adozona.hu
Vállalkozás szüneteltetése, aktiválása
http://test-adozona.hu/kerdesek/2012_11_21_Vallalkozas_szuneteltetese_aktiva_qdr
Vállalkozás szüneteltetése, aktiválása
Az egyéni vállalkozás szüneteltetésével és újraaktiválásával kapcsolatos problémára, valamint az ezzel összefüggésben adózói szempontból felmerülő kérdésre keresnénk választ. A törvény lehetővé teszi ugyan a vállalkozás szüneteltetését, azonban ezzel a lehetőséggel a jelen körülmények között nem lehet ténylegesen élni, ugyanis míg korábban mód volt a szüneteltetés kezdeti dátumának megjelölésére és a kérelmek akár visszamenőlegesen történő feldolgozására is, mostanra már csak elektronikus úton, és kezdeti, ill. befejező dátum megadásának lehetősége nélkül fogadják be a kérelmeket, melyeket az okmányirodák leterheltségük függvényében és beérkezési sorrendben fogadnak be, és feldolgozásukra is csak így kerül sor. Ebből következően a pl. 30 napos szüneteltetés kezdő és befejező dátumát gyakorlatilag az okmányiroda határozza meg, s erről is csak hetekkel később kap értesítést a vállalkozó, ami lehetetlenné teszi a megbízások, megrendelések vállalásának tervezhetőségét. Egyéni vállalkozó alvállalkozóink gyakran jelzik nekünk, hogy míg ők abban a hitben vállaltak el megbízást tőlünk, hogy vállalkozásuk a kezdés pillanatában újra aktív, később kiderül, hogy akkor még mindig szünetelt a vállalkozásuk, ebből kifolyólag nem tudják nekünk kiszámlázni a megbízás tényleges időtartamát, legfeljebb megfelelő csúszással, ami pedig nem törvényes. Nem beszélve a bevallási és egyéb bejelentési kötelezettségekről, melyeknek ugyancsak lehetetlen eleget tenni, ha a vállalkozó maga nem tudja, mikor szünetel vagy aktív a vállalkozása. Képzeljünk el pl. egy autószerelőt, aki, ha odavisszük hozzá az autónkat javításra, azt mondja nekünk, hogy "sajnos, nem tudom elvállalni, mert nem tudom, hogy most szünetel-e a vállalkozásom vagy aktív"! Vagy egy vattacukrost, aki abban a hitben települ ki valahová, hogy aktív a vállalkozása, de ha esetleg mégsem, nem is dolgozhatna, ill. nyugtát sem bocsáthat ki. Ha ezt nem teszi, megbüntetik, ha szünetelés alatt dolgozik, ugyancsak megbüntetik, és persze nyugtát sem adhat. Magyarul, tulajdonképpen nem a vállalkozó dönti el, mikor szüneteltet, hanem az okmányiroda, s nyilván nem ez volt a törvényhozó szándéka (vagy mégis?)... Kérdésünk az lenne, hogy adózói szempontból hogyan lehet kezelni ezt a problémát, hogy a bevallások és a számlázás is a törvénynek megfelelően történjék? Jeleztük már a problémát az Okmányfelügyeletnél és Szabó Máté ombudsmannál is - nem sok sikerrel. Az okmányirodák pedig széttárják a kezüket, hogy a megoldás nem az ő kezükben van...