adozona.hu
T/12921. számú törvényjavaslat indokolással - a Szociális Munka Napjának munkaszüneti nappá nyilvánításáról
T/12921. számú törvényjavaslat indokolással - a Szociális Munka Napjának munkaszüneti nappá nyilvánításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2016. évi CLXXX. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény "A szociális szolgáltatást végzők jogai" alcíme a következő 94/M. §-sal egészül ki:
"94/M. § (1) November 12-e a Szociális Munka Napja, amely a személyes gondoskodást nyújtó intézményeknél, szolgáltatóknál munkaviszonyban vagy közalkalmazotti jogviszonyban álló dolgozókra kiterjedően munkaszüneti nap.
(2) A Szociális Munka Napján a szociális intézményekben a folyamatos ellátást a munka törvénykönyvéről...
"94/M. § (1) November 12-e a Szociális Munka Napja, amely a személyes gondoskodást nyújtó intézményeknél, szolgáltatóknál munkaviszonyban vagy közalkalmazotti jogviszonyban álló dolgozókra kiterjedően munkaszüneti nap.
(2) A Szociális Munka Napján a szociális intézményekben a folyamatos ellátást a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény 102. §-a szerinti munkaszüneti napokra egyébként irányadó munkarend szerint kell megszervezni és biztosítani."
"(6a) November 12-e a Szociális Munka Napja, amely a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti ide nem értve a bölcsődei ellátást és gyermekvédelmi intézményeknél, szolgáltatóknál, javítóintézeteknél munkaviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban vagy nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyban álló dolgozókra kiterjedően munkaszüneti nap.
(6b) A Szociális Munka Napján a gyermekjóléti, gyermekvédelmi intézményekben, javítóintézetekben a folyamatos ellátást a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 102. §-a szerinti munkaszüneti napokra egyébként irányadó munkarend szerint kell megszervezni és biztosítani."
(2) A Gyvt. 66/A. § (2) bekezdésében az "a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényt (a továbbiakban: Mt.)" szövegrész helyébe az "az Mt.-t" szöveg lép.
"(2) A helyi önkormányzat képviselő-testülete a 232/A. §-ban foglaltak szerint egy további munkaszüneti napot állapíthat meg."
(2) A K-ttv. VIII. Fejezete a "Címek" alcímet megelőzően a következő 232/A. §-sal és azt megelőző alcímmel egészül ki:
"Munkaszüneti nap
232/A. § (1) A helyi önkormányzat képviselő-testülete - a (2) bekezdésben foglalt feltétellel rendeletben rendelkezhet arról, hogy a képviselő-testület hivatala köztisztviselője számára a Közszolgálati Tisztviselők Napja, július 1-je, munkaszüneti nap.
(2) A helyi önkormányzat képviselő-testületének az (1) bekezdés szerinti rendelkezése esetén az azzal összefüggésben keletkező többletköltségek fedezetét a helyi önkormányzat saját bevétele biztosítja."
(3) A Kttv.
a) 225/L. § (1) bekezdésében a "valamint a 237. §-t" szövegrész helyébe az "a 232/A. §-t, valamint a 237. §-t" szöveg,
b) 253. § (1) bekezdésében az "a Közszolgálati Tisztviselők Napja alkalmából" szövegrész helyébe a "július 1-je alkalmából" szöveg
lép.
A szociális munka a társadalmi munkamegosztás kiemelkedően fontos, értékteremtő tevékenysége. Az ágazatban dolgozók megbecsülésének kifejezéseként, megfeszített munkájuk elismeréseként jelen törvényjavaslat (a továbbiakban: Javaslat) biztosítja, hogy a Szociális Munka Napja munkaszüneti napnak minősüljön.
2. A Javaslat egyebekben rendelkezik arról, hogy július 1-je, a Közszolgálati Tisztviselők Napja a továbbiakban - főszabály szerint - nem minősül munkaszüneti napnak.
a) a szociális szolgáltatások területén a személyes gondoskodást nyújtó intézményeknél, szolgáltatóknál, valamint
b) a gyermekjóléti, gyermekvédelmi területen a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti - ide nem értve a bölcsődei ellátást és gyermekvédelmi intézményeknél, szolgáltatóknál, javítóintézeteknél
munkaviszonyban vagy közalkalmazotti jogviszonyban álló dolgozókra, valamint nevelőszülői foglalkoztatási jogviszonyban állókra kiterjedően a Szociális Munka Napja munkaszüneti napnak minősüljön.
A Gyvt. lehetővé teszi, hogy a bölcsődék számára az emberi erőforrások minisztere nevelésgondozás nélküli munkanapot határozzon meg. Ennek alapján április 21-e a Bölcsődék Napja, egyszersmind nevelés-gondozás nélküli munkanap, amely mintegy 11 ezer bölcsődei dolgozót érint, ezért rájuk jelen Javaslatban foglalt új szabályozás nem terjed ki.
A bentlakást nyújtó szociális intézmények, a gyermekek átmeneti otthonai, a családok átmeneti otthonai, az otthont nyújtó és az utógondozói ellátást nyújtó gyermekotthonok (ideértve az utógondozó otthonokat), valamint a javítóintézetek folyamatos ellátást biztosítanak, ezért a Javaslat előírja, hogy a folyamatos ellátást a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény szerinti munkaszüneti napokra egyébként irányadó munkarend szerint kell megszervezni és biztosítani.
A Javaslat ugyanakkor - a kormányzati szolgálati, illetve az állami szolgálati jogviszonyban állók körén kívül esően - biztosítja annak a lehetőségét, hogy a helyi Önkormányzat képviselő-testülete a helyi önkormányzat saját bevételének terhére vállalhassa a munkaszüneti nappá minősítéssel összefüggésben felmerülő költségek biztosítását, ebben az esetben - és e feltétellel - július 1-je az adott önkormányzat érintett foglalkoztatottjai tekintetében továbbra is munkaszüneti napnak minősülhet.