adozona.hu
T/3523. számú törvényjavaslat indokolással - Egyes törvényeknek a nők, a gyermekek és a családok helyzetének javítását célzó módosításáról
T/3523. számú törvényjavaslat indokolással - Egyes törvényeknek a nők, a gyermekek és a családok helyzetének javítását célzó módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az igazságügyi alkalmazottak szolgálati jogviszonyáról szóló 1997. évi LXVIII. törvény 124. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az e törvényben nem szabályozott kérdésekben a szolgálati viszonyra az Mt. 6. és 7. §-át, 8. § (1)-(3) bekezdését, 9. §-át, 10. § (2) és (4) bekezdését, 12. §-át, 20. § (3) bekezdését, 21. § (1)-(3) bekezdését, 22. § (1) és (3)-(7) bekezdését, 23. §-át, 24. § (1) bekezdés első mondatának el...
"(1) Az e törvényben nem szabályozott kérdésekben a szolgálati viszonyra az Mt. 6. és 7. §-át, 8. § (1)-(3) bekezdését, 9. §-át, 10. § (2) és (4) bekezdését, 12. §-át, 20. § (3) bekezdését, 21. § (1)-(3) bekezdését, 22. § (1) és (3)-(7) bekezdését, 23. §-át, 24. § (1) bekezdés első mondatának első fordulatát és harmadik mondatát, valamint (2), (3) és (4) bekezdését, 25-28. §-át, 29. § (1) és (3)-(5) bekezdését, 30. §-át, 45. § (4) bekezdését, 51. § (2) bekezdés a) pontját, valamint (3) és (5) bekezdését, 55. § (1)-(4) bekezdését, 60. §-át, 61. § (1) bekezdés a) pontját és (2) bekezdését, valamint (4) bekezdés c) és d) pontját, továbbá (5) és (6) bekezdését, 64. § (3) és (4) bekezdését, 66. § (4) bekezdését, 70. § (4) bekezdését, 86. § (1) és (2) bekezdését, valamint (3) bekezdés b) pontját, 87. és 88. §-át, 91. §-át, 92. § (2) bekezdés a) pontját, valamint (4) és (5) bekezdését, 93. § (2)-(4) bekezdését, 97. § (1), (3) és (4) bekezdését, 99. §-át, 100. §-át, 102. § (1) és (5) bekezdését, 104. § (1), (3) és (4) bekezdését, 110-112. §-át, 113. § (5) és (6) bekezdését, 115. § (2) bekezdés a)-e) pontját, 118. § (1)-(3) bekezdését, 118/A. §-át, 126/B. §-át, 120. és 121. §-át, 122. § (3)-(5) bekezdését, 123. § (1)-(4) bekezdését, valamint (5) bekezdés a)-c) pontját és (5a) bekezdését, továbbá (7) bekezdését, 124-133. §-át, 134. § (1)-(3) bekezdését, valamint (4) bekezdés a) és b) pontját, 136. § (1) bekezdését, 153. §-át, 155. és 156. §-át, 157. § (1) bekezdését, 160-164. §-át, 192. § (1) bekezdését, 231. §-át, 270-271. §-át, 272. § (2)-(9) bekezdését, 273. § (1) és (2) bekezdését, 274. § (1) bekezdésének első fordulatát, valamint (2)-(5) bekezdését, 275. §-át, 286. §-át, 287. § (1a) és (4) bekezdését, 294. § (1) bekezdés c), d), g), h), i), m) és n) pontját, valamint (2) bekezdését megfelelően alkalmazni kell."
"(3) Amennyiben a gyermekgondozási díjra való jogosultságot megosztják egymás közt a szülők, akkor a jogosult a gyermekgondozási díjat az egyébként meghatározott jogosultsági időn túl további három hónapig is igénybe veheti. A jogosultság megosztását mindkét szülőnek kérelmeznie kell, a megosztás megállapításáról pedig határozatot kell hozni."
"(1) A családi pótlék havi összege 2023-ban
a) egygyermekes család esetén 24 400 forint,
b) egy gyermeket nevelő egyedülálló esetén 27 400 forint,
c) kétgyermekes család esetén gyermekenként 26 600 forint,
d) két gyermeket nevelő egyedülálló esetén gyermekenként 29 600 forint,
e) három- vagy többgyermekes család esetén gyermekenként 32 000 forint,
f) három vagy több gyermeket nevelő egyedülálló esetén gyermekenként 34 000 forint,
g) tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő család esetén, valamint a gyermekotthonban, javítóintézetben, büntetés-végrehajtási intézetben vagy szociális intézményben élő, a nevelőszülőnél elhelyezett, vagy a Gyvt. 72. § (1) bekezdése alapján ideiglenes hatállyal elhelyezett tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek után, továbbá a gyámhatóság által a szülői ház elhagyását engedélyező határozatban megjelölt személy esetén tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek után 46 600 forint,
h) tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermeket nevelő egyedülálló esetén a tartósan beteg, illetve súlyosan fogyatékos gyermek után 51 800 forint,
i) a 7. § (2) bekezdése szerinti személy esetén - a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - 40 600 forint,
j) a gyermekotthonban, javítóintézetben, büntetés-végrehajtási intézetben vagy szociális intézményben élő, a nevelőszülőnél elhelyezett, vagy a Gyvt. 72. § (1) bekezdése alapján ideiglenes hatállyal elhelyezett, a g) vagy a h) pont alá nem tartozó gyermek esetén, a gyámhatóság által a szülői ház elhagyását engedélyező határozatban megjelölt személy esetén, ha a gyermek nem tartozik a g) vagy a h) pont alá, valamint a 8. § (3) bekezdése alá tartozó személy esetén 29 600 forint."
(2) A családok támogatásáról szóló 1998. évi LXXXIV. törvény 11. §-a a következő (1a) bekezdéssel egészül ki:
"(1a) A családi pótlék havi összegét minden év január hónapjában az emelés évére tervezett, a központi költségvetésről szóló törvényben megállapított fogyasztói árnövekedésnek megfelelő mértékben kell emelni."
"(1a) ) A gyermekgondozási segélyben részesülő, kereső tevékenységet folytató személy kérelmére a kincstár a gyermekgondozási segély havi összegét - a kereső tevékenység folytatásának idejére - az (1) bekezdésben meghatározott összeg másfélszeresében határozza meg azzal, hogy annak kétharmadát olyan utalványban kell biztosítani, amely kizárólag a jogosult által a gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézmény [Gyvt. 41. § (3) bekezdés] térítési díjának kiegyenlítésére használható fel."
"(1) A bírák szolgálati viszonyára az e törvényben nem szabályozott kérdésekben az Mt. 6. §-át, 7. §-át, 9. §-át, 10. § (2) és (4) bekezdését, 12. §-át, 20. § (3) bekezdését, 22. § (1) és (3)-(7) bekezdését, 23. §-át, 24. § (1) bekezdés első mondatának első fordulatát és harmadik mondatát, valamint (2), (3) és (4) bekezdését, 25-28. §-át, 29. § (1) és (3)-(5) bekezdését, 45. § (4) bekezdését, 51. § (2) bekezdés a) pontját és (5) bekezdését, 55. § (1)-(4) bekezdését, 61. § (4) bekezdés c) és d) pontját, valamint (5) és (6) bekezdését, 64. § (3) és (4) bekezdését, 65. § (3) bekezdését, 70. § (4) bekezdését, 80. §-át, 93. § (2)-(4) bekezdését, 97. § (1) bekezdését, 102. § (1) és (5) bekezdését, 103. §-át, 104. § (1) bekezdését, 105. § (1) bekezdését, 113. §-át, 115. § (2) bekezdés a)-e) pontját, 118. § (1)-(3) bekezdését, 118/A. §-át, 126/B. §-át, 120-121. §-át, 122. § (3)-(5) bekezdését, 123. § (1)-(4) bekezdését, (5) bekezdés a) és c) pontját, (5a) bekezdését, valamint (7) bekezdését, 124-131. §-át, 133. § (1) és (2) bekezdését, 134. § (1)-(3) bekezdését, 154-156. §-át, 157. § (1) bekezdését, 160-164. §-át, 231. §-át, 270. §-át, 271. §-át, 272. § (2)-(9) bekezdését, 274. § (1) bekezdésének első fordulatát, valamint (2)-(5) bekezdését, 275. §-át, 286. §-át, 287. § (4) bekezdését, 294. § (1) bekezdés c), d), g), h), i), m) és n) pontját, valamint (2) bekezdését megfelelően alkalmazni kell."
"(12) A tanulók részére a szexuális kultúráról, a nemi életről, a nemi irányultságról, valamint a szexuális fejlődésről szóló foglalkozás megtartása során egyaránt figyelemmel kell lenni a családi értékek hangsúlyozására, a korszerű fogamzásgátlás módszereire és a társadalmi és nemi sokszínűség bemutatására."
"(3) A tankötelezettség annak a tanévnek a végéig tart, amelyben a tanuló a tizennyolcadik életévét betölti. A sajátos nevelési igényű tanuló tankötelezettsége meghosszabbítható annak a tanítási évnek a végéig, amelyben a huszonharmadik életévét betölti. A tankötelezettség meghosszabbításáról a szakértői bizottság szakértői véleménye alapján az iskola igazgatója dönt."
a) 9/A. §-a,
b) 97. § (1) bekezdése.
"(1a) Az (1) bekezdésben meghatározott részmunkaidő kikötése esetén a munkáltató - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - köteles a kormánytisztviselőnek a munkaidő egyenlőtlen beosztására vonatkozó kérelmét elfogadni."
(2) A közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 50. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) A huszonöt főnél kevesebb személyt foglalkoztató munkáltató a kormánytisztviselőnek a munkaidő egyenlőtlen beosztására vonatkozó kérelmét csak abban az esetben tagadhatja meg, ha az számára lényegesen nagyobb munkaszervezési terhet jelentene. A munkáltató köteles írásban megindokolni a kérelem megtagadását."
"109/A. §
(1) A női munkavállalót - indokolt esetben - havi egy nap menstruációs szabadság illeti meg (továbbiakban: menstruációs szabadság).
(2) A nő a menstruációs szabadságot szakorvosi vélemény alapján veheti igénybe. A szakorvosi véleményt legalább kétévente meg kell újítani."
"(1) Az állam - önmagukban vett méltóságuk és értékük miatt is - védi a család és a házasság intézményét, és elismeri a különböző együttélési modelleken alapuló családformák létjogosultságát.
(2) A rendezett családi viszonyok védelme és a gyermekek önazonossághoz való jogának érvényesülése különös jelentőséggel bír a testi, a szellemi és a lelki egészség megóvása érdekében."
(2) A családok védelméről szóló 2011. évi CCXI. törvény 1. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Az állam - annak érdekében, hogy minden gyermek családban nőhessen fel - támogatja az örökbefogadást, és gyors, méltányos határidőn belüli, a gyermek érdekeit szem előtt tartó örökbefogadási eljárás kialakítására törekszik."
(3) A családok védelméről szóló 2011. évi CCXI. törvény 1. §-a a következő (5) és (6) bekezdéssel egészül ki:
"(5) Tilos a különböző családformák közötti hátrányos megkülönböztetés.
(6) A vér szerinti és nem vér szerinti családi kapcsolatok védelme azonos szintű."
"(1) A családok támogatása olyan szociálpolitikai eszközök révén valósul meg, amelyek a gyermekek felnevelésében való közös felelősségünket fejezik ki, és a gyermekek gondozásával kapcsolatos feladatokhoz biztosítanak közösségi hozzájárulást. A családpolitika azon állami célkitűzések és eszközök összessége, amelyek a családi élet védelmét biztosítják."
"5/A. §
E törvényben foglalt célok és a gyermekek védelme érdekében tilos tizennyolc éven aluliak számára pornográf, valamint olyan tartalmat elérhetővé tenni, amely a szexualitást öncélúan ábrázolja."
"(1) A szülők a szülői felelősség alapján - külön törvényben foglalt eltéréssel - azonos kötelezettségekkel és jogokkal bírnak."
"(1) A kiskorú gyermeket nevelő szülőt a foglalkoztatása során a külön törvényben foglaltak szerint kiemelt munkajogi védelem, illetve a szülői szerep és a munkavégzés összehangolását, valamint a családi élet védelmét biztosító kedvezmények illetik meg. A kiskorú gyermeket nevelő szülő törvényben meghatározott feltételek szerinti kérelmére a munkáltató rugalmas (részmunkaidőben történő, illetve egyéb atipikus foglalkoztatási formákban való) munkavégzésre biztosít lehetőséget."
"(1) Az állam a gyermeket nevelő családok számára különböző szociálpolitikai elvek szerinti családtámogatási rendszereket működtet. Az állam kiemelt feladata a rászoruló családok támogatása, a családok szociális biztonságának megteremtése és megőrzése."
"(1) Az állam pénzbeli támogatás vagy természetbeni ellátás formájában hozzájárul a várandóssággal, a szüléssel, a szülőnek a gyermek gondozásával és nevelésével, valamint a taníttatásával összefüggő költségeihez.
(2) A támogatás formája és mértéke külön törvényben foglaltak szerint - így különösen a család szerkezetére, a családban nevelt gyermekek számára és életkorára, a gyermek tartósan beteg vagy súlyosan fogyatékos állapotára - családonként eltérő."
(2) A családok védelméről szóló 2011. évi CCXI. törvény 23. §-a a következő (4) bekezdéssel egészül ki:
"(4) Az állam a pénzbeli és természetbeni támogatásokon felül a szociális és gyermekjóléti szolgáltatások körébe tartozó, családokat segítő szolgáltatási formákkal is hozzájárul a családi élet védelméhez, a családpolitikai célok megvalósulásához."
"24. §
A gyermeket nevelő szülő rugalmas foglalkoztatásához, illetve a gyermek gondozása céljából igénybe vett pénzbeli ellátás igénybevételét követő foglalkoztatásához az állam külön törvényben foglaltak szerint járulékkedvezményt nyújt."
"(4) A munkavállalóval szemben olyan alkalmassági vizsgálat alkalmazható, amelyet munkaviszonyra vonatkozó szabály ír elő, vagy amely munkaviszonyra vonatkozó szabályban meghatározott jog gyakorlása, kötelezettség teljesítése érdekében szükséges. Tilos a munkavállalót terhesség megállapítására irányuló vizsgálat elvégzésére, illetve erről szóló igazolás bemutatására kötelezni."
"126/A. §
(1) A női munkavállalót - indokolt esetben - havi egy nap menstruációs szabadság illeti meg (továbbiakban: menstruációs szabadság).
(2) A nő a menstruációs szabadságot szakorvosi vélemény alapján veheti igénybe. A szakorvosi véleményt legalább kétévente meg kell újítani."
"Családon belüli erőszak"
"212/A. §
(1) Aki a jelenlegi vagy volt hozzátartozója, élettársa vagy annak hozzátartozója vagy élettársa, továbbá az elkövetővel érzelmi közösségben lévő vagy volt személy, valamint a nevelése, felügyelete, gondozása alatt álló vagy - ha a bűncselekményt ezzel összefüggésben követik el - korábban állt személy sérelmére
a) olyan ismétlődő erőszakos, elszigetelő vagy súlyosan megalázó magatartást tanúsít, ilyennel fenyeget, vagy egyéb módon olyan állapotot idéz elő és tart fenn, amely komoly fizikai vagy lelki szenvedést okoz,
b) a közös gazdálkodás körébe tartozó vagyoni elemet a közös gazdálkodás alól egyoldalúan kivonja, és ezzel a sértettet akarata ellenére gazdaságilag függő helyzetbe hozza vagy ellehetetleníti,
c) kizsákmányolja, ha súlyosabb bűncselekmény nem valósul meg,
bűntettet követ el, és 3 évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában hozzátartozónak minősül a gyám és a gyámolt, a gondnok, a gondnokolt és az elkövető kiskorú gyermekének nevelésére, gondozására köteles személy is.
(3) 164. § (3) és (4) bekezdése szerinti testi sértést, a 194. § (1) bekezdése szerinti személyi szabadság megsértését vagy kényszerítést, egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(4) Az (1) bekezdés alkalmazásában kizsákmányolás a kiszolgáltatott helyzetbe hozott vagy helyzetben tartott sértett e helyzetének kihasználásával történő előnyszerzés.
(5) Az (1) bekezdés alkalmazásában elszigetelés a sértett társadalmi kapcsolatrendszerének tartós és rendszeres rombolása."
"(1) Aki más valamely nemzeti, etnikai, faji, vallási csoporthoz vagy a lakosság egyes csoportjaihoz tartozása vagy vélt tartozása, így különösen fogyatékossága, neme, nemi identitása, szexuális irányultsága miatt olyan, kihívóan közösségellenes magatartást tanúsít, amely alkalmas arra, hogy az adott csoport tagjában riadalmat keltsen, bűntett elkövetése miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
(2) Aki mást valamely nemzeti, etnikai, faji, vallási csoporthoz vagy a lakosság egyes csoportjaihoz tartozása vagy vélt tartozása, így különösen fogyatékossága, neme, nemi identitása, szexuális irányultsága miatt bántalmaz, illetve erőszakkal vagy fenyegetéssel arra kényszerít, hogy valamit tegyen, ne tegyen vagy eltűrjön, egy évtől öt évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő."
"119/A. §
(1) Az állomány női tagját - indokolt esetben - havi egy nap menstruációs szabadság illeti meg (továbbiakban: menstruációs szabadság).
(2) Az állomány női tagja a menstruációs szabadságot szakorvosi vélemény alapján veheti igénybe. A szakorvosi véleményt legalább kétévente meg kell újítani."
"147/A. §
(1) A hivatásos állomány női tagját - indokolt esetben - havi egy nap menstruációs szabadság illeti meg (továbbiakban: menstruációs szabadság).
(2) A hivatásos állomány női tagja a menstruációs szabadságot szakorvosi vélemény alapján veheti igénybe. A szakorvosi véleményt legalább kétévente meg kell újítani."
(Külön döntés nélkül különleges bánásmódot igénylő személynek minősül)
"d) kapcsolati erőszak (Btk. 212/A) sértettje."
"130/A. §
(1) A női kormánytisztviselőt - indokolt esetben - havi egy nap menstruációs szabadság illeti meg (továbbiakban: menstruációs szabadság).
(2) A női kormánytisztviselő a menstruációs szabadságot szakorvosi vélemény alapján veheti igénybe. A szakorvosi véleményt legalább kétévente meg kell újítani."