T/12292. számú törvényjavaslat indokolással - A járművezetők számára biztonságos és egészségre nem ártalmas munkakörülmények feltételeinek megteremtéséről

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 17.§-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"17. § A közlekedés biztonságának fokozása, a közlekedési kultúra növelése, a közlekedési szabályok és a helyes közlekedési magatartásformák megismertetése érdekében rendszeressé kell tenni az erre irányuló nevelést, oktatást, felvilágosító- és propagandamunkát. A járművezetők pszichikai, kommunikációs és a konfliktuskezelésre való felkészítése az oktatási intézményben, a tanfolyamokon vagy ...

T/12292. számú törvényjavaslat indokolással - A járművezetők számára biztonságos és egészségre nem ártalmas munkakörülmények feltételeinek megteremtéséről
2016. évi ..... törvény a járművezetők számára biztonságos és egészségre nem ártalmas munkakörülmények feltételeinek megteremtéséről
1. §
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 17.§-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"17. § A közlekedés biztonságának fokozása, a közlekedési kultúra növelése, a közlekedési szabályok és a helyes közlekedési magatartásformák megismertetése érdekében rendszeressé kell tenni az erre irányuló nevelést, oktatást, felvilágosító- és propagandamunkát. A járművezetők pszichikai, kommunikációs és a konfliktuskezelésre való felkészítése az oktatási intézményben, a tanfolyamokon vagy a szaktanfolyamokon önálló óraszámban történik. "
2. §
(1) A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 19. §-a az alábbi új (2) bekezdéssel egészül ki:
"(2) A menetrend alapján közlekedő gépjárművekkel végzett közforgalmú személyszállításban olyan gépjármű vehet részt, amely az utazó munkavállalók számára is biztosítja a biztonságos és egészségre nem ártalmas munkavégzés feltételeit."
(2) A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 19.§-a az alábbi új (11) bekezdéssel egészül ki:
"(11) Közúti közlekedési szolgáltatás tevékenység nyújtása esetében a járművezető csak abban az esetben végezhet jegyárusítással, jegyellenőrzéssel és pénzkezeléssel kapcsolatos tevékenységet, ha ezen feladatok ellátásához jogszabály által előírt végzetséget igazoló okmánnyal rendelkezik."
3. §
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. §-a (3) bekezdés a) pontja egy új 39. ponttal egészül ki:
/Felhatalmazást kap a Kormány, hogy/
"39. a menetrend alapján közlekedő gépjárművekkel végzett közforgalmú személyszállításban részt vevő gépjárművön az utazó munkavállalók biztonságos és egészségre nem ártalmas munkavégzésének feltételeit,"
/rendeletben állapítsa meg./
4. §
Ez a törvény a kihirdetését követő napon lép hatályba.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
Egyre többször és egyre durvább módon támadnak meg közszolgáltatást végző tömegközlekedési eszközöket vezető sofőrök. Az atrocitások nem új keletűek és szinte az ország minden nagyobb városában lehet találkozni hasonló estekkel Debrecentől egészen Budapestig. A sajtóban megjelenő hírek szerint hol hangos szóváltás, hol ökölrázás, hol késsel való hadonászás, hol komolyabb tettlegességgel találja szembe magát a trolibuszvezető, buszvezető, vagy villamosvezető.
A közlekedés biztonsága elleni bűncselekmények és a közfeladatot ellátó személyek elleni erőszakos cselekményeknek gátat kell szabni. Nem lehet a tömegközlekedési járművek vezetőit szándékosan kitenni ezeknek a bántalmazásoknak, megaláztatásoknak.
Az egyre elszaporodó jelenséggel szemben a munkavállalók érdekvédelmét ellátó szakszervezetek is egyre többször emelik fel szavukat. Itt érdemes kiemelni pl. az Egységes Közlekedési Szakszervezetet, állításuk szerint a fővárosi tömegközlekedési eszközök vezetői számára jelenleg nem biztosítottak a biztonságos és egészségre nem ártalmas munkakörülmények. A sofőröket nem nagyon nyugtatja meg, hogy a rendőrök hosszabb vagy rövidebb időn belül elfogják az elkövetőket.
A jelenlegi helyzetben az lenne a cél, hogy az ország összes tömegközlekedési eszközén a sofőrök biztonságos körülmények között tudják ellátni feladatukat.
A szakszervezeti vezetők megszólalásaikból az olvasható ki, hogy már nagyon várják a dolgozók helyzetét javító kormányzati intézkedéseket. Ez a helyzet már odáig jutott, hogy akár munkabeszüntetésekre is hajlandóak lennének, annak érdekében, hogy ki tudják harcolni tagjaik számára a biztonságos és az egészségre nem ártalmas munkafeltételeket. Hiszen a buszt, a villamost vagy a trolibuszt vezető sofőr is ember.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
A tömegközlekedést végző vállalkozások munkavállalói számára kötelezően az oktatási programba be kell építeni a járművezetők pszichikai, kommunikációs és konfliktus kezelésre való felkészítését.
A 2. §-hoz
A közszolgáltatásokat végzők számára a biztonságos munkavégzést a jogszabályok és a biztonsági előírások határozzák meg. Cél, hogy a tömegközlekedési eszközöket vezető munkavállalók a rájuk bízott feladatokat a lehető legnagyobb biztonságban tudják elvégezni és ellátni.
Azok számára is meg kell teremteni a biztonságos munkavégzés szabályait és lehetőségeit, akik jegyárusítási vagy éppen jegyellenőrzés feladatokat látnak el.
Az Üzemben tartó csak olyan járművet adhat forgalomba, mely a járművezető számára biztosítja a biztonságos és egészségre nem ártalmas munkakörülmények feltételeit. Ennek keretében a sofőrök számára biztosított az utasoktól biztonságosan elzárt vezetői fülke megléte.
A 3. §-hoz
Felhatalmazó szabályt tartalmaz a Kormány számára, hogy rendeletben állapítsa meg az utazó munkavállalók biztonságos és egészségre nem ártalmas munkavégzésének feltételeit.
A 4. §-hoz
A törvény hatálybalépésének időpontja.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.