adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás a kulturális intézményekben foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyának átalakulásáról, valamint egyes kulturális tárgyú törvények módosításáról szóló 2020. évi XXXII. törvényhez - Indokolások Tára 2020/66.
Végső előterjesztői indokolás a kulturális intézményekben foglalkoztatottak közalkalmazotti jogviszonyának átalakulásáról, valamint egyes kulturális tárgyú törvények módosításáról szóló 2020. évi XXXII. törvényhez - Indokolások Tára 2020/66.
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2020. évi XXXII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A törvénytervezethez kapcsolódó indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, és a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások tárában közzétételre kerül.
1. A Kormány a művészeti szervezeteknél, a közművelődési int...
1. A Kormány a művészeti szervezeteknél, a közművelődési intézményeknél és a közgyűjteményeknél foglalkoztatott közalkalmazottak jogviszonyváltásával párhuzamosan 6%-os béremelést biztosít a közalkalmazotti státuszból kilépő dolgozóknak 2020. január 1-jéig visszamenőleg. A törvényjavaslattal a munka világát érintő nemzetközi normák és - az Európai foglalkoztatási stratégia és a Foglalkoztatási iránymutatások egyik központi fogalma - a "rugalmas biztonság" (flexicurity) hazai jogba történő átültetése a munkaerő-piac rugalmas alkalmazkodási képességét, a foglalkoztatás nagyfokú biztonságát és a munkavállalókra vonatkozó jogokon és kötelezettségeken alapuló állami foglalkoztatáspolitika feltételeit teremtik meg.
Ehhez párosul a szolgáltató állam kihívása, a közigazgatás és a közszolgáltatások hatékony működtetése, az adminisztratív folyamatok egyszerűsítése, a transzparencia biztosítása, a lakosság és a vállalkozások bürokratikus terheinek csökkentése, és a technológiai fejlődés által biztosított fejlesztési lehetőségek célszerű és költséghatékony kiaknázása, amely a közszolgáltatások és a közfeladatok rendszerét is átalakítja. Ez az átalakítás új szervezeti formák kidolgozását is megkívánja.
Az elmúlt közel 30 év alatt bekövetkezett, a munka világát érintő változások, az egyes hivatásrendek differenciálódása, az azokra vonatkozó speciális szabályozás, jelentős mértékben kiüresítette a Kjt.-t, amely sok szempontból nem tudta követni a munkaerő-piaci és munkajogi változásokat, életszerűtlenné vált, széttöredezett szabályozást eredményezve. Ennek következtében indokolt a kulturális ágazat dolgozóinak közalkalmazotti jogviszonyának munkaviszonnyá alakítása, ezáltal az egységes jogállásuk, munkavégzési feltételeik megteremtése, valamint az illetmény helyébe lépő munkabér kialakítása, azzal a garanciális rendelkezéssel, hogy az érintettek összességében nem kerülhetnek kedvezőtlenebb bérhelyzetbe, mint amit a hatályos szabályozás számukra jelenleg biztosít. A társadalom számára a jelzett változtatás pozitív üzenettel bír, a módosítások eredményeképpen felértékelődne az egyéni teljesítményértékelés szerepe, amely magasabb szintű szolgáltatások nyújtására ösztönöz és amely egyúttal a modern állam által biztosított közszolgáltatások minőségének garanciája.
2. Ezen felül cél a kulturális ágazat tekintetében a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról, valamint a 95/46/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2016. április 27-i (EU) 2016/679 európai parlamenti és tanácsi rendelet (a továbbiakban: GDPR) történő teljes körű megfelelőségéhez szükséges technikai módosítások megvalósítása, valamint a levéltári anyag kutathatóságára és publikálására vonatkozó szabályozás felülvizsgálata, különös tekintettel a felelősség, visszakereshetőség és elszámoltathatóság kérdéskörére, valamint a kutatási korlátozásokra vonatkozó időtartamok egységesítésére. Elsődleges cél a tudományos kutatás feltételeinek biztosítása, a személyes adatok publikálhatóságának az adatvédelmi szabályoknak való megfeleltetésével.
A törvényjavaslat módosítja a felsőoktatási intézmények által fenntartott állami szaklevéltárakra vonatkozó szabályozást, azok önálló kategóriaként jelennek meg a közlevéltárak között.
Az Alaptörvény P) cikke szerint "a kulturális értékek a nemzet közös örökségét képezik, amelynek védelme, fenntartása és a jövő nemzedékek számára való megőrzése az állam és mindenki kötelessége". A weben megjelenő tartalom a magyar kulturális örökség részét képezi, megőrzéséről és későbbi megismerhetőségének biztosításáról kötelességünk gondoskodni.
E cél érdekében az Országgyűlés a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Kultv.) módosítása révén gondoskodik a webtartalmak lementéséről, azaz lemásolásáról és archiválásáról.
A csak digitális formában megjelenő kulturális örökség kiemelt veszélyeztetettségére az UNESCO Közgyűlése is felhívta a figyelmet 2003-ban a "Charta a digitális örökség védelméről" című dokumentumban. E dokumentum szerint: "A digitális örökség megőrzése a kormányok, alkotók, kiadók, releváns iparágak és az örökségvédelmi intézmények kitartó erőfeszítéseit igényli."
Az interneten az 1990-es évektől folyamatosan jelennek meg írott, képi vagy audiovizuális dokumentumok, amelyek a kulturális örökség részének tekinthetők. A honlapok tartalma azonban gyorsan változik, a szükséges mentések nélkül nyomtalanul eltűnhetnek az értékes információk és tartalmak. Az elmúlt 20 évben megjelent online tartalom egyre nagyobb hányada már semmilyen formában, semmilyen hordozón nem jelenik meg, így ha valamilyen okból elérhetetlenné válik az interneten, akkor örökre elveszik ez a tudás és a kulturális örökség a jövő generációja számára. Emiatt fontos az online megjelenő források megőrzése, visszakereshető webarchívumokban való tárolása és hozzáférhetővé tétele. A tervezet a webarchiválás bevezetéséhez szükséges szabályokat tartalmazza, a jogrendszerben történő elhelyezését a Közgyűjteményi Digitalizálási Stratégia készítése során elvégzett alapos vizsgálat előzte meg.
A törvényjavaslat egyrészt meg kívánja teremteni annak lehetőségét, hogy a határon túli magyarok könyvtári ellátottsága szervezettebb keretek között valósuljon meg, másrészt erősíteni kívánja a vidéki életminőséget. Ennek eszközeként létrehozza a regionális hatókörű könyvtárak rendszerét, melyek feladata többek között a határainkon túli magyarság könyvtári szolgáltatásainak támogatása, valamint a megyei hatókörű városi könyvtárak együttműködésének, ellátásának koordinálása.
A törvényjavaslat az előadó-művészeti szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló 2008. évi XCIX. törvény (a továbbiakban: Emtv.) módosításával megteremti a közös működtetésű önkormányzati fenntartású színházak állami támogatásának részletszabályait biztosító felhatalmazást.
A közfeladat kataszter létrehozására tekintettel az abban meghatározott közfeladatokat ellátó szervekre, valamint az állami vagyonnal rendelkezők körére vonatkozóan határozza meg a közfeladatot ellátó szervek körét.
Az irat fogalom meghatározásában szereplő felsorolás nem kívánt módon kizáró értelmű lehet, ezért ennek általánosabb megfogalmazása érdekében a meghatározás pontosítása indokolt.
Az iratkezelés fogalom-meghatározásának kiegészítése indokolt a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről szóló 335/2005. (XII. 29.) Korm. rendelet módosításával összefüggésben.
A mintavételezési eljárás törvénybe történő beemelése szükségessé teszi a gyakorlati megvalósítás szabályozását a törvény valamennyi érintett szakasza tekintetében.
A módosítás új, a törvény által alkalmazott fogalmak meghatározására is javaslatot tesz.
A törvény alkalmazása során felgyűlt tapasztalatok alapján a levéltárba adási határidő jelenleginél nagyobb mértékű meghosszabbíthatósága indokolt.
Az elektronikus iratok levéltári átadására vonatkozóan az elektronikus formában tárolt iratok közlevéltári átvételének eljárásrendjéről és műszaki követelményeiről szóló 34/2016. (XI. 30.) EMMI rendeletre való hivatkozás indokolt.
A maradandó értékű iratokat őrző intézmények esetén az iratok fennmaradását veszélyeztető körülmények kialakulása, például katasztrófahelyzet, működés ellehetetlenülése esetén szükséges lehet az iratanyag gyors, szakszerű tárolást biztosító elhelyezése, azok megóvása, megőrzése megfelelő raktári körülményekkel és szakértelemmel rendelkező közlevéltárban.
A módosítás pontosítja a felsőoktatási levéltár illetékességi körét, valamint kiterjeszti a fenntartó által felügyelt gazdasági társaságokra és fenntartott intézményekre, a jogelőd szerveket is beleértve. Rögzíti továbbá, hogy a felsőoktatási levéltárak létesítésének engedélyezése a kultúráért felelős miniszter hatáskörébe tartozik.
Felsőoktatási levéltár esetében is alapvető elv, hogy közlevéltári iratanyag elhelyezéséről annak megszűnése esetén minden esetben közlevéltárban kell gondoskodni a maradandó értékű iratok szakszerű megőrzésének és kezelésének biztosítása miatt.
A GDPR-nak történő megfelelés, valamint a védelmi idők egységes alkalmazása érdekében indokolt módosítás. A GDPR meghatározza a személyes adatok megfelelő szintű védelmét biztosító országra vonatkozó kritériumokat, így azok részletezése a törvényben nem szükséges. Az ott meghatározott kritériumoknak megfelelő ország kutatója részére külön szabályok meghozatala nem szükséges.
A módosítás átveszi a GDPR-nak a mindenkori adatvédelmi előírásokra kellően rugalmasan utaló szövegezését, továbbá rögzíti a kutató törvényi felelősségét, és egyértelműsíti, hogy a kutatás lehetőségének biztosítása a levéltár feladata, az erre vonatkozó előírásoknak megfelelően, ugyanakkor a megismert adatokat a kutató köteles a hatályos adatvédelmi szabályok szerint kezelni.
Ezen túl a módosítás a társadalom nagyobb csoportjai vagy egésze számára jelentős jelenleg kutatási korlátozás alá eső iratanyagok, illetve az ezek alapján készített adatbázisok közérdekből, megfelelő garanciák biztosítása mellett történő nyilvánosságra hozhatóságának jogszabályi feltételeit teremti meg, a két világháború során hadifogságba esettekre vonatkozó levéltári dokumentumok és az azokból kinyert adatok nyilvánosságra hozhatóságára vonatkozó adatok közzétételének engedélyezésével. A közzététel továbbra sem vonatkozhat a még élő személyek adataira, amelyhez biztosítja a közlevéltárak részére a szükséges ellenőrzése lefolytatásához a személy és lakcímnyilvántartóból történő adatlekérdezés lehetőségét.
A Kultv. a webarchiválással összefüggésben kiegészül az adatvédelemre vonatkozó szabályokkal. A webarchiválás célja és lényege a hatálya alá eső interneten publikált adattartalmak közérdekű archiválása, megőrzése és a hozzáférhetőség biztosítás.
A GDPR 89. cikk (3) bekezdése a személyes adatok közérdekű archiválás céljából való kezelése vonatkozásában előírja, hogy az uniós vagy a tagállami jog - a 89. cikk (1) bekezdésében említett feltételekre és garanciákra is figyelemmel - eltérést állapíthat meg a 15., 16., 18., 19., 20. és 21. cikkben említett jogokat illetően, ha e jogok valószínűsíthetően lehetetlenné teszik vagy súlyosan hátráltatják az adott célok elérését, és azok megvalósításához szükség van ilyen eltérésre.
Minderre tekintettel a webarchiválás céljainak megvalósítása érdekében szükséges a 16. cikk szerinti helyesbítéshez, a 18. cikk szerinti korlátozáshoz fűződő jog gyakorlásnak kizárása.
Az elfeledtetéshez való jog hatálya - a GDPR 17. cikk (3) bekezdés d) pontja alapján - nem terjed ki a közérdekű archiválás céljából végzett adatkezelésekre, amely alapján a webarchiválás keretében tárolt adatok vonatkozásában a törléshez való jog nem gyakorolható.
A változtatás nélküli megőrzés alapelve nem teszi lehetővé a 16. és 18. cikkben foglalt helyesbítéshez és korlátozáshoz való jog alkalmazását, mivel a webarchiválás alapvető funkciója és célja egy pillanatnyi állapot rögzítése. Ezen jogait az érintett a webtartalom eredeti szolgáltatójával szemben gyakorolhatja, és ezen keresztül a webtartalomban megjelenő változások archiválása révén érvényesülhet a webarchiválás keretében is.
A Kultv. 3. számú mellékletének módosításával az országos szakkönyvtárak köre kiegészítésre kerül az Országos Széchényi Könyvtár Könyvtári Intézet Könyvtártudományi Szakkönyvtárral.