adozona.hu
T/13159. számú törvényjavaslat indokolással - egyes pénzügyi és gazdasági tárgyú törvények módosításáról
T/13159. számú törvényjavaslat indokolással - egyes pénzügyi és gazdasági tárgyú törvények módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
Az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 17. § (4) bekezdésében a "10" szövegrészek helyébe a "9" szöveg lép.
A helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény (a továbbiakban: Htv.) a 11. §-t követően a következő 11/A. §-sal egészül ki:
"11/A. § Adóköteles az önkormányzat illetékességi területén lévő ingatlanon elhelyezett, a településkép védelméről szóló törvény szerinti reklámhordozó."
A Htv. a 12. §-t követően a következő 12/A. §-sal egészül ki:
"12/A. &se...
"11/A. § Adóköteles az önkormányzat illetékességi területén lévő ingatlanon elhelyezett, a településkép védelméről szóló törvény szerinti reklámhordozó."
"12/A. § Az adó alanya a 11/A. § szerinti esetben az, aki az év első napján a reklámhordozó Polgári Törvénykönyv szerinti tulajdonosa."
"(5) A 11/A. § szerinti esetben az adókötelezettség a reklámhordozó elhelyezésére vonatkozó hatósági engedély kiadását, engedély hiányában a reklámhordozó ingatlanon való elhelyezését követő év első napján keletkezik. Az adókötelezettség a reklámhordozó lebontása, eltávolítása vagy megsemmisülése, de legkorábban az adókötelezettség keletkezése évének utolsó napjával szűnik meg."
"15/A. § A 11/A. § szerinti esetben az adó alapja a reklámhordozó reklámközzétételre használható, m -ben - két tizedesjegy pontossággal - számított felülete."
"16/A. § Az adó évi mértékének felső határa a 15/A. § szerinti adóalap esetén 12 000 Ft/m2."
"(4) Az ingatlan, ingatlanra vonatkozó vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem, ha az átruházás a megszerzés évében vagy az azt követő öt évben történik, az (1)-(3) bekezdés szerint kiszámított összeg (e § alkalmazásában: számított összeg)
1. 100 százaléka a megszerzés évében és az azt követő évben,
2. 90 százaléka a megszerzés évét követő második évben,
3. 60 százaléka a megszerzés évét követő harmadik évben,
4. 30 százaléka a megszerzés évét követő negyedik évben,
5. 0 százaléka a megszerzés évét követő ötödik és további évben."
1. 3. § 5. pontjában a "legfeljebb 10 százalék" szövegrész helyébe a "kevesebb, mint 9 százalék" szöveg,
2. 29. §-ában a "27 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás"" szövegrész helyébe a "22 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás" szöveg, a "megállapított jövedelem 78 százalékát" szövegrész helyébe a "megállapított jövedelem 82 százalékát" szöveg,
3. 29. §-ában a "22 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás"" szövegrész helyébe a "20 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás"" szöveg, a "megállapított jövedelem 82 százalékát" szövegrész helyébe a "megállapított jövedelem 83 százalékát" szöveg,
4. 47. § (5) bekezdésében a "megállapított rész 78 százaléka"" szövegrész helyébe a "megállapított rész 82 százaléka" szöveg, a "27 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás megfizetésére" szövegrész helyébe a "22 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás megfizetésére" szöveg,
5. 47. § (5) bekezdésében a "megállapított rész 82 százaléka"" szövegrész helyébe a "megállapított rész 83 százaléka" szöveg, a "22 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás megfizetésére" szövegrész helyébe a "20 százalékos mértékű egészségügyi hozzájárulás megfizetésére" szöveg,
6. 49. § (4) bekezdés záró szövegrészében az "a vállalkozói személyi jövedelemadóelőleget az adóelőleg-alap 500 millió forintot meg nem haladó összegére 10 százalékkal, a meghaladó részre 19 százalékkal állapítja meg" szövegrész helyébe az "a vállalkozói személyi jövedelemadó-előleg az adóelőleg-alap 9 százaléka" szöveg,
7. 49/B. § (9) bekezdés nyitó szövegrészében a "módosított vállalkozói adóalap - 500 millió forintot meg nem haladó összege után 10 százalék, az e feletti összegre 19 százalék" szövegrész helyébe a "módosított vállalkozói adóalap - 9 százaléka" szöveg,
8. 49/B. § (10) bekezdésében az "adóévi összegét az adóévben érvényesített összes kedvezmény értékéből az 500 millió forintot meg nem haladó rész után 10 százalék, az e feletti összegre 19 százalék adómértékkel kell kiszámítani" szövegrész helyébe az "adóévi összege az adóévben érvényesített összes kedvezmény 9 százaléka" szöveg
9. 62/A. § (1) bekezdés záró szövegrészében a "(4) és (6) bekezdése nem alkalmazhatók" szövegrész helyébe a "(4) bekezdése nem alkalmazható" szöveg;
10. 63. § (10) bekezdésében a "(4), illetve (6) bekezdésének" szövegrész helyébe a "(4) bekezdésének" szöveg
lép.
(Az adózás előtti eredményt csökkenti:)
"m) a korai fázisú vállalkozásban szerzett részesedés bekerülési értékének (ideértve a szerzést követő tőkeemelésre tekintettel a bekerülési érték növekményét is) háromszorosa a részesedés szerzésének adóévében és az azt követő három adóévben, egyenlő részletekben, de adóévenként legfeljebb 20 millió forint, figyelemmel a (8)-(8d) bekezdésben foglaltakra,"
"19. § A társasági adó mértéke a pozitív adóalap 9 százaléka."
"(1) Az adózó a (2) és (4) bekezdés szerinti, részére kiadott támogatási igazolásban szereplő összegig - döntése szerint - a támogatás (juttatás) adóéve és az azt követő adóévek adójából, de utoljára a támogatás (juttatás) naptári évét követő nyolcadik naptári évben lezáruló adóév adójából adókedvezményt vehet igénybe, függetlenül attól, hogy e támogatással nem növeli adózás előtti eredményét az adóalap megállapításakor. Az adókedvezmény igénybevételének feltétele, hogy az adózó a (8) bekezdés szerint arra jogosult szervezet részére a (6) bekezdésben meghatározott kiegészítő támogatást a támogatás juttatásának adóévében megfizeti."
(2) A Tao. törvény 22. § (6) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(6) Az (1) bekezdés szerinti kiegészítő támogatás az adókedvezményre jogosító támogatási igazolásban meghatározott összeg 19. § szerinti adókulccsal kiszámított értékének legalább 75 százaléka."
(3) A Tao. törvény 22. § (12) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(12) Ha az adózó a (6) bekezdésben meghatározott kiegészítő támogatást a támogatás adóévét követően, de legkésőbb a támogatás adóévére vonatkozó társasági adóbevallás benyújtására nyitva álló határidőig fizeti meg, akkor az (1) bekezdés szerinti adókedvezményt legfeljebb az e §-ban foglaltak szerint a részére kiállított támogatási igazolásban szereplő összeg 80 százalékáig veheti igénybe."
"(6) Az adózó az adókedvezményt a beruházás üzembe helyezését követő adóévben -vagy döntése szerint a beruházás üzembe helyezésének adóévében - és az azt követő tizenkét adóévben, legfeljebb a bejelentés, illetve a kérelem benyújtásának adóévét követő tizenhatodik adóévben veheti igénybe."
"(2) Az adózó a (3) bekezdés szerint a részére kiállított támogatási igazolásban szereplő összegig - döntése szerint - a támogatás (juttatás) adóéve és az azt követő adóévek adójából, de utoljára a támogatás (juttatás) naptári évét követő nyolcadik naptári évben lezáruló adóév adójából - feltéve, hogy a támogatási igazolás kiállítására irányuló kérelemnek a támogatás igénybevételére jogosult szervezet általi benyújtásakor az adózónak nincs lejárt köztartozása -adókedvezményt vehet igénybe, függetlenül attól, hogy e támogatással nem növeli adózás előtti eredményét az adóalap megállapításakor."
(2) A Tao. törvény 22/C. § (3a) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3a) Az adózó a támogatási igazolásban meghatározott összeg 19. § szerinti adókulccsal számított értéke legalább 75 százalékát köteles szponzori vagy támogatási szerződés keretében, kizárólag a szerződésben meghatározott sporttevékenység támogatása érdekében
a) az (1) bekezdés a)-d) pontja hatálya alá tartozó támogatás esetén - az adózó döntése szerint - vagy a támogatási igazolás szerint támogatásban részesített látvány-csapatsport országos sportági szakszövetsége részére, vagy az e látvány-csapatsport keretében vagy érdekében az (1) bekezdés b)-d) pontjában meghatározottak szerint működő sportszervezet (sportiskola), közhasznú alapítvány részére,
b) az (1) bekezdés e) pontjában meghatározott támogatás esetén a támogatásban részesített Magyar Olimpiai Bizottság részére
a támogatás adóévében megfizetni."
"(2) A belföldi illetőségű adózó és a külföldi vállalkozó a társasági adó megállapításakor az adóalapot úgy módosítja, hogy az ne tartalmazza a külföldön adóztatható jövedelmet, ha nemzetközi szerződés így rendelkezik."
"(47) A 18/D. § (1) és (7) bekezdésének alkalmazásában az áttérést megelőző adóév fizetendő adóját az adózó a 19. § áttérés adóévének első napján hatályos rendelkezései szerint előírt mértékkel számítottan veszi figyelembe.
(48) Az egyes pénzügyi és gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló 2016. évi ... törvénnyel megállapított 22/B. § (6) bekezdését első alkalommal a 2016. december 31-ét követően benyújtott fejlesztési adókedvezmény iránti bejelentésekben és kérelmekben szereplő beruházások vonatkozásában lehet alkalmazni.
(49) Az egyes pénzügyi és gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló 2016. évi ... törvénnyel megállapított 22/C. § (2) bekezdését első alkalommal a 2011 -2012-es támogatási időszakra nyújtott támogatások kapcsán lehet alkalmazni.
(50) Az egyes pénzügyi és gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló 2016. évi ... törvénnyel hatályon kívül helyezett 22. § (7) bekezdését és 22/C. § (3b) bekezdését a 2016. adóévi adózás előtti eredmény terhére nyújtott támogatásokra is alkalmazni kell.
(51) Annak az adózónak, amely a 2015. adóévi társasági adókötelezettség megállapítása során a 2015. adóévben hatályos 19. § (1) bekezdése szerinti mértéket alkalmazta, a 26. §-ban foglaltaktól eltérően a 2017. adóév első félévében fizetendő adóelőlege a 2015. adóévre fizetendő adója kilenc tizenkilenced részének 20 millió forinttal növelt összegének 50 százaléka, de legfeljebb a 2015. adóévre fizetendő adója összegének fele. A 2017. adóév első félévében fizetendő adóelőleg összegéről az állami adó- és vámhatóság 2017. adóév első hónapjának 15. napjáig határozatban dönt.
(52) A 26. §-ban foglaltaktól eltérően a 2017. adóév második félévében, és a 2018. adóév első félévében fizetendő adóelőleget a 19. § 2017. január 1-jétől hatályos rendelkezései szerint előírt mértékkel számítottan (ideértve különösen az adókedvezmények összegét) kell megállapítani."
1. 4. § 11. pont nyitó szövegrészében és 4. § 11. pont c) alpontjában a "10 százalékot" szövegrész helyébe a "9 százalékot" szöveg;
2. 15/A. § (6) bekezdésében a "19. § (1) bekezdése szerinti mértékkel" szövegrész helyébe a " 19. § szerinti adókulccsal" szöveg;
3. 26/A. § (8) bekezdésében a "19 százalékával" szövegrész helyébe a "9 százalékával" szöveg;
4. 26/A. § (11) bekezdésében a "19%-ának" szövegrész helyébe a "9 százalékának" szöveg
lép.
1. 22. § (7) bekezdése;
2. 22. § (8) bekezdésében az "és (7)" szövegrész;
3. 22/C. § (3) bekezdés a) pontjában az "és (3b)" szövegrész;
4. 22/C. § (3b) bekezdése.
"(1) A közfoglalkoztatásról és a közfoglalkoztatáshoz kapcsolódó, valamint egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CVI. törvény 1. § (3) bekezdésében felsorolt közfoglalkoztatót a közfoglalkoztatási jogviszonyban történő foglalkoztatás esetére az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény (a továbbiakban: Eat.) szerinti szociális hozzájárulási adóból igénybe vehető részkedvezmény illeti meg. A részkedvezmény egyenlő a közfoglalkoztatott természetes személyt az adómegállapítási időszakra megillető, az adó alapjának megállapításánál figyelembe vett, a közfoglalkoztatottat terhelő közterhekkel és más levonásokkal nem csökkentett közfoglalkoztatási bér, de legfeljebb a közfoglalkoztatási garantált bér 130 százaléka után az Eat. 459. § (1) bekezdése szerinti adó mértékének 50 százalékával megállapított összeggel."
"(1) Rehabilitációs kártyára az a megváltozott munkaképességű személy jogosult, aki a rehabilitációs hatóság által végzett hatályos komplex minősítés szerint a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 3. § (2) bekezdés a) pontjában, vagy b) pont ba) vagy bb) alpontjában foglalt minősítési kategóriába tartozik.
(2) Rehabilitációs kártyára az a személy is jogosult, aki 2011. december 31 -én III. csoportos rokkantsági, baleseti rokkantsági nyugdíjban vagy rendszeres szociális járadékban részesült.
(3) A rehabilitációs kártyára való jogosultság megszűnik, ha a rehabilitációs hatóság megállapítja, hogy az (1) bekezdés szerinti feltétel nem teljesül."
"(1) A munkaadó az őt az érvényes Rehabilitációs kártyával rendelkező megváltozott munkaképességű személlyel fennálló adófizetési kötelezettséget eredményező munkaviszonyra tekintettel terhelő számított adóból adókedvezményt vehet igénybe. A kedvezmény az adó alapjának megállapításánál figyelembe vett, a munkavállalót terhelő közterhekkel és más levonásokkal nem csökkentett (bruttó) munkabér, de legfeljebb a minimálbér kétszeresének az Eat. 459. § (1) bekezdésben meghatározott adómérték szerinti része."
"(3) A különadó alapjának 9. § szerint meghatározott összegét
a) az Szja tv. rendelkezéseinek alkalmazásában a jövedelem kiszámításánál nem kell figyelembe venni, azonban a kifizetés évére vonatkozó személyi jövedelemadó-bevallásban elkülönítve be kell vallani;
b) a társadalombiztosítás ellátásaira és a magánnyugdíjra jogosultakról, valamint e szolgáltatások fedezetéről szóló törvény alkalmazásában - figyelemmel a d) pont rendelkezésére - nem kell járulékalapnak tekinteni;
c) az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény (a továbbiakban: Eat.) alkalmazásában - figyelemmel a d) pont rendelkezésére - nem kell a szociális hozzájárulási adó alapjának tekinteni;
d) a b) és c) pont rendelkezésétől eltérően, a felmentési (felmondási) időnek a munkavégzési kötelezettséggel nem járó részére kifizetett munkabért, illetmény összegét szociális hozzájárulási adó alapként és nyugdíj alapjául szolgáló jövedelemként, valamint a munkavégzési kötelezettség alóli mentesítés idejét nyugdíjra jogosító szolgálati időként kell figyelembe venni.
(4) A szociális hozzájárulási adó alapjának nem minősülő különadó-alap után a kifizető az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény 3. § (1) bekezdése szerinti egészségügyi hozzájárulást fizet. A (3) bekezdés d) pontjában említett különadó-alap után a kifizető az Eat. 459. § (1) bekezdésében meghatározott mértékű szociális hozzájárulási adót fizet, továbbá a magánszemély a járulékfizetési kötelezettségét is a 10. § szerinti adó megfizetésével teljesíti."
8. A szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2011. évi CLV. törvény módosítása
"(1b) A szakképzési hozzájárulás alapját csökkenti az azon foglalkoztatott természetes személyeknek (munkavállalóknak) a szociális hozzájárulási adó alapjának megállapításánál figyelembe vett, a munkavállalót terhelő közterhekkel és más levonásokkal nem csökkentett (bruttó) munkabérének összege, de legfeljebb a kedvezménnyel érintett munkavállalónként havonta 500 ezer forint, amely munkavállalók munkaviszonyára tekintettel a tárgyhónapban a szociális hozzájárulási adó alanya az Eat. 462/F. §-ában meghatározott, kutatók foglalkoztatása után járó az Eat. 459. § (1) bekezdésében meghatározott adómérték szerinti szociális hozzájárulási adókedvezményt érvényesít. Részmunkaidős foglalkoztatott esetén legfeljebb 500 ezer forint arányosan csökkentett része vehető figyelembe. E bekezdés alkalmazásában részmunkaidős foglalkoztatásnak az a foglalkoztatás minősül, amelynek munkaszerződésben meghatározott időtartama nem éri el a betöltött munkakörre érvényes teljes munkaidőt."
"(1) Az adó mértéke 22 százalék. A fizetendő adó az adóalap után számított adó (számított adó), csökkentve az adó fizetésére kötelezettet törvény rendelkezése alapján megillető adókedvezmények összegével."
"(1) Az adó mértéke 20 százalék. A fizetendő adó az adóalap után számított adó (számított adó), csökkentve az adó fizetésére kötelezettet törvény rendelkezése alapján megillető adókedvezmények összegével."
"467/J. § Az adó, az adókedvezmény mértékének változása esetén az adó alanya a megváltozott adómértéket, kedvezménymértéket az arra a hónapra vonatkozóan bevallott jövedelmekre alkalmazza először, amely hónapban a megváltozott adómérték, kedvezménymérték hatályba lép."
1. 461. § (2) bekezdésében a "de legfeljebb 100 ezer forint 14,5 százalékával" szövegrész helyébe a "de legfeljebb 100 ezer forint után a 459. § (1) bekezdés szerinti adómérték 50 százalékával megállapított összeggel" szöveg;
2. 462. § (3) bekezdésében a "munkabérnek, de legfeljebb a minimálbér kétszeresének a 13,5 százalékával" szövegrész helyébe a "munkabér, de legfeljebb a minimálbér kétszerese után a 459. § (1) bekezdés szerinti adómérték 50 százalékával megállapított összeggel" szöveg;
3. 462/A. § (2) bekezdésében a "de legfeljebb a minimálbér kétszeresének huszonhét százalékával" szövegrész helyébe a "de legfeljebb a minimálbér kétszerese után a 459. § (1) bekezdés szerinti adómértékkel megállapított összeggel" szöveg;
4. 462/B. § (2) bekezdésében a "100 ezer forint 27 százalékával" szövegrész helyébe a "100 ezer forint után a 459. § (1) bekezdés szerinti adómértékkel megállapított összeggel" szöveg;
5. 462/B. § (3) bekezdésében a "de legfeljebb 100 ezer forint 14,5 százalékával" szövegrész helyébe a "de legfeljebb 100 ezer forint után a 459. § (1) bekezdés szerinti adómérték 50 százalékával megállapított összeggel" szöveg;
6. 462/C. § (2) bekezdésében a "de legfeljebb 100 ezer forint 27 százalékával" szövegrész helyébe a "de legfeljebb 100 ezer forint után a 459. § (1) bekezdés szerinti adómértékkel megállapított összeggel " szöveg, a "14,5 százalékával" szövegrész helyébe a "de legfeljebb 100 ezer forint után a 459. § (1) bekezdés szerinti adómérték 50 százalékával megállapított összeggel" szöveg;
7. 462/D. § (2) bekezdésében a "de legfeljebb 100 ezer forint 27 százalékával" szövegrész helyébe a "100 ezer forint után a 459. § (1) bekezdés szerinti adómértékkel megállapított összeggel" szöveg, a " 14,5 százalékával" szövegrész helyébe a " 100 ezer forint után a 459. § (1) bekezdés szerinti adómérték 50 százalékával megállapított összeggel" szöveg;
8. 462/D. § (3) bekezdésében a "de legfeljebb 100 ezer forint 27 százalékával" szövegrész helyébe a "de legfeljebb 100 ezer forint után a 459. § (1) bekezdés szerinti adómértékkel megállapított összeggel " szöveg, a "14,5 százalékával" szövegrész helyébe a "100 ezer forint után a 459. § (1) bekezdés szerinti adómérték 50 százalékával megállapított összeggel" szöveg;
9. 462/E. § (2) bekezdésében a "de legfeljebb 100 ezer forint 27 százalékával" szövegrész helyébe a "de legfeljebb 100 ezer forint után a 459. § (1) bekezdés szerinti adómértékkel megállapított összeggel" szöveg, a " 14,5 százalékával" szövegrész helyébe a " 100 ezer forint után a 459. § (1) bekezdés szerinti adómérték 50 százalékával megállapított összeggel" szöveg;
10. 462/F. § (2) bekezdés a) pontjában a "de legfeljebb 500 ezer forint 27 százalékával" szövegrész helyébe a "de legfeljebb 500 ezer forint után a 459. § (1) bekezdés szerinti adómértékkel megállapított összeggel" szöveg;
11. 462/F. § (2) bekezdés b) pontjában a "de legfeljebb 200 ezer forint 14,5 százalékával" szövegrész helyébe a "de legfeljebb 200 ezer forint után a 459. § (1) bekezdés szerinti adómérték 50 százalékával megállapított összeggel" szöveg;
12. 462/G. § (2) bekezdésében a "de legfeljebb 100 ezer forint 14,5 százalékával" szövegrész helyébe a "de legfeljebb 100 ezer forint után a 459. § (1) bekezdés szerinti adómérték 50 százalékával megállapított összeggel" szöveg;
13. 462/H. § (2) bekezdésében a "50 százalékának 19 százalékos adókulccsal számított összegével" szövegrész helyébe a "50 százalékának a Tao. törvény 19. §-a szerinti adókulccsal számított összegével" szöveg;
lép.
1. 10. § (1) bekezdésében az "ellátások számításának alapja havi 81 300 forint" szövegrész helyébe az "ellátások számításának alapja havi 90 000 forint" szöveg, a "136 250 forint" szövegrész helyébe a " 150 000 forint" szöveg,
2. 21. § (1) bekezdésében a " 16" szövegrész helyébe a " 14" szöveg
lép.
1. 10. § (1) bekezdésében az "ellátások számításának alapja havi 90 000 forint" szövegrész helyébe a "ellátások számításának alapja havi 93 500 forint" szöveg, a "150 000 forint" szövegrész helyébe a "157 000 forint" szöveg,
2. 21. § (1) bekezdésében a "14" szövegrész helyébe a "13" szöveg,
3. 23. § (2) bekezdésében a " 14" szövegrész helyébe a " 13" szöveg
lép.
11. Az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló CXXVII. törvény módosításáról szóló 2016. évi LXVI. törvény módosítása
33. §
Az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról szóló 2016. évi LXVI. törvény 33. §-ában a Katv. 23. § (2) bekezdését megállapító rendelkezés a "16" szövegrész helyett a "14" szöveggel lép hatályba.
12. Az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2016. évi CXXV. törvény módosítása
34. §
Nem lép hatályba az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2016. évi CXXV. törvény
1. 16. § (2) bekezdése,
2. 22. §-a.
"(13) A (12) bekezdésben meghatározott követelményeknek való megfelelést külső szakértő (a továbbiakban: tanúsító szervezet) által kiadott, az informatikai rendszerre vonatkozó tanúsítással kell igazolni. A tanúsító szervezettel, a tanúsítással és a tanúsítási eljárás maximális díjával szemben támasztott követelményeket külön jogszabály határozza meg."
(2) A Bszt. 12. §-a a következő (15) és (16) bekezdéssel egészül ki:
"(15) A tanúsító szervezet és alvállalkozója a vizsgált intézmény kezelésében lévő, a tanúsítás lefolytatásához szükséges adatokat - ideértve a személyes adatokat és üzleti titkokat is - a tanúsítással igazolandó követelmények teljesülésének vizsgálata céljából, a tanúsítási eljárás lefolytatásához szükséges mértékben, a tanúsítási eljárás befejezéséig jogosult kezelni, azokat harmadik személy részére nem továbbíthatja.
(16) A tanúsító szervezet és alvállalkozója köteles szabályzatban rögzíteni azon munkaköröket, amelyeket betöltő személyek a tanúsítási eljárás során az üzleti titkokhoz hozzáférhetnek, annak tartalmát megismerhetik. Az eljárásban részt vevő munkatársakat a tanúsítási eljárás során tudomásukra jutott üzleti titok tekintetében titoktartási kötelezettség terheli a tanúsító szervezetnél fennálló jogviszonyuk megszűnését követően is."
(A befektetési vállalkozás és az árutőzsdei szolgáltató, a befektetési vállalkozásban és az árutőzsdei szolgáltatóban)
"e) a befektetési vállalkozás és az árutőzsdei szolgáltató által megbízott tanúsító szervezet és alvállalkozója ezt a tanúsítási eljárás lefolytatása keretében ismeri meg."
(személy vagy bármely más személy, aki valamilyen módon birtokába jutott, az üzleti titkot - a (2) és (3) bekezdésben foglalt kivétellel - időbeli korlátozás nélkül köteles megőrizni.)
"a) a befektetési szolgáltatási tevékenység végzésének, a kiegészítő szolgáltatás nyújtásának és az árutőzsdei szolgáltatás nyújtásának személyi, tárgyi, technikai, biztonsági feltételeit és a tanúsítási eljárás maximális díjával szemben támasztott feltételeit,"
(rendeletben állapítsa meg.)
"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott követelményeknek való megfelelést külső szakértő (a továbbiakban: tanúsító szervezet) által kiadott, az informatikai rendszerre vonatkozó tanúsítással kell igazolni. A tanúsító szervezettel, a tanúsítással és a tanúsítási eljárás maximális díjával szemben támasztott követelményeket külön jogszabály határozza meg."
(2) Az Fsztv. 12/A. §-a a következő (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A tanúsító szervezet és alvállalkozója a vizsgált intézmény kezelésében lévő, a tanúsítás lefolytatásához szükséges adatokat - ideértve a személyes adatokat és üzleti titkokat is - a tanúsítással igazolandó követelmények teljesülésének vizsgálata céljából, a tanúsítási eljárás lefolytatásához szükséges mértékben, a tanúsítási eljárás befejezéséig jogosult kezelni, azokat harmadik személy részére nem továbbíthatja.
(5) A tanúsító szervezet és alvállalkozója köteles szabályzatban rögzíteni azon munkaköröket, amelyeket betöltő személyek a tanúsítási eljárás során az üzleti titkokhoz hozzáférhetnek, annak tartalmát megismerhetik. Az eljárásban részt vevő munkatársakat a tanúsítási eljárás során tudomásukra jutott üzleti titok tekintetében titoktartási kötelezettség terheli a tanúsító szervezetnél fennálló jogviszonyuk megszűnését követően is"
(Fizetési titok csak akkor adható ki harmadik személynek, ha)
"d) a pénzforgalmi intézmény, elektronikuspénz-kibocsátó intézmény által megbízott tanúsító szervezet és alvállalkozója ezt a tanúsítási eljárás lefolytatása keretében ismeri meg."
"a) a pénzforgalmi intézmény, az elektronikuspénz-kibocsátó intézmény és a pénzforgalmi szolgáltatási, elektronikuspénz-kibocsátási tevékenységet végző Posta Elszámoló Központot működtető intézmény informatikai rendszerének biztonsági követelményeit, továbbá a pénzforgalmi intézmény, az elektronikuspénz-kibocsátó intézmény vonatkozásában a biztonsági tanúsítási eljárás lefolytatásának maximális díjára vonatkozó mértéket és"
"(2) Az (1) bekezdésben meghatározott követelményeknek való megfelelést külső szakértő (a továbbiakban: tanúsító szervezet) által kiadott, az informatikai rendszerre vonatkozó tanúsítással kell igazolni. A tanúsító szervezettel, a tanúsítással és a tanúsítási eljárás maximális díjával szemben támasztott követelményeket külön jogszabály határozza meg."
(2) A Hpt. 67/A. §-a a következő (4) és (5) bekezdéssel egészül ki:
"(4) A tanúsító szervezet és alvállalkozója a vizsgált intézmény kezelésében lévő, a tanúsítás lefolytatásához szükséges adatokat - ideértve a személyes adatokat és üzleti titkokat is - a tanúsítással igazolandó követelmények teljesülésének vizsgálata céljából, a tanúsítási eljárás lefolytatásához szükséges mértékben, a tanúsítási eljárás befejezéséig jogosult kezelni, azokat harmadik személy részére nem továbbíthatja.
(5) A tanúsító szervezet és alvállalkozója köteles szabályzatban rögzíteni azon munkaköröket, amelyeket betöltő személyek a tanúsítási eljárás során az üzleti tikokhoz hozzáférhetnek, annak tartalmát megismerhetik. Az eljárásban részt vevő munkatársakat a tanúsítási eljárás során tudomásukra jutott üzleti titok tekintetében titoktartási kötelezettség terheli a tanúsító szervezetnél fennálló jogviszonyuk megszűnését követően is"
(Banktitok csak akkor adható ki harmadik személynek, ha)
"d) a pénzügyi intézmény által megbízott tanúsító szervezet és alvállalkozója ezt a tanúsítási eljárás lefolytatása keretében ismeri meg."
(Felhatalmazást kap a Kormány arra, hogy rendeletben állapítsa meg:)
"c) a 3. § (1) bekezdésében, valamint a 3. § (2) bekezdésében meghatározott pénzügyi szolgáltatások, illetve kiegészítő pénzügyi szolgáltatások folytatásához szükséges személyi és tárgyi feltételekre, továbbá a tanúsítási eljárás maximális díjával szemben támasztott feltételekre,"
(vonatkozó részletes szabályokat.)
"(5) A (4) bekezdésben meghatározott követelményeknek való megfelelést külső szakértő (a továbbiakban: tanúsító szervezet) által kiadott, az informatikai rendszerre vonatkozó tanúsítással kell igazolni. A tanúsító szervezettel, a tanúsítással és a tanúsítási eljárás maximális díjával szemben támasztott követelményeket külön jogszabály határozza meg."
(2) A Bit. 94. §-a a következő (7) és (8) bekezdéssel egészül ki:
"(7) A tanúsító szervezet és alvállalkozója a vizsgált intézmény kezelésében lévő, a tanúsítás lefolytatásához szükséges adatokat - ideértve a személyes adatokat és üzleti titkokat is - a tanúsítással igazolandó követelmények teljesülésének vizsgálata céljából, a tanúsítási eljárás lefolytatásához szükséges mértékben, a tanúsítási eljárás befejezéséig jogosult kezelni, azokat harmadik személy részére nem továbbíthatja.
(8) A tanúsító szervezet és alvállalkozója köteles szabályzatban rögzíteni azon munkaköröket, amelyeket betöltő személyek a tanúsítási eljárás során az üzleti titkokhoz hozzáférhetnek, annak tartalmát megismerhetik. Az eljárásban részt vevő munkatársakat a tanúsítási eljárás során tudomásukra jutott üzleti titok tekintetében titoktartási kötelezettség terheli a tanúsító szervezetnél fennálló jogviszonyuk megszűnését követően is. "
(Biztosítási titok csak akkor adható ki harmadik személynek, ha)
"c) a biztosító vagy a viszontbiztosító által megbízott tanúsító szervezet és alvállalkozója ezt a tanúsítási eljárás lefolytatása keretében ismeri meg."
"c) a biztosítók és viszontbiztosítók informatikai rendszere védelmének követelményeire és a tanúsítási eljárás maximális díjával szemben támasztott követelményeire,"
(vonatkozó részletes szabályokat rendeletben állapítsa meg.)
"(10) A sportigazgatási szerv a sportcélú ingatlan elidegenítéséhez szükséges hozzájárulást az erre irányuló kérelem benyújtásától számított 8 napon belül - az (5) bekezdés szerinti feltételektől függetlenül - köteles kiadni abban az esetben, ha a (4) bekezdés szerinti elidegenítési tilalom időtartamából hátralevő idő nem haladja meg az 5 évet és az érintett sportcélú ingatlan elidegenítése folytán a Magyar Állam szerzi meg 1/1 tulajdoni arányban a sportcélú ingatlan tulajdonjogát.
(11) A (10) bekezdés szerinti esetben a (4) bekezdés szerinti elidegenítési és terhelési tilalom a Magyar Állam tulajdonjogának megszerzésével egyidejűleg megszűnik.
(12) A sportigazgatási szerv a sportcélú ingatlan megterheléséhez szükséges hozzájárulást az erre irányuló kérelem benyújtásától számított 8 napon belül - az (5) bekezdés szerinti feltételektől függetlenül - köteles kiadni abban az esetben, ha a (4) bekezdés szerinti terhelési tilalom időtartamából hátralevő idő nem haladja meg az 5 évet és a megterhelés folytán a Magyar Állam szerez jogosultságot az érintett sportcélú ingatlanon.
(13) A (10) bekezdés, illetve a (12) bekezdés alkalmazása esetén a Magyar Állam által a tulajdonjog, illetve egyéb vagyonértékű jog megszerzéséért teljesítendő ellenérték nem haladhatja meg az érintett ingatlan, illetve vagyonértékű jog igazságügyi ingatlanforgalmi szakértő által megállapított értékének 1. számú mellékletben meghatározott értékekkel csökkentett összegét.
(14) A (10) és (12) bekezdés szerinti kérelemhez a sportszervezet, mint kérelmező az ingatlan tulajdonjoga megszerzésének időpontját igazoló okiratot, valamint az ingatlan (10) bekezdés szerinti elidegenítésére, illetve (12) bekezdés szerinti terhelésére vonatkozó okiratokat, valamint a (13) bekezdés szerinti értékbecslést köteles csatolni."
"16. § 2012. január 1-je után ingyenesen szerzett sportcélú ingatlanok esetében az 5. § (5) bekezdés a) és b) pontjában foglalt rendelkezések, valamint a (10) bekezdés rendelkezései nem alkalmazhatóak."
"17. § Az 5. § (10) bekezdés alapján a Magyar Állam tulajdonába került sportcélú ingatlan esetében a Kormány nyilvános határozatban dönthet az ingatlan sportcéltól eltérő hasznosításáról."
(1a) A nyugdíjbiztosítási igazgatási szervek a nyugdíjbiztosítás szervei közreműködésével nyújtott juttatások nyújtása, valamint a nyugdíjfolyósító szerv által folyósított ellátásokkal és nyugdíjbiztosítás szervei közreműködésével nyújtott juttatásokkal kapcsolatos kormányzati tájékoztatás céljából, a tájékoztatás teljesítéséhez, valamint a juttatás nyújtásához és nyújtásának ellenőrzéséhez szükséges időtartamban kezelhetik az ellátásban, juttatásban részesülő személyek nevére, lakcímére, nyugdíjfolyósítási törzsszámára és a folyósított ellátásra, nyújtott juttatásra vonatkozó adatokat.
"(1) A reklámközvetítő a reklám közzétevőjétől vagy más személytől a reklámközvetítés során vagy a reklámközvetítési tevékenységével összefüggésben közvetve vagy közvetlenül -a reklámközvetítési tevékenységre vonatkozó díjon felül - ajándékot, a reklám közzétevőjétől vagy a nevében eljáró médiahirdetésifelület-értékesítőtől kapott árengedmény kivételével vagyoni előnyt vagy más juttatást nem fogadhat el. A reklám közzétevője vagy a nevében eljáró médiahirdetésifelület-értékesítő a reklámközvetítő részére árengedmény kivételével vagyoni előnyt vagy más juttatást nem adhat."
"(1) Az a reklámszolgáltató, aki a reklám közzététele tekintetében tervezési, tanácsadási vagy a reklám közzétételére alkalmas eszköz kiválasztására - ide nem értve a reklámközvetítést - vonatkozó szolgáltatást nyújt, a reklám közzétételére alkalmas eszközzel rendelkező személytől vagy a nevében eljáró médiahirdetésifelület-értékesítőtől ajándékot, árengedményt, kedvezményt, vagyoni előnyt vagy más juttatást nem fogadhat el. A reklám közzétételére alkalmas eszközzel rendelkező személy vagy a nevében eljáró médiahirdetésifelület-értékesítő a reklám közzététele tekintetében tervezési, tanácsadási vagy a reklám közzétételére alkalmas eszköz kiválasztására - ide nem értve a reklámközvetítést - vonatkozó szolgáltatást nyújtó reklámszolgáltató részére árengedményt, kedvezményt, vagyoni előnyt vagy más juttatást nem adhat."
"5/F. § (1) Az 5/C. § és az 5/D. § (1) és (4) bekezdésének megsértése esetén a fogyasztóvédelmi hatóság jár el. A fogyasztóvédelmi bírság összege az elért vagyoni előny ötvenszerese. A fogyasztóvédelmi bírságot azzal szemben kell kiszabni, akinél a vagyoni előny jelentkezik, illetve aki a vagyoni előnyt nyújtja.
(2) Amennyiben az állami adóhatóság az 5/C. § és az 5/D. § (1) és (4) bekezdésében foglaltak megsértésére utaló körülmény jut tudomására, abban az esetben köteles ezt haladéktalanul a fogyasztóvédelmi hatóság tudomására juttatni.
(3) A reklámközvetítésre vonatkozó szerződés és a reklám közzétételére irányuló szerződésnek az 5/C. § és az 5/D. § (1) bekezdésébe ütköző rendelkezése semmis."
"5/G. § Az 5/C. § és az 5/D. § (1) és (4) bekezdésének megsértése esetén a Gazdasági Versenyhivatal köteles versenyfelügyeleti eljárás lefolytatni az érintett személyekkel, illetve szervezetekkel szemben."
"(3) A központi államigazgatási szerv szervezeti és működési szabályzata a szerv vezetőjének hatáskörébe tartozó egyes ügyekben a kiadmányozási jogot a szervvel állami vezetői szolgálati jogviszonyban vagy állami vezetőként betöltött jogviszonyban, vezetői munkakörrel rendelkező kormányzati szolgálati jogviszonyban álló személyre, illetve a miniszterelnök közvetlen irányítása alatt álló és kormányrendeletben a központi államigazgatási szervnél irányítási jogkörrel felruházott kormánybiztosra ruházhatja, aki a döntés meghozatala során a szerv vezetője nevében jár el."
(2) A 35. §-46. §, 53. §-54. §, és a 56. § a törvény kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
(3) Az 1. §, a 7. §, a 8. § 1., 2., 4., 6-10. pontjai, 9. §-20. §, 22. §-27. §, 29. §-31. §, 51. §, 57. § és az 1. melléklet 2017. január 1-jén lép hatályba.
(4) A 55. § a törvény kihirdetését követő 30. napon lép hatályba.
(5) A 2. §-6. §, a 8. § 3. és 5. pontjai, 21. §, 28. §, 32. § 2018. január 1-jén lép hatályba.
[A 8. § (1) bekezdésének d) pontja alkalmazásában nem a vállalkozási tevékenység érdekében felmerült költségnek, ráfordításnak minősül különösen:]
"12. a 22. § (6) és (8) bekezdésében meghatározott kiegészítő támogatás és a 22/C. § (3a) bekezdésében meghatározott kiegészítő sportfejlesztési támogatás adóévi adózás előtti eredmény terhére elszámolt összege;"
"
A kormány továbbá hat évre szóló, a munkáltatókat a foglalkoztatással összefüggésben terhelő közterhek mértékét csökkentő programról is döntött. Az egyes pénzügyi és gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló törvényjavaslat (a továbbiakban: javaslat) a program első két évére - 2017-re és 2018-ra - vonatkozóan tartalmazza
- az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény,
- a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény,
- a társasági adóról szóló 1996. évi LXXXI. törvény,
- az egészségügyi hozzájárulásról szóló 1998. évi LXVI. törvény,
- a pályakezdő fiatalok, az ötven év feletti munkanélküliek, valamint a gyermek gondozását, illetve a családtag ápolását követően munkát keresők foglalkoztatásának elősegítéséről, továbbá az ösztöndíjas foglalkoztatásról szóló 2004. évi CXXIII. törvény,
- az egyes gazdasági és pénzügyi tárgyú törvények megalkotásáról, illetve módosításáról 2010. évi XC. törvény,
- a szakképzési hozzájárulásról és a képzés fejlesztésének támogatásáról szóló 2011. évi CLV. törvény,
- az egyes adótörvények és azzal összefüggő egyéb törvények módosításáról szóló 2011. évi CLVI. törvény,
- a kisadózó vállalkozások tételes adójáról és a kisvállalati adóról szóló 2012. évi CXLVII. törvény,
- az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények, valamint a Nemzeti Adó- és Vámhivatalról szóló 2010. évi CXXII. törvény módosításáról szóló 2016. évi LXVI. törvény és
- az egyes adótörvények és más kapcsolódó törvények módosításáról szóló 2016. évi CXXV. törvény
2017. január 1-jétől és 2018. január 1-jétől hatályba lépő módosításait.
A javaslat ezen túlmenően tartalmazza
- a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény,
- az egyes sportcélú ingatlanok tulajdoni helyzetének rendezéséről szóló 1996. évi LXV. törvény
- az igazságügyi alkalmazottak szolgálati jogviszonyáról szóló 1997. évi LXVIII. törvény,
- a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény,
- a befektetési vállalkozásokról és az árutőzsdei szolgáltatókról, valamint az általuk végezhető tevékenységek szabályairól szóló 2007. évi CXXXVIII törvény,
- a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény,
- a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény,
- a legfőbb ügyész, az ügyészek és más ügyészségi alkalmazottak jogállásáról és az ügyészi életpályáról szóló 2011. évi CLXIV. törvény,
- az egyes fizetési szolgáltatókról szóló 2013. évi CCXXXV törvény,
- a hitelintézetekről és a pénzügyi vállalkozásokról szóló 2013. évi CCXXXVII törvény és
- a biztosítási tevékenységről szóló 2014. évi LXXXVIII törvény módosítását.
A javaslat - figyelemmel a településképvédelmi szempontokra, a településkép védelméről szóló törvénnyel összefüggésben, az önkormányzatok adóztatási mozgásterének bővítése érdekében - 2018. január 1-jétől módosítja a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvényt. A javaslat szerint az építményadóztatás szabályai kiegészülnek a településkép védelméről törvény szerinti reklámhordozó utáni adókötelezettség tényállásával.
Tekintettel arra, hogy a magyarországi társasági adó mértéke módosul, a javaslat a kedvező illetékszabályok alkalmazhatóságának feltételrendszerét rögzítő szabályban is megváltoztatja az elvárt minimális mértékű társasági adónak megfelelő adómértékre utaló rendelkezést.
A javaslat szerint a fejlesztési adókedvezmény igénybevétele időtartamának meghosszabbítása a 2016. december 31-ét követően benyújtott fejlesztési adókedvezmény iránti bejelentésekben és kérelmekben szereplő beruházások vonatkozásában alkalmazható.
A javaslat kimondja, hogy sporttámogatás esetében az adókedvezmény igénybevételi idejének meghosszabbítása a korábbi támogatási időszakokra is vonatkozik.
A javaslat rögzíti, hogy a pótlólagos kiegészítő támogatást a 2016. adóévi adózás előtti eredmény terhére nyújtott támogatásokra is alkalmazni kell.
A javaslat gondoskodik a 2015-ben és 2016-ban felsőkulcsot alkalmazó adózók vonatkozásában az adóelőleg kötelezettség törvény erejénél fogva történő mérsékléséről. Naptári éves adózóknál ez azt jelenti, hogy az adóhatóság a 2017. január-június időszakra fog határozatot hozni 2017. január 15-ig. Az eltérő üzleti éves adózóknál az ennek értelemszerűen megfeleltethető időszakra, például ha a 2017. adóév március 1-jén kezdődik, akkor a 2017. március-augusztusi időszakra fog vonatkozni az adóhatósági határozat, melyet március 15-ig kell meghozni.
2. Jogtechnikai jellegű pontosítás.
3. Jogtechnikai jellegű pontosítás.
4. Jogtechnikai jellegű pontosítás.
A 2. pont szerinti javaslat a kisvállalati adó mértékét módosítja 2017. január 1-jétől.
A 2. és 3. pont szerinti javaslat a kisvállalati adó, illetve az adóelőleg mértékét módosítja 2018. január 1-jétől.