adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás a kriptoeszközök piacáról szóló 2024. évi VII. törvényhez - Indokolások Tára 2024/37.
Végső előterjesztői indokolás a kriptoeszközök piacáról szóló 2024. évi VII. törvényhez - Indokolások Tára 2024/37.

- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, valamint a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelölésről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés a) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
A törvényjavaslat elsődleges célja a kriptoeszközök piacairól, valamint az 1093/20...
A törvényjavaslat elsődleges célja a kriptoeszközök piacairól, valamint az 1093/2010/EU és az 1095/2010/EU rendelet, továbbá a 2013/36/EU és az (EU) 2019/1937 irányelv módosításáról szóló az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2023/1114 (2023. május 31.) rendeletének a magyar jogba történő megjelenítő átültetése.
A kriptoeszközök kínálta lehetőségekből és az általuk jelentett veszélyekből kifolyólag, a kialakítandó jogszabályoknak egyidejűleg kell támogatni az innovációt, az új technológiák alkalmazását, valamint biztosítani a fogyasztó- és befektető-védelem megfelelő szintjét, a kriptoeszközökkel kapcsolatos jogbiztonságot, a pénzügyi stabilitást és a monetáris szuverenitást. Az átültetett rendelet egy keretrendszer felállítását valósítja meg a kriptoeszközök vonatkozásában. Háromféle kriptoeszköz jelenik meg:
1) A szabályozás e-pénz tokennek definiálja azon kriptoeszközöket, amelyek a stabil értéküket egy törvényes fizetőeszközre történő hivatkozás által kívánják fenntartani.
2) A rendelet eszközalapú tokenként határozza meg azon kriptoeszközöket, amelyek nem e-tokenek, és amelyeknek célja a stabil érték fenntartása azáltal, hogy bármely más értékre vagy jogra, vagy ezek kombinációjára hivatkozik, beleértve egy ország egy vagy több hivatalos pénznemét.
3) Harmadik kategóriába az e-pénz tokennek és eszközalapú tokennek nem minősülők esnek. Ezekre enyhébb szabályozás került kialakításra. A rendelet a kriptoeszközök kibocsátóit, illetve kriptoeszközökkel kapcsolatos szolgáltatásokat nyújtó feleket is szabályozza (példaként az engedélyezési eljárásra vonatkozóan).
A törvényjavaslat a pénzügyi szektorhoz kapcsolódó szolgáltatást jelenít meg, a felügyeletet a pénzügyi szektor felügyeletéért felelős hatóság látja el, valamint vélelmezhetően a legszélesebb körben a pénzügyi szektor intézményei jelennek majd meg a szolgáltatás keretében, ugyanakkor a szabályozás a lehetséges szolgáltatás nyújtók körét jelentősen tágítja.