

az egészségkárosodott személyek szociális járadékairól

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A Kormány az egészségkárosodott személyek szociális biztonságának érdekében az Alkotmány 35. §-ának (2) bekezdésében megállapított eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alkotmány 35. §-a (1) bekezdésének g) pontjában megállapított feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya kiterjed
a Magyar Köztársaság területén élő magyar állampolgárra,
a Magyar Köztársaság területén élő bevándorolt vagy letelepedett jogállású, továbbá a magyar hatóság által menekültként, illetve h...

387/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet
az egészségkárosodott személyek szociális járadékairól

Hivatkozó joganyagok

531/B/2001. AB végzés jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítványról

256/D/2007. AB határozat A megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet 1993. december 2-tól 2003. március 31-ig hatályban volt, valamint 2003. április 1-jétől 2007. december 31-ig hatályban volt 19. § (1) bekezdése, továbbá a 22. § (1) bekezdés "a 19. § (1) bekezdésében foglaltak fennállása esetén" szövegrésze alkotmányellenességének megállapítására irányuló bírói kezdeményezések visszautasításáról

1002/E/2006. AB végzés a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet 2. § a)-e) pontjaival, valamint 19. § (1) bekezdés a) pontjával összefüggésben mulasztásban megnyilvánuló alkotmányellenesség megállapítására, valamint az e rendelkezések alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány tárgyában indult eljárás megszüntetéséről

44/B/2007. AB végzés Az alkotmánybírósági eljárás megszüntetéséről

Bírósági jogesetek

BH+ 2010.8.370 Ha az 50 százalékos munkaképesség-csökkenés bekövetkezését az orvosszakértői vélemények egybehangzóan olyan időpontra véleményezték, amikor az igénylő nem állt munkaviszonyban, az átmeneti járadék iránti igény elutasítása jogszabálysértés nélkül történt, mert nem minősülhetett megváltozott munkaképességű munkavállalónak és a jogszabály szerinti rehabilitációs eljárásra sem kerülhetett sor [387/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 22. § (4) bekezdése alapján alkalmazandó 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet

BH+ 2011.1.42 A rokkantsági nyugdíj egyik jogosultsági feltételét a törvény korábban a munkaképesség-csökkenés, a jelenleg hatályos rendelkezés pedig az egészségkárosodás mértéke alapján határozza meg. A két eltérő fogalom egymással összevethető, és a szakmai szabályok szerint megállapítható, hogy a munkaképesség-csökkenés adott mértéke milyen egészségkárosodásnak felel meg [1997. évi LXXXI. törvény (továbbiakban: Tny.) 36/A. § (1) bekezdés a) pont].

BH+ 2011.3.135 A szociális járadékra való jogosultság elbírálásánál az igény benyújtását megelőző négy naptári havi kereset átlagának számításakor a szabadságmegváltás címén fizetett összeget nem lehet a kifizetés napján elért egy napi keresetnek tekinteni, hanem azt annyi napi keresetként kell számításba venni, ahány ki nem adott nap szabadság pénzbeni megváltásaként fizette ki a munkáltató [387/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdés d) pont].

BH+ 2011.5.228 A rendszeres szociális járadék iránti igény érvényesítésére előírt jogvesztő határidőt annak a keresőtevékenységnek a megszűnésétől kell számítani, amelynek fennállása idején az egészségkárosodás bekövetkezett [387/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 10. § (2) bekezdés].

BH+ 2011.6.272 Nem jelent visszamenőleges hatályú jogalkalmazást a rendszeres szociális járadékra való jogosultság elbírálásánál, ha a jogosultsági feltétel szempontjából irányadó tény a rendelet hatályba lépése előtti időpontban következett be [387/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdés].

BH+ 2011.7.321 Az igénylő szociális biztonságát szolgáló rendszeres szociális járadékra való jogosultságot az igény érvényesítése idején fennállt körülményeinek alapulvételével kell elbírálni. Így a kereseti, jövedelmi viszonyait is ennek megfelelően a járadék iránti kérelem benyújtását közvetlenül megelőző négy naptári hónapra vonatkozó keresete, jövedelme figyelembevételével kell vizsgálni [387/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdés d) pont].

BH 2012.3.76 A rendszeres szociális járadékra való jogosultság megszűnik - a külföldi tartózkodás okaira és körülményeire tekintet nélkül - egyetlen feltétel teljesülésével, a három naptári hónapot meghaladó, egybefüggő külföldi tartózkodással [387/2007. (XII. 23.) Korm. rend. 17. § (1) bekezdés c) pont].

BH+ 2011.12.551 I. A 2008. január 1-jétől hatályos jogszabályokban az egészségi állapot kedvezőtlen változását jelölő "egészségkárosodás" és a korábbi szabályokban szereplő "munkaképesség-csökkenés" egymással összemérhető fogalmak. Minthogy mindkét fogalom ugyanarra a körülményre, az egészségi állapot romlására vonatkozik, az irányadó szakmai szabályok szerint véleményezhető, hogy valamely mértékű munkaképesség-csökkenés milyen mértékű egészségkárosodásnak felel meg [387/2007. (XII. 23.) Korm. rend. 5. § (1) bekezdés]. II.

BH 2012.4.104 A rendszeres szociális járadékra való jogosultság elbírálásánál az igény érvényesítésekor fennálló szociális helyzetet kell vizsgálni. A kereseti, jövedelmi viszonyokra vonatkozó jogosultsági feltétel esetében is ennek megfelelően kell eljárni, az igénybejelentést megelőző négy naptári hónapot kiterjesztően értelmezni nem lehet [387/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet 5. § (1) bekezdés d) pont].

BH 2012.6.156 A megváltozott munkaképességű munkavállalót a munkáltató az egészségi állapotának megfelelő munkakörben köteles tovább foglalkoztatni. Ez a munkavállaló számára nem jelent alanyi jogot a korábbi munkabérére [Mt. 85. § (3) bekezdés].

EH 2012.08.M7 A munkaképesség-csökkenés és az egészségkárosodás egyaránt az egészség romlását, kedvezőtlen változását jelölő fogalom, ezért az erre vonatkozó szakmai szabályok, szempontok alapján egymással összevethetők, és meghatározható, hogy meghatározott mértékű munkaképesség-csökkenés milyen mértékű egészségkárosodásnak felel meg. Így az egészségkárosodás bekövetkezésének időpontja értelemszerűen a munkaképesség-csökkenés keletkezésének időpontja is lehet [387/2007. (XII. 23.) Korm. r. 5. § (1) bek.].

EH 2011.2428 A rendszeres szociális járadékot igénylő jogosultságát az igény érvényesítése idején fennállt kereseti, jövedelmi viszonyainak alapulvételével kell elbírálni. A megelőző négy naptári havi kereset, jövedelem tekintetében meghatározott jogosultsági feltétel fennállását nem lehet a keresettel ellátott hónapokra kiterjesztően vizsgálni [387/2007. (XII. 23.) Korm. r. 5. § (1) bek. d) pontja].

BH 2014.4.121 A rendszeres szociális járadék iránt az igénybejelentést annak a keresőtevékenységnek az időtartama alatt vagy a megszűnéstől számított 24 hónapon belül kell benyújtani, amelynek során az egészségkárosodás bekövetkezett [387/2007. (XII. 23.) Korm. r. 10. § ].

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.