adozona.hu
T/6632. számú törvényjavaslat indokolással - A környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény módosításáról
T/6632. számú törvényjavaslat indokolással - A környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény módosításáról
- Jogterület(ek):
- Tipus:
- Érvényesség kezdete:
- Érvényesség vége:
- Jogszabály indoklása: 2015. évi CLXVIII. törvény
MIRŐL SZÓL EZ A JOGSZABÁLY?
(1) A környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény (a továbbiakban: Ktdt.) 2. § 7. pontja helyébe a következő rendelkezés lép, és a 2. §-a a következő 7a-7d. pontokkal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
"7. csomagolás: valamennyi olyan,
a) bármilyen tulajdonságú anyagból készült termék, amelyet áru tartására, megóvására, átadására, átvételére, szállítására, valamint bemutatására használnak, beleértve minden terméket a nyersanyagoktól kezdve a feldolgozott áru...
(E törvény alkalmazásában:)
"7. csomagolás: valamennyi olyan,
a) bármilyen tulajdonságú anyagból készült termék, amelyet áru tartására, megóvására, átadására, átvételére, szállítására, valamint bemutatására használnak, beleértve minden terméket a nyersanyagoktól kezdve a feldolgozott árucikkekig, továbbá az ugyanilyen célra használt egyutas árucikkek; így:
aa) a fogyasztói vagy elsődleges csomagolás, amely értékesítési egységet képez a fogyasztó számára az értékesítés helyszínén;
ab) a gyűjtő- vagy másodlagos csomagolás, amely az értékesítés helyszínén meghatározott számú értékesítési egységet foglal magában, ha ezeket az egységeket a fogyasztó részére értékesítik, vagy ezek az egységek csupán a polcok feltöltésére szolgálnak, és a csomagolást a termékről a termék tulajdonságainak megváltoztatása nélkül el lehet távolítani, valamint
ac) a szállítási vagy harmadlagos csomagolás, amely megkönnyíti a fogyasztói vagy gyűjtőcsomagolás átadását, átvételét és szállítását annak érdekében, hogy a fizikai átadásnál, átvételnél és szállításnál megóvja az árut a károsodástól, ide nem értve a közúti, vasúti, vízi és légi közlekedésben használatos tartályokat;
b) árucikk, ha a csomagolás fogalom-meghatározásnak a csomagolás által még biztosított egyéb funkciók sérelme nélkül megfelel, kivéve, ha az adott árucikk a termék szerves részét képezi, és erre az árucikkre a termék tartásához vagy megőrzéséhez a termék teljes élettartama alatt szükség van, valamint az egyes alkotóelemeket együttes felhasználásra, fogyasztásra vagy értékesítésre szánták,
c) az értékesítés helyén történő megtöltésre tervezett és szánt árucikk, továbbá az értékesítés helyén eladott, megtöltött vagy az értékesítés helyén történő megtöltésre tervezett és szánt egyszer használatos (eldobható) árucikk, ha azok csomagolási funkciót látnak el,
d) a csomagolásba beépülő egyes alkotóelem és kiegészítő elem, amelyet azon csomagolás részének kell tekinteni, amelybe azok beépültek; továbbá a termékre közvetlenül ráakasztott vagy ahhoz rögzített, csomagolási funkciót ellátó kiegészítő elem kivéve, ha azok a termék szerves részét képezik, és minden alkotóelem, amelyet együttes fogyasztásra vagy értékesítésre szántak.
7a. csomagolás alkotóeleme: olyan alkotórész, amelyből a csomagolás vagy a csomagolásösszetevő készül, és amely kézzel vagy egyszerű mechanikai eszközzel a csomagolástól vagy a csomagolás-összetevőtől nem választható el;
7b. csomagolás-összetevő: a csomagolás olyan része, amely kézzel vagy egyszerű mechanikai eszközzel a csomagolástól elválasztható;
7c. csomagolás része: a csomagolás alkotóeleme és a csomagolás összetevője;
7d. csomagolási hulladék: hulladékká vált csomagolás, csomagolószer, ide nem értve az ipari vagy termelési tevékenység során képződő gyártási vagy maradék hulladékot;"
(2) A Ktdt. 2. §-a a következő 13a. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
"13a. építési termék: a 305/2011/EU rendelet 2. cikk 1. pontja szerinti építési termék;"
(3) A Ktdt. 2. §-a a következő 14b. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
"14b. gépjármű: a 8703 vtsz. - kivéve a 8703 10 alszám alá tartozó termékek - és a 8711 vtsz. alá tartozó termék, kivéve a segédmotorral felszerelt kerékpárt és az oldalkocsit;"
(4) A Ktdt. 2. § 19. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában:)
"19. kereskedelmi csomagolás:
a) a 2009 vámtarifaszámú gyümölcslé (beleértve a szőlőmustot is) és zöldséglé, nem erjesztve, hozzáadott alkoholtartalom nélkül, cukor vagy más édesítőanyag hozzáadásával is,
b) a 2106 90 20, 2106 90 30, 2106 90 51, 2106 90 55, 2106 90 59 vámtarifaszámú ízesített vagy színezett cukorszirup,
c) a 2201 vámtarifaszámú (emberi fogyasztásra alkalmas) víz, beleértve a természetes vagy mesterséges ásványvizet és a szénsavas vizet is, cukor vagy más édesítőanyag hozzáadása és ízesítés nélkül, kivéve a jég, a hó és a laboratóriumi vizsgálati vízminta,
d) a 2202 vámtarifaszámú víz (beleértve a természetes vagy mesterséges ásványvizet és a szénsavas vizet is) cukor vagy más édesítőanyag hozzáadásával vagy ízesítve és más alkoholmentes ital, a 2009 vtsz. alá tartozó gyümölcs- és zöldséglevek és a 657/2008/EK bizottsági rendelet I. melléklete I. és II. kategóriájába tartozó készítmények kivételével,
e) a 2203 vámtarifaszámú malátából készült sör,
f) a 2204 vámtarifaszámú bor friss szőlőből, beleértve a szeszezett bort is; szőlőmust, a 2009 vtsz. alá tartozó kivételével,
g) a 2205 vámtarifaszámú vermut és friss szőlőből készült más bor növényekkel vagy aromatikus anyagokkal ízesítve, a 2206 vámtarifaszámú más erjesztett ital (pl. almabor, körtebor, mézbor); erjesztett italok keverékei, és erjesztett italok és alkoholmentes italok másutt nem említett keverékei, a 2207 10 00 vámtarifaszámú nem denaturált etil-alkohol legalább 80 térfogatszázalék alkoholtartalommal, valamint a 2208 vámtarifaszámú nem denaturált etil-alkohol, kevesebb mint 80 térfogatszázalék alkoholtartalommal; szesz, likőr és más szeszes ital
termékek kizárólag fémből készült fogyasztói (elsődleges) közvetlen csomagolása, a záróelem kivételével (ide nem értve a doboz, hordó palásttal egybeépített záróelemét);"
(5) A Ktdt. 2. § 20. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(E törvény alkalmazásában:)
"20. kereskedelmi csomagolószer: olyan kizárólag fémből készült csomagolóeszköz, és a doboz, hordópalást lezárására szolgáló záróelem, amely rendeltetésszerű felhasználása esetén és további feldolgozás nélkül - ide nem értve a záróelem doboz, hordópalásttal történő egybeépítését - alkalmas kereskedelmi csomagolás létrehozására, továbbá a csomagolószer ilyen jellege a csomagolószer forgalomba hozatala vagy saját célú felhasználása során megállapítható;"
(6) A Ktdt. 2. §-a a következő 20b és 20c. pontokkal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
"20b. kézműipari termék: a kézműipari tevékenység keretében előállított termék;
20c. kézműipari tevékenység: olyan termék-előállítási forma, amely során a termék lényeges jellegét a közvetlen emberi tevékenység, megmunkálás adja;"
(7) A Ktdt. 2. §-a a következő 25a. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
"25a. nagyméretű rögzített ipari szerszám: gépek, berendezések, illetve azok alkatrészeinek nagyméretű összessége, amelyek egy adott alkalmazás céljából működnek együtt, és amelyeket szakemberek állandó jelleggel egy adott helyen beüzemelnek, leszerelnek, használnak, illetve karbantartanak valamely ipari gyártó létesítményben vagy kutatási és fejlesztési létesítményben;"
(8) A Ktdt. 2. § 30. és 31. pontja helyébe a következő rendelkezés lép, és a 2. §-a a következő 30a-30c. pontokkal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
"30. termékdíjátalány:
a) a csekély mennyiségű kibocsátó,
b) a közös agrárpolitika keretébe tartozó támogatási rendszerek alapján a mezőgazdasági termelők részére nyújtott közvetlen kifizetésekre vonatkozó szabályok megállapításáról, valamint a 637/2008/EK és a 73/2009/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 17-i 1307/2013/EU Európai Parlament és Tanács rendelete szerinti mezőgazdasági termelő kötelezett, továbbá
c) a gépjármű alkotórészeként, tartozékaként termékdíjköteles terméket belföldi forgalomba hozó, saját célra felhasználó vagy készletre vevő kötelezett
számára meghatározott díjfizetési kötelezettség;
30a. termékdíjhiány: a kötelezett terhére megállapított termékdíj-különbözet, ha a termékdíj-különbözetet az esedékesség időpontjáig nem fizették meg. Az eredeti esedékesség napján fennálló túlfizetést a termékdíj-fizetési kötelezettség teljesítéseként csak akkor lehet figyelembe venni, ha a túlfizetés az ellenőrzés megkezdésének napján is fennáll.
30b. termékdíj-különbözet: a bevallott (bejelentett), bevallani (bejelenteni) elmulasztott és az adó- és vámhatóság által utólag megállapított termékdíj különbözete vagy a büntetőeljárás során jogerősen megállapított - és a bíróság vagy az ügyészség jogerős határozata alapján az adóhatóság által határozattal megfizetni rendelt - termékdíjbevétel-csökkenés, vagyoni hátrány, ide nem értve a következő időszakra átvihető követelés különbözetét,
30c. termékdíj-tartozás: az esedékességkor meg nem fizetett termékdíj;"
31. újrahasználható csomagolószer: olyan csomagolószer, amely az MSZ EN 13429:2004 Csomagolás - Újrahasználat szerinti szabvány, vagy azzal egyenértékű megoldás alapján alkalmas csomagolásként történő többszöri felhasználásra;"
(9) A Ktdt. 2. §-a a következő 32a. ponttal egészül ki:
(E törvény alkalmazásában:)
"32a. vámtarifaszám: a vám- és statisztikai nómenklatúráról, valamint a Közös Vámtarifáról szóló, a Tanács 1987. július 23-i 2658/87/EGK tanácsi rendelet 2010. január 1-jén hatályos áruosztályozási szabályai alapján megállapított, a tanácsi rendelet I. melléklete szerinti áruazonosító szám;"
"2/A. § Az e törvényben nem meghatározott fogalmakat a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvényben (a továbbiakban: Ht.) meghatározottak szerint kell értelmezni."
"(1) A környezetvédelmi termékdíj-kötelezettség a termékdíjköteles termék forgalomba hozatala, saját célú felhasználása vagy készletre vétele esetén keletkezik."
(2) A Ktdt. 3. § (2) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép, és a 3. § (2) bekezdés a következő d) és e) ponttal egészül ki:
(A termékdíj-kötelezettség)
"c) bérgyártás esetén a bérgyártatót,
d) a külföldi előállítású csomagolást alkotó termékdíjköteles csomagolószer első belföldi forgalomba hozóját vagy a lebontott csomagolásból képződő csomagolási hulladék első belföldi birtokosát,
e) a 6. § (1) bekezdés alapján készletre vételt végzőt [a továbbiakban a)-e) pontok együtt: kötelezett]"
(terheli.)
(3) a Ktdt. 3. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A csomagolószer saját célú felhasználásának minősül a csomagolás végleges elválasztása a terméktől - kivéve a belföldi gazdálkodó szervezet tulajdonában lévő külföldről visszahozott újrahasználható csomagolószer elválasztását -, amennyiben a csomagolást alkotó csomagolószer után a termékdíj-kötelezettség nem került korábban teljesítésre vagy a csomagolószer termékdíja visszatérítésre került."
(Nem keletkezik termékdíj-kötelezettség)
"h) belföldön lévő termékdíjköteles termék tulajdonjogának belföldön gazdasági céllal letelepedett, vagy belföldön nyilvántartásba vett gazdálkodó szervezet részére történő átruházása esetén, ha külföldi rendeletetési helyre fuvarozásra vagy küldeményként feladott termékdíjköteles termék igazolt módon külföldre kiszállításra került."
(2) A Ktdt. 4. §-a következő (2a) bekezdéssel egészül ki:
"(2a) A 4. § (2) bekezdés d) pontjában meghatározott feltételek teljesítésének hiányában a 366. napon saját célú felhasználással termékdíj kötelezettség keletkezik."
"(1) Termékdíj raktár üzemeltetése kérelemre annak a gazdálkodó szervezetnek engedélyezhető
a) amely a termékdíj raktár működésére szolgáló ingatlan jogszerű használója,
b) amely olyan nyilvántartási, bizonylati rendszert alkalmaz, amelynek alapján a felhasznált, előállított, feldolgozott, alkotórészként, tartozékként más termékbe beépített, újbóli felhasználásra előkészített, raktározott termékdíjköteles termék mennyiségi számbavétele ellenőrizhető,
c) amely az állami adó- és vámhatóságnál nyilvántartott vám- vagy adótartozással nem rendelkezik kivéve, ha arra részletfizetést vagy fizetési halasztást engedélyeztek,
d) amely nem áll csőd-, felszámolási vagy végelszámolási, valamint kényszertörlési eljárás alatt,
e) amely - ipari termékdíj raktár esetében - a termékdíj raktári engedély kiadásának évét követő évtől vállalja, hogy független könyvvizsgáló által hitelesített (auditált) mérleggel rendelkezik,
f) amely termékdíj ügyintéző szakképesítéssel rendelkezik vagy ilyen szakképesítéssel rendelkező ügyintézőt foglalkoztat, képviselőt alkalmaz a termékdíj raktár ügyeinek intézésére, és
g) amelynek vezetője, vezető tisztségviselője, egyéni vállalkozó esetében az egyéni vállalkozó
ga) a 2013. június 30-ig hatályban volt, a Büntető Törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény (a továbbiakban: 1978. évi IV. törvény) szerinti gazdasági vagy a közélet tisztasága elleni,
gb) a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény (a továbbiakban: Btk.) XXVII. vagy XXXVIII-XLIII. Fejezetében meghatározott
bűncselekmény elkövetése miatt nem áll jogerős ítélet hatálya alatt vagy mentesült a büntetett előélethez fűződő hátrányos következmények alól."
"(2a) Az egyéni hulladékkezelést választó kötelezett a tárgyévet követő év április 20. napjáig teljesíti bevallási kötelezettségét."
(2) A Ktdt. 11. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) A kötelezett a bevallás adatait forintban, a tömeg adatokat - a gépjármű alkotórészét, tartozékát képező termékdíjköteles termék kivételével - két tizedes jegy pontossággal kilogrammban tünteti fel. Termékdíjátalány-fizetés választása során a gépjármű alkotórészét, tartozékát képező termékdíjköteles termék esetében a gépjármű mennyiségét kell a bevallásban feltüntetni."
"12/A. § (1) A kötelezettet - a 3. § (7) bekezdése, valamint a 15. § (2) bekezdése szerinti, továbbá az egyéni hulladékkezelést választó kötelezett kivételével - a tárgyév (adóév) negyedik negyedévére nézve termékdíj-előleg megállapítási, bevallási és megfizetési kötelezettség terheli.
(2) Az egyéni hulladékkezelést választó kötelezettet a tárgyévre (adóévre) nézve termékdíjelőleg megállapítási, bevallási és megfizetési kötelezettség terheli.
(3) A termékdíj-előleg mértéke a tárgyév (adóév) első három negyedéve után fizetett termékdíj harmadának a 80%-a, amelyben figyelembe kell venni az erre az időszakra vonatkozóan elfogadott önellenőrzés, pótlólag benyújtott bevallás alapján befizetett vagy visszafizetett összeget is.
(4) Az egyéni hulladékkezelést választó kötelezett termékdíj-előlegének mértéke a tárgyévet megelőző évre az adott termék- vagy anyagáramra vonatkozóan bevallott termékdíj összegének 95%-a, amelyben figyelembe kell venni az erre az időszakra vonatkozóan elfogadott önellenőrzés, pótlólag benyújtott bevallás alapján befizetett vagy visszafizetett összeget is.
(5) A kötelezett az (1) bekezdésben meghatározott termékdíj-előlegre vonatkozó bevallási kötelezettségének a harmadik negyedévre vonatkozó bevallás benyújtásával együtt tesz eleget.
(6) Az egyéni hulladékkezelést választó kötelezett a termékdíj-előlegre vonatkozó bevallási kötelezettségének tárgyév december 20-ig tesz eleget.
(7) A termékdíj-előleget tárgyév december 20-ig kell megfizetni.
(8) A termékdíj-előleget a kötelezett - az egyéni hulladékkezelést választó kötelezett kivételével - a negyedik negyedévi bevallásban a ténylegesen megfizetendő termékdíj mértékéig kiegészíti, vagy a különbözetet visszaigényli.
(9) Az egyéni hulladékkezelést választó kötelezett a tárgyévre vonatkozó bevallásában a termékdíj-előleget a ténylegesen megfizetendő termékdíj mértékéig kiegészíti, vagy a különbözetet visszaigényli."
(A számlán)
"c) a 3. § (6) bekezdésben foglaltak alkalmazása során, továbbá
d) a termékdíj raktárba a termékdíj visszaigénylésével történő beszállítás során"
(- a (2) bekezdésben foglaltak kivételével - az e törvény végrehajtására kiadott rendeletekben meghatározott számla záradékkal megegyező szöveget kell feltüntetni.)
"14/A. § Az átvállalási szerződés hatályosságához, ideértve annak módosítását is, a szerződésnek az állami adó- és vámhatóság részéről történő nyilvántartásba vétele szükséges. Az átvállalónak a nyilvántartásba vételre, módosításra vagy a nyilvántartásból történő törlésre vonatkozó kérelmet, vagy a jogutódlás tényét a szerződés vagy a szerződésmódosítás, továbbá a szerződés megszűnésére vonatkozó dokumentum keltétől számított 15 napon belül kell elektronikus úton megküldenie az állami adó- és vámhatóságnak. A szerződés nyilvántartásba vételéről szóló kérelemhez a szerződést nem kell csatolni. A szerződés az állami adó- és vámhatóság nyilvántartásba vételének napjától, vagy ha a felek a szerződésben későbbi időpontban állapodnak meg, a szerződésben megjelölt időponttól hatályos. Az állami adó- és vámhatóság a nyilvántartásba vételről mindkét szerződő felet értesíti."
"13. Termékdíjátalány
15. § (1) E törvény II. Fejezete szerinti termékdíj-kötelezettség teljesítését ezen alcímben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.
(2) A
a) csekély mennyiségű kibocsátó,
b) a közös agrárpolitika keretébe tartozó támogatási rendszerek alapján a mezőgazdasági termelők részére nyújtott közvetlen kifizetésekre vonatkozó szabályok megállapításáról, valamint a 637/2008/EK és a 73/2009/EK tanácsi rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 17-i 1307/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet szerinti mezőgazdasági termelő, és
c) a gépjármű alkotórészeként, tartozékaként termékdíjköteles terméket belföldi forgalomba hozó, saját célra felhasználó vagy készletre vevő
kötelezett termékdíjátalány fizetésére jogosult.
(3) A kötelezett a termékdíjátalány-fizetési kötelezettségre vonatkozó választását - a 15/B. § (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - nem változtathatja meg a tárgyéven belül.
15/A. § A tárgyévet megelőző évben legfeljebb évi tízmillió forintos értékesítési nettó árbevételt elérő mezőgazdasági termelő termékdíjátalánya 2000 Ft/év. A tárgyévet megelőző évben évi tízmillió forintot meghaladó, azonban legfeljebb évi ötvenmillió forintos értékesítési nettó árbevételt elérő mezőgazdasági termelő termékdíjátalánya 7000 Ft/év, a tárgyévben kötelezetté váló mezőgazdasági termelő termékdíjátalánya 5000 Ft/év.
15/B. § (1) A csekély mennyiségű kibocsátó kötelezett termékdíjátalánya:
a) akkumulátor termékáram esetén 2 000 Ft/év;
b) csomagolószer termékáram esetén 12 000 Ft/év;
c) egyéb kőolajtermék termékáram esetén 4 000 Ft/év;
d) elektromos, elektronikai berendezés termékáram esetén 10 000 Ft/év;
e) gumiabroncs termékáram esetén 3 000 Ft/év;
f) reklámhordozó papír termékáram esetén 8 000 Ft/év;
g) egyéb műanyag termék termékáram esetén 4000 Ft/év;
h) egyéb vegyipari termék termékáram esetén 4000 Ft/év;
i) irodai papír termékáram esetén 4000 Ft/év.
(2) Ha a termékdíjátalány-fizetést választó csekély mennyiséget kibocsátó kötelezett a 2. § 6. pontjában meghatározott mennyiségi határt, vagy határokat túllépte, termékdíjátalányfizetésre már nem jogosult. A túllépés időpontját követően termékdíj-kötelezettségének az általános szabályok szerint tesz eleget.
15/C. § A gépjármű alkotórészét, tartozékát képező termékdíjköteles termékek tömegét és a fizetendő termékdíjátalány összegét a 4. melléklet tartalmazza."
"(8) Az egyéni hulladékkezelést választó kötelezett bevallásában, a bevallás benyújtásáig gyűjtött, és hasznosításra átadott, igazoltan hasznosított mennyiséget, valamint a tárgyévben kibocsátott mennyiséget veszi figyelembe, és ennek megfelelően számolja ki a 3. mellékletben meghatározott eljárás szerint a kötelezettségét."
"(1) A befizetett termékdíj, a 15/A. és 15/B. §-ban meghatározott termékdíjátalány kivételével
a) a termékdíjköteles termék külföldre történő igazolt kiszállítása;
b) a termékdíjköteles termék változatlan formában, illetve változatlan formában és állapotban más termékbe beépített külföldre történő értékesítése;
c) a nemzetközi szerződés szerint köztehermentes beszerzéssel összefüggő tevékenység;
d) az Észak-atlanti Szerződés Szervezete Biztonsági Beruházási Programja megvalósításával összefüggő tevékenység;
e) a termékdíjköteles termék gyártásához közvetlen anyagként (alapanyag) felhasznált termékdíjköteles termék felhasználása;
f) a 4. § (2) bekezdés d) pontjában meghatározott csomagolószer termékdíj-megállapítási időszakon túli külföldre történő igazolt visszaszállítása;
g) egyéb csomagolószer esetében, annak - a továbbforgalmazás kivételével - nem csomagolás előállítására való felhasználása;
h) a csomagolás alkotórészeként forgalomba hozott záróelem kereskedelmi csomagolószerként megfizetett termékdíja
esetén visszaigényelhető."
"(2) A környezetvédelmi hatóság a kötelezett, vagy a csomagolószer felhasználójának kérelmére akkor veszi fel a csomagolószert az újrahasználható csomagolószerek nyilvántartásába, ha az megfelel az újrahasználható csomagolószerre vonatkozóan a 2. § 31. pontban meghatározott feltételeknek."
"(1a) Amennyiben a közhasznú szervezet, állami, önkormányzati szerv szerződéses partnere a nyomda megrendelője, abban az esetben a megrendelőnek az (1) bekezdés szerinti nyilatkozata megtétele előtt be kell szereznie a közhasznú szervezet, állami, önkormányzati szerv nyilatkozatát arra vonatkozóan, hogy a megrendelt áru a 2. § 26. pont b) alpontjában meghatározott feltételeknek megfelel."
"(21) A termékdíjköteles termékekből képződött hulladékokkal kapcsolatos ellenőrzések során a határidők tekintetében az Art. vonatkozó rendelkezései irányadóak."
(2) A Ktdt. 29/A. § (27) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(27) A vámhatóság az ellenőrzött személy vagy szervezet terhére a jogosulatlanul igénybe vett támogatási összeg kétszerese megfizetésének előírása mellett 100 ezer forinttól 1 millió forintig terjedő bírságot szab ki."
(3) A Ktdt. 29/A. §-a a következő (28) bekezdéssel egészül ki:
"(28) A (26) és (27) bekezdésben meghatározott jogkövetkezmények tekintetében fizetési könnyítés, mérséklés vagy elengedés nem alkalmazható."
"(9) A (8) bekezdésben meghatározott jogkövetkezmény tekintetében fizetési könnyítés, mérséklés vagy elengedés nem alkalmazható."
"31. § (1) Termékdíjbírságot kell megállapítani
a) termékdíjhiány,
b) a termékdíj jogellenes visszaigényelése, jogosulatlan visszatérítése,
c) egyéni hulladékkezelés teljesítését választó kötelezett nem teljesítése esetén.
(2) A termékdíjbírság mértéke
a) az (1) bekezdés a) pontja esetében a hiány 100%-a;
b) az (1) bekezdés b) pontja esetén a visszaigényléssel vagy visszatérítéssel érintett összeg háromszorosa;
c) az (1) bekezdés c) pontja esetében az egyéni hulladékkezelést végző az általa bevallott hasznosítási mennyiség és a valóságos teljesítmény különbözetével, azaz a nem teljesített mennyiséggel, valamint az 2. mellékletben meghatározott díjtételek figyelembevételével kiszámított termékdíj-különbözet után megállapított hiány háromszorosa szerinti összeg.
(3) Csomagolószerrel kapcsolatosan megállapított termékdíjhiány esetén az egyéb anyagok díjtételének alapulvételével szabja ki az állami adó- és vámhatóság a termékdíjbírságot, ha a kötelezett nyilvántartásaiból a csomagolószer anyagárama tételesen nem állapítható meg.
(4) Az (1)-(3) bekezdésben foglaltakra az Art. szabályait a jelen §-ban meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.
(5) A kötelezettet terhelő termékdíj-tartozás, valamint a bírság, vagy pótléktartozás mérséklésére vagy elengedésére az Art. rendelkezései az irányadóak. Nincs helye a termékdíjbírság mérséklésének, ha a termékdíjhiány a bizonylatok, könyvek, nyilvántartások meghamisításával, megsemmisítésével függ össze."
"24a. Késedelmi pótlék
31/A. § (1) A termékdíj késedelmes megfizetése vagy megállapított termékdíjhiány esetén késedelmi pótlékot kell fizetni, melynek megállapítására az Art. késedelmi pótlékra vonatkozó szabályai értelemszerűen az irányadók.
(2) Az e törvény alapján nyújtható költségvetési támogatás jogosulatlan igénybe vétele esetén a késedelmi pótlékot a költségvetési támogatás igénybe vételének napjától a jogosulatlanul igénybe vett támogatás kétszeresének megfizetése napjáig terjedő időszakra kell fizetni."
"32. § Amennyiben a kötelezett e törvény és a végrehajtására kiadott jogszabály szerinti kötelezettségeit nem az előírtak szerint teljesíti, az állami adó- és vámhatóság mulasztási bírságot szabhat ki. Az állami adó- és vámhatóság az e törvényben, illetve e törvény végrehajtására kiadott jogszabályban megállapított kötelezettség az Art. 172. §-ban foglaltak szerinti megszegése esetén a kötelezettet az Art. szerinti, míg az Art. 172. §-ban nem szabályozott kötelezettség megszegése miatt a kötelezettet 500 ezer forintig terjedő mulasztási bírsággal sújthatja."
"40/G. § A környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény módosításáról szóló 2015. évi ... törvény (a továbbiakban: Módtv. 3.) hatályba lépését megelőző évben egyéni hulladékkezelést választó kötelezettnek a Módtv. 3. hatályba lépését megelőzően hatályos rendelkezések alapján kell teljesítenie a 2015. év negyedik negyedévére vonatkozó termékdíj - kötelezettségét."
1. 1. § (4) bekezdésében az "osztályozott körét a 2010. január 1-jén hatályos Kombinált Nomenklatúra szerint az 1. melléklet" szövegrész helyébe az "osztályozott körét az 1. melléklet",
2. 2. § la. pontjában a "másik termékbe, elveszítve" szövegrész helyébe a "másik termékbe, egyéb kőolajtermék esetén elveszítve",
3. 2. § 14. pont b) alpontjában a "ha a külföldről beszerzett és külföldön" szövegrész helyébe a "ha a külföldön",
4. 2. § 18. pontjában a "feldolgozható, újbóli felhasználásra előkészíthető" szövegrész helyébe a "feldolgozható, alkotórészként, tartozékként más termékbe beépíthető, újbóli felhasználásra előkészíthető",
5. 4. § (2) bekezdés d) pontjában az "időpontja szerinti termékdíj-megállapítási időszakban" szövegrész helybe az "időpontját követő 365 napon belül",
6. 6. § (1) bekezdés nyitó szövegrészében a "készletre történő felvételének" szövegrész helyébe a "készletre vételének", a "készletre történő felvétel" szövegrész helyébe a "készletre vétel",
7. 9/A. § (6) bekezdés a) pontjában a "feldolgozása, ha" szövegrész helyébe a "feldolgozása, alkotórészként, tartozékként más termékbe beépítése, ha",
8. 10. § (2) bekezdésében a "nem alkalmazhatja." szövegrész helyébe a "nem alkalmazhatja és a határidő elmulasztása esetén igazolásnak nincs helye.",
9. a 10. § (5) bekezdésében a "(3) és (4) bekezdésben" szövegrész helyébe a "(3), (3a) és (4) bekezdésben" szöveg, a "(3) vagy (4) bekezdésben" szövegrész helyébe a "(3), (3a) vagy (4) bekezdésben",
10. 10. § (8) bekezdésében a "teszi meg." szövegrész helybe a "teszi meg és a bejelentést tárgyéven belül nem változtathatja meg",
11. 11. § (1) bekezdésben a "(2) bekezdésben" szövegrész helyébe a "(2) és a (2a) bekezdésben",
12. 11. § (2) bekezdésében a "jogosult kötelezett," szövegrész helyébe a "jogosult csekély mennyiségű kibocsátó kötelezett,"
13. 11. § (3) bekezdésében a "termelőt a (2) bekezdés szerinti bevallási," szövegrész helyébe a "termelőt bevallási,",
14. a 13. § (2) bekezdésében a "A termékdíj-átalányfizetést" szövegrész helybe a "A 15/A. és 15/B. § szerint termékdíj-átalányfizetést",
15. 16. § (1) bekezdésében a "február 20-ig" szövegrész helybe a "március 31-ig",
16. 16. § (2) bekezdésében a "75%-ot" szövegrész helyébe az "55%-ot",
17. 16. § (3) bekezdésében a "25%-os" szövegrész helyébe a "45%-os",
18. 16/A. § (2) bekezdésében a "visszagyűjtésére" szövegrész helyébe a "gyűjtésére",
19. 16/A. § (3) bekezdésében a "forgalomba hozott vagy saját célra felhasznált termékdíjköteles" szövegrész helyébe a "forgalomba hozott, saját célra felhasznált vagy készletre vett termékdíjköteles",
20. 16/A. § (4) bekezdésében a "telephelyén végfelhasználó vevőtől is" szövegrész helyébe a "telephelyén is",
21. 29. § (7) bekezdésében az "Art. adatgyűjtésre, valamint a gazdasági események valódiságára irányuló ellenőrzési szabályai" szövegrész helyébe az "Art. adatgyűjtésre vonatkozó ellenőrzés szabályai",
22. 1. melléklet b) pontjába foglalt táblázat
a) C:51. mezőjében az "ex. 7211" szövegrész helyébe az "ex 7211, ex. 7212",
b) C :62. mezőjében az "ex. 3802" szövegrész helyébe az "ex. 3824 90",
23. 1. melléklet c) pontjában foglalt táblázat B:12. mezőjében a "Hidraulikusfék-folyadék és más elkészített folyadék hidraulikus hajtóműhöz, amely kőolajat vagy bitumenes ásványokból nyert olajat 70 tömegszázaléknál kisebb arányban tartalmaz" szövegrész helyébe a "Hidraulikus fékfolyadék és más elkészített folyadék hidraulikus hajtóműhöz, amely kőolajat vagy bitumenes ásványokból nyert olajat 70 tömegszázaléknál kisebb arányban tartalmaz",
24. 1. melléklet e) pontjába fogalt táblázat
a) B:1. mezőjében a "Szappanok, szerves felületaktív anyagok, mosószerek kivéve: kézműipari foglalkozás keretében előállított termékek" szövegrész helyébe a "Szappanok, szerves felületaktív anyagok, mosószerek kivéve: kézműipari termék",
b) B:2. mezőjében a "Szappan; szappanként használt szerves felületaktív termékek és készítmények rúd, kocka vagy más formába öntve, szappantartalommal is; bőr (testfelület) mosására szolgáló szerves felületaktív termékek és készítmények folyadék vagy krém formájában és a kiskereskedelemben szokásos módon kiszerelve, szappantartalommal is; szappannal vagy tisztítószerrel impregnált, bevont vagy borított papír, vatta, nemez és nem szőtt textília kivéve: a bruttó 50 kilogrammnál nagyobb kiszerelésű termékek, illetve kézműipari foglalkozás keretében előállított termékek" szövegrész helyébe a "Szappan; szappanként használt szerves felületaktív termékek és készítmények rúd, kocka vagy más formába öntve, szappantartalommal is; bőr (testfelület) mosására szolgáló szerves felületaktív termékek és készítmények folyadék vagy krém formájában és a kiskereskedelemben szokásos módon kiszerelve, szappantartalommal is; szappannal vagy tisztítószerrel impregnált, bevont vagy borított papír, vatta, nemez és nem szőtt textília kivéve: a bruttó 50 kilogrammnál nagyobb kiszerelésű termékek, illetve a kézműipari termék",
c) B:5. mezőjében a "Szépség- vagy testápoló készítmények kivéve: kézműipari foglalkozás keretében előállított termékek" szövegrész helyébe a "Szépség- vagy testápoló készítmények kivéve: kézműipari termék",
d) B:6. mezőjében a "Hajápoló szerek, kivéve: kézműipari foglalkozás keretében előállított termékek" szövegrész helyébe a "Hajápoló szerek kivéve: kézműipari termék",
e) B:7. mezőjében a "Borotválkozás előtti, borotválkozó vagy borotválkozás utáni készítmények, dezodorok, fürdőhöz való készítmények, szőrtelenítők és máshol nem említett illatszerek, szépség- vagy testápolószerek; helyiségszagtalanítók, illatosított vagy fertőtlenítő tulajdonságúak is, kivéve: kézműipari foglalkozás keretében előállított termékek" szövegrész helyébe a "Borotválkozás előtti, borotválkozó vagy borotválkozás utáni készítmények, dezodorok, fürdőhöz való készítmények, szőrtelenítők és máshol nem említett illatszerek, szépség- vagy testápolószerek; helyiségszagtalanítók, illatosított vagy fertőtlenítő tulajdonságúak is kivéve: kézműipari termék"
25. 1. melléklet f) pontjába fogalt táblázatot követő mondatban a "bruttó súlya" szövegrész helyébe a "bruttó tömege, a "teljesítmény felvétele" szövegrész helyébe az "elektromos teljesítmény felvétele",
26. 1. melléklet g) pontjába foglalt táblázat B oszlop 2. mezőjében az "Újrafutózott vagy használt gumi légabroncs; tömör vagy kisnyomású gumiabroncs, kivéve a 4012 90 30; 4012 90 90 alá tartozó termékeket" szövegrész helyébe az "Újrafutózott vagy használt gumi légabroncs; tömör vagy kisnyomású gumiabroncs kivéve: a 4012 90 30 és 4012 90 90 vtsz. alá tartozó termék, továbbá a kerékpár gumiabroncs"
szöveg lép.
1. 2. § 1., 3., 16., 22. és 23. pontja;
2. 10/A.§ (2) bekezdése;
3. 16/A. § (9) bekezdése;
4. 29/A. § (22) bekezdése.
(2) Hatályát veszti a Ktdt. 1. melléklet
1. első mondata;
2. b) pontjába foglalt táblázat 15-18. sora.
a) a műszaki szabványok és szabályok, valamint az információs társadalom szolgáltatásaira vonatkozó szabályok terén információszolgáltatási eljárás megállapításáról szóló, - a 98/48//EK európai parlamenti és tanácsi irányelvvel módosított - 1998. június 22-i 98/34/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 8-10. cikke, és
b) a csomagolásról és a csomagolási hulladékról szóló, 1994. december 20-i 94/62/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 16. cikk (1) és (2) bekezdése
szerinti bejelentése megtörtént.
Az egyéni hulladékkezelést teljesítőkre vonatkozó egyes termék- és anyagáramok termékdíj tételeinek meghatározása
Egy termékdíjköteles termék- és anyagáramban az egyéni hulladékkezelést teljesítő kötelezett teljesítési hányada qe, az állami hulladékgazdálkodást közvetítő szervezet országos átlagos teljesítési hányada qáhksz, az adott termék- és anyagáramra jellemző felső hasznosítási arány pedig qf.
1. A qf és qáhksz értékeket 2012. évtől az alábbi táblázat tartalmazza:
a) Akkumulátor
b) Csomagolószer
ba) Csomagolószer (kivéve kereskedelmi csomagolószer)
bb) Kereskedelmi csomagolószer
c) Elektromos, elektronikai berendezés
d) Gumiabroncs
2. A termékdíj meghatározása:
Az egyéni teljesítő által az adott termék- és anyagáram esetén fizetendő termékdíjat az alábbi általános formula határozza meg:
T=R+E1+K1
ahol
T a megfizetendő fajlagos termékdíj,
R a megfizetendő fajlagos rendszerirányítási alapköltség,
E1 a megfizetendő fajlagos externális költség,
K1 pedig a megfizetendő fajlagos kezelési költség.
3. Fajlagos rendszerirányítási alapköltség
A megfizetendő fajlagos rendszerirányítási alapköltség (R) mértékét a különféle termékdíjköteles termék- és anyagáramok esetén az alábbi táblázat tartalmazza:
a) Akkumulátor
b) Csomagolószer
ba) Csomagolószer (kivéve kereskedelmi csomagolószer)
bb) Kereskedelmi csomagolószer
c) Elektromos, elektronikai berendezés
d) Gumiabroncs
4. Externális költség
A megfizetendő externális költség (E1) számítása a qe
képlet szerint történik, minden más esetben E1 = 0. A képletben szereplő E fajlagos externális alapköltség értékét a különféle termékdíjköteles termék- és anyagáramok esetén az alábbi táblázat tartalmazza:
a) Akkumulátor
b) Csomagolószer
ba) Csomagolószer (kivéve kereskedelmi csomagolószer)
bb) Kereskedelmi csomagolószer
c) Elektromos, elektronikai berendezés
d) Gumiabroncs
5. Kezelési költség
A megfizetendő kezelési költség (K1) számítása a qe
Képlettel történik, a qe
minden más esetben K1=0. A képletben szereplő K fajlagos kezelési alapköltség értékét a különféle termékdíjköteles termék- és anyagáramok esetén az alábbi táblázat tartalmazza:
a) Akkumulátor
b) Csomagolószer
ba) Csomagolószer (kivéve kereskedelmi csomagolószer)
bb) Kereskedelmi csomagolószer
c) Elektromos, elektronikai berendezés
d) Gumiabroncs
"
2. melléklet a 2015. évi .... törvényhez"4. melléklet a 2011. évi LXXXV. törvényhez
Termékdíjátalány fizetés választása esetén a gépjárművek termékdíjköteles termék alkotórészeinek, tartozékainak átlagos tömege és az átalánydíj összege
"
INDOKOLÁSÁltalános indokolásA törvényjavaslat a környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény (a továbbiakban: Ktdt.) 2012. január 1-jei hatálybalépését követően összegyűlt jogalkalmazói tapasztalatok beépítését célozza megvalósítani. A koncepció alapvető célja, hogy egyértelmű, egyszerűsített, átlátható szabályrendszer alakuljon ki, amelyet mind a kötelezett gazdálkodók, mind az alkalmazó hatóságok azonosan értelmeznek és alkalmaznak. A szabályozással összefüggésben a jogalkalmazóktól érkezett visszajelzések az egyszerűsítés, és az adminisztrációs teher csökkentésének igényét mutatta, különösen az egyéni hulladékkezelést választók esetében.
A törvényjavaslat jelentősen könnyíti az egyéni hulladékkezelést választó kötelezettek számára a termékdíj-kötelezettség teljesítését. Az eddigi negyedéves bevallási és fizetési kötelezettséget egy évente egyszeri előleg bevallási és megfizetési, majd tárgyévet követően egy éves elszámolási kötelezettség váltja fel. Az éves bevallás elkészítésekor az érintett kötelezetteknél valamennyi szükséges adat (hulladékhasznosítói igazolás) már rendelkezésre áll, ebből kifolyólag a kötelezettnek a bevallását a továbbiakban információhiány miatt nem kell önellenőrzés keretében korrigálni. Ez a javaslati pont az ellenőrző hatóság munkáját is támogatja.
Megnyílik az átalánydíj fizetés lehetősége a gépjármű gyártók és forgalmazók számára. Az érintett gazdálkodók részéről érkezett kezdeményezés alapján a gépjárművek termékdíjköteles alkatrészei és alkotóelemei után fizetendő termékdíj, egy darab alapú díjtételként megfizethető, az eddigi tételesen kimunkált, termék- és anyagáramonként tömegalapon számított díjtétel helyett. Iparági becslések alapján közel 1200 gazdálkodót érint majd az egyszerűsítés.
Átláthatóbbá válik a Ktdt. szankciórendszere. A javaslat egyértelműen tisztázza a Ktdt.-ben nem szabályozott esetekben, hogy az adózás rendjéről szóló törvény rendelkezései az irányadók, amely mind a kötelezettek, mind az ellenőrző hatóság jogértelmezését támogatja.
A főbb javaslatok joggyakorlati megvalósításához elengedhetetlen új fogalmakkal, valamint a termékdíjköteles termékek lehatárolását segítő új definíciókkal bővülnek a Ktdt. értelmező rendelkezései. A törvényjavaslat az egyes korábbi definíciókat pontosítja, azokat a hulladékgazdálkodás tárgykörébe tartozó jogszabályokkal összhangba hozza. A forgalomba hozatal definíciója kiegészítésével a továbbiakban nem csak a hazai, hanem a külföldi gazdálkodók is termékdíjat kötelesek fizetni a termékdíjköteles terméket a távolsági (online) értékesítés útján magyarországi vevő részére történő értékesítés esetén, amely módosítás a hazai gazdálkodók piaci hátrányát feloldja.
A törvényjavaslat tartalmaz továbbá a jogértelmezést elősegítő szövegpontosításokat.
Részletes indokolása környezetvédelmi termékdíjról szóló 2011. évi LXXXV. törvény módosításáhozAz 1. §-hozA Ktdt. 2.§ 1a. pontjában szövegpontosításra került sor, melynek értelmében csak az egyéb kőolajtermékek alapanyagként történő felhasználása esetén követelmény a termék eredeti tulajdonságainak lényeges megváltozása.
A Ktdt. 2. § 7. pontjának kiegészítésére a csomagolási hulladékkal kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló 442/2012. (XII. 29.) Korm. rendelettel (a továbbiakban: Cskr.) való összhang megteremtése miatt kerül sor. Ugyancsak a Cskr.-ben található csomagolás alkotóeleme, -összetevője, csomagolási hulladék forgalmak átvételével pontosabbá válik a szabályozás.
A Ktdt. 2. § 13a. ponttal való kiegészítése meghatározza az építési termék fogalmát, amelyet az 1. melléklet a csomagolószereknél kivételként nevesít. Tekintve hogy a hatályos európai jogforrásban meghatározásra került az építési termék fogalma, ezért az arra történő hivatkozás segíti az érintett kötelezetteket a termékdíjköteles termékkör azonosításában. A Ktdt. 2. §-ának új 14a. pontja meghatározza az e törvény szerinti gépjármű fogalmát. E törvény szerinti gépjárművek közé csupán a személygépkocsi és motorkerékpár tartozik, mivel ezeknél a gépjárműveknél ad lehetőséget a módosítás a bennük alkotórészként lévő termékdíjköteles termékek (akkumulátor, egyéb kőolajtermék, gumiabroncs, elektronikai berendezések) utáni termékdíjátalány fizetésre, mellyel jelentősen csökken az érintettek adminisztrációs terhe. A termékdíjátalány választható lehetőség, mellette megmarad a tételes alkotórészek bevallásának a lehetősége is.
A Ktdt. 2. § 19. pontjában található kereskedelmi csomagolás meghatározás módosítása csupán technikai jellegű változást jelent, mivel a későbbiekben meghatározásra kerül a vámtarifaszám fogalma, ezért a kereskedelmi csomagolás meghatározás felvezető mondatrésze, amely a vámtarifaszám meghatározására utal, törlésre kerül. A Ktdt. 2. § 20. pontjában a kereskedelmi csomagolószer definíció módosítását a záróelem termékdíj-kötelezettségével összefüggő jogértelmezési nehézségek indokolták. A javaslat elfogadásával egyértelművé válik, hogy a doboz hordópalást lezárására szolgáló záróelem is kereskedelmi csomagolószernek minősül, azonban ha a záróelem csomagolás alkotórészeként kerül forgalomba, és a záróelem termékdíja kereskedelmi csomagolószerként megfizetésre került, a javaslat biztosítja a visszaigénylés lehetőségét.
A Ktdt. 2. § új 20b. és 20c. pontokkal egészül ki, amelyek meghatározzák kézműipari termék és a kézműipari tevékenység fogalmát. A fogalmak meghatározására az 1. mellékletben az egyéb vegyipari termékeknél található kézműipari termék kivételként történő meghatározása miatt kerül sor.
A Ktdt. 2. § új 25a. pontja átveszi az elektromos és elektronikus berendezésekkel kapcsolatos hulladékgazdálkodási tevékenységekről szóló 197/2014. (VIII. 1.) Korm. rendelet nagyméretű rögzített ipari szerszám fogalmát, mivel e termékek kivételként kerültek meghatározása az 1. mellékletben a termékdíjköteles barkácsgépek közül.
A Ktdt. 2. § 30. pontja kiegészül a gépjárművekre vonatkozó termékdíjátalány-fizetés lehetőségével.
A Ktdt. új 30a., 30b. és 30c. pontjaiban a termékdíjhiány, a termékdíj-különbözet és a termékdíj-tartozás fogalmak kerültek meghatározásra, az Art. hasonló fogalmainak termékdíjspecifikus átalakításával, a szankciórendszer pontosítása miatt, mely növeli a szabályrendszer jogbiztonságát.
A Ktdt. 2. § 31. pontjának módosításával az újrahasználható csomagolószer meghatározása a különös szabályokból a fogalom-meghatározás alá kerül áthelyezésre.
A Ktdt. új 32a. pontja meghatározza a vámtarifaszám fogalmát, és az áruosztályozás során alkalmazandó szabályokat, mellyel valamennyi érintett számára könnyebbé válik a tárgyi hatály értelmezése.
A 2. §-hozA Ktdt. 2. §-a a forgalmak között számos meghatározást átvett a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Ht.) fogalmaiból. Az egyes fogalmak egyesével történő átvétele helyett, a Ht. fogalomrendszerének alkalmazása célravezetőbb megoldás, mivel megelőzhető ezzel az esetlegesen eltérő forgalomhasználat által okozott jogbizonytalanság.
A 3. §-hozA külföldről behozott áru csomagolásának részét képező csomagolószerek saját célú felhasználásának minősül a csomagolás lebontása, azonban a személyi hatály meghatározása során nem került meghatározásra, hogy kit terhel a kötelezettség. A módosítással meghatározásra kerül a kötelezett személye, mellyel a gyakorlatban felmerülő hasonló kérdésekre egyértelmű választ ad a szabályozás.
A termékdíj-kötelezettek személyének meghatározása kiegészítésre kerül a készletre vevő és a csomagolást lebontó személyével. A készletre vétellel keletkező fizetési kötelezettség keletkezésének lehetőségét 2009-től teremtette meg jogalkotó, azonban a kezdetek óta felmerülő kérdés volt a gyakorlati alkalmazás során, hogy az ezzel a lehetőséggel élő gazdálkodó kötelezetté válik-e vagy sem. A módosítás egyértelműen rögzíti, hogy a készletre vétel is egy kötelezettséget keletkeztető tevékenység, mellyel az érintett gazdálkodók esetében fennálló jogbizonytalanság megszűntethetővé válik.
A 4. §-hozA Ktdt. 4. § (2) bekezdés h) pontjának módosításával a háromszögügylet keretében megvalósított export esetén nem csupán a gyártó szállíthatja ki külföldre a termékdíjköteles terméket, hanem a belföldi vagy a külföldi vevő is végezheti, szervezheti a termékdíjköteles termék külföldre történő szállítását. A módosítás eredményeként csökken az export háromszögügyletek szereplőinek adminisztrációs terhe.
A módosítás eredményeként egy év alatt kell a visszaszállítást megvalósítani és a bevallás, megfizetés, majd a visszaigénylés végrehajtására csak a határidő leteltéig vissza nem szállított göngyölegek esetében kerül sor. Jelentős mértékben csökkenti az érintettek adminisztrációs terheit a változás és egyben javítja a gazdálkodók versenyképességét is.
Az 5. §-hozA módosítás technikai pontosítást tartalmaz. Nem szükséges az egyéni vállalkozó külön nevesítése az engedély jogosultjai között, mivel a gazdálkodó szervezet fogalma az egyéni vállalkozót is magába foglalja.
A 6. §-hozAz egyéni hulladékkezelő a hulladékhasznosítási teljesítményének megfelelő, a Ktdt. 3. melléklete alapján számított termékdíj tételekkel teljesíti termékdíj-kötelezettségét negyedéves adómegállapítási időszakok szerint. A hulladékhasznosításra átadott hulladékok tényleges hasznosításáról a hulladék hasznosítója a tárgyévet követő év február 20-ig adja ki az igazolást az egyéni teljesítőnek. A negyedévek során nem a ténylegesen hasznosított, hanem a hasznosításra átadott mennyiségek képezik a számítás alapját, amely mind adójogi, mind hulladékhasznosítási oldalon pontatlan részadatokat eredményez. A módosítás eredményeként az egyéni hulladékkezelőknek éves adómegállapítási időszak kerül meghatározásra, melynek eredményeként éves bevallást kell benyújtaniuk és a ténylegesen hasznosított adatok alapján számított termékdíjtétellel kell a termékdíjat megfizetniük. A módosítás eredményeként kiszámítható és pontos adatok fognak az egyéni hulladékkezelésről rendelkezésre állni és egyben csökken az egyéni hulladékkezelést választók adminisztrációs terhe is, mivel az évi négy bevallás helyett csupán kettő (előleg és éves) bevallási kötelezettségük keletkezik.
A 7. §-hozAz egyéni hulladékkezelést választóknak az éves bevallás mellett termékdíj-előleget is kell bevallaniuk és megfizetniük, hasonlóan a kollektív teljesítést választókhoz. Az előleg mértéke az egyéni hulladékkezeléssel érintett termékdíjköteles termékre az előző évben fizetett termékdíj összegének 95%-a. A kollektív teljesítést választóknak a negyedik negyedévre vonatkozóan kell az első három negyedév harmadának 80-át előlegként megfizetniük, ami az I-III. negyedév teljes összegének a megfizetését jelenti és a IV. negyedévre a harmad 80%-át, vagyis az éves befizetés az adott évben keletkező kötelezettség 95%-át teszi ki. Az egyéni teljesítő viszont éves bevallást nyújt be, ezért az előleg mértéke azonosan 95%-os mértékben került meghatározása. Az előleg megfizetésének határideje egységesen tárgyév december 20.
A 8. §-hozAz adminisztrációs kötelezettségek indokoltságának felülvizsgálata eredményeként a módosítást követően a csomagolószerek és reklámhordozó papírok esetében sem fog fennállni kötelező számlazáradékolási rész-kötelezettség.
A 9. §-hozPontosításra kerül a termékdíj-kötelezettség szerződéssel történő átvállalása során, hogy a bejelentéseket az adóhatóság felé az átvállalónak kell megtennie.
A 10. §-hozA termékdíjátalány jogintézmény bővítése történik a Ktdt. szerinti gépjárművek esetében választható átalánytermékdíj-fizetés szabályaival. A jogalkalmazás megkönnyítése érdekében szerkezeti átalakítást is tartalmaz a módosítás, melynek eredményeként külön-külön paragrafusba kerültek az egyes (csekély mennyiségű kibocsátó, mezőgazdasági termelő, gépjármű) termékdíjátalányra vonatozó általános és különös szabályok. A mezőgazdasági termelő fogalmát tartalmazó, hivatkozott európai uniós jogszabály hatályát vesztette, ezért a hivatkozás cseréjére volt szükség.
A 11. §-hozAz egyéni hulladékkezelő az éves bevallásában, a bevallás benyújtásáig ténylegesen hasznosított mennyiségek figyelembe vételével számítja ki a módosítás eredményeként a Ktdt. 3. mellékletében meghatározottak szerint a megfizetendő termékdíj összegét a korábbi tervadatok helyett.
A 12. §-hozA termékdíjátalányra nem vonatkozott a termékdíj visszaigénylésének lehetősége, mivel a csekély mennyiségű kibocsátó csak végfelhasználónak értékesíthet, a mezőgazdasági termelő által fizetendő átalány összegét pedig nem kell a számlán feltüntetni. A gépjármű termékdíjátalánya azonban visszatéríthető, mivel a Ktdt. 4. melléklete alapján a gépjárműben található átlagos termékdíjköteles termékek mennyisége rögzítésre kerül.
A 13. §-hozAz újrahasználható csomagolószer fogalom-meghatározások közé történő elhelyezésével egyidejűleg a különös szabályokból törlésre kerül a módosítással az újrahasználható csomagolószer meghatározása.
A 14. §-hozA hazai gyártású reklámhordozó papír megrendelőjének nyilatkoznia kell a nyomda felé, hogy a megrendelt termék a Ktdt. 2. § 26. pontjában meghatározottak alapján termékdíjköteles termék-e vagy sem. Az állami, önkormányzati szerv vagy közhasznú szervezet alapfeladata körében kiadott kiadványai nem tartoznak a termékdíjköteles termékek köz, azonban e feltételek fennállásáról (harmadik fél jogállásáról) felhatalmazás nélkül nem nyilatkozhat a megrendelő, ha a megrendelő személye nem azonos a kivételeknél meghatározott személyekkel. A módosítás lehetővé teszi, hogy a megrendelő e feltételek fennállásáról a harmadik fél felhatalmazása alapján nyilatkozhasson.
A 15-16. §-hozA Ktdt. 29/A. § (1) bekezdése szerinti ellenőrzés során alkalmazandó szankciók (jogosulatlanul igénybe vett támogatás összegének kétszerese, illetve bírság) tekintetében fizetési könnyítést, mérséklést vagy elengedést a vámhatóság nem alkalmaz. A Ktdt. 31. § (4) bekezdése ugyanakkor a Ktdt. 31. § (1) bekezdése szerinti termékdíj bírsággal összefüggésben nevesíti a mérséklést. A termékdíj bírság, illetve a hulladékgazdálkodás ellenőrzése során alkalmazandó bírság elkülönül egymástól, azonban a hivatkozott rendelkezés miatt a kedvezmény alkalmazhatósága nem egyértelmű, ezért szükséges annak pontosító jellegű kiegészítése.
A 17. §-hozA Ktdt. új 30a., 30b. és 30c. pontjaiban a termékdíj hiány, a termékdíj-különbözet és a termékdíj-tartozás fogalmak kerültek meghatározásra, az Art. hasonló fogalmainak termékdíj-specifikus átalakításával. A termékdíj bírság jogintézményének módosítása megteremti az összhangot az új fogalmakkal és a szankciórendszer pontosításával növeli a jogbiztonságot.
A 18. §-hozA hatályos szabályok alapján jogkövetkezményként a jogosulatlanul igénybe vett támogatás esetén a jogosulatlan használat miatt késedelmi pótlék nem szabható ki. Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvényben (a továbbiakban: Art.) szabályozottakhoz, csakúgy, mint az adónemek és egyéb költségvetési támogatások esetén, indokolt ez esetben is a pénzeszközök jogosulatlan használata esetén késedelmi pótlék kiszabása.
A 19. §-hozA mulasztási bírság szabályai kerülnek pontosításra, melynek eredményként egyértelművé válik, hogy az Art-ben meghatározott alapvető adózói kötelezettségek megsértése esetén az Art. szerinti, míg az Art.-ben nem szabályozott kötelezettségszegés esetén a Ktdt. szerinti mulasztási bírság kerülhet megállapításra.
A módosító javaslat új bírságtételt nem állapít meg, kizárólag az állami adó- és vámhatóság javaslata alapján kerül pontosításra.
A 20. §-hozAz egyéni hulladékkezelőknek a 2015. év IV. negyedévének adómegállapítási időszakára vonatkozó, a tárgyévet követő év január 20-ig esedékes bevallást a módosítás előtt hatályos szabályok alapján kell megtenniük.
A 21. §-hozA Ktdt. 3. melléklete technikai okok miatt kerül kicserélésére. A számított díjtételek egyes összetevőinek alapösszegeit meghatározó táblázatok előtt nem kerültek elhatárolásra az egyes díjtétel összetevőkre vonatkozó rendelkezések, melyet pótol az új 3. melléklet, továbbá az elektromos, elektronikai berendezések esetében az országos átlagos teljesítési hányad módosításra került az időközben hatályba lépett 197/2014. (VIII.1.) Korm. rendeletben található arányszámoknak megfelelően.
A 22. §-hozA Ktdt. új 4. melléklete meghatározza a Ktdt. szerinti gépjárművekben átlagosan beépítésre kerülő termékdíjköteles termékek tömegadatait és az egyes vámtarifaszámok alá tartozó gépjárművekhez a termékdíjköteles termék alkotórészek teljes díjtétellel számított összegének ezer forintra kerekített átalánytermékdíját.
A 23. §-hozA technikailag szövegcserével elvégezhető módosításokat tartalmazza.
1. A vámtarifaszám önálló pontban történő meghatározása tartalmazza az időállapot meghatározását is.
2. Szövegpontosító javaslat. A termékdíjköteles termékek közül kizárólag az egyéb kőolajtermékekre értelmezhető a tagmondat.
3 . A módosítással ezt követően a forgalomba hozatal közé értendő a távolsági értékesítés (online kereskedelem) is. A jelen szabályozás szerint, ha egy gazdálkodó belföldön távolsági értékesítés útján termékdíjköteles terméket értékesít, a forgalomba hozatal ténye a gazdálkodónál termékdíj-kötelezettséget keletkeztet. Azonban, ha egy külföldi gazdálkodó magyarországi vevő részére ugyanazt a termékdíjköteles terméket értékesíti távolsági értékesítés útján, a külföldi értékesítő nem válik kötelezetté. Ez a hazai online kereskedelmet folytató gazdálkodókkal szemben diszkriminatív, számukra piaci hátrányt okozhat. A módosítási javaslat a piaci hátrányt úgy oldja fel, hogy a továbbiakban a termékdíjköteles termék külföldről, távolsági értékesítés keretében történő ingyenes vagy visszterhes átruházása is termékdíj-kötelezettséget keletkeztet a gazdálkodó számára akkor, ha a gazdálkodó az általános forgalmi adóról szóló szabályozás szerint ÁFA regisztrációval rendelkezni köteles. Azaz nem kizárólag a háromszereplős, hanem a kétszereplős külföldről történő termékdíjköteles termék beszerzésére irányuló ügyletek is termékdíj-kötelezettséget eredményeznek.
4. A módosítást követően nem termékdíjköteles termék gyártására, összeszerelésére is létesíthető ipari termékdíj raktár, ha abba termékdíjköteles terméket építenek be. A külföldre értékesítő gyártók, összeszerelők versenyképességét növeli a javaslat.
5. A hulladékképződés megelőzése után az egyik legfontosabb hulladékgazdálkodási alapelv az újrahasználat minél nagyobb arányban történő megvalósulása, mellyel jelentős mennyiségű hulladékképződés is megelőzhető. A külföldről behozott és a későbbiekben külföldre visszaszállításra kerülő, külföldi tulajdonú göngyölegekre a 2012-től hatályba lépett új termékdíjas szabályozás olyan szabályt alkotott, amelynek eredményeként nem keletkezik termékdíj-kötelezettség, amennyiben az adómegállapítási időszakon (naptári negyedéven) belül kerülnek a külföldi göngyölegek visszaszállításra. A gyakorlatban a naptári negyedév utolsó hónapjában, napjaiban beérkező áruk csomagolására használt göngyölegek nem tudtak idő hiányában külföldre visszaszállításra kerülni ugyanabban a negyedévben, így bevallási és megfizetési kötelezettsége keletkezett a gazdálkodóknak. A visszaszállítási határidő egy évben történő meghatározásával elegendő idő fog rendelkezésre állni a göngyölegek visszaszállítására.
6. A készletre vétel fogalmát pontosító rendelkezés.
7. A módosítást követően nem termékdíjköteles termék gyártására, összeszerelésére is létesíthető ipari termékdíj raktár, ha abba termékdíjköteles terméket építenek be.
8. Az egységes szabályozás érdekében a határidő elmulasztása jogvesztővé válik a bejelentkezés során is a kedvezmények választása esetében.
9. Az egységes szabályozás érdekében a határidő elmulasztása jogvesztővé válik a változásbejelentés során is a kedvezmények választása esetében.
10. Az egyéni hulladékkezelés tárgyévre választható és ezzel együtt ki kell zárni a választás megváltoztatásának a lehetőségét az éves hulladékhasznosítási teljesítmények tervezhetősége érdekében.
11-13. Az egyéni hulladékkezelő éves adómegállapítási időszaka miatt szükséges a szöveg módosítása.
14. A gépjárművek esetében termékdíj átalány-fizetést választóknál szóba jöhet a termékdíj visszatérítése, melynek feltétele a megfizetett termékdíjátalány számlán történő feltüntetése a visszatérítésre jogosult vevő kérésére.
15. Az OKTF NHI által a hulladékgazdálkodás közszolgáltatóival, illetve ipari szereplőivel megkötött szolgáltatás-vásárlási, illetve -megrendelési szerződések szerint benyújtott, költségvetési támogatás igénylésére szóló utolsó havi jelentés megküldésének határideje a tárgyévet követő év március 31. Ebből kifolyólag indokolt a hulladékhasznosításról szóló igazolások kiadásának határidejét egységesen a tárgyévet követő év március 31-i határidővel megállapítani.
16. Az anyagában történő hulladékhasznosítás minimális mértéke azonosan kerül meghatározásra a vonatkozó uniós irányelvekben foglaltakkal.
17. Az energetikai úton történő hulladékhasznosítás minimális mértéke azonosan kerül meghatározásra a vonatkozó uniós irányelvekben foglaltakkal.
18. Szövegpontosításra kerül sor a Ht. fogalmainak megfelelően.
19. Miután a készletre vétel is termékdíj kötelezettséget keletkeztet, így a kibocsátási formák közé fel kell venni a készletre vétel lehetőségét is az egyéni hulladékkezelés szabályainál.
20. A Ktdt. 2. § 12. pont módosításával teremti meg az összhangot a javaslat.
21. Szövegpontosítást tartalmaz a javaslat.
22.
a) Pontosítás az egységes eljárás érdekében, melynek eredményeként mind a felületileg kezeletlen, mind a felületileg kezelt pántolószalag termékdíjköteles termék.
b) A páralekötő csomagolási segédanyaghoz tartozó vámtarifaszám korrekcióra szorul, ugyanis a csomagolásoknál páralekötésre ma már jellemzően az aktív szén helyett a szilikagél használatos.
23. Szövegpontosítást tartalmaz a javaslat.
24. A módosítás a kézműipari termék új definícióját vezeti át a melléklet vonatkozó részeiben.
25. Szövegpontosítást tartalmaz a javaslat.
26. A gumiabroncsokra vonatkozó egységes eljárást teremti meg a javaslat. Az egyes kerékpároknál alkalmazott légabroncsok nem tartoznak a termékdíjköteles termékek közé. A javaslat a kivételt a tömör kerékpár gumiabroncsokra is kiterjeszti.
A 24. §-hozA hatályon kívül helyező rendelkezéseket tartalmazza a javaslat.
(1) bekezdés
1. A Ht. fogalomrendszerének általános használatával indokolatlanná vált az egyes fogalmak meghatározásának átvétele.
2. Nincs szükség annak előírására Ktdt.-ben, hogy a gazdálkodó folyószámláján miként tartsa nyilván a megfizetett termékdíj összegét.
3. Az egyéni hulladékkezelők éves adómegállapítási időszakával nincs szükség a negyedéves bevallási szabályokra.
4. Az Art.-től eltérő ezen szabályok fenntartására nincs szükség.
(2) bekezdés
1. Párhuzamos szabályozás történt, mivel az 1. melléklet első és második mondata azonos szabályozási tartalmat visel. A javaslat az első mondat törlését tartalmazza.
2. A farostból készült lemezek jellemzően közvetlenül nem alkalmazhatók ideiglenes védőburkolat kialakítására, ezért indokolatlan ebben a feldolgozottságban a termékdíjkötelezettségük. A csomagolóeszköz előállítására történő felhasználást követően a csomagolóeszköz már termékdíj-kötelessé válik.
A 25. §-hozA módosítás a javaslat szerint 2016. január 1-jén lép hatályba.
A 26. §-hozA notifikációs rendelkezéseket tartalmazza.