adozona.hu
BH+ 2011.12.551
BH+ 2011.12.551
I. A 2008. január 1-jétől hatályos jogszabályokban az egészségi állapot kedvezőtlen változását jelölő "egészségkárosodás" és a korábbi szabályokban szereplő "munkaképesség-csökkenés" egymással összemérhető fogalmak. Minthogy mindkét fogalom ugyanarra a körülményre, az egészségi állapot romlására vonatkozik, az irányadó szakmai szabályok szerint véleményezhető, hogy valamely mértékű munkaképesség-csökkenés milyen mértékű egészségkárosodásnak felel meg [387/2007. (XII. 23.) Korm. rend. 5. § (1) bekezdés]. II.
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A felperes rendszeres szociális járadék iránti kérelmét az alperes Nyugdíjbiztosítási Igazgatóság határozatával elutasította azzal az indokkal, hogy az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézet (ORSZI) szakvéleménye szerint felperes 40%-os egészségkárosodása 1999. december 1-jétől áll fenn, és az nem keresőtevékenység folytatásának időtartama alatt keletkezett.
A Nyugdíjbiztosítási Jogorvoslati Igazgatóság határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta, felperes fellebbezés...
A Nyugdíjbiztosítási Jogorvoslati Igazgatóság határozatával az elsőfokú határozatot helybenhagyta, felperes fellebbezését elutasította. Megállapította, hogy az ORSZI szakhatósági állásfoglalása szerint felperes össz-szervezeti egészségkárosodása 40%, amelynek kezdő időpontja 1999. december 1-je. A határozat indokolása utalt a 2005. június 20-án kelt másodfokú orvosi szakvéleményre, miszerint a korábbi 50%-os munkaképesség-csökkenés 1999. december 1-jétől véleményezhető. Ebben az időpontban felperes nem állt munkaviszonyban, gyermekgondozási segélyben részesült, amely nem minősül keresőtevékenységnek.
A felperes keresetében a rendszeres szociális járadékra való jogosultsága megállapítását kérte.
A munkaügyi bíróság ítéletével a keresettel támadott másodfokú határozatot - az elsőfokú határozatra is kiterjedően - hatályon kívül helyezte és az alperest új eljárásra kötelezte.
Az ítélet indokolása szerint a felperes 2006. október 11-től 2009. október 31-éig folyamatosan ápolási díjban részesült.
A bíróság megítélése szerint a 2008. január 1-jétől hatályos 387/2007. (XII. 23.) Korm. rendeletben (továbbiakban: R.) a rendszeres szociális járadékra való jogosultság feltételeként előírt 40%-os egészségkárosodás és a korábban hatályos szabály szerint megállapított 50%-os munkaképesség-csökkenés közé nem lehet egyenlőségjelet tenni, ezért nem mondhatták ki a támadott határozatok, hogy a felperes egészségkárosodása 1999. december 1-jétől 40%-os. Tekintettel arra, hogy a 40%-os egészségkárosodás - a bíróság álláspontja szerint - 2008. január 1-jétől véleményezhető, és ekkor a felperes ápolási díjban részesült, amely keresőtevékenységnek minősül [1991. évi IV. törvény (Flt.) 58. § (5) bekezdés e) pont], az R. 5. §-ában a rendszeres szociális járadékra előírt jogosultsági feltételekkel a felperes rendelkezett, ezért igénye elutasítása jogszabálysértően történt.
Az alperes felülvizsgálati kérelmében a jogerős ítélet hatályon kívül helyezését és a keresetet elutasító határozat hozatalát kérte, az R. 5. § (1) bekezdésébe és az Flt. 58. § (5) bekezdés e) pontjába ütköző jogszabálysértést panaszolt. Sérelmezte, hogy a jogerős ítélet nem vette figyelembe: felperes egészségromlása nem 2008. január 1-jén keletkezett, hanem már az R.a> hatályba lépése előtt, az erre vonatkozó orvosi bizottsági szakvélemény nem lett volna mellőzhető. Továbbá az ápolási díjat jogszabálysértően minősítette a bíróság keresőtevékenységnek, mivel az szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátás.
A felperes felülvizsgálati ellenkérelme - tartalma szerint - a jogerős ítélet hatályában való fenntartására irányult.
A felülvizsgálati kérelem alapos.
A jogerős ítélet tévesen indult ki abból, hogy a 2008. január 1-jétől hatályos szabályokban az egészségi állapot kedvezőtlen változását jelölő "egészségkárosodás" és a korábbi jogszabályokban szereplő "munkaképesség-csökkenés" egymással össze nem mérhető fogalmak. Minthogy mindkét fogalom ugyanarra, az egészségi állapot romlására vonatkozik, az irányadó szakmai szabályok szerint véleményezhető, hogy valamely mértékű munkaképesség-csökkenés milyen mértékű egészségkárosodásnak felel meg. Az ettől eltérő ítéleti álláspont a valóságnak nem megfelelő, hamis ténymegállapítást eredményez, amikor a már korábban is fennálló egészségromlást - csupán annak eltérő szempontok szerinti értékelése miatt - figyelmen kívül hagyva, azt csak az új szabály hatályba lépésétől tekinti fennállónak.
A fentiek értelmében nem ellentmondásosak a felperes igényét elutasító határozatok amiatt, hogy a 2005. június 20-án kelt szakvéleményben 1999. december 1-jétől véleményezett 50%-os munkaképesség-csökkenést a jelen eljárásban megállapított 40%-os egészségkárosodással egyenértékűnek tekintve, az egészségkárosodást is az előbbi időponttól fennállónak minősítették. Ennek megfelelően az R. 5. § (1) bekezdése alapján az egészségkárosodás keletkezésének ezen időpontjában kellett vizsgálni, hogy felperes ekkor keresőtevékenységet folytatott-e.
Az R. 2. § c) pontja alapján a rendelet alkalmazásában keresőtevékenység az Flt. 58. § (5) bekezdés e) pontja szerinti tevékenység. A nem vitatott tényállás szerint a felperes 1999. december 1-jén munkaviszonyban nem állt, gyermekgondozási segélyben részesült, amely nem minősül keresőtevékenységnek az Flt. 58. § (5) bekezdés e) pontja alapján. Ennélfogva az R. 5. § (1) bekezdésében előírt jogosultsági feltétel hiányában a rendszeres szociális járadék iránti kérelmének elutasítása nem ütközött jogszabályba, tehát a jogszabálysértésre alapított kereset nem bizonyult alaposnak, azt a munkaügyi bíróságnak el kellett volna utasítani.
A kifejtettekre tekintettel a járadékra való jogosultság elbírálásánál nem volt szerepe annak, hogy a felperes 2006. október 11-től 2009. október 31-ig ápolási díjban részesült, téves jogi álláspontjából adódóan azonban a bíróság azt is vizsgálta, és az Flt. 58. § (5) bekezdés e) pontja alapján téves jogszabály-értelmezéssel tekintette díjazás ellenében történt munkavégzésnek a felperes beteg hozzátartozót ápoló tevékenységét, amelyért ápolási díjban részesült. Nem vette ugyanis figyelembe, hogy az ápolási díj nem a végzett munka ellenértékeként fizetett díjazás, hanem a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szabályai szerint a szociális rászorultság alapján juttatott pénzbeli szociális ellátás, a tartósan gondozásra szoruló személy otthoni ápolását ellátó nagykorú hozzátartozó részére biztosított anyagi hozzájárulás (25. § (3) bekezdés, 40. §).
A Legfelsőbb Bíróság az előbbiekben kifejtettek szerint jogszabálysértő jogerős ítéletet a Pp. 275. § (4) bekezdése alapján hatályon kívül helyezte és a felperes keresetét elutasította. (Legf.Bír. Mfv.III.11.116/2010.)