A 82. § (2) bekezdésének alkalmazása alá tartozó termékek, szolgáltatások
II. rész: szolgáltatások
"
E törvény kihirdetését követő hó 1. napján lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.
A helyi és helyközi tömegközlekedési vállalatok alulfinanszírozottsága, annak költség..." />

T/8342. számú törvényjavaslat indokolással - Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvénynek a tömegközlekedést biztosító cégek pénzügyi nehézségei könnyítése érdekében szükséges módosításáról

Kiválasztott időállapot: Mi ez?
  • Jogterület(ek):
  • Tipus:
  • Érvényesség kezdete: 
  • Érvényesség vége: 

MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?

Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: az Áfa tv.) 3. számú mellékletének II. része helyébe a következő rendelkezés lép:
"3- számú melléklet a 2007. évi CXXVII. törvényhez
A 82. § (2) bekezdésének alkalmazása alá tartozó termékek, szolgáltatások
II. rész: szolgáltatások
"
E törvény kihirdetését követő hó 1. napján lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.
A helyi és helyközi tömegközlekedési vállalatok alulfinanszírozottsága, annak költség...

T/8342. számú törvényjavaslat indokolással - Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvénynek a tömegközlekedést biztosító cégek pénzügyi nehézségei könnyítése érdekében szükséges módosításáról
2016. évi ... törvény
az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvénynek a tömegközlekedést biztosító cégek pénzügyi nehézségei könnyítése érdekében szükséges módosításáról
1. §
Az általános forgalmi adóról szóló 2007. évi CXXVII. törvény (továbbiakban: az Áfa tv.) 3. számú mellékletének II. része helyébe a következő rendelkezés lép:
"3- számú melléklet a 2007. évi CXXVII. törvényhez
A 82. § (2) bekezdésének alkalmazása alá tartozó termékek, szolgáltatások
II. rész: szolgáltatások
"
2. §
E törvény kihirdetését követő hó 1. napján lép hatályba és az azt követő napon hatályát veszti.
INDOKOLÁS
Általános indokolás
A helyi és helyközi tömegközlekedési vállalatok alulfinanszírozottsága, annak költségvetésből történő megsegítése hatalmas terhet ró a központi költségvetésre és ezen keresztül az összes adófizetőre. Ezen vállalkozások működőképességének fenntartása rendszeres költségvetési támogatást igényel, miközben ugyanezek a cégek ÁFA jogcímen hatalmas összegeket fizetnek a központi költségvetésbe.
Példaként említhetjük a BKV-t, amely menetdíjbevételeiből származó kb. 50 milliárd forint nettó árbevétele után 12,5 milliárd forint ÁFA-t volt köteles befizetni a költségvetésbe. Amennyiben a Javaslatban szereplő 5 százalékos ÁFA-nak megfelelő összeget kellett volna fizetnie, úgy a befizetendő adó összege 2,5 milliárd forint, a különbözetként mutatkozó 10 milliárd forintot pedig működésre, karbantartásra esetleg fejlesztésre, beruházásra, adósságcsökkentésre lehetett volna fordítani. Hasonló nagyságrendű összeggel számolhatunk a MAV esetében is.
A javaslat az SZJ 60.10.1 Helyközi vasúti személyszállítás és SZJ 60.21 Menetrendszerű egyéb szárazföldi személyszállítás tevékenységet, tehát jellemzően a MÁV, a BKV és a Volán-társaságok jegy- és bérleteladásból származó bevételének ÁFA-kötelezettségét érinti.
A javaslat célja tehát a helyi és helyközi tömegközlekedést biztosító vállalatok finanszírozásának könnyítése azáltal, hogy személyszállításból származó árbevételükből az általános szabályok szerinti (27 százalék) és a kedvezményes (5 százalék) számított ÁFA különbözete közvetlenül e cégeknél marad, így hozzájárul azok likviditásához is. A javaslat továbbá biztosítja, hogy a cégek e "támogatást" a szolgáltatásokat ténylegesen az azt igénybe vevőktől kapják meg, ne pedig az összes adófizetőtől.
A javaslat összhangban van a vonatkozó, 112/2006/EK irányelv (ún. HÉA-irányelv) 98. cikkével, mely lehetővé teszi e szolgáltatások (HÉA-irányelv III. melléklet, 5. pontja) esetén a kedvezményes ÁFA-kulcs alkalmazását.
A javaslat egyúttal - tekintettel néhány érintett vállalat súlyos pénzügyi helyzetére - a lehető legkorábbi hatályba lépést irányozza elő.
Részletes indokolás
Az 1. §-hoz
Az általános indokolásban megfogalmazott célok elérése érdekében a javaslat a tömegközlekedési szolgáltatások adómértékét 27 százalékról 5 százalékra csökkenti.
A 2. §-hoz
Hatályba léptető és deregulációs intézkedés.
A folytatáshoz előfizetés szükséges.
A jogszabály aktuális szövegét és időállapotait előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink érhetik el!
{{ item.ArticleTitle }}

{{ item.ArticleLead }}

A folytatáshoz előfizetés szükséges!
A jogi tudástár előfizetői funkcióit csak előfizetőink és 14 napos próba-előfizetőink használhatják: az aktuális időállapottól eltérő jogszabály tartalma (korábban vagy később hatályos), nyomtatás, másolás, letöltés PDF formátumban, hirdetés nélküli nézet.

A folytatáshoz lépjen be, vagy rendelje meg előfizetését.