adozona.hu
311/2021. (VI. 7.) Korm. rendelet
311/2021. (VI. 7.) Korm. rendelet
a komplex felzárkózási képzésekről
- Kibocsátó(k):
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: Végső előterjesztői indokolás a komplex felzárkózási képzésekről szóló 311/2021. (VI. 7.) Korm. rendelethez - Indokolások Tára 2021/73.
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A Kormány
a felnőttképzésről szóló 2013. évi LXXVII. törvény 28. § (2) bekezdés a) és h) pontjában,
a 11. § tekintetében a felnőttképzésről szóló 2013. évi LXXVII. törvény 28. § (2) bekezdés e) pontjában és a szakképzésről szóló 2019. évi LXXX. törvény 123. § (2) bekezdés 30. pontjában
kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A Kormány az államháztartás terhére nyújtott költségvetési támogatásból...
(2) Az állami támogatásból megvalósuló komplex felzárkózási képzés az e rendeletben meghatározott követelmények szerint folytatható.
2. § E rendelet alkalmazásában
1. társadalmi mobilitási kompetencia: olyan ismeretek, készségek, képességek és magatartásformák összessége, amely a társadalmi felzárkózás eredményességéhez szükséges, ideértve a foglalkoztatáshoz szükséges írni-olvasni tudást, a számolási, szövegértési és informatikai ismereteket, valamint a személyes, szociális, társas és módszerjártassági készségeket.
3. § (1) Kizárólag komplex felzárkózási képzés szervezhető, ha a képzés
a) az állami támogatásból megvalósuló kiemelt és standard programokban, illetve projektekben folyik,
b) legfeljebb alapfokú iskolai végzettségű vagy iskolai végzettséggel nem rendelkező, a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvény 57/B. § (4) bekezdés 1. pont a) alpontjában meghatározott, nem foglalkoztatott nagykorú személyek részére szól, és
c) a (2) bekezdésben meghatározott céloknak megfelelő, a felnőttképzésről szóló 2013. évi LXXVII. törvény (a továbbiakban: Fktv.) szerinti oktatás és képzés mellett felnőttképzési tevékenységhez kapcsolódó szolgáltatásként mobilitási mentori szolgáltatást tartalmaz.
(2) A komplex felzárkózási képzés céljai:
a) a társadalmi mobilitási kompetencia fejlesztése, valamint az alapfokú iskolai végzettség biztosítása,
b) a közfoglalkoztatásra és a szociális szövetkezeti foglalkoztatásra történő felkészítés, valamint a nyílt munkaerőpiacon történő elhelyezkedés segítése,
c) a szakmai kompetenciák fejlesztése, valamint a részszakma vagy szakképesítés biztosítása.
(3) Regisztrált álláskereső személy komplex felzárkózási képzésben az állami foglalkoztatási szerv döntése alapján vesz részt.
4. § (1) Komplex felzárkózási képzést az az Fktv. 1. § (1) bekezdés a) pontja szerinti olyan felnőttképző végezhet, amely
a) tevékenységét az Fktv. szerinti engedély alapján végzi, és a felnőttképzési államigazgatási szerv nyilvántartásában szerepel,
b) képzési programjához kapcsolódóan az e rendeletben foglaltak szerint szolgáltatási programot készít, és - a (4) bekezdésben meghatározott kivétellel - erre vonatkozó komplexitási igazolással rendelkezik,
c) biztosítja a komplex felzárkózási képzéshez az 1. mellékletben meghatározott szolgáltatásokat és a (2) és (3) bekezdésben meghatározott személyi feltételeket, és
d) a 3. § (2) bekezdés c) pontja szerinti célból szervezett képzés esetében a képzést indokoló valós munkaerőpiaci igényt a résztvevők legalább 25 százalékára vonatkozóan - legkésőbb a képzés gyakorlati részének megkezdéséig - a foglalkoztatótól származó szándéknyilatkozattal igazolja, amelyben a foglalkoztató vállalja, hogy a képzés elvégzését követően a résztvevőt foglalkoztatja (a továbbiakban: felzárkózási képzést folytató szervezet).
(2) A komplex felzárkózási képzés személyi feltételei:
a) a képzés résztvevőinek létszáma csoportonként legfeljebb 20 fő lehet,
b) egy képzésben 20 fő résztvevőre egy mobilitási mentort kell foglalkoztatni.
(3) A mobilitási mentori szolgáltatásban mobilitási mentorként legalább középfokú iskolai végzettséggel rendelkező személy foglalkoztatható, aki
a) a Főigazgatóság által a 2. melléklet alapján szervezett mobilitási mentorképzést igazoltan elvégezte, és
b) a képzésben részt vevők vonatkozásában hatósági feladatot nem lát el, valamint ugyanazon képzésen oktatói feladatot nem végez.
(4) A Főigazgatóság mint felnőttképző komplex felzárkózási képzést az e rendelet szerint összeállított szolgáltatási programja alapján, komplexitási igazolás nélkül végezhet.
a) az 1. mellékletben foglalt követelmények teljesítését,
b) az e rendelet mobilitási mentori szolgáltatásra vonatkozó rendelkezéseinek való megfelelést,
c) a képzés célját és a helyi foglalkoztatási lehetőségekkel való kapcsolódását és
d) a képzés további képzésekkel való kapcsolatát.
(2) A felzárkózási képzést folytató szervezet a szolgáltatási programot a Főigazgatóság által biztosított online informatikai rendszerben állítja össze legkésőbb a képzés tervezett kezdési időpontja előtt tizenöt munkanappal, kivéve a (3) bekezdésben meghatározott esetet.
(3) A felzárkózási képzést folytató szervezet a szolgáltatási programot a Főigazgatóságnak legkésőbb a képzés tervezett kezdési időpontja előtt tíz munkanappal papír alapon vagy elektronikus formában adja át, ha a Főigazgatóság által biztosított online informatikai rendszer műszaki okból nem érhető el.
(4) A felzárkózási képzést folytató szervezet által összeállított szolgáltatási programot a Főigazgatóság komplexitásvizsgálattal ellenőrzi, amely során az 1. mellékletben foglalt követelmények teljesülését és megfelelőségét vizsgálja. A komplexitás-vizsgálat alapján a Főigazgatóság komplexitási igazolást állít ki, amely igazolja a szolgáltatási program megfelelőségét és a társadalmi felzárkózási követelmények előzetes teljesülését. A komplexitási igazolás elválaszthatatlan melléklete a jóváhagyott szolgáltatási program.
(5) A komplexitási igazolás mellékleteként véglegesített szolgáltatási program a Főigazgatóság jóváhagyása alapján módosítható. A Főigazgatóság a szolgáltatási program módosítását az 1. mellékletben foglalt követelmények teljesülése esetén hagyja jóvá.
(6) A Főigazgatóság a komplexitási igazolással rendelkező szolgáltatási programokról és a komplex felzárkózási képzésekről az (1) bekezdés c) és d) pontja szerinti adatokkal elektronikus nyilvántartást vezet.
(2) A mobilitási mentori szolgáltatás a komplex felzárkózási képzési tevékenység eredményessége érdekében biztosítja a képzés célcsoportjának folyamatos részvételét a képzésben és a képzés eredményeinek fenntartását.
(3) A mobilitási mentori szolgáltatás kiterjed a képzésben részt vevő személy társadalmi felzárkózását, munkaerőpiaci elhelyezkedését akadályozó
a) képzési és foglalkoztatási hiányosságok,
b) lakhatási és egészségi problémák,
c) mikroközösségi és családi körülmények, valamint
d) anyagi, pénzügyi likviditási nehézségek
enyhítésére és megszüntetésére.
(4) A mobilitási mentor a képzést megelőzően felméri a (3) bekezdésben meghatározott körülményeket, amelyeket személyenként, írásban rögzít. A felmérés eredményeként a mobilitási mentor egyéni fejlesztési tervet állít össze, amelyben figyelembe kell venni az állami foglalkoztatási szerv által készített egyéni cselekvési terv részletes szabályairól szóló miniszteri rendelet alapján készített dokumentumban, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény szerint készített szociális diagnózis alapján javasolt szociális szolgáltatások és gyermekjóléti alapellátások igénybevételére vonatkozó tervben foglaltakat. A mobilitási mentor a fejlesztési tervet az egyéni cselekvési tervet és a szociális diagnózis alapján készített tervet jogszabályi előírás alapján kidolgozó szervezetek közreműködésével állítja össze.
(5) A fejlesztési tervben meg kell határozni
a) a lakhatási helyzet kezelése,
b) az egészségi (mentális) állapot javítása,
c) a közösség- és családfejlesztés,
d) a foglalkoztatás-támogatás, valamint
e) a felzárkózási célú kompetencia- és pályafelmérés
érdekében szükséges intézkedések lehetséges módjait, eszközeit és az intézkedések ütemezését.
(6) A fejlesztési tervben meghatározott intézkedések tekintetében meg kell jelölni az elérhető szolgáltatásokat és annak a támogatott általi igénybevétele módját, függetlenül attól, hogy a támogató szolgáltatás a képzés keretében vagy azon kívül biztosítható. E szolgáltatások támogatott általi igénybevételét a mobilitási mentor elősegíti, szükség esetén az egyes szolgáltatások szolgáltatók általi összehangolásának szervezésével.
(7) A fejlesztési tervben meghatározott fejlesztési időszak időtartama legalább hat hónap.
(8) A mobilitási mentor az egyéni fejlesztési igények fejlesztési folyamat alatti változásainak megfelelően a fejlesztési tervet rendszeresen, legalább kéthavonta írásban felülvizsgálja, és szükség szerint módosítja.
(9) A mobilitási mentori szolgáltatást a képzés befejezésének időpontjától számítva legalább két hónapig fenn kell tartani az egyéni fejlesztési igényekhez igazodó tartalommal és ütemezéssel.
(10) A felzárkózási képzést folytató szervezet e képzéshez jogosult az állami foglalkoztatási szerv által foglalkoztatott mentorokat díjazás ellenében igénybe venni.
(2) A Főigazgatóság ellenőrzi, hogy a felzárkózási képzést folytató szervezet a képzés során a mobilitási mentori szolgáltatást a képzésre szóló komplexitási igazolásban és e rendeletben foglaltaknak megfelelően végzi-e.
(3) A felzárkózási képzést folytató szervezet a (2) bekezdés szerinti ellenőrzés során
a) együttműködik a Főigazgatósággal, és az ellenőrzéshez - az e rendeletben foglaltak formai, tartalmi, módszertani vizsgálatához - szükséges valamennyi információt és dokumentumot teljeskörűen rendelkezésre bocsátja, és
b) köteles rendelkezésre állni a Főigazgatóság által megjelölt időpontban és helyszínen.
(4) Ha a felzárkózási képzést folytató szervezet a mobilitási mentori szolgáltatást nem az e rendeletben foglaltaknak megfelelően végzi, a Főigazgatóság a figyelmeztetést tartalmazó döntésében a felzárkózási képzést folytató szervezetet a jogszerű állapot helyreállítására hívja fel.
(5) Ha a felzárkózási képzést folytató szervezet
a) a feltárt jogszabálysértést a Főigazgatóság felhívására nem szünteti meg, vagy ismételten jogszabálysértést követ el,
b) a (3) bekezdés a) pontja szerinti együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,
c) megtagadja a mobilitási mentori szolgáltatás ellenőrzéséhez szükséges információk és dokumentumok (3) bekezdés a) pontja szerinti bemutatását,
d) a (3) bekezdés b) pontja alapján hivatalos elérhetőségein nem áll rendelkezésre a Főigazgatóság három egymást követő megkeresésére sem, és a kapcsolatfelvétel nem vezet eredményre,
a Főigazgatóság a felnőttképzési államigazgatási szervnél a hatósági eljárás megindítását kezdeményezi, amiről a felzárkózási képzéshez állami támogatást nyújtó szervezetet is értesíti.
(2) A Bizottság
a) formai, tartalmi és alkalmazhatósági szempontból megvizsgálja és véleményezi az e rendeletben meghatározott szakmai és módszertani feladatok ellátásához kapcsolódó útmutatókat, ajánlásokat,
b) a Főigazgatóság felkérésére megvizsgálja és véleményezi az e rendeletben foglalt szakmai és módszertani követelményektől való eltérések iránti kérelmeket, és szakmai állásfoglalást fogalmaz meg a követendő eljárásra vonatkozóan,
c) nyomon követi az e rendelet szerinti mobilitási mentori tevékenység gyakorlati megvalósítását, és a tapasztalatok alapján fejlesztési, változtatási javaslatokat fogalmaz meg.
(3) A Bizottság öt tagból áll, akiket a Főigazgatóság vezetőjének javaslatára a társadalmi felzárkózásért felelős miniszter nevez ki két évre, a társadalmi felzárkózás által leginkább érintett szakterületek felnőttképzési és felzárkózási szakértői tapasztalattal rendelkező képviselői közül.
(4) A Társadalmi Mobilitási Szakértői Bizottság szervezetére és működésére vonatkozó részletes szabályokat a Főigazgatóság vezetője határozza meg.
(2) Az 1-4. §, az 5. § (1) és (3)-(6) bekezdése, a 6-8. §, a 10. §, valamint az 1. és 2. melléklet 2021. július 1-jén lép hatályba.
(3) Az 5. § (2) bekezdése 2022. január 1-jén lép hatályba.
10. § (1) A felzárkózási képzést folytató szervezet a szolgáltatási programot 2021. december 31-ig az 5. § (3) bekezdése szerinti módon nyújtja be a Főigazgatóságnak.
(2) Az e rendelet hatálybalépésekor már folyamatban lévő, a képzés megkezdésekor hatályos jogszabályok alapján indult
a) komplex felzárkózási képzésekre, valamint
b) a Széchenyi 2020 fejlesztési program keretében szervezett képzésekre
e rendelet szabályait nem kell alkalmazni, és e képzéseket 2022. december 31-ig kell befejezni.
11. §
A |
B |
|
1. |
Szolgáltatás |
Célja |
2. |
Kompetenciamérés
(nem kötelező a képzésben |
Felzárkózási
célú kompetencia- és pályafelmérés a képzési |
3. |
Lakhatási felmérés és helyzetkezelés |
A
komplex felzárkózási képzésben részt vevő személy |
4. |
Mentális állapotfelmérés és -fejlesztés |
A
komplex felzárkózási képzésben részt vevő személy |
5. |
Egészségi állapotfelmérés és -fejlesztés |
A
komplex felzárkózási képzésben részt vevő személy |
6. |
Közösség- és családfejlesztés |
A
komplex felzárkózási képzésben részt vevő személy |
7. |
Tudatos pénzügykezelés |
A
komplex felzárkózási képzésben részt vevő személy |
A |
B |
C |
D |
|
1. |
Szolgáltatás |
Célja |
Intenzitás |
Forma |
2. |
Képzés hatékonyságának növelése |
Tanulási
módszerek és |
Legalább heti egy alkalommal, összesen legalább heti egy órás fejlesztést szükséges biztosítani a résztvevőknek a képzésen kívül. |
Egyéni formában legalább 20 perc/fő mennyiséget szükséges biztosítani hetente |
3. |
Tanácsadás |
Fejlesztési céltól függően: |
||
3.1. |
Pályaorientációs tanácsadás |
azon felnőtteket,
akiknél |
||
3.2. |
Elhelyezkedési tanácsadás |
azon felnőttek,
akiknél |
A |
B |
C |
D |
E |
|
1. |
Szolgáltatás |
Célja |
Intenzitás |
Fenntartási |
Forma |
2. |
Felnőttképzési |
Azon
felnőtteket, akiknél a felnőtt- |
Legalább
heti |
Legalább a képzészárást követően két hónapon keresztül szükséges fenntartani |
Egyéni formában legalább 20 perc/fő mennyiséget szükséges biztosítani hetente |
3. |
Munkavállalás |
A felnőttképzési
tanácsadás helyett |
1.1. A mobilitási mentorképzésben
a) a komplex felzárkózási képzésben közreműködő,
b) a képzésben részt vevő hátrányos helyzetű felnőtt társadalmi, gazdasági érvényesülését akadályozó életkörülményeinek tételes és fókuszált felmérését elvégző, és
c) a társadalmi felzárkózáshoz szükséges szolgáltatások igénybevételének ütemezett, egymásra épülő szakaszait személyes kapcsolattartással elősegítő
szakembereket kell képezni.
1.2. A mobilitási mentorképzésben komplex segítői tevékenységre kell felkészíteni a résztvevőket. A felkészítés során szakmai ismeretbővítést és gyakorlati tapasztalatszerzést kell biztosítani, valamint szakmai közösséget kell létrehozni. A szakmai közösség a mobilitási mentorképzést követően - a Főigazgatóság koordinálásával -szakmai és módszertani háttértámogatást biztosít a mobilitási mentorok és a komplex felzárkózási képzések szervezői számára.
1.3. A mobilitási mentorképzésben a résztvevőket fel kell készíteni
a) egyéni és csoportos fejlesztés elvégzésére,
b) a felnőttképzési tevékenységekhez kapcsolódó szolgáltatások nyújtására,
c) az érintett humán, segítő, szociális, foglalkoztatási és egyéb szolgáltatók közötti együttműködés elősegítésére, valamint e szolgáltatók tervezési, megvalósítási és dokumentálási feladataiban való közreműködésre.
2. A mobilitási mentorképzés szakmai követelményei
2.1. A mobilitási mentorképzésen a képzés résztvevőjének az 1. táblázatban meghatározott követelményeket kell elsajátítania, amelyekről a gyakorlati vizsgán kell számot adni.
1. táblázat |
||||
A |
B |
C |
D |
|
1. |
Készségek, képességek |
Ismeretek |
Elvárt viselkedésmódok |
Önállóság és felelősség |
2. |
Tájékozódik,
információt |
Felismeri
a hátrányos |
Elfogadó
és empatikus |
Képes
az önálló |
3. |
Tájékozódik,
információt gyűjt, |
Felismeri
a hátrányos |
Elfogadó
és empatikus |
Képes
az önálló |
4. |
Tájékozódik,
információt gyűjt, |
Felismeri
a hátrányos |
Elfogadó
és empatikus |
Képes
az önálló |
5. |
Tájékozódik,
információt gyűjt, |
Felismeri
a hátrányos |
Elfogadó
és empatikus |
Képes
az önálló |
6. |
Tájékozódik,
információt gyűjt, |
Azonosítja
a hátrányos |
Elfogadó
és empatikus |
Képes
az önálló |
7. |
Tájékozódik,
információt gyűjt, |
Azonosítja
a hátrányos |
Elfogadó
és empatikus |
Képes
az önálló |
8. |
Egyéni
fejlesztési tervet állít |
Ismeri
a hazai |
Prioritásként
kezeli |
Munkájában |
9. |
Figyelembe
veszi az állami |
Ismeri
az állami |
Kooperatív |
Képes az önálló |
10. |
Az
egyéni fejlesztési igények |
Azonosítja
a fejlődésben |
Prioritásként
kezeli |
Munkájában igazodik a résztvevő személyiségének sajátosságaihoz, hatékonyan alkalmazza az asszertív kommunikációt |
11. |
Az
egyéni fejlesztésnek |
Ismeri
az egyéni |
Felelősségteljes, konzultatív,
tanácsadó |
Munkájában igazodik a résztvevő személyiségének sajátosságaihoz, hatékonyan alkalmazza az asszertív kommunikációt |
12. |
Az
egyéni fejlesztésnek |
Ismeri
a csoportos |
Felelősségteljes, konzultatív,
tanácsadó |
Munkájában igazodik a csoport résztvevőinek sajátosságaihoz, hatékonyan alkalmazza az asszertív kommunikációt |
13. |
Összehangolja
az egyéni |
Ismeri
a felnőttképzés |
Egyéni
fejlesztés- |
Képes az önálló |
3.1. Személyi követelmények
A mobilitási mentorképzés gyakorlati oktatójaként az a személy foglalkoztatható, aki
a) felsőfokú iskolai végzettséggel és legalább hároméves, a hátrányos helyzetű felnőttek számára szervezett programban segítői, mentori, esetmenedzseri vagy szociális munkásként szerzett, igazolható tapasztalattal rendelkezik, vagy
b) középfokú iskolai végzettséggel és legalább ötéves, a hátrányos helyzetű felnőttek számára szervezett programban segítői, mentori, esetmenedzseri vagy szociális munkásként szerzett, igazolható tapasztalattal rendelkezik.
3.2. Vizsgakövetelmények
3.2.1. A vizsgára bocsátás feltétele:
a) a modulzáró vizsgák teljesítése,
b) a képzés összes óraszámának 20%-át meg nem haladó távollét.
3.2.2. Írásbeli vizsga
a) A vizsgatevékenység megnevezése: a hátrányos helyzetű felnőttek által elérhető hazai szolgáltatórendszerek átfogó ismerete.
b) A vizsgatevékenység vagy részeinek leírása: a vizsgázó bemutatja a hazai szolgáltatórendszerek azon intézményeit és szolgáltatásait, amelyek a hátrányos helyzetű felnőttek támogatásához, társadalmi felzárkózásához potenciális segítséget biztosíthatnak.
c) A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 60 perc.
d) A vizsgatevékenység aránya a teljes képesítő vizsgán belül: 30%.
e) A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai: lásd 2. táblázat.
f) A vizsgatevékenység akkor eredményes, ha a vizsgázó a megszerezhető összes pontszám legalább 50%-át elérte.
3.2.3. Gyakorlati vizsgafeladat
a) A vizsgatevékenység megnevezése: egyéni fejlesztési terv összeállítása szituációs feladat alapján.
b) A vizsgatevékenység vagy részeinek leírása: a vizsgázó a gyakorlati vizsgatevékenység során a képző által összeállított tételsorból véletlenszerűen választ egyet, amely egy hátrányos helyzetű felnőtt életkörülményeit ismertető esetleírás. Az esetleírás alapján elkészít egy lehetséges egyéni fejlesztési tervet, amelyet a vizsgáztatóval - mint elképzelt támogatottal - egyeztet a terv közös elfogadása, véglegesítése céljából.
c) A vizsgatevékenység végrehajtására rendelkezésre álló időtartam: 90 perc.
d) A vizsgatevékenység aránya a teljes képesítő vizsgán belül: 70%.
e) A vizsgatevékenység értékelésének szempontjai:
2. táblázat |
||
A |
B |
|
1. |
Minősítés |
Minősítés indoka |
2. |
Nem felelt meg |
Nem
ismeri a mobilitási mentor feladatkörét, nem képes alkalmazni |
3. |
Megfelelt |
Kielégítően
ismeri a mobilitási mentor feladatkörét, felméri és azonosítja |
4. |
Kiválóan megfelelt |
Jól
ismeri a mobilitási mentor feladatkörét, és képes önállóan ellátni |