89/1995. (VII. 14.) Korm. rendelet

a foglalkozás-egészségügyi szolgálatról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Kibocsátó(k):
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

E rendelet hatálya
munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Mvt.) hatálya alá tartozó munkáltatókra - ide nem értve a honvédség, a rendőrség, a hivatásos állami és önkormányzati tűzoltóság, a polgári védelem, a büntetés-végrehajtás szerveit, az Országgyűlési Őrséget, valamint a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat -, és
a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvényben, továbbá végrehajtására kiadott jogszabályban meghatá...

89/1995. (VII. 14.) Korm. rendelet
a foglalkozás-egészségügyi szolgálatról
1. § E rendelet hatálya
a) munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Mvt.) hatálya alá tartozó munkáltatókra - ide nem értve a honvédség, a rendőrség, a hivatásos állami és önkormányzati tűzoltóság, a polgári védelem, a büntetés-végrehajtás szerveit, az Országgyűlési Őrséget, valamint a polgári nemzetbiztonsági szolgálatokat -, és
b) a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. évi IV. törvényben, továbbá végrehajtására kiadott jogszabályban meghatározott feladatainak ellátásával összefüggésben az állami foglalkoztatási szervként eljáró fővárosi és vármegyei kormányhivatalra (a továbbiakban: kormányhivatal) és az állami foglalkoztatási szervként eljáró járási (fővárosi kerületi) hivatalra (a továbbiakban: járási hivatal), valamint a közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvény szerinti közfoglalkoztatókra, és
c) a szakmai képzés szervezőjére és
d) a foglalkozás-egészségügyi szolgáltatást nyújtókra
terjed ki.
2. § (1) A Mvt. 58. §-a szerinti foglalkozás-egészségügyi szolgáltatás nyújtása a foglalkozás-egészségügyi szolgálatok (a továbbiakban: szolgálat) feladatkörébe tartozik.
(2)
(3)
(4)
(5) A foglalkozás-egészségügyi szolgáltató, illetve a szolgáltatást nyújtó orvos személyében bekövetkezett változás esetén a szolgáltatást korábban nyújtó szolgáltató, illetve orvos köteles a foglalkozás-egészségügyi feladatok ellátásához szükséges dokumentumokat - egészségügyi adatok esetében az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény rendelkezéseire figyelemmel - a foglalkozás egészségügyi szolgáltatást biztosító szolgáltató részére átadni.
(6)
(7)
(8) Az egészségkárosító kockázatok meghatározásához és nyomon követéséhez szükséges, az 1. számú melléklet 1.2. pontja szerinti munkahigiénés vizsgálatért fizetendő térítés összegéről a megrendelő és a vizsgálatot végző megállapodik.
3. § (1) A munkáltatók, a kormányhivatalok, a járási hivatalok, továbbá a szakmai képzés szervezője az 1. mellékletben meghatározott feladatok elvégzése ellenében - külön jogszabályi előírás, vagy a szolgáltatást nyújtóval kötött eltérő megállapodás hiányában - az ott meghatározott díjat fizetik a szolgáltatást nyújtónak.
(2) A foglalkoztathatósági szakvéleményezés díjtételét a térítési díj ellenében igénybe vehető egyes egészségügyi szolgáltatások térítési díjáról szóló jogszabály* határozza meg.
4. § (1)
(2)
(3) A szolgálat alapfeladatainak ellátásához - a 3. számú mellékletben meghatározott létszámok esetén - legalább egy, teljes munkaidőben rendelkezésre álló orvost és ápolót kell biztosítani.
5. § (1) A foglalkozás-egészségügyi szolgáltatást elsősorban a munkavégzés helyén vagy annak közelében kell biztosítani.
(2) Amennyiben egy munkahelyen az "A" és "B" foglalkozás-egészségi osztályba tartozó munkavállalók száma egy műszakban 300 fő feletti, a munkahely szerint illetékes, munkavédelmi hatósági hatáskörben eljáró fővárosi és vármegyei kormányhivatal foglalkozás-egészségügyi szakápolói ellátásnak helyszíni biztosítását - beleértve az elsősegélynyújtás feltételeit is - írhatja elő.
6. § (1) A foglalkozás-egészségi osztályba történő besorolás szempontrendszerét a 4. számú melléklet tartalmazza.
(2) Az (1) bekezdés szerinti besorolást a munkáltató a szolgálat vagy a munkavédelmi hatósági hatáskörben eljáró fővárosi és vármegyei kormányhivatal véleményének figyelembevételével készíti el.
(3) A foglalkozás-egészségügyi szolgálat biztosításával kapcsolatos hatósági ellenőrzési jogkört a munkavédelmi hatósági hatáskörben eljáró fővárosi és vármegyei kormányhivatal gyakorolja.
7. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(2)
1. számú melléklet a 89/1995. (VII. 14.) Korm. rendelethez
1.1. A 3. § (1) bekezdése szerinti térítési díjak
1.1.1. A munkáltató által eltérő megállapodás hiányában fizetendő díjak:
"D" foglalkozás-egészségügyi osztály esetében 5 000 Ft/fő/év,
"C" foglalkozás-egészségügyi osztály esetében 6 800 Ft/fő/év,
"B" foglalkozás-egészségügyi osztály esetében 8 400 Ft/fő/év,
"A" foglalkozás-egészségügyi osztály esetében 10 000 Ft/fő/év.
1.1.2. Az állami foglalkoztatási szervként eljáró fővárosi és vármegyei kormányhivatal, valamint a szakmai képzés szervezője által - eltérő megállapodás hiányában - fizetendő díjak:
Az állami foglalkoztatási szervként eljáró fővárosi és vármegyei kormányhivatal, valamint a szakképző intézmény által beutalt személy
1.
2. szakmai alkalmassági vizsgálata beiskolázás előkészítése érdekében 2500 Ft/fő/eset;
3. szakmai alkalmassági vizsgálata munkaközvetítés előkészítése érdekében 2800 Ft/fő/eset;
4.
1.1.3.
1.2. Munkahigiénés vizsgálatok
1.2.1. Munkakörnyezeti műszeres vizsgálatok:
a) munkahelyi kémiai kóroki tényezők (gázok, gőzök, aerosolok, porok okozta légszennyeződés)
- mennyiségi,
- minőségi
vizsgálata;
b) munkahelyi fizikai kóroki tényezők közül
- zajszint,
- infra- és ultrahang szintek
- (egész test) rezgésterhelés,
- kéz-kar rezgésterhelés,
- a megvilágítás világítástechnikai jellemzőinek,
- elektromágneses tér jellemzői,
- magas légköri nyomáson végzett munka,
- ionizáló és nem ionizáló sugárzásszintek
meghatározása;
c) zárt, telepített munkahelyeken a klímatényezők meghatározása;
d) fizikai megterhelés-igénybevétel vizsgálata.
1.2.2. A biológiai expozíciós mutatók vizsgálata a kémiai kóroki tényezők hatásának kitett munkavállalók egészségének és biztonságának védelméről szóló rendeletben meghatározott expozíciós mutatók és határértékek alapján történik.

Vegyi anyag

Biológiai expozíciós mutató

vizeletben

vérben

Anilin

p-aminofenol

met Hb.

Arzén

arzén

Benzol

fenol

Dimetilformamid

N-metil-formamid

Etil-benzol

mandulasav

Fenol

fenol

Fluorid vegyületek

fluorid

Halotán

halotán
trifluorecetsav

Higany (szervetlen)

higan

Kadmium

kadmium

kadmium

Króm

króm

Kobalt

kobalt

n-Hexán

2,5-hexán-dion

Nikkel

nikkel

Nitrobenzol

p-nitrofenol

Ólom (szervetlen)

D-ALA

ólom
ZPP

Pentaklórfenol

entaklórfenol

Szelén

szelén

Szén-monoxid

CO Hb

Szerves foszforsav-
észter tart. peszticidek

vörösvérsejt vagy
teljes vér acetil-koli-
neszteráz

Sztirol

mandulasav

Toluol

hippursav
o-krezol

Triklóretilén

triklórecetsav

Xilol

metilhippursavak 2. számú melléklet a 89/1995. (VII. 14.) Korm. rendelethez

Jelentés a munkavállalói létszámról

Foglalkozás-egészségügyi szolgálat

neve:

címe:

orvosok száma:

főállású:

részállású:

ápolók száma:

alkalmazott egyéb személyek száma:

Osztály

Jelenleg ellátott létszám
199.... év ....................... hó ....... naptól
......................... hó ....... napig

Várható növekedés (+),
illetve csökkenés (-)
199.... év ....................... hó ...... naptól
.......................... hó ....... napig

A

B

C

D

szabad kapacitás (fő)

várható kapacitás (fő)

Kelt: .....................................................

......................................................
a szolgálat vezetője

3. számú melléklet a 89/1995. (VII. 14.) Korm. rendelethez A foglalkozás-egészségügyi szolgálat által ellátandó munkavállalói létszámok A főműszak-időben biztosítani kell a szolgálatban egy orvos és egy ápoló jelenlétét:
a) "A" foglalkozás-egészségi osztály esetén az 1000 munkavállalónként,
b) "B" foglalkozás-egészségi osztály esetén az 1200 munkavállalónként,
c) "C" foglalkozás-egészségi osztály esetén az 1500 munkavállalónként,
d) "D" foglalkozás-egészségi osztály esetén a 2000 munkavállalónként.
Ha az ellátandó munkavállalók egynél több foglalkozás-egészségi osztályból kerülnek ki, az egy szolgálat által ellátható létszámot a következő képlet segítségével kell kiszámítani:


(

Ae
----
A


+

Be
----
B


+

Ce
----
C


+

De
----
D


)


x


100


=


F,

ahol: Ae, Be, Ce, De az ellátandó munkavállalók száma az A-D foglalkozás-egészségi osztályokból, A, B, C, D az A-D foglalkozás-egészségi osztály létszámhatárainak számértékei.
Ha F = 100 ± 20, akkor egy főműszakidőben rendelkezésre álló orvost és egy ápolót kell biztosítani.
4. számú melléklet a 89/1995. (VII. 14.) Korm. rendelethez A tevékenységek foglalkozás-egészségi osztályba sorolása

       "A" foglalkozás-egészségi osztály

gazdasági tevékenységek

ágazati
számjelek

1. Bányászat

C 10-14

2. Kohászat

D 27

fizikai munkakörei, valamint azon nem fizikai munkakörök munkavállalói, akik az "A" foglalkozás-egészségi osztályt indokló munkakörnyezetben töltik munkaidejük több mint 50%-át.
3. Ugyanebbe a foglalkozás-egészségi osztályba sorolandó:
3.1. rákkeltőkkel exponáltak,
3.2. sugárzó anyagokkal,
3.3. ismeretlen (mérgező hatásuk szempontjából kivizsgálatlan) anyagokkal dolgozók,
3.4. állatkísérletes munkakörökben foglalkoztatottak,
3.5. korkedvezményre jogosító munkakörökben foglalkoztatottak,
3.6. munkaidő-kedvezményre jogosító expozícióban alkalmazott munkavállalók,
3.7. a vasúti közlekedésben a forgalom lebonyolításával közvetlenül összefüggő, a légi és vízi közlekedésben szakszolgálati vizsgához kötött munkakörökben alkalmazott munkavállalók,
függetlenül a tevékenység ágazati osztályától.

     "B " foglalkozás-egészségi osztály

gazdasági tevékenységek

ágazati
számjelek

1. Mezőgazdaság, vadgazdálkodás és erdőgazdálkodás

A 0l-02

2. Építőipar

F 45

3. Élelmiszerek és italok gyártása

D 15

4. Dohánytermékek gyártása

D 16

5. Textíliák gyártása

D 17

6. Ruházati termékek gyártása, szőrmekikészítés és -festés

D 18

7. Bőrkikészítés, bőrtermékek és Lábbeli gyártása

D 19

8. Fafeldolgozás

D 20

9. Kőolaj-feldolgozás és kokszgyártás

D 23

10. Vegyi alapanyagok és termékek gyártása

D 24

11. Gumi és műanyag termékek gyártása

D 25

12. Nemfém ásványi termékek gyártása

D 26

13. Nyersanyag visszanyerése hulladékból

D 37

14. Szárazföldi és csővezetékes szállítás

I 60

15. Vízi szállítás

I 61

16. Légi szállítás

I 62

17. Bútorgyártás

D 361

18. Egészségügyi és szociális ellátás

N 85

19. Állategészségügyi tevékenység

N 852

20. Nyomdaipari termékek gyártása

D 2221

fizikai munkakörei, valamint azon nem fizikai munkakörök munkavállalói, akik a "B" foglalkozás-egészségi osztályt indokló munkakörnyezetben töltik munkaidejük több mint 50%-át.
"C" foglalkozás-egészségi osztály
Ebbe a foglalkozás-egészségi osztályba sorolandók az "A" foglalkozás-egészségi osztályba nem tartozó ág, ágazat, alágazat, szakágazat
1. ipari,
2. szolgáltató,
3. kutató,
4. számítástechnikai tevékenységgel kapcsolatos
fizikai munkakörei, valamint azon nem fizikai munkakörök munkavállalói, a "C" foglalkozás-egészségi osztályt indokló munkakörnyezetben töltik munkaidejük több mint 50%-át.
"D" foglalkozás-egészségi osztály
Ebbe a foglalkozás-egészségi osztályba sorolandók a
1. kutatás-szervezési,
2. kulturális,
3. oktatási,
4. egyéb adminisztratív
tevékenységet végző munkavállalók, továbbá az "A", a "B" és a "C" foglalkozás-egészségi osztályba sorolt tevékenységek nem fizikai munkaköreiben dolgozó, más osztályokba nem sorolt munkavállalói.

Hivatkozó joganyagok

9/1999. (I. 27.) Korm. rendelet a foglalkozás-egészségügyi szolgálatról szóló 89/1995. (VII. 14.) Korm. rendelet módosításáról

70/2007. (IV. 14.) Korm. rendelet egyes munkavédelmi tárgyú kormányrendeletek módosításáról

331/2007. (XII. 13.) Korm. rendelet a Rendőrség és a Határőrség integrációjával összefüggő egyes kormányrendeletek felülvizsgálatárói

32/2006. Adózói kérdésre adott válasz (AEÉ 2006/4.) Foglalkozás-egészségügyi szolgálat a társasági adóban [Tao. tv. 3. számú melléklet B) fejezet 3. pont]

272/2012. (IX. 28.) Korm. rendelet egyes foglalkoztatási tárgyú kormányrendeletek módosításáról

350/2012. (XII. 12.) Korm. rendelet a foglalkozás-egészségügyi szolgálatról szóló 89/1995. (VII. 14.) Korm. rendelet, valamint a térítési díj ellenében igénybe vehető egyes egészségügyi szolgáltatások térítési díjáról szóló 284/1997. (XII. 23.) Korm. rendelet közfoglalkoztatással összefüggő módosításáról

142/2013. (V. 13.) Korm. rendelet egyes munkavédelmi tárgyú kormányrendeletek és a harmadik országbeli állampolgárok beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi II. törvény végrehajtásáról szóló 114/2007. (V. 24.) Korm. rendelet módosításáról

Bírósági jogesetek

BH+ 2001.12.591 Az ápolói ügyeleti szolgálat tevékenysége a munkáltatónál nem jóléti jellegű. A munkavállalóknak az előírt kötelezettségen felül nyújtott valamilyen szolgáltatás önmagában nem minősül jóléti intézménynek. Ebből következően az üzemi tanács nem fordulhat a bírósághoz a szolgálat megszüntetése vagy szűkítése miatt, és a szakszervezet sem hivatkozhat sikerrel az együttdöntési jog megsértésére [Mt. 23. § (1) bek., 65. § (1) bek., 67. §].

EH 2000.352 I. A szakszervezet nem nyújthat be kifogást a munkáltató intézkedése ellen az üzemi tanács együttdöntési jogának megsértése miatt, ha az üzemi tanács kérelmére a bíróság nem állapította meg az intézkedés érvénytelenségét [Mt. 23. § (1) bek., 67. §]. II. Intézmény jóléti jellegét a tevékenysége alapján kell eldönteni, annak nincs jelentősége, hogy azt a jogszabály kötelező rendelkezését meghaladóan biztosítja a munkáltató [Mt. 65. § (1) bek.].

EH 2000.358 A foglalkozás-egészségügyi szolgálat összefügg a munkáltató feladatai ellátásával, ily módon annak tevékenysége a munkáltató működési körébe tartozónak minősül [Mt. 174. § (5) bek.].

A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.