SuperBanner/7502 (970x90) 990px felett

Végső előterjesztői indokolás a kriptoeszközök piacáról szóló 2024. évi VII. törvényhez - Indokolások Tára 2024/37.

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelölésről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A törvényjavaslat elsődleges célja a kriptoeszközök piacairól, valamint az 1093/20...

Végső előterjesztői indokolás a kriptoeszközök piacáról szóló 2024. évi VII. törvényhez - Indokolások Tára 2024/37.
ÁLTALÁNOS INDOKOLÁS
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelölésről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A törvényjavaslat elsődleges célja a kriptoeszközök piacairól, valamint az 1093/2010/EU és az 1095/2010/EU rendelet, továbbá a 2013/36/EU és az (EU) 2019/1937 irányelv módosításáról szóló az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2023/1114 (2023. május 31.) rendeletének a magyar jogba történő megjelenítő átültetése.
A kriptoeszközök kínálta lehetőségekből és az általuk jelentett veszélyekből kifolyólag, a kialakítandó jogszabályoknak egyidejűleg kell támogatni az innovációt, az új technológiák alkalmazását, valamint biztosítani a fogyasztó- és befektető-védelem megfelelő szintjét, a kriptoeszközökkel kapcsolatos jogbiztonságot, a pénzügyi stabilitást és a monetáris szuverenitást. Az átültetett rendelet egy keretrendszer felállítását valósítja meg a kriptoeszközök vonatkozásában. Háromféle kriptoeszköz jelenik meg:
1) A szabályozás e-pénz tokennek definiálja azon kriptoeszközöket, amelyek a stabil értéküket egy törvényes fizetőeszközre történő hivatkozás által kívánják fenntartani.
2) A rendelet eszközalapú tokenként határozza meg azon kriptoeszközöket, amelyek nem e-tokenek, és amelyeknek célja a stabil érték fenntartása azáltal, hogy bármely más értékre vagy jogra, vagy ezek kombinációjára hivatkozik, beleértve egy ország egy vagy több hivatalos pénznemét.
3) Harmadik kategóriába az e-pénz tokennek és eszközalapú tokennek nem minősülők esnek. Ezekre enyhébb szabályozás került kialakításra. A rendelet a kriptoeszközök kibocsátóit, illetve kriptoeszközökkel kapcsolatos szolgáltatásokat nyújtó feleket is szabályozza (példaként az engedélyezési eljárásra vonatkozóan).
A törvényjavaslat a pénzügyi szektorhoz kapcsolódó szolgáltatást jelenít meg, a felügyeletet a pénzügyi szektor felügyeletéért felelős hatóság látja el, valamint vélelmezhetően a legszélesebb körben a pénzügyi szektor intézményei jelennek majd meg a szolgáltatás keretében, ugyanakkor a szabályozás a lehetséges szolgáltatás nyújtók körét jelentősen tágítja.
RÉSZLETES INDOKOLÁS
1. §
A Javaslat meghatározza a hatályt a kriptoeszközök kibocsátása és az ezekre vonatkozó nyilvános ajánlattétel esetében. A kriptoeszközökre vonatkozó szolgáltatás szintén a szabályozás tárgykörébe tartozik. A kriptoeszközök szabályozását az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2023/1114 (2023. május 31.) rendelete tartalmazza, azonban a tagállami diszkréciók okán, valamint a széles körű lehetséges szolgáltatói kör megjelölése okán a törvényi megjelenítés szükségszerű.
2. §
A Javaslat a vonatkozó fogalmakat tartalmazza, jeleníti meg.
3. §
A kriptoeszközök piaca tekintetében a szolgáltatók és a szolgáltatás vonatkozásában a Magyar Nemzeti Bank kerül kijelölésre felügyeleti hatósági jogkörében.
4-8. §
A Javaslat a különböző tokenek esetében tisztázza azon szabályokat, amelyek a tokenek esetében felmerülő szolgáltatások szabályrendszerét, nyújtásának feltételét és az egyéb elvárásokat jeleníti meg. A rendelet lefekteti a szabályokat, amely a hazai jogrendszerben felhívás jelleggel jelenik meg annak okán, hogy a szolgáltatást nyújtók köre egyértelműsítésre kerül.
9. §
A javaslat az (EU) 2022/2554 európai parlamenti és tanácsi rendelet 19. cikkének (4) bekezdése alapján él azzal a lehetőséggel, hogy előírja a kriptoeszköz-szolgáltató számára, hogy a jelentős IKT-vonatkozású eseményt - a Magyar Nemzeti Banknak, mint felügyeleti hatóságnak való bejelentésével egyidejűleg - a nemzeti kiberbiztonsági incidenskezelő központnak (CSIRT) is bejelentse. Emellett előírásra kerül, hogy amennyiben a kriptoeszköz-szolgáltatóönkéntesen bejelenti a Magyar Nemzeti Banknak, mint felügyeleti hatóságnak a jelentős kiberfenyegetést, akkor azt egyidejűleg a nemzeti kiberbiztonsági incidenskezelő szervnek (CSIRT) is bejelenti.
10. §
A Javaslat meghatároz egy a kriptoeszköz-szolgáltatókra vonatkozó minimum követelményrendszert a fogyasztóvédelem megfelelő fokának biztosítása érdekében.
11. §
A Javaslat biztosítja, hogy a Magyar Nemzeti Bank, mint felügyeleti hatóság jogszabálysértések vagy azok közvetlenül fennálló veszélye esetén megfelelő intézkedési jogosultsággal rendelkezzen. E jogosultságok egyenként vagy együttesen is alkalmazhatóak és arányosak kell, hogy legyenek a jogsértéssel. Alkalmazására vonatkozó iránymutatást a Magyar Nemzeti Bankról szóló törvényben meghatározottak irányadóak.
12. §
A Javaslat a kriptoeszköz szolgáltatók által fizetendő felügyeleti díjat határoz meg, tekintettel az újonnan megjelenő felügyeleti feladatokra. A javaslat arányos felügyeleti díjfizetést rögzít, valamint, abban az esetben, ha a kriptoeszköz-szolgáltatást nyújtó már meghatározott felügyelet alatt álló intézményi körbe tartozik, mentesíti e kört a párhuzamos díjfizetés terhe alól.
13. §
Felhatalmazó rendelkezések. A Kormány felhatalmazást kap arra, hogy a 8. § szerinti szakmai követelmények értékelésének kritériumrendszerét rendeletben állapítsa meg, annak érdekében, hogy a szabályozás rugalmasan nyomon tudja követni a kriptoeszközök piacával kapcsolatos változásokat. A Magyar Nemzeti Bank elnöke pedig felhatalmazást kap arra, hogy az ügyféltájékoztatás és a panaszkezelés egyes kérdéseit rendeletben határozza meg, amely a fogyasztóvédelem magas fokát, és a rossz piaci gyakorlatok megszüntetését hivatott biztosítani.
14. §
Hatálybaléptető rendelkezések.
15. §
Sarkalatosságra utaló rendelkezés.
16. §
A Javaslat a törvény hatálybalépésekor már működő eszközalapú tokenektől vagy elektronikuspénz-tokenektől eltérő kriptoeszköz szolgáltatók számára egy türelmi időszakot illeszt be 2025. január 1-ig, annak érdekében, hogy e szolgáltatói kör átállása és a felügyeleti struktúra zavartalan kiépülése biztosított legyen.
17. §
Jogharmonizációs záradék.
18. §, 21-24. §
A hitelintézet, a befektetési vállalkozás és az alapkezelők esetében a végezhető tevékenységek között megjeleníti a kriptoeszközökre vonatkozó szolgáltatás nyújtására vonatkozó lehetőséget.
19. §
A javaslat kiegészíti a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényben szereplő azon pénzügyi ágazati szolgáltatásokat, ahol a fogyasztó tájékoztatására részletesebb, illetve szigorúbb szabályok lehetnek irányadóak.
20. §
A Javaslat tisztázza, hogy a Kincstár nem lehet elektronikuspénz-token kibocsátó.
25. §
A Javaslat kiegészíti a pénzügyi szolgáltatások listáját a kriptoeszköz szolgáltatással.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!

Válassza az Ön számára legkedvezőbb előfizetési csomagajánlatunkat!

start
max
prémium kredit
Adózóna
365 napos előfizetés
Különszámok A különszámok
digitálisan is elérhetők!
A különszámok
digitálisan is elérhetők!
HVG Adó 2025
HVG TB 2025
HVG Munkajog 2024
Éves garantált kreditpontok
(minimum 16+16+2)

Éves garantált kreditpontok (minimum 16+16+2)

    Az Adózóna Prémium Kredit vagy Extra csomagok megrendelésével egy tetszőleges személy garantált minimum 16+16+2 kreditpont megszerzésére jogosult a System Media Kft-nél.

X
Az előfizetési időszakban megrendezett Adózóna webináriumok

Az előfizetési időszakban megrendezett Adózóna webináriumok

    Az Adózóna Extra csomag tartalmazza az Adózóna által szervezett valamennyi webináriumot, amely az előfizetés időszakában kerül meghirdetésre.

    Példaként 2023 rendezvényei:

    • Nemzetközi adózás és munkajog – fókuszban a külföldi kiküldetések
    • EPR-kötelezettség: új előírások gyártókra, forgalmazókra és logisztikai szolgáltatókra
    • Visszaélés-bejelentési szabályok és gyakorlati teendők
    • EPR-kötelezettség: közeledik az első bevallás
    • Visszaélés-bejelentési szabályok, teendők
X
Ár (nettó + 27% Áfa)
* Az előfizetés éves díja egyösszegben fizetendő!
3 500 Ft + áfa / hó*
éves díj 41 990 Ft + áfa* (bruttó: 53 327 Ft)
4 333 Ft + áfa / hó*
éves díj 51 990 Ft + áfa* (bruttó: 66 027 Ft)
5 583 Ft + áfa / hó*
éves díj 66 990 Ft + áfa* (bruttó: 85 077 Ft)
Megrendelem Részletek

A START előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
Megrendelem Részletek

A MAX előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 2025-ös HVG Adó-különszám
  • » 2025-ös HVG Tb-különszám
  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
Megrendelem Részletek

A PRÉMIUM KREDIT előfizetéshez az alábbi szolgáltatásokat biztosítjuk

  • » 2025-ös HVG Adó-különszám
  • » 2025-ös HVG Tb-különszám
  • » 2024-es HVG Munkajog-különszám
  • » Garantált 16+16+2 kreditpont a 2024-es kreditpontszerzési évre
  • » 365 napos adozona.hu hozzáférés:
  • » Napi és heti hírlevelek valamint VálaszAdó havi adózási magazin a legizgalmasabb szakmai hírekről, törvényváltozásokról
  • » Hasznos, gyakorlatias cikkek adózási és azzal összefüggő területekről
  • » Kérdés-Válasz szolgáltatás és az archívum használata
  • » Jogszabályok szakértői kommentárjai
  • » Törvényjavaslatok és azok indokolása
  • » Praktikus kalkulátorok az adózás, számvitel és TB területeiről
  • » Eseménynaptár
  • » Időgép funkcióval ellátott online jogtár (adózás, számvitel, társadalombiztosítás, társasági jog, munkajog, vámjog és devizajog területeken)
  • » Jogesetek, bírósági határozatok
X
14 napig ingyen Kipróbálom Kipróbálom
Kipróbálom
Ha most rendeli meg és fizeti be Adózóna megrendelése díját, öné lehet a Tippek könyvviteli zárlathoz című kiadványunk egyike!
Az ajánlat a 2024. szeptember 3-ától 30-áig megrendelt és október 7-éig befizetett előfizetésekre vonatkozik.Részletek »

Kreditpont: Ha ön az Adózóna Prémium Kredit vagy Adózóna Extra csomagok valamelyikére fizet elő, akkor egy tetszőleges személy 16+16+2 kreditpont megszerzésére jogosult. Részletek »

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.

Körbevezetjük a megújult Adózónán!

Kattintson a gombra, és megmutatjuk, hol találja az oldal főbb funkcióit.

MégseTovább
Jogszabályok és jogi segédletek

Ide kattintva könnyedén kereshet a közteherviseléssel kapcsolatos jogszabályok, NAV-, illetve APEH-tájékoztatók, egyéb hivatalos szabályozási dokumentumok között! Könnyen elérheti innen a legfontosabb jogszabályokat is.

MégseTovább
Kalkulátorok A-tól Z-ig

Kalkulátorainkat megújítottuk, de a számítások továbbra is megbízhatóak, szakértőink ellenőrizték. Előfizetőink saját eredményeiket elmenthetik, könnyedén kinyomtathatják.

MégseTovább
Segítség a gyakorlatban!

Tekintse át, mások milyen kérdésekre keresik a választ, és mit tanácsoltak szakértőink. Előfizetőként Ön is kérdéseket tehet fel, amelyre rövid időn belül személyre szabott válasz születik.

MégseTovább
Határidők és szakmai események tára

Folyamatosan frissülő naptár szolgáltatásunk segít utánanézni a befizetési, bevallási, adatszolgáltatási határidőknek, megtalálja a részleteket, tájékoztatást kap konferenciákról, oktatásokról. Előfizetőink e-mailben is kérhetnek emlékeztetőt.

MégseTovább
Aktuálisabb témáink

Kategóriáink mintegy rovatként gyűjtik magukba szakmai cikkeinket, egyéb tartalmainkat. A jobb szélső linkre kattintva megtalálja további kategóriáink listáját is.

MégseTovább
Mi történt, amióta legutóbb nálunk járt...

Rendszeres látogatóként ezekre az ikonokra kattintva megtalálja a legutóbbi itt járta óta keletkezett cikkeinket, a közelgő eseményeket, vagy előfizetőnkként az Önnek szóló személyes üzenetek listáját.

MégseTovább
Legyen partnerünk!

Ha regisztrál nálunk és igénybe veszi előfizetőknek biztosított szolgáltatásainkat, számos hasznos funkcióval segítjük szakmai munkáját a mindennapokban. Ide kattintva tájékozódhat, miért érdemes előfizetővé válni!

Tovább