adozona.hu
Végső előterjesztői indokolás a tanárbéremeléshez szükséges egyes kormányrendeleti szabályokról szóló 3/2024. (I. 18.) Korm. rendelethez - Indokolások Tára 2024/11.
Végső előterjesztői indokolás a tanárbéremeléshez szükséges egyes kormányrendeleti szabályokról szóló 3/2024. (I. 18.) Korm. rendelethez - Indokolások Tára 2024/11.
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 3/2024. (I. 18.) Korm. rendelet
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Ezen indokolás a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 18. § (3) bekezdése, továbbá a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet 20. § (2) bekezdés b) pontja alapján a Magyar Közlöny mellékleteként megjelenő Indokolások Tárában közzétételre kerül.
Magyarország Kormányának vállalása értelmében a pedagógusok átlagbérének 2024-ben ...
Magyarország Kormányának vállalása értelmében a pedagógusok átlagbérének 2024-ben a diplomás átlagbér 71,8%-át, 2025-ben a diplomás átlagbér 80%-át el kell elérne, valamint ezt a bérszintet legalább 2030. december 31-ig fenn kell tartani.
A Kormány elkötelezett a pedagógus életpálya vonzóbbá tételében, így a tervezet ismételten megerősíti a Kormány fenti vállalásait és a 2024-es - átlagosan 32,2%-osra tervezett - béremelés megvalósítása érdekében további részletszabályokat tartalmaz.
A szabályozás - ha az érintett magasabb fokozatba történő átsorolás vagy a teljesítményértékelés eredménye okán lett magasabb illetményben nem részesült - háromévente automatikus 2,5%-os illetményemelést ír elő a pedagógusok számára.
A Kormány általános szakpolitikája értelmében a tudásalapú társadalomban a magasabb végzettség potenciálisan is nagyobb teljesítményt jelenthet, ennek értelmében - a magasabb alsó sávhatárokkal összefüggésben - a tervezet a végzettség mesterfokozat meglétét +2%-os, a matematika, digitális kultúra, természettudomány, integrált természettudomány, fizika, kémia, biológia, földrajz szakos szakképzettséget pedig az ezen tantárgyakat tanító pedagógusok esetén további 4%-os illetményemeléssel ismeri el. A 4%-os illetmény csak arra a hónapra jár, amelyben a tanár a tantárgyfelosztás értelmében az érintett tantárgyat tanítja, beleértve a nyári szünet időszakát is.
A tantárgyakat külön melléklet tartalmazza, azok köre elsősorban az egyes tárgyakkal összefüggő munkaerőpiaci helyzet, valamint a pedagógusok béremelése kapcsán folytatott társadalmi párbeszéd során a szakmai szervezetek részéről beérkezett észrevételek alapján került meghatározásra. A munkaerőpiaci helyzet esetében kiemelt figyelmet kell fordítani arra, hogy ezen tantárgyak oktatóinak a nem tanári pálya (pl. informatika, vegyészet, ipari kutatások) a versenypiacon jellemzően magasabb összegű fizetéseket kínál, erre figyelemmel a gyermekek tanuláshoz való jogának biztosítása érdekében célszerű, hogy az állam a köznevelés terén is versenyezni tudjon ezen vállalkozásokkal.
A tervezet mindezekkel összefüggésben meghatározza a fenti illetményemelés és a Púétv. szerinti esélyteremtési illetményrész viszonyát is. Az érintett egyéb juttatások - az esélyteremtési illetményrészhez hasonlóan - a Gyakornokokat is megilletik.
A fentieken kívül 2024-ben a havi illetmény további differenciálására nem kerül sor.
Amennyiben a tankerületi központ a kinevezési okmányban meghatározott munkavégzési helytől eltérő feladatellátási helyen történő munkavégzésre utasítja a pedagógust, akkor ezt köteles megindokolni, ennek természetesen része az is, hogy a munkáltató milyen indokok alapján jelöli ki az adott személyt.
A teljesítményértékelés során, annak eredményét figyelembe véve, a munkáltató a pedagógus havi illetményét alacsonyabb összegben nem állapíthatja meg.