44/B/2007. AB végzés

Az alkotmánybírósági eljárás megszüntetéséről

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
Az Alkotmánybíróság a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet 27/A. § (6) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány alapján indult eljárást megszünteti.
1. Az indítványozó a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról é...

44/B/2007. AB végzés
Az alkotmánybírósági eljárás megszüntetéséről
Az Alkotmánybíróság jogszabály alkotmányellenességének utólagos vizsgálatára irányuló indítvány tárgyában meghozta a következő
végzést:
Az Alkotmánybíróság a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet 27/A. § (6) bekezdése alkotmányellenességének megállapítására és megsemmisítésére irányuló indítvány alapján indult eljárást megszünteti.
Indokolás
1. Az indítványozó a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) 27/A. § (6) bekezdése alkotmányellenességének megállapítását és megsemmisítését kérte, amely a megváltozott munkaképességű dolgozó foglalkoztatása esetén a gazdálkodó szervezetet - az R. 27/A. § (1) bekezdése alapján - megillető dotáció igénylésénél nem engedi figyelembe venni azokat a dolgozókat, akiknek a foglalkoztatása munkaerő-kölcsönzés keretében történik. Az indítvány szerint e rendelkezés az Alkotmány 9. § (2) bekezdésében rögzített, a gazdasági verseny és a vállalkozáshoz való jog korlátozását valósítja meg azzal, hogy hátrányosan megkülönbözteti a munkaerőt kölcsönző vállalkozókat, egyben sérül az Alkotmány 7. § (2) bekezdése, mert a "norma önmagával is ellentétes rendelkezéseket tartalmaz."
2. A támogatási rendszer 2005-től kezdődően folyamatosan változott: 2005. november 1-jén hatályba lépett a megváltozott munkaképességű munkavállalókat foglalkoztató munkáltatók akkreditációjának, továbbá az akkreditált munkáltatók ellenőrzésének szabályairól szóló 176/2005. (IX. 2.) Korm. rendelet, amelynek alapján az érintett munkáltatók kérelmezhették az akkreditációs eljárást. A 2006. július 1-jétől hatályos, a megváltozott munkaképességű munkavállalók foglalkoztatásához nyújtható költségvetési támogatásáról szóló 177/2005. (IX. 2.) Korm. rendelet és a megváltozott munkaképességű személyek foglalkoztatásához nyújtható költségvetési támogatás megállapításának részletes szabályairól szóló 15/2005. (IX. 2.) FMM rendelet a kifogásolt rendelkezéssel érintett dotációval egyidejűleg új támogatási formákat vezetett be, amelyekben 2007. július 1-jétől csak akkreditált munkáltató részesülhetett.
A dotáció 2007. június 30-ig volt igényelhető, 2007. július 1-jével a támadott szabályt a megváltozott munkaképességű dolgozók foglalkoztatásáról és szociális ellátásáról szóló 8/1983. (VI. 29.) EüM-PM együttes rendelet módosításáról szóló 25/2005. (XII. 27.) FMM-EüM-ICsSzEM-PM együttes rendelet 11. § (8) bekezdése hatályon kívül helyezte, majd az egészségkárosodott személyek szociális járadékairól szóló 387/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet § (1) bekezdés a) pontja értelmében pedig 2008. január 1-jével az R. is hatályát vesztette.
Az Alkotmánybíróság következetes gyakorlata, hogy hatályon kívül helyezett jogszabály alkotmányellenességét kivételesen, az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 38. §-ában foglalt bírói kezdeményezés és a 48. § szerinti alkotmányjogi panasz esetében [10/1992. (II. 25.) AB határozat, ABH 1992, 72, 76.; 335/B/1990. AB határozat, ABH 1990, 261, 262.], továbbá akkor vizsgálja, ha a hatályát vesztett jogszabály helyébe lépő jogszabály tartalmilag a korábbival azonos és ezáltal azonos a vizsgálandó alkotmányossági probléma. (137/B/1991. AB végzés, ABH 1992, 456, 457.) A vizsgált ügyben megállapítható, hogy az indítvánnyal támadott rendelkezés helyébe lépő szabályozás a támogatás e formáját már nem tartalmazza.
Erre tekintettel az Alkotmánybíróság az eljárást az Alkotmánybíróság ideiglenes ügyrendjéről és annak közzétételéről szóló, módosított és egységes szerkezetbe foglalt 3/2001. (XII. 3.) Tü. határozat (ABH 2003, 2065.) 31. §-ának a) pontja alapján megszüntette.
Budapest, 2008. július 8.
Dr. Balogh Elemér s. k.,
előadó alkotmánybíró
Dr. Bragyova András s. k.,
alkotmánybíró
Dr. Trócsányi László s. k.,
alkotmánybíró
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.