T/13877. számú törvényjavaslat indokolással - az olaj- és gázárak világpiaci csökkenésével összefüggésben a rezsicsökkentések végrehajtásáról szóló 2013. évi LIV. törvény módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az Országgyűlés tekintettel arra, hogy
- hatalmas a magyar háztartások tartozásállománya, a közüzemi díjtartozással rendelkező fogyasztók száma hétszázezerrel több, a közüzemi díjtartozások összege pedig mintegy 22 milliárd forinttal magasabb, mint amennyi 2009-ben volt, több mint 100 ezer háztartásban díjtartozás miatt szünetel az áram- gáz- vagy távhőszolgáltatás;
-, az új adók, adóemelések és díjemelések, valamint az adójóváírás elvesztése miatt a magyar családok kétharmada összességében...

T/13877. számú törvényjavaslat indokolással - az olaj- és gázárak világpiaci csökkenésével összefüggésben a rezsicsökkentések végrehajtásáról szóló 2013. évi LIV. törvény módosításáról
2017. évi .... törvény az olaj- és gázárak világpiaci csökkenésével összefüggésben a rezsicsökkentések végrehajtásáról szóló 2013. évi LIV. törvény módosításáról
Az Országgyűlés tekintettel arra, hogy
- hatalmas a magyar háztartások tartozásállománya, a közüzemi díjtartozással rendelkező fogyasztók száma hétszázezerrel több, a közüzemi díjtartozások összege pedig mintegy 22 milliárd forinttal magasabb, mint amennyi 2009-ben volt, több mint 100 ezer háztartásban díjtartozás miatt szünetel az áram- gáz- vagy távhőszolgáltatás;
-, az új adók, adóemelések és díjemelések, valamint az adójóváírás elvesztése miatt a magyar családok kétharmada összességében még az eddig bevezetett rezsicsökkentéssel együtt is kevesebb pénzből gazdálkodik, mint 2010-ben;
- az olaj- és az import földgázárak az elmúlt két évben jelentősen és tartósan mérséklődtek, ezért van mód és lehetőség nagyobb energiaár-csökkentésre, amely érzékelhető megélhetési költségcsökkenést eredményezhet a családok számára,
- van mód és lehetőség igazságos energiaár-csökkentésre, amely ott ad többet, ahol nagyobb a szükség,
az energiaárak világpiaci csökkenése pozitív hatásainak a lakossághoz történő igazságos eljuttatása érdekében a következő törvényt alkotja:
1. §
A rezsicsökkentések végrehajtásáról szóló 2013. évi LIV. törvény (a továbbiakban: Rezsi tv.) 1. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A földgázellátásról szóló 2008. évi XL. törvény (a továbbiakban: Get.) 3. § 8. pontjában meghatározott egyetemes szolgáltatás keretében vételező, a Get. 3. § 47. pontjában meghatározott lakossági fogyasztók részére, az egyetemes szolgáltató által kibocsátott számlában a 2017. április 1-jét követő időszakban igénybe vett földgázszolgáltatás MJ-ban meghatározott mennyiségéért fizetendő összeg, valamint a szolgáltatás rendelkezésre állásáért fizetendő havi alapdíj együttes értéke 1200 m3/év - külön jogszabály szerinti nagycsaládos kedvezményre jogosult felhasználó esetén a nagycsaládos kedvezmény szerinti jogosultsághoz tartozó - fogyasztásig nem haladhatja meg az azonos elosztói területen, az egyetemes szolgáltató által a 2016. január 1-jén alkalmazott díjak (beleértve a biztonsági készletezési díjat) alapján azonos hőmennyiségre, azonos számú hónapra, azonos körülmények között (azonos kedvezménymérték esetén) számított összeg 80%-át."
2. §
A Rezsi tv. 2. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A villamos energiáról szóló 2007. évi LXXXVI. törvény (a továbbiakban: Vet.) 3. § 7. pontjában meghatározott egyetemes szolgáltatás keretében vételező, a Vet. 3. § 42. pontjában meghatározott lakossági fogyasztó részére, az egyetemes szolgáltató által kibocsátott számlában a 2017. április 1-jét követő időszakban igénybe vett villamos energiáért fizetendő összeg 2400 kWh/év fogyasztásig nem haladhatja meg a 2016. január 1-jén alkalmazott díjak alapján azonos energia mennyiségre, azonos számú hónapra, azonos körülmények között (azonos árszabás mellett) számított összeg 90%-át."
3. §
A Rezsi tv. 3. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) A távhőszolgáltatásról szóló 2005. évi XVIII. törvény (a továbbiakban: Tszt.) 3. § b) pontjában meghatározott díjfizető közül a lakossági díjfizető (a továbbiakban: lakossági díjfizető) és a Tszt. 3. § g) pont ga) alpontjában meghatározott lakossági felhasználó részére, a távhőszolgáltató által kibocsátott számlában a 2017. április 1-jét követő időszakra vonatkozóan meghatározott szolgáltatási egységre jutó, az igénybevett távhőszolgáltatásért fizetendő összeg nem haladhatja meg a 2016. január 1-jén alkalmazott díjtételek alapján, ugyanazon feltételekkel (fogyasztás, légtérfogat stb.) számított összeg 90%-át."
4. §
Ez a törvény 2017 április 1-jén lép hatályba és a hatálybalépését követő napon hatályát veszti.
INDOKOLÁS
A magyarországi földgázárak alakulását alapvetően meghatározó olajáraknak, és a nyugateurópai import földgázáraknak az elmúlt két évben történt jelentős és tartós - mintegy 60-70%-os - mértékű csökkenése lehetővé, a magyar háztartások jövedelmi és vagyoni viszonyai pedig szükségessé teszik olyan szabályozási intézkedések megtételét, amelyek biztosítják, hogy az árcsökkenés kedvező hatásai a lakossághoz eljussanak. Nem lenne helyénvaló, ha a földgázár-csökkenés jótékony hatása nem jutna el a magyar családokhoz.
Jelenleg is hatalmas a magyar háztartások tartozásállománya: mind a közüzemi díjtartozással rendelkező fogyasztók száma, mind a közüzemi díjtartozások összege közel 22 milliárd forinttal magasabb, mint amennyi 2009-ben volt. 2016 novemberének végén több mint 100 ezer háztartásban szünetelt díjtartozás miatt az áram- gáz- vagy távhőszolgáltatás, az új adók, adóemelések és díjemelések, valamint az adójóváírás elvesztése miatt a magyar családok kétharmada összességében még az eddig bevezetett rezsicsökkentéssel együtt is kevesebb pénzből gazdálkodik, mint 2010-ben.
Javaslatunk - a korábbi rezsicsökkentések idején is javasolt megoldással azonos módon - a társadalmi igazságossággal összhangban álló rezsicsökkentést kíván lehetővé tenni, mivel van mód és lehetőség ennek végrehajtására, mindez csak kormányzati akarat és képesség kérdése.
Leegyszerűsítve a javaslat célját az alábbiak szerint lehet megfogalmazni: sokkal olcsóbban (akár 20%-kal olcsóbban) kapják az energiát az átlagfogyasztású, vagy annál kisebb fogyasztással rendelkező családok.
Az átlagos fogyasztásig adott jelentős mértékű árcsökkentés azoknál a családoknál jelent nagyobb megtakarítást, ahol erre nagyobb szükség van (akiknek alig jelentett valamilyen előnyt az egy kulcsos adó és a gyermek után igénybe vehető adókedvezmény, de nagy terhet jelentett az ÁFA növelése, a biztosítási adó és az áthárított tranzakciós adó, és az EU rekord infláció). Így ott lehetne nagyobb segítséget adni a megélhetési költségek csökkentésében, ahol nagyobb a szükség, hiszen az eddigi egységes mértékű árcsökkentés esetén a megtakarítás 3/4-e a lakosság legtöbbet fogyasztó (és jellemzően legvagyonosabb) 1/4-énél csapódott le. Ráadásul, az elmúlt évek kormányzati intézkedései, adóemelései, megszorításai jellemzően a kisebb jövedelemmel rendelkező háztartásokat jobban terhelték. Az intézkedés célja tehát, hogy a kisebb fogyasztású, jellemzően szerényebb körülmények között élő, átlagos családok olcsóbban jussanak hozzá a létfenntartásukhoz szükséges energiához, míg a tehetősebb fogyasztók - nagyobb teherbíró képességük ellenére - ne kapjanak nagyobb kedvezményt. A javaslat szerinti szabályozás ösztönöz az energiatakarékosságra is azzal, hogy a nagyobb fogyasztáshoz nem rendel díjcsökkentést.
Javasoljuk tehát, hogy 2017. április 1-jétől jelenjen meg végre a nemzetközi olaj- és import földgázár-csökkenés hatása lakossági földgáz-, villamos energia- és távhőárakban. Utoljára 2004-2005-ben került átlagosan 40-50 dollár körüli szintre az olaj árfolyama. Ekkor a földgáz ára 40-50 forint volt köbméterenként. A javaslatunk szerint 2017. április 1-jétől az átlagfogyasztás mértékéig alkalmazandó 20%-os árcsökkentés megfelelően biztosítja, hogy a lakossághoz eljussanak a földgáz világpiaci árcsökkenés kedvező hatásai. A földgáz áram- és távhőtermelésben betöltött szerepére tekintettel ugyancsak indokolt a lakosságnál hatósági árcsökkentést bevezetni. A javaslatunk alapján 2017. április 1-jétől 10%-kal csökkennek a lakossági áramárak, és 10%-kal mérséklődnek a távhőárak.
A javaslatunk összhangban van a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal 2015. áprilisi közleményében foglaltakkal is, amely szerint a betárolt olcsóbb földgáz árhatásának a 2016. évben már jelentkeznie kell. Javaslatunk összhangban van azon kormánypárti politikusok - így különösen az Országgyűlés Gazdasági bizottsága elnökének - véleményével is, akik szerint a javaslat akkor válik időszerűvé, ha az árcsökkenés tartóssá válik. Tekintettel a Kormány várakozása szerint is "az olajár hosszabb ideig elmarad a korábbi években tapasztalt magas szinttől", vagyis a 2017. évi költségvetés tervezése során 42,6 dolláros hordónkénti olajárral számolt, az árcsökkenés tartósnak, a javaslat pedig időszerűnek tekintendő.
Javaslatunk figyelembe veszi a kormány azon szándékát, hogy mindenkire terjedjen ki az árcsökkentés, de igazságosabb és gazdasági hatásában is jobb megoldást jelent. A 2017. április 1-jétől alkalmazandó földgáz- illetve villamos energia árcsökkentésre vonatkozó javaslat hatásában azt is jelenti, hogy az átlagfogyasztás felett mindenkinek csökken a számlája, ugyanakkor mindenkinek azonos összeggel csökken a számlája. Rövidebben: mindenki azonos összegű megtakarítást ér el. Ez igazságosabb megoldás annál, mint mikor minél többet fogyaszt valaki, annál több kedvezményt élvez. A családok földgáz és villamos energia felhasználása szorosan összefügg a család anyagi helyzetével (a kisszámú kivétellel a szociális rendszer keretében kell foglalkozni). Az átlagos fogyasztásig adott jelentős mértékű árcsökkentés azoknál a családoknál jelent nagyobb megtakarítást, ahol erre a legnagyobb szükség van (akiknek alig jelentett valamilyen előnyt az egy kulcsos adó és a gyermek után igénybe vehető adókedvezmény, de nagy terhet jelentett az ÁFA növelése, a biztosítási adó és az áthárított tranzakciós adó). Aki a medencéjét, vagy a szaunáját akarja fűteni, az is összegszerűen csak ugyanannyi kedvezményt lap, mint egy átlagember. Vagyis a javaslatunk az átlagemberek számára jelent nagyobb tehercsökkenést.
A javaslatunk nem érinti a nagycsaládosok kedvezményét, hiszen egy nagycsaládnak természetszerűleg lehet az átlagosnál nagyobb energiafelhasználása. Ezért az ő esetükben is érvényesíteni lehet a teljes árcsökkentést, még akkor is, ha a fogyasztásuk az átlagnál nagyobb mértékű.
Az átlagos családoknál elérhető megtakarítás megjelenhet az élelmiszer fogyasztás növekedésében is és ez kedvezően hat a gazdasági növekedésre is. A fogyasztás növekedésével csökkenő mértékű árcsökkentés elősegíti azt is, hogy a nagyfogyasztók ösztönözve legyenek az energiamegtakarító beruházásokra.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.